gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

12.06.2013 Kdy a co inovovat (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
Názory
Toto je úvaha, ne návod nebo nařízení. To píšu hned na úvod pro všechny, kteří by se rozhodli s textem polemizovat či dokonce nesouhlasit. V poslední době jsem se setkal se dvěma inovacemi celé série trampských písní a to ve mně vzbudilo přemítání, zda jsou takovéto inovace patřičné, a pokud ano, tak jakým způsobem a kým. Poznamenávám, že mě toto nenapadlo při poslechu sebemodernější country, protože ta se prostě vyvíjí (sice ne u nás, ale jen v Americe) a inovovat tudíž nepotřebuje, ani při poslechu jakéhokoliv folku, protože ten přirozeně vstřebává podněty z ostatních žánrů. Trampská muzika, zejména ta tradiční, je ale svým způsobem uzavřenou kapitolou a těch několik skupin, hrajících "moderní trampskou hudbu" se klidně přihlásí i do škatulky "melodický folk". Na úvod ještě dodám, že by mě zajímalo, jak by podobné inovativní přístupy (v dobrém i zlém) snesl bluegrass a bluegrassáci. Aspoň se tato komunita může na příkladu trampské muziky připravit na to, co by je taky mohlo potkat.
Prvním inovátorem byl Wabi Daněk a jeho Ďáblovo stádo.  Obklopil se, či spíše byl obklopen, všelijakými špičkovými hudebníky, z nichž zejména autor projektu a bubeník David Landštof na desce tak exceloval, až to přešlo v exhibování. Ani ostatní muzikanti nikdy na trampu nebyli a tak neznali tradice a souvislosti jimi interpretovaných písniček a prostě do toho mlátili, jak byli zvyklí. Wabi dělal co mohl, ke cti mu slouží, že on věděl, o čem jsou písničky a zůstal pokud možno svůj, ale byl muzikanty překřičen.
Druhým projektem je čerstvá deska Taxmenů, kteří upravili 16 nejznámějších trampských písní. Obával jsem se, že budu muset Taxmeny ohodnotit podobně jako Wabiho nebo jako je samé v době Calamity Jane č 3 nebo 4, ale nestalo se tak. Staré trampské evergreeny v podání Taxmenů znějí naprosto přirozeně, moderně a přitom neztrácejí nic ze své tradiční atmosféry. A to mě přimělo položit si otázku, čím to je. Jak to, že jeden ne a druhý ano?
Nabízím své vysvětlení. Jediný rozdíl (a zřejmě i příčina různého výsledku) je, že Wabi sám se sice nestylizoval, ale všichni okolo něj ano. Chtěli zahrát trampskou muziku a být trampy a současně dát najevo odstup. Taxmeni zůstali svoji a přirození, zahráli tradiční trampskou píseň tak, jak hrají tradiční či moderní country nebo svou military country. Jinými slovy, inovace se povede tomu, kdo k věci přistoupí přirozeně, bez kalkulu, stejně jako k vlastní tvorbě a ještě lépe, když má zažitou i původní, neinovovanou podobu.
Úplně nakonec bych měl ještě pro úplnost poznamenat, že jakoby "nultý" pokus přinést na desky vlastní ztvárnění tradičních trampských písní lze přičíst Františku Nedvědovi s deskou starou snad více než deset let - tehdy jsem ji velmi pochválil, neboť interpret na desce zůstal svůj, trampský a do žádné nové polohy písně necpal (na rozdíl od svých cover verzí písní amerických autorů, které byly sice populárnější a komerčně úspěšnější, ale do dvorany slávy by ho nedostaly). To by moji teorii potvrzovalo 2:1.
Možná, že sami přidáte další příklady tradičních trampských písní, natočených netrampskými interprety, na jednu či druhou misku vah.

Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Tomáš Pohl   |89.102.27.xxx |13.06.2013 07:34:03
Myslím, že hlavním motivem, proč vycházejí desky inovující trampské písně, je možnost vydat další desku, aniž je nutno složit něco vlastního. To není nic špatného pro lidi, kteří se hudbou živí. Ostatně většina repertoáru Taxmenů je "cizí" peří, velmi dobře interpretované válečné písně z obou válek, převážně amerického původu. Původní podoba trampské písně- tanga a foxtroty- je milá, ale archaická. Intelektuál by ale řekl, že není třeba dávat pekuniárnímu zájmu filozofický rozměr

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
1516171821
22
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib