gototop
02.01.2012 Viewegh, Klus a ti druzí (Tomáš Pohl)    Tisk
Názory
Když jsem napsal krátkou stať o cenách v hudbě, zejména o cenách diváckých, tušil jsem, že se ozve aspoň jeden příznivec Tomáše Kluse, ačkoli jsem se ve článku nijak do fenoménu Klus nestrefil. Náš folkový časopis by měl projevit radost, že se konečně dostal mladý písničkář mezi „bohy“ pop music, že jej hraje rádio, televize a že mívá vyprodáno. Vystoupení Tomáše Kluse jsem absolvoval jen jednou a vyjádřil jsem se o něm značně kriticky. Nicméně Tomáš Klus je zde, setkávám se s řadou jeho fanoušků a je tedy fenoménem současnosti, řazeným aspoň minimálně mezi písničkáře. Jeho poslední deska Racek, v níž zcela jistě Klus úročí i své herecké zkušenosti a
Tomáš Klus na ilustr. snímku z Prázdnin v Telči 2010
Tomáš Klus na ilustr. snímku z Prázdnin v Telči 2010
foto: Tomáš Pohl
v několika písních promlouvá ústy hrdinů Čechova dramatu, letí vzhůru na žebříčku prodejnosti. Na žebříčku nejprodávanějších knih se drží mimo jiné tradičně i nejnovější kniha Michala Viewegha, pominu - li úspěch Ireny Obermannové, vyvolané skandálním tématem její poslední knihy.
Podle mého soudu mají Klus i Viewegh dost společného. Mimo jiné jsou oba autoři, byť je dělí generace, všechno jiné než autoři líní. Oba bezesporu píší lehce. Vieweghovy knihy volí obratně i témata: vztah autora ke kritikům, k politice, k ženám a v poslední knize téma mafie v Čechách. Knihy se lehce čtou a dobře prodávají. Klus volí ve svých pětadvaceti letech pochopitelně témata milostná, ale snaží se i pomocí aktuálních problémů „tepat“ do nepravostí. Na koncertě z něj proudí verš za veršem a chodí s verši vytvořenými „ze štegrajfu“ mezi publikem.
U obou jmen si položme základní otázku: Je jejich tvorba dobře udělaným a nabídnutým zbožím, které je lidem žádáno, nebo hodnota jejich tvorby přetrvá život obou? Každá doba měla své Vieweghy i své Kluse. Kdo z pamětníků si dnes vzpomene na sérii knih slezského spisovatele A. C. Nora, či na velmi populární knihy Vlasty Javořické? Hudba měla své zpěváčky, například Švába – Malostranského. Všichni jmenovaní mají právo tvořit, svá díla nabízet a čtenáři mají právo uvedená díla kupovat a popřípadě je mít rádi. Jenže Viewegh nikdy nebude Josefem Škvoreckým a Klus nebude Krylem ani Třešňákem, byť patrně ne samotný Klus, ale jeho okolí mu dává nálepku Krylova následovníka. Jako každé zboží, tak duševní hodnota v podobě psaného či jiného slova má své spotřební zboží, ale má i své kulturní památky a poklady. Máme přes dvacet let tvůrčí svobodu, nesrovnatelnou ani s bájemi opředenou tzv. První republikou, kde existovala oficiální cenzura tvorby, byť spíše zaměřená na ochranu státu či ochranu mravnosti. Položme si otázku, o čem zpívají a jakými problémy žijí písničkáři z generace „Husákových dětí“, či z generace ještě mladší? Bájný Kryl žije přefiltrován pochodovým rytmem Daniela Landy, generace Šafránu zpívá většinou svým vrstevníkům a nová jména jsou známá většinou těm, kteří „spolu mluví“, tedy celkem malé komunitě. Našlápnutý Ondřej Ládek - Xindl-X, mizí někde ve světě reklamních sloganů, které chrlí a na výsluní je tedy logicky Tomáš Klus. V textech Tomáše Kluse cítím podstatný rozdíl od „otců zakladatelů“ písničkářství. Klusova tvorba je příliš prvoplánová, zejména v aktuálních tématech. V dnes snad nejomílanější písni zní: Povinné školení pro všechny poslance, lekce planého žvanění, lekce arogance a místo polední debaty z prdu kulička, ať vzkvétá naše zemička!… Kouzlo písničkářství je cítit v textu něco, co je sděleno mezi řádky vnímavým. Jak úžasný je pocit nostalgie v Imaginární hospodě či Provizoriu Slávka Janouška, dodnes nedoceněného tvůrce. Pokud má píseň bořit hradby, nesmí být ve stylu Tele-tele či Bubovize, ale musí dunět a řvát ústy Vlasty Třešnáka, kdy v nádherném rockovém rytmu v písni Zlý sen si vyřizuje účty s těmi, kteří mu při výslechu pálili ruce a nyní podnikají a jsou vysmátí. Citovaný Kryl ve věku Kluse řval své „nasrat“ ústy neznámého vojína či vyznával lásku tehdy sedmnáctileté Haně Ulrychové v Nevidomé dívce. Klus v populární Marii zpívá: Je to jed. Mazat si kolem huby med. A neslyšet. Jak se ti bortí svět. Marie. Kdo přežívá, nežije. Tak ádijé. Ten, kdo je pokládán za nástupce Kryla či Nohavici, by neměl klopýtat ve středoškolských rýmech. Nicméně Michal Viewegh zcela jistě vydá každý rok další knihu a desky Tomáše Kluse se budou prodávat. Oběma to nezávidím a přeji jejich čtenářům a posluchačům řadu pěkných zážitků. Ve svém věku si ale raděj otevřu Prima sezónu a pustím si k tomu Honzu Řepku, mám na to právo, stejně jako mám právo napsat svůj názor.

Sdílet na...
Kam dál?

» Postřehy z večerů na amfiteátru (Lucie Přikrylová)

» Dvacáté Okolo Třeboně v obrazech (Školník)

» České národní finále festivalu Porta (FOLKtime.cz)

» Poklusem do záhuby (Miloš Keller)

» Prezident na Hrad (Belmondo)

Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
vašek müller  - pane pohle, prosím konkrétně   |90.181.92.xxx |02.01.2012 09:44:45
Nebudu polemizovat s hromadou nesmyslů. ale -

Pane Pohle, chci po vás konkrétní a jasnou odpověď, ne zase nějaký pseudomoudrý blábol. Co vám vadí na aktuální knize Michala Viewegha Mafie v Praze?
Ta osobní odvaha? jáji nemám, já bych svoji kůži až tak nenabídnul, ani kdybych nebyl ultraúspěšný autor.
Nebo fakta použitá v knize? asi taky víte že pocházejí od pana Kmenty, kterého já dnes považuji za opravdu velmi odvážního a super užitečného člověka.
Jak říkám, pokud todle není další zapšklý nesmysl napsaný z nudy nebo touhy trochu pohanit úspěšné lidi - řeknete mi přesně co vám na té knize vadí.
Máte k tomu jistě načtenou i další "povinnou četbu" kmentovy knihy Svědek na zabití a Superguru Bárta.
já tvrdím, že poslední kniha M. Viewegha je velmi velmi užitečná.
Proč je to pro vás takový naprostý póvl? konkrétně!
Jsme na vaše argumenty zvědavý.
PEVNĚ Věřím, že jste neupadl tak hluboko a nekritizujete něco co jste ani nečetl.
Tomáš Pohl   |89.176.69.xxx |02.01.2012 11:20:51
Vážený pane Müllere,

já jsem nenapsal, že kniha je póvl. Napsal jsem jen, že MV nevejde do dějin literatury jako Škvorecký a citoval témata knih, aniž bych se nějak zabýval tou poslední. MV neupírám osobní odvahu, stejně jako J. Kmentovi. Témata knih jsou mimo jiné zárukou jejich prodejnosti, ale otázkou je, kdo bude za 100 let znát MV, tak jako dnes čteme Balzaca. V žádném případě jsem Vás nechtěl v novém roce naštvat a přeji další hodnotné čtenářské zážitky. Hodně zdravíčka v novém roce.
MK   |193.179.126.xxx |02.01.2012 14:16:39
My jsme tomu říkali komunální satira nebo soudničky. Plnej Dikobraz byl takovýho toho odvážnýho tětí do společenskejch poměrů. Samozřejmě že to nepřežilo ani pětiletku.
Literatuře nerozumím, takže p. Vw. hodnotit nebudu, ale nesouhlasím s kolegou Pohlem v otázce mladého písničkáře. Ten do dějin vstoupí - jako P.Horňák nebo J.Melen jednadvacátého století. Ty fanynky na jejich koncertech šílely nachlup stejně. A důchodci byli pohoršeni taky tak.
VK   |85.71.134.xxx |02.01.2012 18:38:51
Šílející fanynky jsou měřítkem nekvality? Pokud vím, nejvíc šílely na koncertech Beatles Nevím proč, opět z příspěvku MK cítím závist
davy   |Registered |02.01.2012 20:41:33
Proč Klus není novým Krylem, to je v článku rozebráno dostatečně jasně. Ale nelze ho házet do jednoho pytle s Melenem nebo jinými Janečkovými loutkami z 80. let.
Zda Klus vstoupí do dějin, to zatím nevíme, neboť neumíme předpovídat jeho příští uměleckou dráhu. Každý z nás občas dostal ve škole nějakou tu kouli, ale křišťálové mezi nimi zásadně chyběly.
MK   |193.179.126.xxx |03.01.2012 12:27:23
To já taky nevím proč to cítíte. Kdybste cítil, že závidím některým recenzentům, byl byste blíž pravdě. Folkovým sólistou jsem nikdy být nechtěl, závidět tudíž nemohu.
Katka   |109.80.243.xxx |03.01.2012 00:22:16
Je nutné nahlížet na "fenomén" Tomáše Kluse v souvislosti se současnou scénou, jak sám Tomáš Pohl naznačil: "...Xindl-X, mizí někde ve světě reklamních sloganů, které chrlí a na výsluní je tedy logicky Tomáš Klus." I kdyby nic jiného, Tomáš Klus je v současnosti nejlepší, co ve folku máme. A možná nejen ve folku. Do dějin vstupují ti nejlepší v oboru z dané doby. A nikdo lepší než Klus mě nenapadá. Mimochodem o Vieweghovi se učí ve školách už dnes.
MK   |193.179.126.xxx |03.01.2012 12:28:17
Chtěla jste Katko napsat "nejhezčí", nebo "nejvíc sexy", že ano?
davy   |Registered |03.01.2012 13:56:22
Ve folku mě třeba napadá Jananas, ale ani u něj není jisté, jak se bude vyvíjet v budoucnosti.
Monty   |195.113.158.xxx |03.01.2012 16:20:28
Kačenko
Je nutné nahlížet na "fenomén" Tomáše Kluse v souvislosti se současnou scénou
docela by mně zajímalo v jakých hranicích se ten Váš náhled pohybuje.
A i přes to, že mám Tomášovu muziku docela rád, je mnoho jiných které bych postavil nad něj. Určitě není dobré si plést terminologii - nejznámější se nerovná nejlepší (tedy pokud bych řešil věkovou kategorii do 40ti let).
Jan Řepka  - Tipy pro Katku:   |80.92.246.xxx |08.01.2012 13:04:54
Tak jen tak namátkově doporučuji Katčině pozornosti tato jména:

Janko Majerčík, Beata Bocek, Martina Trchová, Jiří Konvrzek, Pepa Nos, Vladimír Merta, Dáša Voňková, Sanyland, Edo Klena, Alasdair Bouch, Marek Vojtěch, Eliška Sýkorová, Adam Katona, Martin Hejnák, Mapleafs, Eliška Ptáčková, Pavel Helan, Jirka Hurych, Jana Šteflíčková, Martin Rous, Žofka Kabelková, Markéta Zdeňková, René Souček, Alibaba, Števo Šanta, Žamboši a Krystyna Skalická.
Pavel   |212.109.186.xxx |26.11.2012 19:35:21
Ne, není.
Stanislav Koňařík  - Pane Pohle,   |109.80.61.xxx |03.01.2012 02:28:22
poněkud si odporujete. Nástupcem Kryla Kluse nazývají média, nikoliv on sám, jak jste správně podotkl, takže (podle Vašich slov) "ten, kdo je pokládán za nástupce Kryla či Nohavici" si jistě může psát rýmy, jaké chce.

Nerozumím srovnávání Kluse a Viewegha, v jejich dílech nevidím vůbec žádnou paralelu.

Nevnímám u Kluse ani prvoplánovost. Jeho úspěch je pozvolný, prodejnost desek - i těch prvních dvou - je tak vysoká především proto, že ho stále objevují noví lidé. V rádiích ho hrají jen poslední měsíce a buďme tomu rádi, konečně nějaká změna, i když osobně bych raději poslouchal jeho jiné písně, než které tam znějí. Vy - kritici - byste měli raději svojí energii směřovat k prosazení kvality v rádiích obecně.

Blížím se věkem spíše generaci Kryla než Kluse, folkem jsem odkojen, přestože mám rád i jiné žánry a jsem přesvědčen, že Klus je "nadfolkový" písničkář, který jako jeden z mála má budoucnost.
  |93.89.102.xxx |03.01.2012 11:52:11
Já včera nějak samovolně zavadil na YouTube o pár písní Jaromíra Nohavici, ve kterých zpívá k prostému lidu o problémech prostého lidu jazykem prostého lidu. Asi jsem neměl zrovna štěstí na něco povedeného. Byla to pro mne dost hrůza. Sice řemeslně parádní, třeskuté rýmy, souvislosti i nápady. Ale strašně podbízivé a laciné. Naštěstí si u Jaromíra dokážu mezi jeho písněmi najít i ty, které do mne zatnou spár. Doufám že i u Tomáše to bude časem takto. Je šikovný, nadaný a média mu přejí. Těším se, až mne nějaká jeho píseň skalpuje. Ale Katko napsat že "je to to nejlepší co ve folku máme" je pro mne poněkud děsivé. Za mne tedy rozhodně nemluvíte.
Tomáš Pohl   |195.113.8.xxx |03.01.2012 12:03:08
Honzo,
myslím, že autor Darmoděje si může dovolit i své lidové rozhlásky, podobně jako kdysi autor Trapných povídek mohl psát rozhlásky do Lidových novin. Kdyby to bylo u TK obráceně, taky děkuji. To nejlepší, co ve folku máme, o tom mám jinou představu než Katka. Například už přes 40 let máme Vladimíra Mertu. O tom druhém píšu v závěru článku a mohl bych pokračovat dál.
Dušan Vainer   |Registered |03.01.2012 14:23:28
Já osobně mám taky raději hledače, kteří občas šlápnou vedle než suverénní rutinéry, kteří "vědí jak".
žralok (brno)   |Registered |03.01.2012 16:00:44
Přátelé, když mi vloni Cimbura z Prahy napsal v souvislosti s nějakým koncertem (už nevím jestli naším nebo Sekvoje), že by to tam nevyprodal ani Tomáš Klus, považoval jsem to za jakousi regionální slovní hříčku, kterou ještě neznám a tázal jsem se ho, zda je tato osoba stejně skutečná jako všeobecně známý, uznávaný a oblíbený Jára da Cimrman. Takže s tím věhlasem opatrně, nebude to tak žhavé. Naštěstí. Protože když jsem osobu tohoto jména slyšel (nedopatřením, na Slavíka bych se jinak nedíval) takhle nezřízeně sebevědomě produkovat to, co tam produkoval (promiňte opatrné použití této nadužívané nesmyslné formulace), ocenil jsem, že D1 je směrem do Brna prakticky nesjízdná.
Tím nechci říct, aby si kažý neposlouchal, komu se něco takového líbí, a třeba i pár nikláčků do kasičky přihodil.
Ale prosím: Pokud chce kdožkoli mluvit o tom nejlepším z našeho folku - nepřijde vám podivné, že vůbec nepomyslí na Spirituál kvintet (za 51 let snad již kvality dostatečně prověřené) na Rangers, Vlastu Redla, Nezmary či Žalmana...? A je taky na spoustu dalších, kteří se muzikou neživí, ale kterým by se přesto takovýto častuškář na kterémkoli předkole PORTY nejspíš zasmušile díval na záda.
Zatrolenej Cimbura!
Monty   |195.113.158.xxx |03.01.2012 16:29:45
Jenom mě tak napadá... Kolik bylo Nohavicovi při vydání první desky a kolik bylo Klusovi? Myslím, že ten rozdíl dělá tak 10 let. Všechno chce čas a texty písní o to více.

Mám nějakou Járovu koncertní nahrávku v osmdesátých let a žádná velká sláva to taky Tome není.
MK   |193.179.126.xxx |03.01.2012 17:16:50
A todle bude vono, Monty. Já tipuji, že nevydrží. Jinak díky za bezděčné potvrzení mého hesla "hrát hrát hrát", které jsme říkali v porotě Porty popáté nepostoupivším a pak nakonec podesáté zvítězivším. Za tu dobu, co to říkám mám již cca 5-10 příkladů, kdy to zafungovalo.
A maličká paralelní poznámka: V případě Pepy Melena nebo Pavla Horňáka nebylo důležité jméno Pepa Melen ani Pavel Horňák, ale.... Víte které?
PetrZ  - no jo no   |85.71.231.xxx |03.01.2012 17:33:40
chtěl jsem si po dlouhé době zakomentovat článek na folktajmu, ale místo toho myslím už půl hodinu tiše na Danyho.
PetrZ   |85.71.231.xxx |03.01.2012 19:25:38
Foukat tady za války ameriku, to byl vlastně folk jak kráva .... Jazz bude hledat další boudu, jen jestli nebudou klepat kosu pod mostem s Folkem.
No ovšem Folk není mrkef! (to tu píšu proto, aby se stokrát opakovaná lež stala pravdou).
Pochválen pan Ozzy Ozbórn* za to, že mladý lidi poslouchají Tomáše Kluse a alespoň něco původního s českým textem protože mp3 nemá české skupiny rádo - nikdo je nekupuje a tudíž nevystavuje na uložto. Už aby tam byla Viewegova Mafie, protože se jí v knihovně snad nedočkám.

*(hláška z Comebacku**)
**(Comeback seriál na nově***)
***(nova televizní stanice u které sedí všechny "ty volné židle" na nejen letošních folkových koncertech a které budou posílat tisíce placených smsek novým talentovaným Hlasům Česko Slovenska, které Leoš s Týnou jistě pěkně uvedou do našich obyváků jako kdysi Jiřinka s Vladimírem, i když Leoš i s těmi svými nulami asi nebude mít tu 99% sledovanost. Teď nevím jestli jsem myslel jen jeho plat, nebo i účinkující, nebo - snad porotce?
jan-matej rak  - ...   |90.179.14.xxx |03.01.2012 22:00:42
Lidi, to vam je zas slozita vec, a pritom tolik jednoduchych pravd a "pravd" - vezmu to tedy tak nejak poporade, dle toho, co mne zaujalo ci napadlo.
Ja osobne si taky myslim, ze nas folk ma lepsi zbozi, nez Tomase Kluse, jakkoli ho respektuju a vlastne jsem za nej rad. Jednak je to konecne nekdo, kdo o nas - tedy FCT jako takovem - muze u dosti znacne /a aspon vekove erspektivni/ populace udelat lepsi dojem. Druhak bych rad rekl, ze ochota hledat opravdovou kvalitu je u hudebnich publicistu napric nasimi novinami, portaly, televizemi velmi mala a v tomto smeru je jen velmi malo vyjimek - v tom se lisime treba od USA. U nas se porad jeste obecne nechape, ze muj objev = muj kseft. A ten kseft muze byt velikej. Jen u nas je mozne, ze treba nahly vzestup Raduzy/Maqrkety Irglove/Jaromira Nohavici/Tomase Kluse nevedl k cilene snaze najit dalsi zlaty dul osvedceneho typu. Opet se zacina od nuly a talenty - kterych je dost - lezi ladem a marne obesilaji radia a vydavatelstvi. Pratele, mohu z vlastni zksenosti vypravet, jake to je dostat CD do radia /pochvalen bud Milos Keller a cele Countryradio/ a nebo do nejake oficialni distribuce. Vsude clovek musi zacinat od nuly, bez ohledu na jakekoli predesle uspechy. Obzvlastni potiz pak je zanrovost: v novinach aj panuje jasno v tom, ze nejvyssim levelem hudby je indie scena, ci proste nezavisla americka scena obecne a te fandi i vsechny dulezite kulturni redakce.(na coz nejvice doplaci klasicka hudba, ktera nam jako jedina dela opravdovou cest i ve svete, o historii ani nemluve, pochybuji, ze existuje vyraznejsi historicka ceska stopa, nez je hudba) My, tedy fct, mame konkretni fanousky malokde. Navic, dle meho soudu, neexisuje nejaka obecne sdelitelna a aspon ramcove pravdiva predstava toho, co je to folk, folkar. Jsme kazdej pes jina vec, co jedinec to nazor, co tvurce, to smer.
Jeste jedna vec, marginalie - nesouhlasim s tim, ze textar musi vyspet, naopak je znamo, ze v poesii zpravidla nejvetsi prulom udelali tvurci sotva dospeli - Macha, Wolker, Hrabe, Appolinaire, Orten...nikdo nevi, co by dokazali k staru, to je jasne, ale uz jen tahle jmena jsou dostatecnym argumentem proti jasne korelaci vek = kvalita. Vek = zkusenost, jednonacne. Ovsem zkusenost byva nesdelitelna. Vasen, nadseni, zar, laska - ty sdelitelne jsou.
jeste vlastne dalsi detail z predesle diskuse - ten J.Nohavica. Pochybuji, ze existuje nekdo s vetsim rozdilem kvality mezi svymi stastnymi a nestastnymi momenty - u J.Nohavici jsou to rozdily mnoha radu, pricemz tytez faktory se obraci z kladu v zapor: lidovost, zpevnost, primocarost, poeticnost, sdelnost. Na jedne strane zasahy do sameho stredu, troufam si rici to nejlepsi z nasi popularni muziky a na strane druhe hruzne blaboly jednouci po vlne, po srsti, po sliznici. Neurazi mne to, jen konstatuji. To je spise ale veci povahy nez veci talentu - Capek tyhle rozdily nemel, i chlebarinu zvladal s nonsalanci a dokonalym remeslem.
Tomasi Klusovi fandim a s nim i nam vsem, haleluja.
davy   |Registered |04.01.2012 00:30:57
Zda textař musí vyspět nebo ne, to je individuální. Například já jsem psal v mládí hrozné voloviny.
Klus přece jenom nedosahuje Máchovy nebo Wolkerovy úrovně. V budoucnu má dvě možnosti: buďto vyspět, anebo vyčpět. Snad zvládne to první, bylo by to dobré pro něj i pro žánr.
(A pokud by chtěl vycestovat do zahraničí, tak by se možná měl přejmenovat, aby si ho nepletli s někým jiným a neschovávali před ním psací potřeby. )
Monty   |195.113.158.xxx |04.01.2012 10:30:00
Ano Matěji, musím s tebou souhlasit, zvláště pak ve slovech o rádiích. Bohužel je v naší kotlině většinově uznáván fakt (podotýkám, většina nejsou všichni), že kvalita je rovna frekvenci, ve které se ten či onen interpret objevuje v mediích. Trochu bych si troufnul říct, že je to o lenosti nejen posluchačů, ale i interpretů samotných. Nic se neděje jenom z podstaty a čekat, že přijde Jaro Slavík, poklepe mi na rameno, když budu hrát stokrát omílaný motiv s vlastní básničkou a řekne „tebe chci, tebe udělám“ je docela scestné. Víš to ty, vím to já a mnozí jiní. Ví to ovšem ti, kteří si stále stěžují?
Osobně se domnívám (a teď mnohé asi rozohním), že 70% muziky, která se hraje v již (např. do folku) vyprofilovaných rádiích, tam nemá co dělat. Jsme líní si muziku hledat, jsme líní jít směrem k posluchači, protože je to velmi namáhavé a mnohdy i zbytečné a hlavně jsme strašně shovívaví vůči ostatním. Co nám jde dobře, je nadávání, že to stojí za hovno. Podle mě to není o škatulce ale o dravosti, touze a o kousku štěstí, bez kterého to prostě nejde. Můžeme toužit a prát se jako o život, ale když si na nás ten kousek štěstí nesedne, je to všechno zbytečné. V tom to je celé zakopané. Myslím, že je to tak i v klasické hudbě. Se jménem tvého táty jsem se setkal někdy před xxx lety, někde na Plíhalově koncertě, když o něm Karel mluvil. A to je přesně to štěstí. Karel řekl „Štěpán Rak“ do davu lidí a najednou všichni věděli, že je!!! a tvůj otec záhy získal mnoho dalších fanoušků.
A konečně k textům a tvorbě. Domnívám se, že je to hlavně o sebekritičnosti a schopnosti selektovat zrno od plev a to si myslím, že Tomáš ještě nemá. Nohavicovi a dnes už i Klusovi posluchači ledaco odpustí. Kdyby to ovšem zazpíval někdo jiný, posluchači by kroutili hlavou.
VK   |85.71.134.xxx |03.01.2012 21:25:17
Nevím, zda si folková obec uvědomuje, že momentálně závratně populární Tomáš Klus se na svých koncertech prohlašuje za folkaře a dělá tak Vašemu žánru reklamu. Reklamu před tisícovkami mladých lidi, kteří si často o folku myslí, že jde o jakési unylé brnkání pro ohníček a dva tři ešusy. Klusovým nepříznivcům raději dodávám, že negativní reklama je také reklama.
Domnívám se, že Klus není folkař, ale mimojiné i folkař, stejně jako naši nejlepší písničkáři. Neb, co je vlastně folk? Ví to někdo? Pro mne jsou to například Nezmaři nebo Žalman. Nohavica ne a Kryl už vůbec ne atd. Mám pocit, že doba se mění a žánrové škatule pomalu vycházejí z módy. Oponentům sděluji, že se nejedná o další symptom globalizace, ale o vývoj, který souvisí se znovu nabytými svobodami. Písničky jsou totiž pouze dvojího typu: dobré a špatné.
žralok (brno)   |Registered |04.01.2012 11:08:41
Písničky jen dobré nebo špatné?
Náš Honzíček lezl ještě po čtyřech, ale ovládat hlasitost na tranzistorovém rádiu Domino (tehdy snad jediné se "západní" normou) už dokázal. A když zaslechl cokoli folkového, countryového nebo trampského, připlazil se, zesílil si to a hrál si dál. Až Wabi Daněk nebo Gordon Lightfoot dohrál a začala pět Vondráčková, zase tranďák ztlumil a hrál si dál.
Pravda je, že devět měsíců před narozením měl tento druh písniček čtyřikrát pětkrát týdně "z první ruky" (nevynechal Svojšický slunovrat ani Lochotínskou Portu).
Pochybuju, že rozlišoval písničky na dobré a špatné, mezi těmi nezesílenými bylo jistě dobrých dost. Musel prostě mít nějaká jiná kritéria.
Tak zatímco já "folk" definovat neumím, to nevinné dítě je živým důkazem, že něco takového existuje. Určitě dobrého i špatného, tak jako i v "nefolku".
VK   |85.71.134.xxx |04.01.2012 21:41:59
Žánr či škatuli nepovažuji za důležitou. Píseň může být vedena jako rock, folk, punk, pop atd. Pro mne je důležité jedině to, zda se mi líbí nebo ne.
Honza P  - škatule, písničky a produkce   |85.13.123.xxx |05.01.2012 07:39:58
Já bych to zjednodušeně viděl tak, že song funguje, když se šťastně sejde melodie, text, interpretace, aranže, produkce plus místo a čas, kde píseň zazní - čili všechno a kusanec štěstí k tomu. Pak někdy věc přesáhne hranice žánru a osloví třeba i toho, kdo daný žánr nemusí. Pak jsou tady žánry, které mají své fanoušky, mají svoji vibraci a s tím se pak sveze i průměrná písnička. Rád bych věřil, že DOBRÁ PÍSEŇ se nedá ve studiu pokazit, ale pouštím si teď do sluchátek popovou verzi Plaváčka nebo Zkoušku dospělosti z alba Dopisy a mám dojem, že ani ta nejlepší písnička neunese cokoliv. Obecně platný recept tedy asi opravdu neexistuje, pouze existují umělci, kteří mají dar vycítit jak na to a jen zřídka šlápnou vedle (Beatles) i když jim někdy dá za pravdu až čas (Neil Young). Dále je pak nad slunce jasné, že písnička neuspěje, když ji lidi neuslyší. V tomto směru je zajímavý článek Jaroslava Raušera na Bandzone, ve kterém mj. zazní úvaha, že komerční rádia nemohou hrát kvalitní hudbu, protože by vedle nich reklamy vyznívaly hloupě ... Nezbývá tedy asi než uzavřít, že přes veškerou svobodu žijeme v době kulturního soumraku (Hexagram 36 Knihy proměn), kdy světlo musí přežívat skrytě a kdy naši nejlepší písničkáři tvoří sice doma, ale v kulturním exilu, bez valných vyhlídek na úspěch s rovnou páteří (Honza Řepka, Monty, Honza Žamboch a mnozí další). Snad se jim časem dostane aspoň částečné satisfakce.
  |90.182.165.xxx |09.01.2012 15:46:04
Opravdu velmi zbytečný článek
Slávka-vy   |194.228.232.xxx |09.01.2012 16:56:29
Jak pro koho, milé já - málokterý příspěvek má tak bohatou diskusi jako tento. Už proto: "díky za Klusův fenomén"
Spíš - opravdu velmi zbytečný přípodotek?
M.   |88.100.144.xxx |18.01.2012 09:11:06
Citováno z www.casopisfolk.cz:
"Pořadatelé Porty vydali nástěnný kalendář na rok 2012. Na fotografiích jsou Věra Martinová, Jan a František Nedvědovi, Vláda Mišík, Wabi Daněk, Tomáš Klus, Reliéf, Petr Bende, Roman Horký, Samson Lenk, Schovanky a Vojta Kiďák Tomáško."

To jsem z toho Melen...
Tomáš Pohl   |195.113.8.xxx |18.01.2012 12:33:24
Já zase Horňák
Jirka   |193.165.185.xxx |18.01.2012 12:43:48
Já se zas řadím mezi dolňáky.
žralok (brno)   |Registered |13.01.2012 17:17:24
Zatrolenej Cimbura!
Iv.   |82.100.1.xxx |05.02.2012 09:17:22
Milý pane Pohle,
když člověk píše článek, měl by umět skloňovat... "promlouvá ústy hrdinů Čechova dramatu" To by pan Čechov musel být panem Čechem. Takže příště prosím ČECHOVOVA.
Tomáš Pohl   |88.103.123.xxx |06.02.2012 12:40:24
Nezbývá než se omluvit, maturoval jsem z češtiny už dávno, takže Antone Pavloviči i Iv, omlouvám se za chybu, vím , že A. P nebyl Čech, ale ruský lékař, takže inzvinitě, daragoj Anton Pavlovič, ja znaju, kak vaša familija.
Vendula   |193.138.153.xxx |05.02.2012 17:05:07
Já se vás jen musím zeptat. Opravdu si myslíte, že Prima sezona je takový zázrak? Ano, také se mi líbí, také mám ráda Škvoreckého knihy. Jsem z Náchoda a jsem hrdá, že pan Škvorecký pochází zrovna od nás, ale jestliže to vezmu bez emocí co je proboha na knížce, která se celou dobu točí na tom, zda Danny sbalí alespoň jednu z 22 Kosteleckých holek a přijde tak o panictví, tak literárně geniálního? Vždyť je to také prvoplánové. ;)
Tomáš Pohl   |78.45.163.xxx |06.02.2012 08:16:26
Když mě Prima sezona nebude bavit, přidám Zbabělce, Konec nylonového věku, Přiběh inženýra lidských duší, Mirákl, Hořkej svět, Sedmíramenný svícen, Legendu Emoke,Smutek poručíka Borůvky a další krásné knihy pana doktora, kterého miluju celý život.
P.S. Předpokládám, že jste je všechny četla
davit   |90.182.161.xxx |06.02.2012 10:24:02
dobře si všímám vašeho škádlivýho smajlíka, takže to beru jako pošťouchnutí; taky mám škvoreckýho velmi rád. kvalitu prima sezóny vidím právě v tom, s jakou opravdovostí se mu podařilo polapit banalitu skutečnosti a poetiku planýho žvanění. jak sám někde napsal, nešlo mu o nic jinýho, než zachytit tu jalovou pubertální mysl, ve který se střídavě převalovaly myšlenky na holky a na muziku. (pochopitelně se mu nedopatřením podařilo zachytit mnohem víc.)
prvoplánový to podle mýho není; ta kniha nechytračí, nepoučuje, nepodbízí se.
Tomáš Pohl   |88.103.123.xxx |06.02.2012 12:36:18
Davite,
já myslím, že Prima sezóna předchází Zbabělcům, které napsal pan doktor cca v 25 (!!) letech. Lidi narození po roce 1989 se neumí představit, co to bylo za ránu, když si někdo koncem padesátých let dovolil vydat knihu, v níž válka byly zatlačena běžnými city a pocity mládeže, která chtěl žít, hrát a milovat. Proto byl JŠ nazván "Prašivýmn kotětem" a měl zaracha. O deset let dříve po domovní prohlídce následoval osudu řady spisovatelů- Mírov, Bory, Leopoldov..
Možná Vendulka spúíše soudila podle TV seriálu, který naštěstí režíroval pan Kachyňa. Ale kdyby můj pozdrav JŠ inspiroval pár mladých lidí, aby si pár knih od něj přečetli, budu rád. Kdyby JŠ spařil světlu světa v USA, stál by vedle Fizgeralda a Hemingwaye.
Vendula   |193.138.153.xxx |06.02.2012 22:19:00
Tak to bacha! Nevím z čeho jste vyčetli, že je podle mě Prima sezona špatná. Seriál jsem neviděla, takže ten soudit nebudu. Asi jsem se špatně vyjádřila. Chtěla jsem tím upozornit na to, že stejně jako si nedovedu představit jak Viewegh nebo Škvorecký píše "pohltila mně, bez rozpaků, a teď tvoří z mého těla tříšť, a snaží se tak sjednotit náš tep, můj rytmus však vynechává všechny první doby, zatímco z její hrudi je slyšet příbojové vlny, jak se mění v pěnu, nárazem o pobřeží mých myšlenek."tak, jak to píše ve svém deníčku Klus. Tak si nedokážu představit Kluse nebo Vančuru jak píší, že si konečně "zapíchají", tak jak to natvrdo píše Škvorecký nebo Viewegh. Jistě, každý má poetiku v něčem jiném. Já neodsuzuji ani jedno. Jen si myslím, že nejde srovnávat Škvoreckého s Klusem, popřípadě Vieweghem stejně jako nejde porovnávat Zolu například s Apollinairem. Srovnáváte nesrovnatelné, alespoň z mého pohledu, protože ti lidé, mají každý jiný svět.
PS.: A co se týká Klusových písní. Jasně, rádia hrají pouze zamilované odrhovačky, on sám v TV poslední dobou vystupuje především s Pánubohudooken, ale toto přeci netvoří jeho osobnost. Že nemá velké téma jako Kryl? A kde by ho jako měl vzít, když se máme všichni vcelku dobře a problémy jsou menší a spíše rozdrolené. (A když už se někdo najde, co se o problémech v ČR ozve, jako třeba Viewegh s Mafií v Praze, tak ho zkritizujete.) To, že je někdo ve středu mainstreamu, ještě neznamená, že jeho věci jsou nekvalitní. Tomáš je myslím z těch posledních, kteří lpějí na slávě, jediné o co se snaží, a já myslím,že se mu to i vede, je, že chce otevřít oči lidem a přitáhnout mladý k tomu, aby si vážili a znali českou historii, aby chodili k volbám a nebyli laxní, aby přemýšleli...;)
davit   |90.182.161.xxx |07.02.2012 08:08:08
máte pravdu, vendulo. myslím si ostatně, že jsme od začátku zajedno. já vlastně věřím i tomu, že tomáš klus tvoří písničky z upřímnýho muzikantství. vůbec nic proti němu nemám, ani proti jeho posluchačům. jenom ho osobně neposlouchám, protože mě jeho písničky zkrátka neuspokojujou. jsem ale rád, že tu někdo podobnej je, protože kvalitu nepochybně má.
a máte možná vlastně pravdu i s tou absencí velikejch témat v dnešní době (ale nad tím se budu muset ještě zamyslet :) )
mějte se pěkně!
Anonymní   |78.156.128.xxx |08.02.2012 10:13:50
hyenik   |82.99.161.xxx |15.02.2012 12:15:32
Tento článek s diskuzí je (az na par vyjimek) věrným odrazem nelichotive skutecnosti ze folkova komunita vlastne nestoji o sirsi prosazeni a je spokojena se svoji roli utlacovane a opovrhovane popelky :)

Kdyz se konecne objevi pisnickar ktery neni unylý a dokáže oslovit i jiné lidi než pár romantických esušářů, tak místo toho aby tohoto "klusajícího fenoménu" (ano klidne klouzajícího jenom po povrchu, ale o to větší vzorek zasahujícího) využili ve svůj prospěch, tak se neustále budou pohoršovat nad nespravedlností jeho úspěchu.

Ja to proste nechapu. Je tu konecne sance po X(indl) letech s tim neco udelat a tady se porad dokola medituje o tom co jeste je a co uz neni opravdove umeni.
Tomáš Pohl   |195.113.8.xxx |15.02.2012 14:47:59
Milý Heyniku,
ti písničkáři tu jsou, jedn lidi je neznají. Jmenoval jsem Řepku, ale mohl bych pokračovat.
Petr Merxbauer   |88.100.150.xxx |15.02.2012 15:31:08
Já mám pocit, že se zde vede řeč o dvou různých věcech: kvalita tvorby a úspěšnost interpreta.
Kvalita je poměrně (až na některé nezpochybnitelné parametry) subjektivní pojem, úspěšnost je naopak docela snadno měřitelná.
Tomáš Klus je úspěšný, nicméně mne jeho písničky nebaví. Někoho baví a tak je poslouchá a chodí na jeho koncerty a zjevně je takových lidí dost.
Že se sám Tomáš Klus označuje za folkaře, to je jeho věc.
A myslím si, že i kdybychom všichni my ostatní, kteří se způsobem svojí tvorby, interpretace i názory mezi folkaře počítáme, prohlásili sborem "Ano Tomáš Klus je náš, je to folkař jako my", tak to na obecné popularitě folku jako žánru nic nezmění.
Tato popularita je dána součtem (nebo průměrem, to je v tomto případě jedno) popularit jednotlivých tvůrců, písničkářů a kapel.
Michal Kadlec   |93.99.138.xxx |15.02.2012 16:43:06
Tomáše moc nemusím, ale je super, že už mezi lidmi není folk považován za sprosté slovo. Učím už 15 let v hudebce a když zvu děcka na koncert, kde je napsáno folk, tak se dost divně zatváří - oni nijak zvlášť neškatulkují a folk mají spojen s Honzou Nedvědem. Takže za mě osobně - díky Tomáši.
Hruška  - Klusonominace   |88.100.144.xxx |15.02.2012 19:59:30
Tady asi bude někde systémová chyba. Člověk by dle diskuse nabyl dojmu, že by (bezmála) všichni nejraději vykázali Kluse z folkového rybníku, a ejhle, on je nominován na žánrovou cenu za FaC. To tam v té žánrové komisi taky sedí "ti zlí" Melenomilci? Možná je načase zřídit ještě jednu žánrovou kategorii a nazvat ji třeba "ten NÁŠ folk". Co?
Petr Merxbauer   |90.180.81.xxx |15.02.2012 23:21:57
Já to tak nevidím. Stejně tak, jako má Tomáš Klus právo považovat se za folkaře, může ho za folkaře považovat kdokoli jiný, včetně členů žánrové komise.
Já vnímám Tomáše Kluse spíše jako popového zpěváka. Ale asi je to tak, že stojí na hranici žánrů a že jeho tvorba je folkpop. Takových lidí už bylo více, ale pokud se nemýlím, je on první, který získal opravdu velkou popularitu. Což mu opravdu přeji (bez ironie).
vašek müller  - super nápad!   |90.181.92.xxx |16.02.2012 16:10:22
Chacha, výborně, to jsem se už dlouho tak nezasmál.
Ano, jako jeden z členů žánrové andělské komise naprosto podpisuji, že pro ghetto staromilců by to fakt chtělo vytvořit kategorii "Ten Náš Folk".
V žádném případě by v ní nemohl být nominován nikdo na koho chodí posluchači mladší padesáti let. A samozřejmě nikdo na koho chodí více lidí, než je dnešní datum!
No, a jako podkres mi tu hraje ZAZ, škoda, že není češka, to by měli ochránci Pravého Folkového Grálu dilema - je v žánru, není v žánru?

http://www.youtube.com/watch?v=w7UsKugHElE& feature=related
Tomáš Pohl   |78.45.163.xxx |17.02.2012 09:58:25
Milý Václave,
neumíte napsat jiný než jízlivý diskusní příspěvek ? Asi máte míň let než mám já, ale dělat lidi na Staročechy a Mladočechy, to už tu bylo. Já ve svých šedesáti letech klidně zajdu na rockový nářez i na cokoli, co se mi líbí. Jediné, co mě štve, je klesající kulturní vkus tohoto národa, kdy děti nečtou, dřepí u počítače a z hudby milujou rychlokvašky, které často končí na smetišti drog a v mlejnu šoubyznysu. Já TK přeju hodně štěstí, zdraví, dlouhá léta, ale jeho reprezentace folku je podobná jako když kapela Katapult reprezentovala bigbít v době, kdy většina kapel nesměla ani do hospody, natož do rádia. Zákazy dnes nejsou, jen jsou jaksi zavřené dveře "hodnými strýčky", počínaje hudebním dramaturgem a konče zahraničním majitelem s jediným kriteriem sledovanosti. Jestliže jen pár lidí přečte knihu nositele Nobelovy ceny Joyce a zbytek čte Večery pod lampou nebo nebožku Monyovou, nejsou ti první staromilci a ti druzí "maldomilci", ale jedná se o vnímání hodnot, které ničí konzum a masírování mozků do stádia, kdy už žádné nebudou a prezidentem republiky bude Vojta Filip nebo Okamura. Tak tolik jsem chtěl ještě dodat a byl bych rád, kdybychom mohli udělat takovou věcnou pilotní debatu, jaké jsou například v sobotních lidových novinách. myslím, že hudební server je pro to tím pravých ořechových (nechci psát Vořechovým
vašek müller   |90.181.92.xxx |17.02.2012 11:43:37
Bohužel, tady už je na místě jen jízlivost. Folk je na tom mizerně, potřebuje chytit druhý dech, nějaký vítr a uvažovat zda to není pro folk vlastně špatně, když se k němu přihlásí někdo jako je Tomáš Klus...tak to je dost mazec, a zase krůček do toho zapomění, do toho ghetta kde nás bude pár, nikdo o nás nebude vědět, ale bude nám tam tak fajn a teplo s tou naší pravou muzičkou.
Tomáš Klus jednoznačně roste v silnou osobnost, od písní po své vystupoivání v TV je to jasné. Líbit se někomu nemusí, stejně jako se někomu může líbit Nohavicův žalozpěv za gorilou Moya. To je přece v pořádku. Ale zrovna Klus není ani tím populistou typu Oklamury, když už ho jmenujete.
Ale nebavme se o Klusovi, ani o Mertovi (jakkoli ho mám strašně rád).
Klus je nezatížený negativním spojením s minulostí, ani nemele úplné nesmysly a nechová se jako cvok jako jiní populární folkaři, a je ochoten se k žánru přihlásit.
Buďme za něj rádi, folk takové ligy potřebuje.
Bohužel opravdu to vypadá celé jako závist...
Tomáš Pohl   |78.45.163.xxx |15.02.2012 21:17:36
jsem rád, že se debata znovu rozproudila. Vůbec mi nejde o to, vytvořit "ten náš folk" a "ten jiný folk". Tomáš Klus je produkt dobrého manažera, které jej "dal národu" v pravou chvíli. Jestliže je populární, neznamená to, že je to kvalitní tvůrce, jehož tvorba přežije. Samozřejmě, můžeme být rádi, jak uvádí Michal kadlec, že vedle odpovědi na téma Jan Nedvěd přidá "obecný lid" ještě ten mladej symparickej Klus. Když se v anketě někdo zeptá lidu na jméno Merta, odpovídá mu lid- to jen ten, co má tu Jandovou. Ale věřte mi, ve svém věku (což není zásluha) nejsem rád, že folk reprezentuí ta zmíněná jména, ale s tím nic nenadělám.
Petr Merxbauer   |90.180.81.xxx |15.02.2012 23:31:31
Ano, já poděkuji Michalovi Kadlecovi za to, že zde ukázal pohled, který jsem si neuvědomil.
Vskutku se stalo, že pro mnoho lidí platí rovnice folk = Honza Nedvěd. A to způsobuje, že lid obecný nedohlédne přes Honzu na jiné interprety a tvůrce, kteří by se mu třeba líbili.
Takže tím trochu koriguji své předchozí příspěvky a uznávám, že Tomáš Klus folku prospívá tím, že se k němu hlásí.
Vladimír Merta (kterého velice obdivuji) doplácí na shodu jmen se Zdeňkem Mertou, který byl zviditelněn spíše skrze svou manželku. A taky se (aspoň podle mého vnímání) Vladimír Merta ze scény, na které by mohl zářit jako hvězda první velikosti, tak nějak dobrovolně stáhnul.
Tomáš Pohl   |78.45.163.xxx |15.02.2012 23:43:14
Petře, já myslím, že se Vladimír Merta ani tak nestáhnul, ale není pro média přizažlivý, protože vyžaduje náročné publikum. Já jsem ho viděl minulý týden spolu s Hromosvodem a byla to moc pěkná symbióza, stejně jako "soužitíů Hromosvodu s Lubošem Pospíšilem. Koho z "Nováků" nějaký Pospíšil zajímá ? Ti zvolí přímo prezidentem nějakého naprostého hochštaplera. Já si ale nemyslím, že Tomáš Klus pomůže lidem otevřít oči, že je tu nějaký Ondřej Fencl,Pospíšil nebo V. Merta. Sázel jsem kdysi víc na Ondru Ládka, ale ten pluje trošku jinam.
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |16.02.2012 12:10:20
Nemyslím si, že by někdo skrze Kluse objevil třeba Mertu nebo Žambocha...dokud by si ho třeba Tomáš nepozval jako hosta. Alespoň podle mne tímto způsobem popagace funguje, v dnešní době se (dle mého) opravdu mezi normálním lidem neškatulkuje co je co. Ano, on řekne že je folkař, ale fanoušek jde zase na Kluse, ne na folk. Lidí, kteří rádi něco objevují a jsou ochotni zaplatit vstupné i za to, co neznají je málo.
Petr Merxbauer   |88.100.150.xxx |16.02.2012 12:28:25
To máš pravdu, Karle, ale i tak si myslím, že je užitečné, aby slovo folk ztratilo v uších omladiny pejorativní nádech. K čemuž možná T.K. příspívá.
Jeroným   |90.179.188.xxx |17.02.2012 12:03:55
Já si spíš myslím, že ultrafolkoví posluchači, kteří pořád vzpomínají "jak ten náš folk už není, co býval" a ošívají se, že Klus je brak, zapomínají, že na Svojšicích i Portách nejvíce plnili hlediště právě příznivci Nedvědů a později Kamelotu, tedy z pohledu literárních znalců folkpopoví odpadlíci bez vkusu.
Neboli se situace opakuje jako přes kopírák, pouze s tím rozdílem, že tehdy nebyl net, takže nemohl každý do všeho brblat. Ale zase je třeba teď šance přitáhnout do hledišť novou generaci posluchačů, stejně jako přišla vlna lidí s Nedvědy a s Kameloty. Někdo ji využije a někomu nesporně ujede vlak.
hyenik   |82.99.161.xxx |17.02.2012 13:14:58
presne tak,
misto symbiozy potencionalne vyhodne pro obe strany - umňelci muzou castecne kultivovat ten brak a diky "braku" se o umňelcich dozvida vic lidi, ....porad dokola nesmiritelny a veskrze hloupy boj :)

nakonec, kazdy sveho stesti strujce (dalsi komentar jsem smazal, protoze je to zbytecne, a porad dokola)
neceka se na dalsi vlak, ale spis celou uplne novou moderni trať ;)

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib