01.04.2000 Jak jsme nahrávali naše první CD (Honza Komín) |
Fejetony | ||||||||||
Tento článek zachycuje postřehy a zkušenosti, které jsme učinili během nahrávání našeho prvního CD, a měl by sloužit jednak těm kapelám, které ještě nikdy ve studiu nebyly, a zároveň "pouštěčům", aby věděli, o co "go" [čti gou] a s čím se to vlastně ti jejich miláčkové potýkají. Pokud tento článek ušetří nějakou tu korunu díky vyvarování se zbytečných chyb - a těch korun je jen za hodinu nahrávání dost - budu rád a tento článek splnil svůj účel. Když jde mladá kapela poprvé do studia, tak obvykle neví do čeho jde. Když si příznivec či fanynka koupí (vypálí) CD své oblíbené kapely, obvykle netuší, co všechno je za tou krabičkou o rozměrech 12x12 cm schováno. Vymyšlené jsme to měli, myslím, dobře. "Když Beatles nahráli svou první desku za jeden den, tak my to logicky budeme nahrávat o něco déle, protože, ruku na srdce, Beatles byli přece jenom trochu lepší", řeknete si a pustíte se do přípravy podrobného nahrávacího plánu. První den jen pět písniček, neboť každý muzikant ví, že je třeba nějakou dobu zvučit a štelovat, druhý den šest písniček a třetí den také šest písniček. Jak prosté, jak jednoduché, sláva, nazdar výletu, nezmokli jsme, už jsme tu a za čtrnáct dnů můžete udělat křest. V kapele se odhlasuje, že se to nahraje live (to jako všichni všechno dohromady), aby to neztratilo ten drajv, navíc se ušetří spousta peněz (to je argument jako hrom) a deska bude co by dup. Nahrávali jsme ve studiu Macac v Českém Rozhlase v Ústí nad Labem a před studiem jsme byli už hodinu před začátkem nahrávací frekvence (do této doby ještě v souladu s nahrávacím plánem). Náš milý zvukař Vláďa přišel akorát, tj. v 10 hodin, a začal zapojovat mikrofony. Každá kytara dva, harmonika jeden (co by taky harmonikář chtěl víc), pak ještě napíchnout šňůry do kytar, nastavit zpěvové mikrofony, samozřejmě s "plivátkem" (to je takové sítko na tlumení souhlásek "b" a "p" a určitě i ochrana proti poplivání mikrofonu - to mně nikdo nevymluví). Pěkně rozesadit do kroužku o poloměru 2 metry (r = 2 m) a hotovo. První verze je splachovací, to se všeobecně ví, takže bez zbytečného strachu raz, dva, tři, čtyři, jedem. Mistr zvuku si nastavil čudlíky a napodruhé naostro. "Výborně, to šlo", řeknu si a ze zvukařské kukaně se ozve "Tak tohle mažu a napotřetí znova a líp, pánové". Začínám si poprvé uvědomovat, že to všechno tak jednoduché nebude. Po čtyřech hodinách nahrávání jdeme na oběd a hotovou máme jen jednu písničku, začínáme se dostávat do časového skluzu. Oběd nám pomohl na všechno zapomenout. Po hodině pauzy si pouštíme zcela odpočatí naší předobědovou práci. "Nepoužitelné, protože to je moc rychle a ještě trochu falešně", zní ortel smrti. Opravovat se nedá, protože jsou slyšet přeslechy z nástrojů a hlasů v ostatních mikrofonech. Opouštíme představu nahrávání live a začínáme dělat písničky stylem nástroje zvlášť - hlasy zvlášť. Zpěvák, magistr a inženýr v jedné osobě sedí za sklem ve zvukařské kukani a zpívá nám do sluchátek orientační zpěv. Došlo tedy na sluchátka, ze kterých jsme měli strach. První píseň odkládáme na později. Chýlí se konec první nahrávací frekvence a máme tři písničky. Jedeme na ubytovnu. Stála nás jen 70 Kč na noc, ale ve společnosti pracovní brigády z Ukrajiny člověk nemůže hned tak usnout. Probírám znovu a znovu první nahrávací den a věřím, že zítra to bude lepší. Druhý den začíname písničkou Komár. "Je to rokenrol a ten nám vždy šel. Sfoukneme to napoprvé, maximálně napodruhé", dodáváme si odvahy. Po osmém nahrání odkládáme Komára na později. Do oběda se ještě trápíme, ale po obědě nastává obrat k lepšímu. Nahráváme vše podle nahrávacího plánu, ale bez zpěvů, bez rytmiky a bez těch sól, které si naši sóloví hráči netroufnou sfleku bez chyb zahrát. A tak dále ... Z předpokládaných třech dnů, které jsme si vyhradili na nahrání všech písniček, se náš pobyt protáhnul na dnů pět, a to jsme nestačili nahrát hlasy, které pojedeme dodělat za měsíc (v době kdy čtete tento článek už je doufám vše hotovo). Začínám přemýšlet o podrobném nahrávacím plánu a říkám si zcela nepoučitelně, že hlasy sfoukneme napoprvé, maximálně napodruhé. Jsme unaveni a jsme rádi, že jedeme domů. Postup práce a pár postřehů:Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
Dubnové Notování
Ahoj Jano, jasna vec. Na FB jsme jako Kapela HRST ...
Dubnové Notování
Milá Hrsti, jste na FB? Nenašla jsem vás (na první...
Na Jihočeské Portě zvítězila dvo...
To je nádhera, Žíže gratuluji na dálku. Už jsem mě...
Dubnové Notování
Ahoj :) diky, ze jste byli tak vsimavy :) Nastesti...
Dubnové Notování
Každopádně souhlas. Ale nepodcenoval bych diváky, ...
Duben v táborské Univerzitě
Milý Spolektive, chválím tě, že své koncerty zapis...