Pátým rokem pořádáme spolu s Verunkou Krušnohorské kolo Porty, dá se říct, že to není až tak dlouho a je to vlastně pravda. Naštěstí máme dost zkušeností s Portou z let osmdesátých a tak jsme měli od začátku dost jasnou představu, jak má předkolo této soutěže vypadat. Samozřejmě, že se i dost změnily regule, než které jsme zažívali my. Nesměli jsme například při soutěži vůbec mluvit a provázet naše vystoupení, což se dnes dokonce skoro vyžaduje, aby si porota mohla udělat lepší představu o tom, jak se bude dotyčný soutěžící chovat při normálním koncertu.
Porota
foto: archiv L. Stráníka
Za našeho soutěžení byla ještě i kola krajská, která už byla velmi prestižní soutěží, a z nich se teprve postoupilo do kola národního. Dneska je to jinak, začíná se oblastními koly a z nich rovnou do kola národního a teprve pak vítěz jede do mezinárodního, kde může zvítězit i na mezinárodním poli.
Prostě se toho dost změnilo, jen regule, že porota musí být v lichém počtu, zůstala stejná. Bohužel, ale není v pravidlech uvedeno, v jakém složení by porota měla být, což je dost zásadní věc. Tím myslím, že by měla být především vybrána z odborníků, kteří jsou opravdu fundovaní a nominovaní buďto s řad aktivních a zkušených muzikantů anebo hudebních pedagogů, textařů … prostě lidí od kumštu. Je to nutné proto, aby muzikant, potažmo autor, který se přihlásí do soutěže, měl opravdu pocit, že stojí před porotou, která je kvalitní a rozhodne fundovaně, mohlo by se totiž paradoxně stát, že soutěžící je nakonec větší odborník, než sám porotce. To platí především pro porotu v oblastních kolech, kde je největší selekce, v národním a mezinárodním kole se to stalo už samozřejmostí. Nejhorší možností je, když pořadatel oblastního kola vybere členy poroty ze svých kamarádů způsobem - Franto, máš v sobotu čas? Pořádám kolo Porty a musím tam mít pětičlenou porotu, tobě se líbí country, tak mi to přijď rozhodnout jo, stejně bys přišel jako divák ne? Je dost nefér vůči soutěžícím mít takové lidi v porotě, i když pro klid svědomí tam pořadatel přece jen raději pozve jednoho odborníka.
Hned vysvětlím, proč to takhle vidím – stane se totiž to, že v dnešní době údajné originální autorské stagnace v muzice, která se presentuje na Portě a po rozhodnutí oblastní poroty, postoupí ti, kteří se sice neodbornému porotci líbí, ale do žánru nepřinesou nic nového a tím se zastavuje jeho vývoj. Netvrdím, že je to všeobecnou situací, ale to, že v národním kole po tři roky vyhrála kapela, která postoupila ze semifinálového kola o něčem svedčí.
Dalším problémem ve výběru vítězů a tedy postupujících, vidím v matematickém modelu pro porotce, což znamená, že každý obdrží formulář, kde sice vypíše své iniciály, aby bylo jasno, kdo tak rozhodl a vyplní svůj žebříček, většinou od 1 do 5 sám za sebe, ale potom se sečtou počty od všech, udělá se průměr a vy jako porotce nakonec zjistíte, že ten, kterého jste vybral se nakonec dostal v lepším případě jen do semifinále, v horším vůbec nikam a samozřejmě jste nemile překvapen, přitom jste se s dalšími dvěmi porotci shodli na prvním místě, ale protože ten, koho jste napsal na druhé místo, byl ještě u dvou na prvním místě a ten váš u dvou na třetím místě, tak průměrově vychází ten váš druhý jako vítěz. Zkuste si to vypočítat – stačí jen u dvou soutěžících - 1/ 1/ 1/ 3/ 3/ = 9 a ten druhý 2/ 2/ 2/ 1/ 1/ = 8 a je vítěz, přitom tři z pěti porotců jsou přesvědčeni o tom, že by měl být první a najednou je o jeden bod slabší, divný co?
Tento model je podle mě velmi neobjektivní proto, že nedovoluje porotcům, ať už odborným anebo neodborným se domluvit na tom, kdo a proč je ten pravý pro další soutěž, ale především prostě se to jen vypočítá.
Byl bych opravdu moc rád, kdyby se pořadatele oblastních kol pořádně rozhodovali o výběru poroty a regulodárce zase prosím o zrušení matematického modelu, nechte to přátele na té odborné porotě, která je vybrána proto, aby rozhodla a ne proto, aby vypočítala vítěze. Já to budu určitě na Krušnohorském kole praktikovat a porotě radit ať se nejdříve dohodnou, než vypočítají vítěze.
Dubnové Notování
Ahoj Jano, jasna vec. Na FB jsme jako Kapela HRST ...
Dubnové Notování
Milá Hrsti, jste na FB? Nenašla jsem vás (na první...
Na Jihočeské Portě zvítězila dvo...
To je nádhera, Žíže gratuluji na dálku. Už jsem mě...
Dubnové Notování
Ahoj :) diky, ze jste byli tak vsimavy :) Nastesti...
Dubnové Notování
Každopádně souhlas. Ale nepodcenoval bych diváky, ...
Duben v táborské Univerzitě
Milý Spolektive, chválím tě, že své koncerty zapis...