04.04.2008 Také si hýckáte svého kritika? (Zbyněk Zeman)    PDF Tisk Email
Fejetony

Nedávno mi jeden hudební kritik při vzájemném rozhovoru naprosto vážně řekl: "Umělci potřebují kritiky a kritici potřebují umělce."

Ne, že by to nebyla v žádném případě pravda, ale rozhodně ne ve všech případech. Pokud rozdělíme kritiky do tří skupin: Rejpal, Protlačovatel a Pan Kritik, a umělce na Kariéristu, Idealistu a Pana Umělce, bude vše hned jasnější.

Rejpal pouze dost nechutně ponižuje kohokoliv, kdo se mu namane pod jeho drobnohled. Občas udělá výjimku, aby to naoko vypadalo, ale jinak mu nejde o nic jiného, než o ponížení druhého. Ať už z klamného dojmu, že tak vyroste sám, či ze závisti nebo žárlivosti, že někdo něco umí. Rejpala nepotřebuje nikdo. Pokud se mu totiž nějaký umělec bude snažit zavděčit, dříve nebo později rezignuje a přestane s uměleckou tvorbou.

Rozdíl mezi Rejpalem a Protlačovatelem se někdy těžko pozná. Protlačovatel také kritikou až ponižuje, ovšem při podrobnějším zkoumání naleznete nějaké jeho koně, které se snaží dostat někam výš a docela umně je dokáže vychválit. Chvála je cílená a reklamní. Protlačovatele potřebuje Kariérista, neb bez něho by jeho vzestup nebyl tak příkrý a dotyčného umělce by nebavil. Umělec Kariérista je takový šašek na komerční umělecké scéně, jemuž jde pouze o to stát se známou osobností a škatulka "umělec" mu dává mnohem více volnosti, než třeba "politik" (navíc příliš mnoho odpovědnosti) nebo "sportovec" (navíc od dětství příliš velká dřina). Nejčastěji zpívá nebo se věnuje modelingu a cíleně se nechává vidět až nechutně často v bulvárním tisku, kde řeší své strašlivé osobní problémy nevěr, rozchodů, depresí, sexuální orientace apod.

To Pan Kritik je docela jiná káva. V jeho kritikách najdete spoustu pozitivních věcí, dobré rady, a když kritizuje subjektivní oblast umění, nezapomene zdůraznit, že jde o jeho názor a jeho vkus. Dílo hodnotí podle díla a ne podle autora. Pan Kritik je obecně spíše oblíben a potřebují ho umělci Idealisté, což jsou ti, kteří kromě touhy tvořit umělecká díla mají ještě touhu stát se natolik známou osobností, aby se mohli uměním uživit. Když nemají úspěch, neberou to tak tragicky jako Kariérista, ale může se stát, že svá díla začnou přizpůsobovat vkusu publika. Někteří dokonce u Pana Kritika hledají rady, čímž mu na oplátku dělají radost. (Zde se po nějaké době může objevit zajímavý jev: Z Pana Kritika se stane díky obecné oblíbenosti kritik Snědljsemvšechnumoudrostsvěta a může poklesnout na Protlačovatele.)

Dále tu máme ještě Pana Umělce. Ten se dívá na svět kolem sebe a nechá svou duši, ať mu posílá obrazy z nevědomí a jen podle toho tvoří svá díla. A je mu za buřt šumák jedno, co si o tom kritik myslí. Když má obdivovatele, obvykle je vítá, ale i jejich názory mu bývají putýnka. Nezáleží mu na tom, jestli se jeho dílo prodá, nebo líbí. Důležité je, aby to, co je v jeho vnitřním světě, se dostalo ven.

Tak to chodí v oblasti hudby, malířství, literatury a tak podobně. A taky v životě. On je vlastně každý umělcem. Podle toho, co prožije, co vnímá, jak reaguje na vše kolem sebe a uvnitř sebe, tvoří umělecké dílo s názvem "Můj vlastní život".

Určitě i vy dokážete sami sebe zařadit do výše uvedené umělecké kategorie. A jakéhopak si ve svém životě hýčkáte kritika? Kdo to je? Rodič, prarodič, partner, učitel, kněz, nebo dokonce společenská či náboženská norma? Svého kritika poznáte snadno: Je to někdo, koho vždy nějak nenápadně žádáte o souhlas i v oblastech, které se týkají pouze vás. Je to někdo, u koho se zbavujete odpovědnosti za sebe sama.

Pokud je váš kritik Rejpal, je možné, že vám už otrávil život natolik, že se nedokážete zařadit do žádné kategorie umělce. Jste už možná pesimista, mouchysněztesimě, nebo dokonce už také rejpal.

Pokud je váš kritik Protlačovatel, potom jste nejspíš kariérista. Domníváte se, že ctižádost je jedna z top-vlastností a když něčeho dosáhnete, je vám to za chvíli málo. Inu, Protlačovatel se nezapře? Po třicítce dejte pozor na infarkt a pokud máte dojem, že vám v životě cosi neuchopitelného uniká, přestaňte se snažit být vidět a stáhněte se z osobního bulvárového světa.

Pokud jste životní umělec Idealista, s největší pravděpodobností si hýčkáte svého Pana Kritika. Svého rádce a učitele. Pokud se od něho leccos naučíte a budete poslouchat hlas své duše, dokážete být obvykle šťastný. Po čase, když svého Pana Kritika přestanete potřebovat, čeká vás jedna z životních krizí. Jak bude bolestná přijde na to, jak lpíte na svém dosavadním vztahu s Panem Kritikem, jak hodně se bojíte, že zůstanete bez něj. Opravdový Pan Kritik totiž pozná, že už ho nepotřebujete, a má snahu odejít. Ale pokud ho odejít nenecháte, stane se z něj, a logicky i z vás, pan Snědljsemvšechnumoudrostsvěta.

Anebo jste už Pan Umělec života? Žijete podle hlasu srdce, podle jeho touhy? To se také pozná snadno: Nežárlíte na ty, kteří Žít dokáží a je vám za buřt šumák jedno, co si o vás kritici Života myslí? Kdo je skutečný umělec Života, ten život skutečně Žije a nepotřebuje žádného kritika k souhlasu. Nepotřebuje jako berličku např. manipulaci nebo verbální násilí proti ostatním lidem. Miluje, aniž žádá lásku zpět. Případnou lásku druhého totiž nemá jako důkaz, že za něco stojí, ale jako dar v této vteřině bytí.

A ať už máme kritika jakéhokoliv, ať už uměleckého nebo životního, jedno je jisté: Kritik je pořád pouze kritik. A je jen na nás, jak hodně si necháme od něho kecat do nápadů. A vůbec není na škodu ho upřímně poslat do háje. (Pro ty bojácné: Zkuste to alespoň občas...)

Michal  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |88.103.120.xxx |04.04.2008 08:34:00
Myslím, že hlavní rozdíl mezi Panem Kritikem a temi ostatními je v tom, že staví hypotézy a ne dogmata. A že je to z jeho textu patrné a to i bez toho, že by to explicitne uvádel jako vlastní názor (Já si myslím, že...). Jeho text musí být ctivý, musí zaujmout. Jako (profesí) historik se jen podivuju, kolik práce si dávali s recenzemi prací jejich autori za první republiky a o trochu dríve, nekterí samozrejme i pozdeji. Kolikrát byla recenze na nekolik (desítek) stran a ne jako dnes, kdy má vetšinou spíše charakter zprávy. Ale nekteré desetistránkové skvosty z Ceského casopisu historického ze 30. let se presto ctou jedním dechem. A stejne je to asi s hudební kritikou, aspon myslím. Jenom se stále víc klade duraz na to, aby se styl nejak odlišoval, aby to bylo šokující, prodejné. Jen nevím, jestli je to dobre. Ale je to trend doby
babka  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |78.102.82.xxx |04.04.2008 09:02:00
Chystáme se na Valašsko
Tomáš Pohl  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |80.188.72.xxx |04.04.2008 09:44:00
O hudební kritice psal v šedesátých létech pan Jirí Pilka, byt to byla kritika v oblasti vážné hudby. Pan Pilka se v kategorizaci kritiku v podstate shoduje se Zbynkem, byt volí jiná oznacení.
Vtipne a dobre napsáno. Zbynku, piš
Kaláb  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |80.188.72.xxx |04.04.2008 09:44:00
Jen , aby už nebylo zaoráno
MK  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |193.179.126.xxx |04.04.2008 11:03:00
Bohužel, tak to ve skutecnosti vubec není. Je to sice pekne napsáno, ale to je jen povrchní jev, podstata tam chybí. Rozdelení kategorií a jejich vztahy jsou umelé. A hned vysvetlím proc: ten clánek staví na delení kritiku a umelcu podle jejich osobnosti, pritom o necem vypovídající delení muže být jedine podle jejich prístupu k predmetu kritiky, resp. umení
Vořech  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |90.176.172.xxx |04.04.2008 11:22:00
1). Cílem tedy je Umení bez kritiky? 2). Pak bych chtel ríct, že o umení se musí premýšlet, dávat jej do kontextu s dobou, se sebou. Má ucitelka CJ mne naucila, že umení je poplatné své dobe, nastavuje jí zrcadlo a jako takové bychom ho meli brát. V dobe, kdy se lidé ve spechu vyjadrují k umení jen slovy "líbí"-"nelíbí", je kritiku potreba. Protože jsou jediní, kdo verejne myslí za ty, kterí jen umení konzumují a tím ho snižují jen na pouhou zábavu
Vořech  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |90.176.172.xxx |04.04.2008 11:50:00
Chtel bych upravit malickost. Ve vete "je kritiku potreba" bych rád slovo "kritik", jež je v clánku užito v urcitém konkrétním významu, zamenil za "recenzent", aby to nebylo zavádející
Tony  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |83.208.90.xxx |04.04.2008 12:20:00
Vorechovu vetu o funkci kritiku (cituji) - /Protože jsou jediní, kdo verejne myslí za ty, kterí jen umení konzumují a tím ho snižují jen na pouhou zábavu/ - považuji za naprostý vrchol Vorechových nesmyslu, které poslední dobou nacházím na FT. Je to až tak velký nesmysl, že jsem to nevydržel a opravdu jsem ted tady vyprskl smíchy a budu ji dávat k dobrému ostatním mým kamarádum, kterí nejsou kritiky a tím pádem jsou kritikem Vorechem deklasováni na pouhé nemyslící konzumenty soucasného uspechaného umení.
To se ti Vorechu opravdu povedl dobrej špek:))
Zbyněk Z.  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |213.220.200.xxx |04.04.2008 13:14:00
Rozdelení JE samozrejme umelé jako jakékoliv škatulkování. (Tak jako napr. rozdelení hudebních stylu.) V celé úvaze jde hlavne o vlastní, osobní kritiky, které jsou uvnitr duše
Zbyněk Z.  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |213.220.200.xxx |04.04.2008 13:20:00
Cílem není umení bez kritiky. Díky kritice se muže umelec leccos naucit. Presto je duležité, aby se kritik nestavil do role ucitele. (Nebo nedejbože vševedoucího ucitele.) Mimochodem, ríká se, že kritika umení zvyšuje úroven umení. Kritika kritiku by mela zvyšovat úroven kritiku :o)
babka  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |78.102.82.xxx |04.04.2008 14:46:00
Osobnost se do prístupu nepromítá
Tomáš Pohl  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |80.188.72.xxx |04.04.2008 15:56:00
Já myslím, že kolega Vorech zase tak moc neblábolil. Asi se nelíbí spojení "jediní , kterí verejne myslí". To ale neznamená, že zbytek nemyslí. Kdyby kolega použil formulaci "vyjadrují se verejne z titulu své profese" , je to totéž, jen by to nepopuzovalo svou svým zdánlivým elitárstvím. Naopak si myslím, že dobrých kritiku bylo a je treba jako soli. Stací si precíst Šaldu, Milana Jungmana ci mnou citovaného Jirího Pilku. Moudrých lidí schopných formulovat svuj názor tak aby byl zasvecený, výstïžný a vecný, to je dáno jen pár jedincum v jakémkoli oboru umelecké kritiky. Když jsem kdysi zacal psát první odborné clánky, abych mel na pivo a na cigára , na každý clánek pripadali dva lektori z rad kolegu, které jsem uctíval a nesmírne jsem si jich vážil Víc než peníze me hrála pochvala od starých matadoru a po kritikce jsem žil v kanalizaci. . Kolego Vorechu, piš, tví folkari ti rozumejí, ikdyž to samozrejme obcas dá práci. Duležité je mít vlastní názor. Být zticha a koukat, to umí každý
Tony  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |83.208.90.xxx |04.04.2008 16:23:00
Je mi líto Tomáši - poucen tebou - precetl jsem si Vorechuv príspevek ješte jednou a opet me dost pobavil. Ale je od tebe hezké, že se kolegy zastáváš, tak to má být
Klára  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |82.113.54.xxx |04.04.2008 16:41:00
Vorechu, "zrcadlo" se nastavovalo za komancu.
Tomáš Pohl  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |85.70.37.xxx |04.04.2008 19:46:00
To víš, je ve veku mých detí. A ne Tebe se Tony samozrejme zlobit nemohu
Petr Sedláček  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |89.24.4.xxx |04.04.2008 20:17:00
Tomáši, trochu soudnosti, prosím. Když nekdo napíše, že kritici "jsou jediní, kdo verejne myslí za ty, kterí jen umení konzumují a tím ho snižují jen na pouhou zábavu", tak to z logiky jazyka znamená, že všichni ostatní nemyslí, prinejmenším nikoli verejne. Jako muž znalý jazyka zákona to jiste víš. Vorechova teze je samozrejme pitomost jak vyšitá. Co treba autori a interpreti? Kým by podle této praštené definice byl treba Karel Kryl?

Navíc ten, kdo umení "jen konzumuje", je tím preci automaticky nesnižuje na pouhou zábavu. To je preci taky úplná blbost. Znamená to, že lidé, kterí chodí na jazzové koncerty, na operu nebo treba na Ivoše Cicvárka, snižují umení takových interpretu na pouhou zábavu? To by tam asi nechodili, vid...

Ano, ta citovaná teze je na první pohled velmi vzletnou a ušlechtile mravokárnou vetou (podobne jako nedávno Vorechem opevovaný alt Inky Tognerové, která ovšem alt nemá). Když ale rozebereš její smysl a nenecháš se ukolébat tou vzletností, pri svém rozhledu a inteligenci zjistíš, že praví blud
Vořech  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |88.100.18.xxx |04.04.2008 21:21:00
Dovolte, abych se také pridal. Možná se upresním. Chodím každý týden 1x až 2x na ruzné kulturní akce (koncerty, divadlo, kino, výstavy, prodávám knihy a ctu je). Doprovází mne rada prátel i kamarádu a jejich kamarádu, o jejichž inteligenci i schopnosti uvažovat nepochybuji. Ale až na vyjjímky nikdo z nich není schopen na daný zážitek bezprostredne i pozdeji reagovat jinak, než-li tím "líbí"-"nelíbí". Prevážne (a je toho dukazem i rada diskuzí na FT) se k umení vyjadrují smysluplne jen umelci, recenzenti a napríklad poradatelé kulturních akcí.

A mé vyjádrení, toliko Vámi kritizované, melo poukázat na mou obavu, aby nebylo temito obycejnými lidmi umení chápano jen jako zábava! Vnímám tvurcí proces v umelci jako zpusob reakce na veci kolem nej (to je to zrcadlo), komunikace, sebevyjádrení! Je to barevný jazyk, kterým se dají vyjadrovat veci nad rámec bežné reci. A vím, že to ty umelce stojí hodne úsilí a léta práce, než se ten jazyk naucí.

A Petre, pokud jsem se za ten alt už neomluvil, udelám to nyní naposled: Byla to vecná chyba a OMLOUVÁM SE, že jsem se tehdy Inky nezeptal. Považuji to již osobne za prekonané téma. Doufám, že i Ty, prosím
Cimbura  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |89.176.63.xxx |04.04.2008 21:31:00
Zdvorilý dotaz, Vorechu: kritici jsou lidé neobycejní? Vyplývá to z tvého diskuzního príspevku! Koukej si trochu do kláves, když neco píšeš, cécé..
Petr Sedláček  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |89.24.4.xxx |04.04.2008 21:34:00
Ahoj Vorechu, posledne, když jsme se videli, jsme si tykali. Predpokládám, že i ted je to tak v porádku, jakkoli mi v predcházejícím príspevku chvíli tykáš i vykáš.

Fakt, že Tví prátelé vnímají hudbu pouze na úrovní líbí - nelíbí, prece neznamená, že kritici jsou jediní, kdo o hudbe premýšlejí hloubeji. Já sám znám lidi, kterí nejsou aktivní muzikanti, recenzenti ani poradatelé, a hudbu presto vnímají do pozoruhodných detailu. Címž nechávám stranou otázku, která samotná by byla na velmi dlouhé povídání: totiž - je dobre, nebo špatne, když posluchac vnímá hudbu v kategoriích líbí a nelíbí?

Možná je nekdy dobré nebýt tak kategorický. Neverím, že se sám zpetne mužeš s chladnou hlavou postavit za vetu, že "ti, kterí jen umení konzumují, ho tím snižují jen na pouhou zábavu". Kvalita hudby prece není daná vnímavostí posluchace...

A promin, to s tou Inkou ode mne nebylo fér
Vořech  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |88.100.18.xxx |04.04.2008 22:31:00
Tykání snad platí. Mel jsem svuj príspevek zaradit jinam. Cást mého príspevku byla smerována obecne všem.

Máš pravdu, za tu vetu bych se už nepostavil. Proto jsem celý den v práci dumal, jak to celé preformulovat výstižneji. Nyní jsem vcelku spokojen. :-
jan-matej rak  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |89.24.4.xxx |05.04.2008 01:58:00
Pratele, je preci zcela zrejme, ze ma-li so o cemkoli pojednat na jedne strane, musi se jaksi schematisovat. Nejde o to, nalezt skutecne existujici zastupce jednotlivych druhu, kteri maji VSECHNY typicke vlastnosti. Zbynek leccos vystihl velmi presne. Ja sam znam od kazdeho typu prinejmensim jednoho zastupce, kteremu Zbynkem usity kabat sedi dost obstojne. Je to stejne jako v jinych oblastech: kdokoli treba namita neco proti izraelske politice, ten je hned antisemita. Nelze nesouhlasit s radarem a nebyt antiamerikanista. A nelze kritisovat "kritiky" (nebo novinare obecne) a nebyt ublizeny muzikant (politik, atd), jemuz kritika nepreje. Stejne jako muzika potrebuje dobre muzikanty, potrebujeme my, muzikanti, dobre kritiky. Ne JAKEKOLI kritiky. To, ze jakakoli kritika je poucenim jsou jen kecy. A vubec - kritika u nas nefunguje, kritici (s vyjimkou par folkovych) proste nedelaji svou praci, nebo ji delaji mizerne. Objevuji nam Sestry Steinovy, Raduzu nebo Marketu Irglovou v dobe, kdy i nahluchly a poloslepy folkovy posluchac o ta jmena zakopava na kdejakem rohu. V novinach nam pisi celostrankove recense na koncerty Rolling Stones nebo Police, ale Tommy Emmanuel dostane jen tri hvezdicky z peti. Mohu poslouzit - a jiste nejen ja - mnoha dalsimi jmeny, o jejichz koncertech nebo deskach nevysla ani radka. A muzikanti, reknete mi: kdy vam na koncert naposledy prisel kritik? Ze by nikdy? Samozrejme nemam na mysli ty, jez znate osobne
Tomáš Pohl  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |85.70.37.xxx |05.04.2008 09:48:00
Tak jsme to "mladému natreli", pochopil, provedl soudružskou sebekretiku vcetne vysvetlení o nastavení zrcadla ( Kláro, to je i v jednom Scuhého textu, nejen ve filmu) a víckrát to neudelá. Takže bychom se mohli bavit o tématu clánku a ne o jednom príspevku s jednou ne moc šikovnou vetou. Já myslím, že vetšina lidí hodnotí kulturu, pokud ji kultura ješte vubec zajímá, systémem "líbí-nelíbí". Na tom není vubec nic špatného. Podle tohoto jednoduchého kriteria si nekdo koupí lístek, knihu nebo obraz. Videt víc a umet pocit vyjádrit, to je dáno málo lidem. Kolik z nás docetlo do konce Ulysses ( já ne), kolik z nás miluje Janácka ( je ho hledám), kolik z nás miluje Franze Kafku, aniž jen proto, že to je "in" ? O to víc si vážím lidí, kterí mi pomohou objevit neco, na co nestacím, co si neumím popsat nebo spíše vyslovím: Tak jsem to cítil, ale neumel to vyjádrit tak pregnantne. Je málo špickových atomových fyziku, matematiku, houslových virtuózu i kritiku. V médiích až na výjimky cekají ti , kterí jsou v kulturních rubrikách , na "signál" Hele hvezda a cteme prakticky pres kopírák. Takže ješte jednou, díky , Zbynku, za téma. Clovek píšící tak hezké texty jako ty, nemuže psát špatné clánky
Kaláb  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |85.70.37.xxx |05.04.2008 09:50:00
V Polabí je zaseto
Petr Sedláček  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |89.24.4.xxx |05.04.2008 11:17:00
Tomáši, tohle zní trochu uražene. Je snad špatné poukázat na to, když nekdo napíše pitomost? Jsem si jistý, že Vorech bude príšte zase trochu víc premýšlet, než neco napíše. A to je snad dobre, ne? Myslíš, že by mu pomohlo, kdybychom mu jako reakci na pitomosti napsali, jak je úžasný? Navíc, soude podle diskuse, je Vorech zaplat Buh polemice otevrený
Tomáš Pohl  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |85.70.37.xxx |05.04.2008 12:33:00
Petre, já se nemám proc urážet a neríkám, že na námitkách proti jedné vete není kus pravdy. Spíš mám jako otec a dnes i ucitel takovou povahu, že mladému cloveku nedám facku, ale snažím se mu to ríct jinak. Ale já už jiný nebudu. Mládí je krehká bylinka
babka  - Re: Také si hýčkáte svého kritika?   |78.102.82.xxx |05.04.2008 16:30:00
Pri vší úcte a schopnostech, já si až doted myslela, že Markétu Irglovou objevil Oskar a mnohaletá práce Glena Hansarda
Čmelák  - Zpátky do lesů...   |89.176.22.xxx |06.04.2008 00:10:00