gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

14.06.2015 FOLKOVÉ CHVOJENÍ UŽ PO ŠESTÉ! (Víťa Troníček)    PDF Tisk Email
PR

Folkové Chvojení 2014
Folkové Chvojení 2014
Tak se nám to po roce opět přiblížilo... už po šesté, pokud to někoho zajímá. Festival který jsme zkusili udělat v tradičním duchu v době, kdy se všeobecně tvrdilo, jak je náš žánr mrtvý, jak staré hvězdy přestávají táhnout, v době kdy převládala skepse ohledně životaschopnosti podobných akcí a kdy se (bohužel i na stránkách Folktime) dost opovržlivě diskutovalo o tom tradičním - řekněme "kotlíkářském" folku. No, ne že by se v tomto směru mnoho změnilo...

Je ale úsměvné, že jsme teď my "folkžijáci" považováni za militantní skupinu, určující co je a co není folk, přičemž my jen od začátku říkáme: Ať si každý hraje co chce, ale pokud to považuje za folk, ať se za to nestydí. A ať z toho případně zkouší před médii udělat přednost. Hnala nás zvědavost, jestli ty skeptické domněnky žánrových "odborníků" jsou pravdou. Naše dosavadní zkušenosti to ale spíše hluboce nepotvrzují. A můžeme se jen tlemit, kolik kritikou opěvovaných interpretů, označovaných za budoucnost našeho žánru, se snaží s naším žánrem nemít nic společného :-)  

Možná jsme jediní, kdo si všímá, že omladina ve stařičkém Spirituál kvintetu je famózní, že Žalmana děsně baví hrát, že Horkáč ještě umí napsat hit, že Wabi je zpěvák formátu Waldemara atd... nebo, že největším kumštem v našem žánru je napsat píseň, kterou si lidi začnou zpívat a že nikdy nešlo jen o muziku.

Recept, jak se z dané třenice s folkovými odborníky vyzout, je přitom možná prostý: zřejmě se nevěnujeme folku, ale folkové, trampské a country hudbě. Jejímu průsečíku. Je to ten kotlík? O.K. my s tím problém nemáme, je to fajn...

Folkové Chvojení (a tedy i trampské, country a BG Chvojení) si mícháme z muziky, která nás baví. Z lidí, kterých si vážíme a do značné míry z přátel a kamarádů, jakkoliv tohle v hudebním světě zní blbě.

Začínáme v pátek 19. června od 17 hodin, kde jinde než v úžasném arboretu ve Vysokém Chvojně u Holic. Srdečně zveme na:

Plakát 2015
Plakát 2015
Bujabézu, protože kapelník Honza Sítař je neobjevený génius, co umí napsat úžasnou originální melodii i na ten nejotřepanější lidový text...

G-runs n´ Roses - jako zástupce špičkového světového bluegrassu, protože ovládání akustických nástrojů na takové úrovni, by měli "folkáči" vždy pozorovat s úctou...

Špunt - protože trampská muzika musí být věrohodná a protože místo zasílání promo nabídek a bez ohledu na svůj věk si pozvání prostě jeli vysoutěžit na Vč. oblastní kolo Porty...  

Greenhorns s Honzou Vyčítalem - protože slaví 50 let a protože Honzovy písně ovlivnily naše klukovské sny ...

Marien - protože si to za tu pořadatelskou dřinu alespoň trošku zasloužíme ... :-)

Radka Píďu Bartoše - protože jsme jeho kámoši, fascinuje nás jeho hlas a taky že jsme ho po 15 letech konečně dokopali k cédéčku, které tu slavnostně pokřtí...

Žalmana a spol. - protože on nás naučil, že tahle člověčí muzika je hodná a staleté duby v amfiteátru při jeho tradičním pátečním zpívání na dobrou noc krásně ševelí...

V sobotu 20.6. od 11 hodin zahrají:

Strunovrat - protože jsou skvělí, kantorsky precizní v interpretaci cíleně prostých přímočarých písní. A taky protože Keller kecá, když píše, že by "kazili vkus dětem v mateřské školce...." :-)

Michal Willie Sedláček - jakožto objev Východočeské Porty z Plzně, který má neuvěřitelný dar pěvecké svobody, bohémské uhrančivosti a Kerouacké nespoutanosti...

Careta - protože ačkoliv je prý náš žánr mrtvé řečiště, existují řady skvělých mladých kapel, které posouvají hudbu svých vzorů dále a píší vlastní fajnové songy...

Bohadloband - protože zajímaví písničkáři ještě nevymřeli a pojí nás vzpomínky na nezapomenutelný křest prvního "folkžijáckého" cédéčka, který odstartoval festival Na ostrovech v Bražci u Náchoda

optropHoHHHopHOO HoHop Trop - protože nikdo neumí písničkami tak šířit dobrou náladu jako oni, byť je jim 35 let a je nám smutno po jejich akordu C-ais...


Rolničky - protože Werichovsky chytré písně Dušana Franců nám připomínají, co dělá člověka člověkem a špetka slovenštiny, ve které se folkařina pěstuje doslova na partyzánské bázi, je pro české zmlsané ucho blahodárná...

Ivan Hlas Trio - protože je to mistr, autor - kouzelník a protože tradiční zelené publikum ve Chvojně bude patrně překvapeno, jakou čarovnou moc jeho vlasaté písně a poezie mají...

Handl - protože bluegrassáci jsou okouzlující, když přestanou používat jen tři základní durové akordy a zaměří se na melodii...

Tempo di vlak - protože už dvacet let tahle obdivuhodná ostravská parta dělá tu svou trampskou muziku, aniž by kdy o píď uhnula směrem k módním trendům nebo k přízni kritiků...

Devítka - protože jsou po zásluze pořadateli vyhledávanou kapelou naší scény a prodejnost alb by jim mohl závidět leckterý žánrový Anděl...

Berušky - neboť kdyby tyhle dívčiny žily na druhé straně zeměkoule, patrně by díky své sezpívanosti, energii a citu pro repertoár, byly hodně hodně moc slavné...

František Nedvěd a Tiebreak - protože klonování Nedvědů dosáhlo pozoruhodných zvukových výsledků v doprovodné sestavě legendy, protože ty písničky může celé hlediště zpívat sborem a v neposlední řadě - protože Petr Kocman je prostě borec i jako sloužící muzikant...

Epy de mye - protože si odmalička rozumíme a protože Přeslička by v jiném amfiteátru těžko hledal více schodů pro své šroubky v noze...

Kamelot - protože kdo někdy slyšel Romana Horkého táhnout sólo táborák, ví moc dobře, že frajerství podepřené kumštem je obdivuhodné a takový talent na hity se rodí vzácně...

No jasně... píšeme a smýšlíme o všech pozitivně.... Bodejď by ne. To je pohled fanouška a my jsme především fanoušci...

A takoví jsou do Chvojna i letos zváni. 

Víťa Troníček - dramaturg festivalu

 

PS: Předprodej lístků v síti Ticket portal, Více hledejte na www.chvojeni.cz

 

mail zvadlo

 

 


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Petr Sedláček  - Všechno dobré!   |94.112.85.xxx |16.06.2015 22:27:27
Je super, že folk žije. Jen houšť. Čím více bude sebevědomých muzikantů i pořadatelů, kteří nemají potřebu se vymezovat proti okolí, tím větší známkou životaschopnosti žánru to bude. Já krásný, že tu není ani stopa po ukřivděnosti, bolestínství nebo falešné jedinečnosti. Ať je dobře, "folkžijáci", ať se Chvojení podaří - a před "odborníky" se vážně raději mějte na pozoru, aby to celé (konec konců jako vždycky) nezkazili!
Víťa T.   |2001:1ae9:19f:c.xxx |16.06.2015 22:45:43
Akce jen budí reakci. FŽ je reakce. Kéž by vzájemné jízlivosti nebylo třeba...
Petr Sedláček   |85.207.0.xxx |17.06.2015 05:24:23
Ahoj Víťo! Akce reakci nebudí - budí ji jen zraněné ego (což platí mne, Tebe i kohokoli jiného).

Hele, děláte festival, na který chodí lidi. Už tím samotným faktem se liší od významné části folkových akcí. Dobře vím, kolik je za tím práce, a dívám se na to s velikým respektem, i když mezi vás "folkžijáky" nepatřím.

Jenom mi přijde, že od určitého věku dělání "heč, heč" nepřispívá k důstojnosti muže (čímž Ti samozřejmě nikterak neupírám právo v tom pokračovat).

Tož ať se všechno podaří.
Víťa T.   |37.48.32.xxx |17.06.2015 07:13:21
Petře, nesouhlasím. Uražené ego obvykle vede spíše k rezignaci. A my se snažíme předkládat důkazy, že situace není taková, jak pár skeptiků píše. Vnímáme veliký rozdíl mezi realitou a tím, co o žánru čteme.
Chápu, proč si daný text ze svého úhlu pohledu čteš jako "heč heč" ale tak to psáno není. Jestli dospělost znamená ztrátu ideálů, rezignaci na nezájem diváků, a pohrdání amatérským muzicírováním, že kterého jsme všichni vzešli, pak ano - dospělý být nikdy nechci. Nemyslím, že bych za svůj zapálený nadhled, vyvolaný bojovou situací v žánru, měl být kárán.
OK, trošku provokuju, ale já si nezačal ;-)
Petr Sedláček   |37.221.252.xxx |17.06.2015 23:42:39
Není to, Víťo, neslušnost, že neodpovídám rychleji. Ale bohužel jediné, co mi přichází, je úvodní věta z biblické knihy Kazatel...
Víťa T.   |2001:1ae9:19f:c.xxx |18.06.2015 10:30:48
Ano, možná v tom tkví náš rozdílný pohled na svět.
MK   |213.195.200.xxx |17.06.2015 14:33:41
WOW!!! Jooooo! To se prostě nedá nereagovat . Víťo, mužu si někdy pujčit ta tvoje zdůvodnění, to muselo dát práce to vymyslet u každýho, aby bylo aspoń trochu jiný. nejvíc se mi líbilo: "Marien - protože si to za tu pořadatelskou dřinu alespoň trošku zasloužíme ... ...Radka Píďu Bartoše - protože jsme jeho kámoši" hele já ti zase dodám naopak set zdůvodnění, proč někoho nepozvat, jo? Třeba: "Kellera, protože píše pravdu a ta nás rozpaluje do běla" , nebo tak něco podobnýho, jo? Jinak čoveče, já o FCHV nenapsal nikdy ani slovo protože jsem tam nikdy nebyl (ale mužu to udělat - napsat, ne že bych přijel), ale zato za názorem na dramaturgický výběr písní na CD Folk žije si stojím doteď. Hele, neplánujete , že by kapely musely povinně zahrát jednu písničku od autora, aspoň půl roku pronásledovanýho komunistama nebo Kellerem? bylo by to takové... takové východočeské
Orlík   |212.111.31.xxx |17.06.2015 19:07:56
..opakovaně utvrzovat všechny kolem,nebo alespoň sám sebe,že píšu pravdu-tož to teprv musí dát práce to vymýšlet Umět vnímat Víťovu humornou nadsázku a ocenit neskutečný zápal pro věc,to je přímo nad něčí síly.
Víťa T.  - to MK   |2001:1ae9:19f:c.xxx |17.06.2015 21:14:51
No Miloši, vůbec jsem se nebál, že bys tu hozenou rukavici nezvedl Ne, vymýšlení přídomků mi práci nedalo, protože jsem si nemusel lámat hlavu s vtipnou ironií. Nadsázka v případě Marien a Píďi sedí, protože Chvojení prožíváme od hrabání listí, přes trhání lístků, tahání beden až po závěrečné nakládání plných kadibudek... Hele, jestli ti jde o pozvání - klidně doraž, i když nevím jestli splňuješ kritérium, že zveme fanoušky žánru...
Co se tvého kritického názoru na dramaturgický výběr písní CD FŽ1 týče - to je v pohodě, výběr nikdo neovlivnil - každá kapela si prezentaci zvolila sama, což byla pravidla hry. Ohradil jsem se jen proti tvým blábolům a doporučením, které měly být jako humorné.
Ovšem co se týče tvého nápadu na výběr kapel, které MK pronásleduje - no ... konečně dobrej nápad. Divácký úspěch zaručen... Ale když tak nad tím přemýšlím - už to z velké části pár let provozujeme... takže díky
Jupp   |88.103.23.xxx |18.06.2015 13:18:52
Už jsem s myslel, že to vyšumělo, a ono je to tu zas: napadání urážky, válka o jakousi pravdu. Tak to je přesně to, co pomáhá tomu, aby folk žil!
Víťa T.  - to Jupp   |2001:1ae9:19f:c.xxx |18.06.2015 21:09:24
No tak Juppe... jaká válka? To je přeci jen vzájemné pošťuchování Mysli si, že to nemá smysl, ale ty sis nevšiml, že po té přestřelce pod "recenzí" CD FŽ, MK přeci jen trošku více váží slova? A přes všechno, co jsme si s Milošem napsali a ještě napíšeme - nemáme problém podat si ruku na pozdrav, když se potkáme ve vratech - což MK jistě potvrdí.
Ale jestli mě ty, nebo Petr Sedláček chcete upozorňovat na nedospělost - OK, to asi unesu, Poupata byla dobrej trénink. Ale potěšilo by mě, kdybyste - než mě budete poučovat a brzdit - se alespoň chvilku zamysleli nad tím, proč to všechno dělám a proč zrovna tímhle způsobem... děkuji.
Petr Sedláček   |37.221.252.xxx |18.06.2015 21:38:13
Ach jo, Víťo... Nemám potřebu Tě poučovat, nemám potřebu Tě brzdit. Mně je úplně jedno, co uděláš nebo neuděláš se svým životem. Je Tvůj.
A že by Tě potěšilo, kdybych se zamyslel nad tím, proč to všechno děláš? Ty bláho, četl jsi tuhle diskusi? Co asi zrovna dělám?

To, co jsem Ti psal, byla přátelská zpětná vazba. Ale rozumím, že ji vnímáš jako poučování a brzdění - beru to na vědomí a slibuju Ti, že se z toho poučím.
Víťa T.  - to Petr Sedláček   |93.153.73.xxx |18.06.2015 23:20:02
Petře, ta jedovatost v tvé první reakci se nedá vysvětlit jako přátelská zpětná vazba, že?
Petr Sedláček   |37.221.252.xxx |19.06.2015 23:29:43
Záleží na tom, kdo to interpretuje. S trochou smyslu pro humor a nadhaledu nad sebou samotným to není nic složitého. Jsem si tedy původně myslel. Uznávám, že jsem se mýlil.
Jupp   |88.103.23.xxx |20.06.2015 08:53:05
"...- než mě budete poučovat a brzdit -..." Proč ty Víťo vidíš ve všech okamžitě nepřátele a kritiky? Já si vážím tebe i toho, co děláš. Ale proč při tom dobrém činění okamžitě vystartuje PŘEDEM proti všem s trochu jinými názory? (Viz první odstavce tvého článku.)Stavět propagaci své půvabné akce na útocích proti majitelům jiných názorů neškodí těm jiným názorům ani jejich majitelům, ale škodí TOBĚ. Pokus se žít s tím, že se jiným lidem může líbit něco jiného a řeknou to nahlas.
Petr Sedláček   |37.221.252.xxx |20.06.2015 10:55:46
... se snažím zřejmě poněkud neobratně říct.
Víťa T.  - Pardon, že až teď, něco jsem o víkendu měl...   |2001:1ae9:19f:c.xxx |22.06.2015 21:26:33
Máte pravdu, pánové, vážím si vás, omlouvám se a mrzí mě, pokud vás tón mého článku nějak irituje. Ale jak píše Petr: S trochou smyslu pro humor a nadhledu ... Snad můj výpad trošku omlouvá celková situace ohledně posledního média, které vzniklo jako fanouškovský web a už se o tom dá s úspěchem pochybovat. Vzhledem k tomu, co vím o čtenosti FT - nebojím se, že by to nezůstalo v malém okruhu blízkých - v podstatě - přátel. A má pichlavost samozřejmě pramení z mnoha historických slovních bitev na tomto poli. K tomu některé facebookové výpady a zcela opačné zkušenosti s realitou - myslím, že není až tak nepochopitelné, že to stále vidím jako obranu a obhajobu tradičnější FCT hudby (jakkoliv souběžně fandím inovátorství) a otvírání očí, že realita je poněkud jiná. Nemám problém s respektováním cizích názorů. Vadí mi ale pohrdání kotlíkářstvím, které bere vítr z plachet tradičním muzikantům - kteří ale prostě tvoří základ žánru. Vadí mi, že se jim nevěnují ani ti, kteří říkají, že píší o našem žánru. Vadí mi recenze, kde se nedozvím nic o díle, ale jen o recenzentovi, který místo snahy chápat proč, co a komu se muzikanti snaží říci, snaží se o humor, doufaje že to zvýší čtivost. Na soukromém blogu s tím problém nemám, ale pro médium poslední svého druhu, které by se mělo snažit o objektivitu, je to hrob. Čtu tady o tom, jak potřebujeme lepší kapely a přitom potřebujeme lepší publicisty. Už neumíme vyprodukovat hvězdu a děláme, že všichni posluchači tohoto žánru vymřeli... A ten všeobecný cynismus prostě jen plodí cynismus. Proto kopu, podepřen pořadatelskými, rozhlasovými i muzikantskými zkušenostmi (řekl bych že s nečekaně pozitivními výsledky) doufaje, že se třeba dobereme vzájemného respektu. Když mluvím s úspěšnými muzikanty své generace, slyším stejné rozčarování a bohužel rezignaci. Tak oplácím stejnou mincí - dvě pravdy, dva úhly pohledu, dva berani narazí a když už to ani jednomu dopředu nepůjde - musí obě strany ustoupit. Pak věřím, že bude prostor pro symbiózu.
MK   |213.195.200.xxx |18.06.2015 18:01:01
CIT VÍŤA: "dramaturgický výběr písní CD FŽ1 - to je v pohodě, výběr nikdo neovlivnil - každá kapela si prezentaci zvolila sama, což byla pravidla hry"

A to je právě chyba, ne přednost, Víťo. Skutečný profesionál absenci dramaturga nedopustí. To jen amatér si myslí, že všemu rozumí a všechno si udělá sám. No a tak je to, Víťo, se všim. Jeden příklad za všechny. I přesto ale folk žije.
Orlík   |212.111.31.xxx |18.06.2015 19:36:57
Ano,i přesto,že na něj stále kdejaký pan Pravda útočí,tak folk díky Víťovi apod.srdcařům žije. Jen houšť a více takových zahradníků,a nemusí převažovat na každé zahrádce zrovna kotlíkfolkovník,každý ať sází dle svého gusta...právě i pro tu jeho pestrobarevnost folk tak neskonale miluju. A,,profesionalita,,? Já si postavil vlastnoručně celou chatu-a jak jsem pyšný na každičký kousíček toho svého amatérského díla-tu radost nic nevyváží!!
Víťa T.  - to MK   |2001:1ae9:19f:c.xxx |18.06.2015 20:33:36
Ne, Miloši, opět opět opět překrucuješ... v pohodě je kritika výběru písní, v tom s tebou i do značné míry souhlasím, ale pravidla hry samofinancovatelů byla jasná - každý si dodá co chce, bez ovlivňování - byl to takový malý výzkum a nemám absolutně nic proti tomu, že se ti výsledek nelíbí a že na to bereš profi metr.
Ale znovu znovu znovu připomínám, že jsi mě naštval kecama typu že: Monty má psát pro Kočka, abychom se zbavili Goduly, že Strunovrat by kazil vkus dětem v mateřské školce, že Bujabéza má 40 let chodit na Žalmana apod... Co je ti na tom sporu stále nejasného?
MK   |213.195.200.xxx |18.06.2015 22:39:16
Mě nic, já to zase neotevřel. Mě je jasný, že nemáš rád, když je někdo vtipnější než ty, nebo když někdo shazuje hrdinský patos nevhodnými poznámkami.
Víťa T.  - to MK   |93.153.73.xxx |18.06.2015 23:27:45
...nemám rád, když je někdo vtipnější než já? A z čeho tak soudíš, ty humoristo?
MK   |213.195.200.xxx |19.06.2015 18:05:58
Z tvých reakcí, samotného mě překvapuje, jak tě umim spolehlivě nastartovat
Víťa T.   |2001:1ae9:19f:c.xxx |22.06.2015 21:27:44
Jseš si jistej, že jsi neskočil na špek?
Belmondo   |Manager |18.06.2015 16:13:41
Víťa Troníček mi přijde jako zahradník, který narouboval tu svoji oblíbenou poněkud usychající větev folkovníku a pomáhá jí v žití.
Myslím, že ta opravdu svěží živá zelená větev roste a plodí sice už kousek jinde, ale to není důvod k zatracování nebo napadání.
Ať se mu daří. Do toho čemu věří, vkládá spoustu času a energie.
Zbytečné spory…
Víťa T.  - To Belmondo   |2001:1ae9:19f:c.xxx |18.06.2015 20:43:02
Děkuji Belmondo... jenže můj pohled na věc je trošku jiný - Ta hlavní větev nikdy neuschla. Jen těch pár intelektuálů (protože když už sedneš a máš potřebu o něčem psát, musíš vykazovat určitý stav uvažování) "dospěla" a začala logicky preferovat náročnější muziku. V pořádku. Vadí mi, že se ale tou hlavní větví začalo pohrdat, když stále má své fajnové posluchače, atmosféru i dostatek zajímavých kapel. A nevěřím na razantní "vývoj" žánru, rokenrol taky zůstane navždy rokenrolem...
Víťa T.  - to Belmondo   |93.153.73.xxx |18.06.2015 23:08:33
A ještě dodám, že nikdy jsem neurčoval kdo a co může být ten správný folk... jen obhajuji tradici a snažím se upozornit na to, že jádro žánru možná leží někde jinde, než těch pár pisatelů o našem žánru míní.
Klobouk dolů před nestranností Milana Tesaře, který má rád Tara Fuki, ale dokáže poskytnout stejný prostor ve vysílání třeba skupině Marod.
Zkuste prosím přemýšlet nad tím, co se snažím říci a možná pak přestane být záhadou úspěšnost Country rádia, popularita naoko folkového Tomáše Kluse, návštěvnost Trampského širáku apod. A nepohrdejme tím... to je vše...
Orlík   |212.111.31.xxx |19.06.2015 04:44:18
Víťo,naprostý souhlas-kromě,,naoko,,folkového TK. (Pozor,neprotiřeč si,že neurčuješ,co je a není správný folk )Tomáš je spíš částečně folkový-a v té folkové části jeho tvorby je to folk jak vyšitý! To já s čistým svědomím určím.Ano,dost písniček je hoodně do popíku,ale takové jako např.Trigorín,mým vnímáním-folková fantazie!! Právě též to jej dělá tak populárním,že svým záběrem dokázal oslovit široké spektrum různěžánr.publika.Kromě nesporného talentu a charisma.Samson jej bez zábran všude,kde se potkají s hrdostí představuje,jako folkaře a Tom souhlasně přikyvuje,jako i na jeho FB si přečteš,,genre folk,,. .čili se k nám hrdě hlásí. Je chybou,zříkat se v našem malém folkrybníčku toho momentálně největšího mladého kapra-si myslím já.
jana  - pozdrav festivalu   |90.177.204.xxx |20.06.2015 18:58:03
Zdravíme Marien a celý festiválek, přijeli jsme na Chvojno z Olomouce, moc se nám tu líbilo, připomnělo nám atmosféru festivalu v Náměští na Hané, který se už bohužel nekoná Hodně zdaru!
jana   |90.177.204.xxx |20.06.2015 19:00:13
A vydržte!!!!!!!! ( až tak úplně probíhající diskuzi nerozumíme, ale z Chvojení bylo cítit, že je děláno srdcem)
Jupp   |88.103.23.xxx |20.06.2015 08:30:35
Víťo, za víc než čtyřicet let, co se kolem toho motám, bych si nikdy netroufal říct, co je ve folku hlavní a co vedlejší. Tvoji jistotu ti závidím.
"A nevěřím na razantní "vývoj" žánru, rokenrol taky zůstane navždy rokenrolem..." Ona ta neměnnost už mnohé žánry zahubila. Pamatuji na doby, kdy bylo v Česku asi 500 dixielandových kapel. A všechny hrály skoro stejně. Ví dnes někdo, co je to dixieland.
A k té neměnnosti: Troufl by sis napsat "Dechovka žije!"?
Víťa T.  - To Jupp   |2001:1ae9:19f:c.xxx |22.06.2015 22:52:28
Já nevím, co je hlavní ve folku - to přeci vždycky bude otázkou názoru a vkusu. FŽ jen říká - pokud cítíte být folkaři, nestyďte se za to a rozhodně to bylo koncipováno jako způsob komunikace s vnějšími médii, ne pro fanoušky žánru, jak je zde často ironizováno. To, že tady upozorňuji na ignoraci tradičních proudů, je trošku jiný problém. Já přeci také vidím budoucnost žánru v jeho pestrosti - tak proč jsou ale "našimi odborníky" ignorovány tradiční kapely, písničkářství, lidové muzicírování a melodie??? Přeci po hudební stránce je daleko náročnější vycvičit bluegrassovou kapelu nebo čistě zpívat čtyřhlasy, než třeba si hrát se slovíčky v duchu intelektuální poezie či experimentovat se zvuky a šponovat emoce.
Třeba se ten žánr stane minulostí jako v případě dixielandů, ale nemyslím, protože tady jde o lidové muzicírování (prakticky čekohokoliv - Žalmanovo Z Ráje je z hudebního hlediska rokenrol) na nejlidovější nástroje (kytary a hlasy)... Jde jen o písničku. Dobrej dixie, jakožto jazz nebo i dechovku musí hrát alespoň částečně školení muzikanti a vždycky k tomu potřebuješ orchestr...
Orlík   |212.111.31.xxx |23.06.2015 04:45:28
Hrát si se slovíčky jistě není těžké...ovšem pouze pro toho,kdo se s tím darem a fantazií narodil. Co já se natrápil,něco podobného,,Plíhalům,,splodit...samo že marně,vše do koše. Zpívat např.3.hlas mi nedělá problém,to je požiteček,dát si vícehlas s kamarády a kami. No,vlastně i s tím darem hud.sluchu se člověk musí narodit a v obou případech pak cvičit a se učit,se učit,se učit...a narodit se ještě s poslouchatelnou barvou hlasu.A to se zase ve vícehlase sveze,,pouze,,sluchař,kdeždo solo písničkář...Nemá cenu spekulovat,co je víc,lehčí,těžší,záslužnější. A vlastně má to cenu-baví mě ta témata probírat,baví nás bavit se o muzice,nejen ji provozovat,natož pasivně poslouchat jako kulisu,při klábosení.(Zdá se mi že jsem sem zavítal jako jeden z mála fanoušků,mezi same machry odborníky,sory,že se tu motám,ale motám se i po fesťácích a bez nás fan.to nepůjde,že jo)
Orlík   |212.111.31.xxx |23.06.2015 04:48:43
...v obou případech je nejtěžší tvořit a vážím si neskonale všech tvůrců a děkujuuu,že mi naplňují žití...
Belmondo   |Manager |20.06.2015 11:08:31
K naší muzice jsem se dostal vlastně úplně stejnou cestou jako Víťa – dětský oddíl, tábory, vandry… Vytvořil jsem si k proudu melodické, příjemně akustické muziky ten nejlepší vztah. Tehdy to byl skutečně hlavní proud… A mám radost dodnes nad každou novou kapelou, která takto tvoří a hraje. Letos vběhneme do třináctého ročníku Notování. I za tak krátkou dobu pozorujeme, jak se folk posunul. Možná vědomě, možná jen podvědomě si to, Víťo, jak se to navenek jeví, nechceš připustit. To, že ses stal jakýmsi mluvčím a výrazným propagátorem tohoto proudu je opravdu skvělá a fantastická věc. A jistě takto dramaturgicky stavěná akce si najde řadu posluchačů, kterým to nové a progresivní se zdá příliš alternativní, příliš uhýbající jinam. Vzpomínáte si, jakou radost přinesla mladá Epy de Mye? Autorsky silné písničky, akustický folk, prostě přesně krabička Folk žije! A kam se posunula… Má-li folk i v dnešní době oslovit ve větší míře opravdu mladou generaci, jde o jiný folk, než ten pod heslem Folk žije! A ono se mu to už dokonce daří. Zvláštní a hodně zajímavé je to, že mimo nám všem tak dobře známé a prošlapané cestičky. Možná dochází k největšímu posunu za poslední roky, ale to si, alespoň zatím, zcela jistě tvrdit netroufám.
Orlík   |212.111.31.xxx |20.06.2015 22:29:40
On byl folk vždycky tak nějak rozmanitější a tím možná hůř uchopitelný než jiné žánry. Když se řekne bluesmani,rockeři,jazzmani,...je každému jasné,co tak asi hrají.Ale pod pojmem folkaři?...Tak já se k folku prvně dostal přes Mertu,Andrtovou,Plíhala,Nohavicu,Janouška s Vondrákem,pak Nerez a naši milovanou Zuzanku,atd...až časem objevil další,,podškatulku,,a v ní Žalmana,Ryvoly,Hop Trop,Nezmary,Kamelot,Brontosaury,atd...nebo z jiného soudku Redla,Českomor.hud.spol.,atd...no a posléze už souběžně Radůzu,Montyho,Trchovou,Rouse,Kabelkovou,Frauenbe rga,Žambochy,Přelet MS,Cicvárka,atd....Poupata-Marien-Pouta,,Tempo di vlak,Špunt,Devítku,atd...Koňaboj,Docuku,....no a v této omladině se mým vnímáním vytvořila nová podškatulka-Jarret,Nestíháme,EpyDeMye,XindlX,Ja nanas,Zrní,Klus...ty voe,to je pestrý ten můj folk.No já vím,Klusák se mi toulá po jiných fesťácích,ale to Jarek občas taky,to už tak dělávají ti nejúspěšnější,co by se omezovali,když je všude chtějí. Omlouvám se expertům a všem těm,jimž mé škat.nesedí,já to tak mám (Víťo,marodím,proto nejsem ve Chvoj.,a povídám si u počítače,jinak jasná věc)Folku a všem jeho odnožím zdar!
Orlík   |212.111.31.xxx |21.06.2015 07:49:52
A co teprv Jablkoň,to je síla,to je kalibr,Michal si je jako mnozí jiní folkaři žánrem sám sobě,originál jen což..a přesto je tak nějak hoodně náš. Anebo vzpomínám,jak na Zahradě(proč jen musela skončit???) u Furchů Ondra Ládek alias X.X vybíral kytaru,už nevím jestli vybral,ale co vím tak zdůrazňoval,že chce aby byla taková hodně folková. Načež jsem se nadmul pýchou,jak se k nám hlásí tahle pro mnohé spíš hiphopraper.nastupující hvězda.Ondra mě vůbec hned napoprvé doslova uchvátil a zařval jsem si-jooooo!,tak tudy vede jedna z cest pro folk,který mladí přijmou,to je síla,to je talent,jak si hraje se slovíčky,s češtinou,rytmikou,melodií,jak to zapadá do sebe a jak je to nové,moderní,origoš,bomba!Nedám na něj dopustit,ať si nad ním kdo chce jak chce ohrnuje nos a vypískává z folkáčů,jak zde někdo zmiňoval.A znám dost svých kámošů,těch folkových,kteří tvrdí,že je to sprosťák apod.,že k nám nepatří,ale i dost takových,kteří ho milují skoro jako já .A jako další uvedu,řekl bych pravý opak,ale kdo mě taky z mladých oslovil a hoodně moc-Simonka Martausová,to nádherné,křehké stvoření,miloučká až bych brečel,jak ji a její písničky,texty a nádherný,přirozený zpěv mám rád.Více,když vystupuje sama s kytarou,to i ona ví,píšem si a předpověděl jsem ji skvělou kariéru ještě v době,kdy ji téměř nikdo neznal,kdy vystupovala na malé scéně Lodeničky...dnes už v pohodě na velké a po celém Slovensku vyprodává sály,jak jsem jí věštil a přídavky neberou konce.Ale taky pokračuje ve svých kostelíkových vystoupeních,skromná,čistá duše,úžasná! No a mnozí nechápavě kroutí hlavou,že se mi líbí XindlX stejně jako Simonka...ať si nechápou,já si rozumím,mé uši i srdce oslovili,jsou to mé pocity,s nimi jsem šťastný,učím se hrát písničky obou,i Klusa,stejně jako kdysi a pořád Samsona,Žalmana,Jarka N,Redla...a u táboráku slýchám spíš od mladých pochvalné-hezkyyy. Takže ano,pro mě i ten masový folk žije,dostává nové injekce,živou vodu,...a ten,,kotlíkový,,?..ten taky,masově spíš u táboráků,tam je nesmrtelný,ani podiový díky,,Víťům,,nezemře,ale spíš to vidím do budoucna úzkozájmově oddaně,jako s tou dechovkou, Juppe-u nás na Jižní Moravě není troufalost říct,že dechovka stále žije...hody,svatby,fašanky..bez ní ani ťuk,mladí se nestydí hodit se do kroje a tančit při dechulce,to byste zírali.A jsem za to jako kdysi spíš lidový harmonikář,než táborákový kytarista moc rád.V mladých se tu snoubí tradice s modernou,i s tou kytarou končíváme nad ránem často ve stylu-v Mistříně na dolině,je tam pěkný chodníček....a není nikoho,kdo by neznal-tam je teprv toho srdíčka,to máme nějak v krvi a nejde zničit žádným novým trendem. (to sem sa rozpovídal,až sem zapomněěl,že mňa bolí v krku,že su nemocný...tož pěknů nedělu přeju,kamarádi,snáď sa uzdravím do Folku pod komínem záhlinickým...jak já sa těším na Jarret,Kofeho s Vlnou...)
Orlík   |212.111.31.xxx |21.06.2015 08:53:49
oprava...,je tam pěkný rybníček,,...ale těch chodníčků taky až až

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
1516171821
22
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib