gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

14.04.2014 Bouře ve sklenici vody? (Pavel Rada)    PDF Tisk Email
Názory
Světem hýbou maličkosti. A to i tím hudebním. Například o tom, jaký bude koncert, rozhoduje nejen výkon umělců na pódiu, ale i zdánlivé nepodstatnosti, jako dostatečně vytopený sál, ale zas ne tolik, že by diváci usínali. Stejně tak o osudu nebo pověsti velkých akcí rozhodují okolnosti, které se na první pohled zdají nepodstatné. Tímhle obsáhlým úvodem se chci dostat k jedné takové maličkosti, která se udála na jihočeském kole Porty 2014. Předesílám, že jsem na daném kole nebyl a informace jsem čerpal pouze z článku Václava Koblence (psaný pro Českobudějovický deník) a z vyjádření Náčelníka ČTU Petra Křivohlávka – Lochnesse a člena poroty na zmiňovaném kole Porty Petra Vohnouta – Balíka.
Co se vlastně na jihočeském kole Porty tak zásadního stalo? Byl diskvalifikován písničkář za použití techniky. Bylo tak učiněno podle soutěžního řádu Porty, kde se v bodě A/6 píše: Při soutěžním vystoupení není dovoleno používat doplňující prostředky nahrazující živou hudbu (např. halfplayback).
Co mě na tom tedy tak zvedá ze židle a co konkrétně se mi nelíbí? O tom se rozepíšu, protože těch bodů je několik.
1) V článku se píše, že o diskvalifikaci rozhodla porota. Z rozhovoru s Balíkem ale vyplynulo, že to tak nebylo, a že porota dostala pokyn nehodnotit tohoto soutěžícího od šéfa ČTU Petra Křivohlávka. To je první věc, která by si, podle mého názoru, zasloužila pozornost. Je dobré, aby o takové věci rozhodoval jeden člověk? Osobně bych si jako férovější dokázal představit, že takového soutěžícího porota ohodnotí a teprve poté by případně mohl být diskvalifikován. A proti diskvalifikaci je ve slušné společnosti také možné podat protest, kterým se někdo věci znalý bude zabývat. Jenže protestujte v takovémhle případě. Pochybuji, že by se porota sešla dodatečně znovu, aby „dohodnotila“ soutěžícího, pokud by s protestem uspěl.
2) K diskvalifikaci došlo z toho důvodu, že soutěžící použil přístroj zvaný looper. Tady si dovolím malou vysvětlující pojmovou odbočku.
a) Half playback je ve studiu předem připravený hudební podklad, do kterého zpěvák většinou pouze zpívá. Někteří umělci do half playbacku i hrají například na kytaru a mají předtočený zbytek kapely.
b) Looper je elektronické zařízení, které umožňuje přímo na pódiu nahrát si část svého vystoupení a tu pak ve smyčce opakovat, případně smyčky vrstvit. Důležité pro tento konkrétní případ je, že smyčka vzniká až při samotném vystoupení na pódiu a pokud má muzikant například rozladěnou kytaru, nebo do takové smyčky nahraje svůj falešný zpěv, bude taková i samotná smyčka. Nejde tedy o předem ve studiu připravenou nahrávku, vše vzniká přímo během písně.
Tady si myslím, že došlo k velkému nepochopení a že k diskvalifikaci došlo z neznalosti
principu fungování přístroje.  Looper v současné době používají například dvounásobný držitel Anděla v žánru Folk a country a držitel ocenění z několika soutěží kytaristů Jan Žamboch nebo houslistka a zpěvačka oceněná Andělem v žánru World music za rok 2014 Jitka Šuranská. To jen abych se držel „našich“ žánrů. Troufnu si tvrdit, že zrovna tyhle dva muzikanty nikdo nepodezírá z toho, že na svůj nástroj neumí.
3) Třetí věc, která mě na celé události mrzí, je to, jakou zprávu tím o sobě odesílá Porta do muzikantského světa. Kdysi se na Portě pískalo na kapely s bicími, na kapely s elektrickou kytarou… Dnes se ze soutěže vylučují muzikanti, kteří využívají techniku na jiných pódiích a v jiných žánrech zcela běžnou. Pokud tenhle přístup Portě vydrží, budou se jí časem muzikanti vyhýbat. Také proč by se hlásili do soutěže, ve které nesmí zahrát tak, jak je dnes na pódiích běžné? Je snad cílem Porty zakonzervovat stav žánru někde na konci dvacátého století?

Tímhle povídáním nechci lobovat za konkrétního muzikanta. Podle vyjádření porotce Petra Vohnouta by stejně nepostoupil. Protože nejde o jeden konkrétní případ, ale o princip, jsem ho ani nejmenoval. Chci lobovat za větší otevřenost. Chci lobovat za takový přístup, který by neodrazoval mladé muzikanty od soutěže. Chci se přimluvit za to, abychom Portu nenechávali v dobách minulých a vzali ji s sebou do současnosti. Doufám, že to nechci sám. Na rozdíl od Balíka si totiž myslím, že reakce, kterou diskvalifikace muzikanta za použití looperu vyvolala třeba na Facebooku, není bouří ve sklenici vody. Podle mého názoru se jedná o rozhodnutí, které může směrovat Portu dál a na nás záleží, jakým směrem.

Pokud se mě ptáte, jak bych nyní řešil tento konkrétní případ, tak jedno férové řešení bych měl. Diskvalifikovanému muzikantovi bych se omluvil a nabídl mu účast v jiném základním kole. Zde by si nejspíš vyslechl, že špatně frázuje, zpívá falešně a že mu neladí kytara… ale byl by hodnocen tak, jak být hodnocen měl.

A ještě dovětek. V jihočeském kole Porty letos vystoupilo pouhých šest soutěžících. Kolik myslíte, že se sem přihlásí muzikantů za rok? A za pět let?

Sdílet na...
Kam dál?

» Co je nového u ... Porty? (o.s. PORTA )

» Porta v Plzni na Roudné (Miloš Keller)

» Z keramických sošek Porty se radují Marie Tilšarová & Kdo jsme my a Láďa Koťátko Niklíček (Džexna)

» Výsledky finále Podbrdského oblastního kola Porty (Cimbura)

» Porta… a další letní zážitky (díl druhý) (Tomáš Hrubý)

Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |14.04.2014 08:40:33
Souhlasím... Obávám se, že nepochopení funkce looperu a výrazového prostředku "beatbox" porotu dotyčného kola poněkud diskredituje. Looper je v dnešní době v podstatě doplněk hudebního nástroje, navíc jeho použití pouze s hlasem vyžaduje určitý interpretační um, o mnoho více tohoto umu než když vystoupí sólo písničkář s kytarou. Porta si s sebou už dlouhá léta nese jistý cejch "schyzofrenie" co je portovní muzika a co není a hlavně velmi rozdílnou úroveň obsazení porot. Jedno kolo je plné odborníků, kteří řeknou interpretovi naplno, co si o něm myslí a ač to někdy není přijímáno úplně kladně, je to konstruktivní kritika, na druhém prostě pořadí nějak očísluje a je to. Mělo by být vizitkou pořadatele oblastního kola, jakou porotu vybere. Vím, že muzikantů a lidí, točících se okolo muziky, ochotných usednout do soudcovského křesla, je vždy nedostatek, ale jsou. A erudovaní porotci by jistě navrhovateli vyloučení dokázali v kostce vysvětlit princip looperu a beatboxu a takto poučený navrhovatel by jistě sám, a rád, musel uznat, že to není proti pravidlům. Podle mého je to prostě selhání poroty.

Oficiální stanovisko ČTÚ či Porty by nebylo od věci - nebo Portě uteče progresivní část muzikantů a zbude z ní jen skanzen. Což by mě osobně velmi mrzelo, já jsem si na Portu vždy jezdil pro novinky.
Honza Žamboch   |93.89.102.xxx |14.04.2014 09:44:31
Diskvalifikace kvůli používání smyček... Předběhl jsi mne, chtěl jsem napsat otevřený dopis pořadatelům Porty, neboť v porotě by dle mne měli opravdu sedět lidé, kteří se trochu orientují a ví, o co jde, když se řekne looper. Je to na změnu pravidel. Není to bouře ve sklenici vody. Tímhle přístupem si Porta kope hrob a stlouká si kříž...
Vašek Müller  - ?   |82.142.119.xxx |14.04.2014 10:19:26
Hele, děcka, vy si děláte srandu, žejo!! To přece není možné v roce 2014? Hele, jestli je to náhodou pravda, což mi přijde asi tak reálné, jako že dneska přiletí UFO a odnese Zemana, tak nemá jakoukoli váhu ani celkový výsledek tohoto kola, když mají ti co o vítězích rozhodují takovou "úroveň".
Daniela Sedláčková   |212.47.6.xxx |14.04.2014 10:29:11
No, zdá se, že byla na Portě, ačkoliv jednotlivcem, nastavena cesta, která vede k tomu, aby byl folk skutečně brzy dead. Vtipné že, že heslo Folk is not dead ze srdce propagují i ti, co ten looper používají, třeba skvělý Honza Žamboch..
davy   |Registered |14.04.2014 10:48:27
Mohlo být hůř. Představme si, že by bylo přihlášeno pouze pět soutěžících (tedy jen o jednoho méně než ve skutečnosti) a po té diskvalifikaci by bylo oblastní předkolo prohlášeno za neplatné, neboť počet soutěžících byl pod limitem.
Vzpomínám si na vynikající a trefnou písničku Rock na vsi, kterou hrál Barel Rock na celostátní Portě někdy kolem roku 1987. Nebyl jsem tam a znám pouze nahrávku z LP, takže mě musí upřesnit někdo z pamětníků. V úvodu písničky je pasáž puštěná jakoby z místního rozhlasu. Což se bez tzv. doplňujcího prostředku neobejde. Písnička by vypuštěním úvodu zbytečně přišla o úvodní fór. Jak říkal Zdeněk Svěrák: škoda srandy, která nevykvete.
Já bych nezavrhoval ani halfplayback, porota by jim ho pak stejně omlátila o hlavu.
Připravuji vlastní článek na portovní téma, ale dokončím ho až příští týden. Bude se to týkat i porot. V každém případě zde souhlasím nejen s uveřejněným článkem, ale i s Krakonošem, Honzou Žambochem a s dalšími, kteří se ozvou později.
Zuzka Mašková   |151.249.106.xxx |14.04.2014 11:04:00
Jedno z kouzel živého vystoupení (z pohledu muzikanta) je v tom, že i když se stane, že udělá chybu, má možnost svým dalším výkonem tento prohřešek v myslích posluchačů přikrýt a dosáhnout tak toho, že ten škobrt, úhmat, faleš nebo cokoli jiného, bude zapomenut. Ne tak při použití looperu (smyčkovače, sampleru), kdy si svoji chybu nahraje do smyčky a pak mnohokrát zopakuje, čímž jednak ztíží svou vlastní pozici (zkuste hrát a zpívat s nepovedeným podkladem či doprovodem !) a zaryje ji do paměti diváků nesmazatelným způsobem.
Proto každý, kdo se odhodlá k použití právě tohoto technického zařízení, má můj neskonalý obdiv. Ne za technickou dokonalost, ale za odvahu.
A lidé z Porty, kteří v této věci v Českých Budějovicích rozhodovali, by si měli uvědomit, že tohle fakt není usnadnění pozice muzikanta na podiu (jako u halfplaybacku), ale že si dotyčný nastavil laťku mnohem výš, než by musel. Srovnáno se sportovním světem - běžel Marathon pozadu. Za to se přece nediskvalifikuje.
Petr N.   |188.95.127.xxx |14.04.2014 11:10:28
Tohle je vážně nepochopení technologie looperu. Porota přestřelka. Horší vidím problém v tom když se opakovaně poruší vnitrni pravidla oblastního kola a nikdo to neřeší . Viz severomoravské kolo. Oblastní kolo ma v pravidlech zpěv v českém nebo slovenském jazyce. Druhým rokem porota vybrala skupinu zpívající anglicky. Nemám problém s angličtinou , naopak já zpívám převážně anglicky, ale dodržování vlastních pravidel by mělo byt samozřejmostí .
Libor K.  - .   |85.207.44.xxx |14.04.2014 11:42:37
Hlavně si myslím - a už léta artikuluji - že by se Porta a potažmo celej folk měl co nejrychleji zbavit té svojí záliby (nebojím se napsat úchylky) v soutěžích, soutěžení, porotách, hodnocení a hodnotitelích! Jediná soutěž co mi dává smysl je divácké hlasování. Pokud už tedy ty stupně vítězů musí být...
Michal   |86.49.15.xxx |14.04.2014 13:04:05
I divácké hlasování má své nevýhody. Třeba pokud si interpret přivede dost kamarádů. Už jsem toho byl svědkem a hlasování pak nemusí odpovídat předvedenému výkonu vůči ostatním soutěžícím.
Lumír Slabý  - Jeden z poroty   |81.200.55.xxx |14.04.2014 11:55:44
Souhlasím skoro se vším, co bylo k tématu přede mnou komentováno. Byl jsem v porotě, a před hlasováním jsem byl poučen, že zpěváka nemáme hodnotit, protože použití krabičky je v rozporu se soutěžním řádem. Vím, že tenhle přístroj používají mí oblíbenci jako Lenka Dusilová, Dorota Barová, Tara Fuki.... a kdyby ten účinkující aspiroval na postup, asi bych se ptal proč. Ale situace byla jiná, a k protestu nebyl důvod. Porota měla jasno od začátku, a stejně tak měla dávno před hlasováním jasno o tom, že neudělí "autorskou Portu". Ustanovení soutěžního řádu nikdo z nás řešit nemusel, a také neřešil. To jen pro pořádek.
VK  - K porotě   |195.191.204.xxx |14.04.2014 12:09:27
Ahoj Lumíre, a to je právě ono: porota měla jasno od začátku. Nijak nerozporuji, že X-tet byl interpretačně jasně nejlepší. Ale Jan Vlažný byl autorsky velmi zajímavý, a pokud budeme hodnotit výraz + emoce + autenticitu, nebyl nikdo lepší než on. Neudělení autorské Porty (kterou, mimochodem, získal kdysi jeden nejmenovaný pán za song o tom, že nikdy nevyhrál Portu) a vyloučení Hanse vnímám jako velké selhání poroty. Ostatně někteří ze zúčastněných muzikantů, s nimiž jsem po vlastibořském kole mluvil, jsou Portou již značně otrávení...
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |14.04.2014 12:16:44
Neudělení autorské Porty mi nepřijde jako chyba - je to v rámci regulí a je dobré mít nějakou laťku, přes kterou by se měl dostat ten nejhorší hodnocený...
davy   |Registered |14.04.2014 12:46:11
To je pravda, ale pokud někdo byl diskvalifikován z interpretační soutěže jihočeského kola, tak je nefér diskvalifikovat ho i z autorské soutěže. Zde by se neměl brát ohled ani na smyčky, ani na rozladěné kytary zmíněné předsedou poroty. Autorská soutěž je samostatné téma.
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |14.04.2014 12:15:02
Libor K.: Myslím si, že soutěže mají smysl, sám soutěžím a každá soutěž mi něco dá - setkání s novými kapelami, hodnocetí fundované poroty, poznámky, na co se zaměřit při zlepšování sebe - tak vypadá ideální kolo Porty, letos to pro mě znamenalo kolo východočeské a západočeské. To je ale na jinou diskusi.

Myslím si, že i člověk, "podezřelý" z porušení pravidel má nárok na to být hodnocen. I on se může dozvědět, co dělá špatně, na čem se zlepšit, případně si místo hudby předplatit kurzy háčkování. O tom tyhle soutěže jsou, kromě toho, že mi na festival oddělí zrno od plev a to zrno mi udělá zadarmo výplň mého festivalu, ale chce to dát také možnost plevám stát se zrnem, a to bez konstruktivní kritiky moc nejde.
Petr Sedláček  - ČTU (a kopírování) zabíjí hudbu   |37.221.252.xxx |14.04.2014 12:36:05
Myslím si, že toto rozhodnutí poroty je zcela jasným signálem o tom, jak moc folk žije. Je mi to líto.
Vašek Müller   |82.142.119.xxx |14.04.2014 12:44:12
krásně se k celé téhle situaci hodí můj oblíbený citát z knihy Olgy Tokarczuk Běguni:
"Uvědomila jsem si že - přes všechna nebezpečí - bude vždy lepší to, co je v pohybu, než to co nedělá nic, že změna je ušlechtilejší než klid, že nehybnost se časem rozpadne, zdegeneruje a obrátí se v prach a všechno, co se hýbe, bude trvat věčně"
Luboš Hrdlička  - Porta   |78.102.105.xxx |14.04.2014 14:33:01
Přátelé, nedá mi to....musím reagovat. Jezdím jako porotce na různé soutěže - Porta, Jihočeský Zvonek, Folkový Kvítek....sám hraju v kapele a používám jak vokalizér, ten hodně, tak looper, ten minimálně.....patřím ke generaci pamětníků a zažil jsem i zmíněný Barel rock na Portě v Plzni. Zažil jsem i Porty, kde se pískalo na Vlastu Redla za používání elektrické kytary....chci vám jen říct, že jsem nikdy nechápal a do smrti nepochopím, jak může porota už PŘEDEM vyloučit muzikanta, resp. na základě pokynu jednoho člověka nehodnotit muzikanta, který používá věc, dnes běžně používanou.....to je tak velký průser a tak to diskredituje všechny porotce, že pro to nemám slušný výraz......jak je potom možné, že ve Vlásenici vyhrála několikrát za sebou vyloženě rocková kapela Šworc ? Já vám řeknu proč - protože byla prostě nejlepší. A jestli používají krabičky naší babičky, nebo bicí, nabustřené kytary a loopery NIKDO z porotců neřešil.....opravdu si uvědomujete, jaký se píše rok ? Protože jestli ne, tak udělejte Portu někde u ohníčku, hrajte na neozvučené kytary a zpívejte bez mikrofonů a bude to ONO.....ale pro koho budete za chvíli hrát, to by mě fakt zajímalo....jo, a ještě k soutěžím, či k otázce, má-li vůbec cenu soutěžící hodnotit odbornou porotou....no, pokud je porota opravdu ODBORNÁ, jsou-li v ní muzikanti, textaři, či lidé, kteří se v muzice vyznají a hlavně nemají předsudky, tak ano, má.....a jak tady někdo napsal - divácká porota je sice fajn, ale je to ošidné ( kamarádi kapely atd.). Pokud je interpret ochoten přijmout kritiku za svou práci ( a myslím, že je přímo povinností porotce obhájit své připomínky ), tak je všechno v nejlepším pořádku a pro soutěžící to může mít nemalý přínos. Pokud ovšem porota pouze oboduje pořadí a pak se NĚJAK shodne (např. matematickým průměrem), tak je něco špatně. Byl jsem svědkem obou variant a proto si nesmírně vážím kolegů porotců jak ve Vlásenici,tak na Folkovém kvítku, i na Jihočeském Zvonku (tam jsem byl teď v pátek a na férovku za námi chodili účinkující, abychom jim zdůvodnili své rozhodnutí...nikdo nic nenamítal, jenom holt porota musela dobře poslouchat a dělat si podrobné poznámky, ale od toho tam snad je, ne ?). Takže, abych to shrnul - píšeme rok 2014, každý muzikant má svaté právo použít k vyjádření své tvorby jím uznané prostředky a každý si musí být vědom, že nese svou kůži na trh......porotci MUSÍ být fundovaní (to, že jsem funkcionář ještě neznamená, že rozumím muzice) a musí být schopni ODBORNĚ vysvětlit a obhájit své rozhodnutí....jinak půjde opravdu celá Porta do kelu....
Petr Merxbauer  - vokalizér   |85.71.172.xxx |14.04.2014 15:37:25
Luboši, se vším celkem souhlasím, ale vokalizér - krabička, která vytváří sama druhý hlas - už mi přijde trochu moc. Pokud bych jako porotce (jímž jsem v roce 2013 a 2012 byl na západočeském oblastním kole v Plzni byl) posuzoval kapelu nebo písničkáře, který si pomáhá vokalizérem, byl bych hodně rozpačitý. Looper je něco jiného - jeho použití už vyžaduje od muzikanta značné schopnosti, takže nic proti němu.
PetrZ  - Miss Porta   |85.71.231.xxx |14.04.2014 16:16:27
Folk je hlavně o obsahu, ty moderní krabičky, hračičky křemíkové čipy silikonové, odlákávají pozornost od podstaty.
Kontroluje velký bratr i obsah silikonu a pravost folkového výrazu a výpovědi zpěvaček, aby nebyla volená, nedejbože zvolená nějaká podvodnice?
Tomáš Hlavsa   |89.102.135.xxx |14.04.2014 17:01:11
Musím říci, že jsem si se zájmem přečetl článek i komentáře. A mezi tím tak trochu přemýšlím i o tom, že si možná looper koupím
Co se týká popisovaného problému - přečetl jsem si nyní celý soutěžní řád a myslím, že celá věc je impulsem k tomu pravidla prověřit a jednoznačně si říci co tedy jsou a co nejsou "doplňující prostředky nahrazující živou hudbu". Například "halfplayback" je v textu soutěžní řádu zkrátka jen příklad.
Soutěžní řád končí navíc závěrečným ustanovením obsahujícím obraty "může být" a "nemusí být" ("Tento soutěžní řád je závazný pro soutěžící všech stupňů festivalu Porta.. Při jeho nedodržení nemusí být soutěžící přijat do soutěže, nebo jeho soutěžní vystoupení může být považováno za neplatné."). Dělám si z toho závěr, že by asi stálo za to si nad soutěžním řádem sednout a možná ho trochu zpřesnit a to včetně pravidel pro případnou diskvalifikaci (za jakých okolností a kým) i případné možnosti obrany (které jsou nyní soutěžním řádem zapovězeny).
Jinak je k dispozici zde: http://porta-festival.cz/soutezni-rad-festivalu-po rta

Zároveň se také připojuji ke Karlovi Krakonošovi Kynclovi a souhlasím s tím, že by asi nebylo od věci nějaké oficiální stanovisko.
Pavel Rada  - Vyjádření zástupců Porty   |Registered |14.04.2014 17:13:58
Já jsem prostřednictvím Facebookové stránky Porty o vyjádření samozřejmě požádal. A dostal jsem toto:

Porta Řevnice: Posílám vyjádření šéfa všech oblastních kol, který byl zároveň na tomto kole zároveň delegátem (tzn. tím který dohlíží na správný průběh kola). "Dotyčný absolvoval normálně svoje vystoupení, ve kterém ovšem použil "krabičku", která mu dělala halfplayback. Z toho důvodu jej porota nehodnotila." Hovoří se o tom v soutěžním řádu, v článku A/6 "při soutěžním vystoupení není dovoleno používat doplňující prostředky nahrazující živou hudbu (např. halfplayback)". Dle vyjádření jednoho z porotců se právě toto stalo, vyjádření předsedy poroty mám slíbené během dnešního odpoledne.

A o nějakou hodinu později toto:

Porta Řevnice: Tady posílám slíbené vyjádření předsedy poroty Jihočeského kola "Ahoj lidi. Porota byla, na úvod svého sezení, vyzvána zástupcem Tábornické unie k tomu, aby nehodnotila jednoho ze soutěžících, který se prezentoval zejména využíváním techniky, která za něj opakovala pasáže jeho produkce, ať už to byla hra na rozladěnou kytaru, nebo jeho místy dost specifický vokální projev. Tohle, tedy využívání techniky podobného typu jako je playbeck, nebo halfplaybeck (či jak se to píše), ale nepřipouští soutěžní řád Porty. Honza Vlažný, jak byl moderátorem představen, se zařadil po bok emocemi a revoltou nabitých mládenců, kteří svá sdělení valí bohužel často vesměs dosti neobratnými texty do publika, co to dá. Slyšel jsem jich u ž spoustu. Vzhledem k tomu, že se jedná o interpretační soutěž, kde je dbáno na "řemeslný výkon" účinkujících, lze navíc těžko hodnotit někoho, komu neladí kytara, jeho texty mimo jiné velmi často nerespektují češtinská pravidla, jako např. přízvučné a nepřízvučné slabiky v souvislosti s melodií atp.atp. Ačkoliv velmi emotivně vkládá do své tvorby vše, čeho je pln, to samo o sobě v interpretační soutěži opravdu nestačí. Takže shrnuto. I když by nebyl ze soutěže vyřazen pro porušení soutěžního řádu, a myslím, že se tím, že nic neporušil bude velmi vehementně, ukřivděně a rozhořčeně hájit, nebylo by, mimo nasazení, z jeho interpretačního výkonu co hodnotit. Nebýt X-tetu, který postoupil do semifinále a ne do finále v Řevnicích, protože bylo tak málo soutěžících, nebylo v podstatě po interpretační stránce co a koho hodnotit. Byl to letos na jihočeském kole Porty docela propadák. Bohužel. Tohle je můj verdikt. Howgh Petr Vohnout Balík"
Vašek Müller   |82.142.119.xxx |14.04.2014 17:18:35
Tak to vyjádření pana Balíka mluví za vše. Lituji soutěžící kteří se musí potýkat s takovou arogancí.
Petr Merxbauer   |85.71.172.xxx |14.04.2014 17:37:23
No, literu pravidel zákazu nahrazování živé hudby použití looperu naplňuje. Otázka je, zda je tuto literu nutno tak úzkoprse naplňovat. A další otázka je, zda by nestálo za to pravidla trochu modernizovat. A poslední a nejzávažnější otázka je, zda by od delegáta (Lochnesse) i od poroty nebylo lepší Honzu Vlažného normálně hodnotit a poradit mu, co dělá špatně bez ohledu na to, zda použil nějakou krabičku nebo ne...
Ale třeba tyto bouřlivé ohlasy budou nakonec k užitku...
davy   |Registered |14.04.2014 17:37:34
"...lze navíc těžko hodnotit někoho, komu neladí kytara, jeho texty mimo jiné velmi často nerespektují češtinská pravidla, jako např. přízvučné a nepřízvučné slabiky v souvislosti s melodií atp.atp. Ačkoliv velmi emotivně vkládá do své tvorby vše, čeho je pln, to samo o sobě v interpretační soutěži opravdu nestačí"
Jak těžko hodnotit? No prostě by mu porota vytkla uvedené nedostatky, protože od toho tam ta porota je. Nejen že určuje pořadí, ale na následných pohovorech rozebírá výkon soutěžících a může jim dát cenné rady do budoucna. Všem, i těm neúspěšným.
Mně z té odpovědi připadá, že lze hodnotit jenom ty dokonalé. Viz další úryvek "nebylo v podstatě po interpretační stránce co a koho hodnotit". Jenže, jak známo, nikdo není dokonalý.
VK  - Ad Balík   |195.191.204.xxx |14.04.2014 18:15:53
Ahoj. Neb jsem ze zde reagujících asi jediný, kdo ve Vlastiboři taky byl, tak jen stručná reakce na Balíkova slova:

- s tou rozladěnou kytarou to nebylo bůhvíjak strašné

- na téma přízvučné a nepřízvučné slabiky: a co Xindl X? I když vlastně ten není "náš", že jo?

- jestli je text Honzy Vlažného s názvem Dialogy neobratný, tak to nechci vědět, co by porota řekla nad texty bratrů Orffů, Xaviho a dalších...

- revoltou a emocemi nabitých mládenců jsem slyšel taky spoustu a jsem za to rád, neb bez toho by folk dávno zcepeněl

- napsat, že "nebylo co a koho hodnotit" je urážkou tria Art&Fact včetně zpěvačky Markéty Kučerové či velmi přesné kytary Pavla Zajíce juniora, urážka šéfa kapely Karob, Patrika Kotrby i Láďi Baďi Latky. Každý z nich měl v sobě něco, co bylo zajímavé. A že někomu občas neladila španěla, otřískaná hraním na ulici, nebo že někdo ještě nezvládá na 100% práci s mikrofonem, přeci ještě neznamená, že ho nelze hodnotit. Autorsky byli dle mého zajímaví jak Honza Vlažný, tak Patrik Kotrba.

- zda se Honza Vlažný hájil ukřivděně, nebo ne, nevím. Nebyl jsem u žádného jeho "hájení se". Vím jen, že po svém vystoupení sedl a začal hrát chlápkům v hospodě. Myslím, že tím své náležení k žánru prokázal naprosto. A že prý chtěl rozbít hubu jednomu z porotců? Inu, je to muzikant a má ty emoce. Ale ty jsou vlastně v interpretaci k ničemu, já zapomněl...

Tím v této debatě končím, neb jsem pochopil, že bydlím zjevně na zcela jiné planetě než pánové a dámy z té jediné správňácké Porty.

Václav Koblenc, Bonsai č.3
Dušan Vainer   |Registered |14.04.2014 19:59:03
Hm.

Jak tak čtu vyjádření pana Vohnouta, mám takový neurčitý dojem, že Honzu Vlažného nakonec přeci jen hodnotil. A já se ptám - není to proti regulím? Předseda přece jasně řekl, že ho nemáte hodnotit!
Nemá se to někomu hlásit? Lochnessovi?
Wabimu (kterémukoli)?
Pomoc!

Možná, že by také nebylo od věci, kdyby si alespoň někteří porotci vyzkoušeli looper v praxi a třeba by zjistili, že to není žádná prdel hrát s takovou věcí. Že to není mašinka, která za vás zahraje píseň a vyhraje Portu, ale normální nástroj, vyjadřovací prostředek, který musí člověk umět dobře ovládat.

Beru námitky, že interpret neumí hrát, že nemá naladěno, že neumí napsat píseň. Beru i námitky, že neumí používat looper. Neberu, že interpret používá nástroj, který neznám. Což je přesně to, co stanovisko pana Vohnouta vyjadřuje.

Škoda.

Mám pocit, že tímhle způsobem se z Porty stává cosi nevábného, zatuchlého a vlastně směšného...
Ano Anonymní Rejpal   |212.24.137.xxx |16.04.2014 11:27:25
Wabi je jenom jeden. A navíc už bohužel není. Ale to je na jinou diskuzi.
Ano Anonymní Rejpal   |212.24.137.xxx |16.04.2014 11:28:16
Wabimu už asi ne. Teda pokud tím není myšlen Stanislav.
Lochness  - "Vyjádření" znovu   |84.242.103.xxx |14.04.2014 22:21:48
Pavel Rada citoval moje vyjádření přesně:
"Dotyčný absolvoval normálně svoje vystoupení, ve kterém ovšem použil "krabičku", která mu dělala halfplayback. Z toho důvodu jej porota nehodnotila." Hovoří se o tom v soutěžním řádu, v článku A/6 "při soutěžním vystoupení není dovoleno používat doplňující prostředky nahrazující živou hudbu (např. halfplayback)".
Nejsem však jediný člověk, který o tom rozhoduje, jak Pavel píše v článku "Bouře ve sklenici vody?". Soutěžní řád je živý fenomén, který se upravuje dle vývoje téměř každoročně na sezení lidiček, kteří Portu připravují a realizují. Ustanovení toho bodu A6 není ani 2 roky staré a platí od ročníku 2013. Dovolím si upozornit na to nenápadné slovíčko: např.(halfplayback). Nepochybujte o tom, že se letos na podim znovu bude parta porťáků zněním tohoto bodu zabývat. A možná přijdou i další podněty a zkušenosti z posledního ročníku. Zkameněliny fakt nejsme.
Jestliže jsem si špatně nebo chcete-li příliš horlivě takto vyložil soutěžní řád, je možná chyba, ale v každém případě jsem se stávající platná pravidla hry snažil hájit. Jen nevím, zda na to ještě v budoucnu budu mít chuť a sílu...
Petr Merxbauer   |85.71.172.xxx |15.04.2014 00:08:56
Ahoj, Lochnessi, já si určitě vážím každého, kdo se snaží, aby Porta žila a vím, že práce vás všech není snadná. Ale looper není "krabička, která dělá halfplayback". Soutěžící do looperu musí živě před očima a ušima poroty a diváků nahrát svůj živý výkon a už při tom může být hodnocen. Zrovna tak může a má být hodnocen za to, jestli použití této pomůcky bylo smysluplné, nebo je to jen jeho manýra, která odvádí pozornost od jeho skutečného výkonu a schopností. Domnívám se, že fundovaná porota to dokáže posoudit.
Zuzka Mašková   |151.249.106.xxx |14.04.2014 17:32:58
Porota před tím, než interpret zahrál a zazpíval, nemohla vědět, že by stejně nepostoupil. Není tedy v pořádku, aby ho "neposuzovala". Je mi líto, že byla úroveň soutěžících špatná, ale co čekat, když si Porta přesně takovýmto přístupem kope svůj vlastní hrob? To říkám (nerada) jako člověk, pro kterého Porta znamenala o hodně víc, než jen soutěž. Dnes už je to bohužel JENOM ta soutěž, a to hodnotné, na což hodně lidí rádo vzpomíná, se čím dál tím víc vytrácí. Pravidla, která pod rouškou "zachování čistoty žánrů" a "tradice" a já nevím čeho ještě, staví mantinely hudebníkům, kteří nemají chuť se to těch mantinelů za každou cenu vcházet, jen aby se mohli zúčastnit. Porta na jedné straně zcela ignoruje technický pokrok a také pokrok v hudbě jako takové, na druhé straně podhodnocuje (doufám) schopnost svých porotců posoudit muzikantovy kvality bez ohledu na to, jakou techniku použije. Špatnému muzikantovi totiž je schopen pomoci jen úplný playback, který samozřejmě v soutěžení místo nemá.
Petr Merxbauer  - Porta   |85.71.172.xxx |14.04.2014 17:56:59
Zuzko - jenom poznámka k tomu "portovnímu duchu", který dělá z festivalu více, než jenom soutěž: byli jsme se Strašlivkou v Řevnicích v roce 2008,2009 a 2011 a měl jsem pokaždé příjemný pocit, že duch dávných Port se sem, byť v mnohem menším měřítku vrátil. A měl jsem z toho radost. Nevím, zda to v řevnickém lesním divadle a okolí funguje dosud, ale velmi doufám, že ano.
Zuzka Mašková   |151.249.106.xxx |14.04.2014 18:17:18
My jsme v Řevnicích byli s Cross Country předloni, a taky to bylo fajn. Užili jsme si to skoro stejně, jako před dvaceti lety. Problémy v předkolech byly tenkrát, jsou teď a patrně se jich Porta hned tak nezbaví. Jen mi to přijde líto, že za těch dvacet let, které dělí naše účinkování v soutěži od dnešních dnů, se v tomto ohledu vlastně nic nezměnilo k lepšímu. A přitom stačí tak málo...
Luboš Hrdlička  - Porta   |78.102.105.xxx |14.04.2014 20:56:18
Já jsem zažil na Portách v osmdesátých letech, že porota hodnotila i to, jak je kapela oblečená a jak je možné, že zpěvačka stojí a kytarista sedí......myslel jsem, že jsme dneska někde jinde, ale asi jsem blb naivní.....znovu opakuji, že mě, jako porotci, je úplně jedno, jestli někdo používá krabičky.....hodnotím úplně jiné věci.... prezentaci na pódiu, naladěné či nenaladěné nástroje a hlasy a dost dbám na texty......to, jestli někdo u svého vystoupení na jevišti sedí nebo leží, jestli má zelenýho kohouta nebo liščí ocas za kloboukem je mi úplně jedno....musí z něj jít něco, spíš Něco, abych mu/jí uvěřil, že to myslí vážně......takhle je to jednoduchý, přátelé.
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |15.04.2014 00:10:49
Jsem teď poněkud zmatený a rozmrzelý...Balíka jsem uznával jako poměrně dobrého recenzenta na Notování, tohle jeho vyjádření mě mrzí dvojnásob, protože je na něm vidět zbytečné shánění dalších argumentů hlava nehlava pro svoje rozhodnutí. Argumentovat vyloučení ZA LOOPER tím, že na něj stejně neuměl a měl tam vlastně slabej text a další chyby mi připadá poněkud nedůstojné. To je jako diskvalifikovat pilota formule s tím, že stejně dojel předposlední. Ale dojel. Jinak delegáti jsou na Portě od toho, aby právě na tyto pravidla dbali a Lochness v tu chvíli se svými informacemi správně podotkl, že by interpret neměl být hodnocen. Věcí erudované a znalé poroty měla být diskuse o tom, zda tomu tak opravdu je, případné vysvětlení mýlky a v případě této nejednoznačnosti pravidel dohodnutí se na interpretaci a závěr, zda k porušení pravidel opravdu došlo či ne.. Nikdo nejsme neomylný a také nemůžeme mít přehled o všech aktuálních trendech.

Pokud tato výměna názorů neproběhla, je něco špatně. Ale rozhodnutí padlo a jako ve fotbale - sudí má vždycky pravdu. Ale kolik kapel hraje s automatickým bubeníkem? Není to také halfplaybeck? A je opravdu halfplaybeck něco, co já přímo na pódiu vytvořím? Není to spíše výrazový prostředek? Hlas je nejkrásnější nástroj a looper je vlastně jenom taková krabička, která mi pomůže změnit ho z nástroje sólového na nástroj doprovodný.
Jiří Vondráček  - Bouře...   |88.100.20.xxx |15.04.2014 05:37:08
Tahle rozbouřená debata má jedno pozitivní.Je vidět, že přítomným není Porta lhostejná. Možná je nefér, že se jisté pochybení, nebo neshoda v názoru na věc obrací najednou jako by negativně k celé Portě. Porta si našla svoji tvář a Řevnice vrátily Portě zase její romantickou duši. A to je fajn. Je pravda, že nás technika neustále předbíhá. Než stačíme nově vylisované CD dovézt do obchodu, už lítá po internetu volně ke stažení. A jen se nepovede jedno z kol Porty, už to všichni ví a následující rok je tu 6 soutěžících v kraji, kde se to hemží super muzikantama. To je na pováženou...
Přiznejme si, že Looper zase něco předběhl. Není to playbackové zařízení. Na tom se snad shodneme. Ale ve snaze, zamezit na Portách hraní na půlplayback se zkrátka dle stanovených pravidel porota rozhodla jak se rozhodla. Není to ale konec Porty a není to ani cesta do pekel. A taky to není konec jednoho muzikanta, který byl za užití krabičky looper nehodnocen. Loni v Řevnicích neopomněl Vlasta Redl připomenout, jak byl kdysi vypískán portovním publikem za užití el.kytary. A tak je možné, že jednoho krásného dne bude populární Honza Vlažný vzpomínat na Portě na problém "krabička". A to nemyslím nijak posměšně. Nicméně i když osobně nejsem v žádném případě proti používání looperu, myslím, že soutěže ve folku, country popu a rocku tady ještě dlouho budou, protože lidi chtějí soutěžit a vyhrávat. Pravda taky ale je, že v soutěži se má ukázat co kdo umí třeba i bez doprovodného nástroje, aby hodnotitel slyšel pravdu pravdouzcí. Ale to je na dlouhou debatu. V současnosti jde o to, pobavit diváky. Takže jestli někdo dobře pobaví diváky i porotce, měla by se ctít doba a ta technika, co nás neustále předbíhá....
Ale lidi, tahle debata je prima, protože se hledá cesta.
Nebojím se, že by se nenašla. Jen se asi nedá zvrátit rozhodnutí poroty, protože to by znamenalo že bychom mohli vznášet další protesty proti jiným rozhodnutím porot na Portách.
Jestli to byla křivda, chyba poroty, nebo nutné rozhodnutí dle prošlých pravidel, to asi nezměníme. Ale můžeme psát své názory a ovlivňovat budoucnost Porty a to je hodně dobrý.
Pavel Rada  - jabka a hrušky   |Registered |15.04.2014 11:00:55
Jirko, píšeš hezky, pozitivně... ale mícháš jabka s hruškama!
NIKDO nezpochybňuje výrok poroty. Kdyby Honza skončil na posledním místě rozhodnutím poroty, protože si nenaladil kytaru, zpívá falešně a špatně frázuje, nikdy by tahle debata nevznikla a proti rozhodnutí poroty by nikdo nepodával protest.
Jenže tady rozhodl jeden člověk, který do minulé soboty o existenci nějakého looperu neměl ani tušení (což mu nevyčítám), o tom, že Honza vůbec nebude hodnocen. A tady se stala ta chyba. Viz. bod 1) v mém článku.
A schazovat to tím, že jednou možná bude slavný a bude vzpomínat, jak ho z Porty vyhodili, to neberu.
Tady je právě vidět ta zkostnatělost a nepružnost Porty. Místo aby rychle zareagovala na stav, tak Lochness napíše, že se určitě na podzim (!!) budete věcí zaobírat. Takže hrozí, že Lochness v sobotu diskvalifikuje dalšího muzikanta - protože pokud mám správné informace, bude v Kalku také jeden soutěžící s looperem. A pokud něco neuděláte, pokud se Porta k situaci nějak nepostaví čelem, pak to udělat musí. Není přece možné, aby v každém oblastním kole platila jiná pravidla...
davy   |Registered |15.04.2014 14:23:01
Shodou okolností jsme se s kapelou přihlásili právě do Kalku. V prognózách zůstáváme na zemi, konkurence je velká. Ale asi by nás moc netěšilo, kdybychom se umístili na postupové pozici jen díky tomu, že někdo jiný byl diskvalifikován. Bylo by to něco podobného jako kontumace ve fotbale, případně v hokeji. Hokejové mistrovství světa 1974 vešlo do dějin jako dopingové, Porta 2014 možná zůstane v paměti jako looperová. Výkony soutěžících kapel budou zapomenuty, zato na looperové diskuse si každý vzpomene. Myslím, že takhle to nikdo nechtěl.
Jirka Vondráček  - ovoce Porty   |88.100.20.xxx |15.04.2014 17:37:31
Nemám právo hodnotit rozhodnutí poroty ani jako přívrženec looperu. Ale jestli se drželi striktně pravidel, že krabičky ne, ať už se jmenuje looper, nebo voicelive, tak to asi budeme muset všichni kolem Porty letos přijmout jako dané pravidlo. Nebude asi možné, aby na jiných kolech někdo s looperem postoupil do finále.Jediné co je nutné, aby to účastníci letošních kol Porty věděli a hráli bez "krabiček".Pavle, dodržení pravidel není zkostnatělost Porty. A taky to nebude znamenat zhoršení kvality výkonů na Portě. Písnička zůstane písničkou a dobrý výkon se pozná i bez efektů. A jestliže po téhle diskuzi bude chtít někdo soutěžit s looperem, tak by byl asi trochu na hlavu. Jasně, že Porta se k tomu musí postavit čelem. Ale asi nezmění pravidla ze dne na den kvůli jedné neshodě.. ...Jediné co vidím jako event možnost, že by byl looper povolen na finále v Řevnicích, kde už budou moci být podmínky zase stejné pro všechny. Ale to by se museli pořadatelé na tom shodnout. Tedy Česká tábornická unie a společnost Porta.
Osobně si myslím, že letošní ročník a finále Porty bude ale zase o tom, kdo bude skvěle zpívat, frázovat, bude rytmický, bude ladit a vyzařovat na porotu tak, aby mu dala Portu 2014
A my toho vítěze budeme zase podporovat ...
A doufám, že Rádio Folk taky
JVZ
Pavel Rada  - :-(   |Registered |15.04.2014 17:54:15
Aha, takže místo aby někdo zodpovědný řekl: Sorry, došlo k mylnému výkladu pravidel, omlouváme se, nabízíme toto řešení... Tak se bude tvrdit, že to tak je správně a stejně se bude postupovat i v kolech, kde by to nikoho ani nenapadlo...
Dodržení pravidel určitě není zkostnatělost, ale trvání na mylném výkladu pravidel, to zkostnatělost je.
Přečetl sis, Jirko, reakce pod článkem? Reakce na Facebooku (těch je ještě víc)? NIKDO kromě Lochnesse a Balíka s tímhle rozhodnutím nesouhlasí (doufám, že jsem nikoho nepřehlédl...) Jenže uznat chybu a udělat něco pro nápravu, to se dneska nenosí.
Pavel Rada   |Registered |15.04.2014 17:55:34
A ještě dodatek: Pořád mluvíš o rozhodnutí poroty. Ale o to tady nešlo, šlo o pokyn Lochnesse, jak má porota postupovat. Rozhodl jeden člověk, nikoliv porota!
Ivo C.   |89.176.146.xxx |15.04.2014 19:03:12
A furt dokolečka. Tohle je naprosto zásadní nepochopení toho, co to je looper. To není žádná krabička, ale svébytný hudební nástroj. Či-li na argument stylu, "že někdo bude na hlavu, pokud bude v jiném kole soutěžit s looperem", natvrdo říkám, že je nahlavu ten, kdo si myslí, že lze jen tak zahodit hudební nástroj, a zahrát písničku na nějaký jiný bez ztráty kytičky. A to píšu jako člověk, který běžně střídá kytaru a klavír - fakt bych nechtěl mezi koncerty střídat jeho použití ve stejné písni. Nevím, jestli to nezapadlo na Facebooku (nezávisle jsem to tam psal já a Dušan Vainer) - pokud chcete být konzistentní, musíte diskvalifikovat všechny kapely, které použijí na kytaru např. delay efekt - protože je to stejný typ "opakovačky".

Zkrátka, aby bylo jasno - looper není žádný typ halfplaybacku, a pokud na tom bude dál kdokoliv z lidí kolem Porty trvat, dovoluji si ho označit za hudebního blbečka. Klidně si pak mějte hudební blbečky v porotách a výborech, ale nedivte se, že pak bude Porta (některým) muzikantům, kteří se k portovním žánrům a k Portě dřív hlásili, k smíchu.

P.S. Nikdy jsem na looper nehrál, aby bylo jasno. Ale můj kamarád je např. Ondra Havlík (vicemistr světa v loopingu), takže mám představu, jak zatraceně těžký je to nástroj...
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |15.04.2014 22:41:01
Souhlasím s Ivem. Je to poměrně zásadní problém. Pro Pavla Radu - to, že rozhodl jeden člověk je právě špatnou činností poroty, která měla Lochnessovi vysvětlit pravou podstatu looperu a mám za to, že po rozumném vysvětlení by na vyloučení netrval. Nejsem si teď jist, ale nemá náhodou i v tomto rozhodovat porota? Ano, delegát je tam proto, aby upozornil na vše mimo pravidla a v případě, že by to porotou nebylo reflektováno podat zprávu a vyvodit z toho důsledky pro organizátora oblastního kola. Obhajovat postup stůj co stůj je další chyba, která opravdu může Portě uškodit.
Pavel Rada   |Registered |15.04.2014 22:48:57
Karle, to nevím. Až tak do hloubky jsem fungování Porty nestudoval. Nevím, jestli delegát prostě rozhodne, nebo funguje nějaký jiný mechanismus. Jinak s Tebou souhlasím.
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |15.04.2014 23:02:55
No, koukám, že jsem to špatně napsal - mnoho myšlenek v hlavě Mám za to že by to tak mělo být...ale jist si samozřejmě nejsem.
Honza Plšek  - ...   |81.19.3.xxx |16.04.2014 14:48:58
Přesně tak, looper je svébytný hudební nástroj, navíc určený primárně právě pro hraní na živo. Honza Žamboch a Jitka Šuranská jsou zářnými příklady toho, jak muzika rozkvete když se to s looperem opravdu umí. Je to jen další prostředek jak může muzikant ještě více projevit svoji muzikálnost a práce s ním vyžaduje právě tu velikou muzikálnost, jinak to spíš uškodí. A není to žádná technická novinka, je to tady skutečně cca 10 let a ve folku už to na podiu používá kde kdo. Diskvalifikace kvůli looperu je sama o sobě úsměvná a postoj poroty velmi demotivující, protože kdo by na takové akci chtěl hrát, nota bene být hodnocen, neřkuli vítězit? Jak už někdo výše napsal, ještě je prostor se dotyčnému omluvit a pokusit se vše nějak napravit. Vyhovuje např. tento pán pravidlům Porty? :) http://www.youtube.com/watch?v=wU5B53b9ntQ
Dušan Vainer   |Registered |16.04.2014 00:29:26
Hmmm. Tak vám nevím. Co to znamená "bez krabiček"? Jakože tedy všichni budou hrát na akustickou kytaru, na stejný mikrofon, bez hallu, delaye, EQ a raději i bez ladičky, protože to je taky krabička? To bych chtěl vidět ty reakce posluchačů na to "jak to ten zvukař zmrvil...".
Záměrně to přeháním... proto, aby bylo jasno, že i když samozřejmě platí, že dobrá píseň je dobrá i bez efektů, jen s kytarou (nebo klavírem, chcete-li), jsem zároveň přesvědčen o tom, že blbá píseň je zase prostě blbá ať už s efektama nebo bez. Jsou písně, kde opakovaná smyčka nějakého riffu, která je dále rozvíjena živě hraným motivem/motivy, je základ aranže. To, podle čeho si tu píseň zapamatujete. Což nemusí znamenat, že ta píseň je dobrá, ale na druhou stranu to neznamená ani že je blbá. Je to jen efekt, aranž... Kvalita písně je přece v něčem jiném.

Jasně, že v trampské a folkové písni se to moc nenosí, ale to jsou právě ty signály odjinud, které (kromě jiného) tahle hudba docela potřebuje, myslím si...


Podle mně nejde o to, zda nekdo použije looper, protože - opravdu - ten za muzikanta žádnou práci neudělá, spíš naopak. Litera "zákona" mluví dost nejedenoznačně ("...např. halfplayback..."). Ale duch zákona je jasný: jde o to, aby tam nepřišel maník s noťasem, ze kterýho se vyvalí big band Gustava Broma a on do toho zazpívá Šla Nanynka do zelí. A - alespoň soudě podle toho, co jsem slyšel - to nebyl případ Honzy Vlažného. Nebo se mýlím?

No nic, nevím, co víc říci...
Jdu psát píseň...
Jiří Vondráček   |88.100.20.xxx |16.04.2014 04:06:35
Neobhajuji rozhodnutí Poroty a postup při rozhodnutí o diskvalifikaci. A ani neobhajuji to, co se píše o playbacích, či "krabičkác" v pravidlech soutěže, a jejich užití. Pokusil jsem se nadhodit, že pokud bylo rozhodnutí poroty kontroverzní a chybné tím, že se řídila Lochnesovým doporučením, jakožto delegáta a ředitele soutěže a porotci neobhájili užití looperu jakožto nástroje a nikoli playbackového zařízení, tak s tím podle mne nikdo nic neudělá, protože se ta porota kvůli tomu asi znovu nesejde a kolo se opakovat nebude.
A dopadne to pravděpodobně jako rozhodnutí fotbalového sudího o nařízené penaltě, která by z pohledu kamer nemohla být písknutá... Zápas se opakovat nebude. Taky si tady nemusíme vysvětlovat funkci looperu, když víme, o co jde a jsme za jedno, že to playback není. A jestli je to pro letošek precedenc, tak být soutěžícím, tak bych na Portu s looperem zkrátka nešel. Toť mé doporučení muzikanta a bývalého porotce Porty.
A nekamenujte mě kvůli tomu, že diskutuju o věci, kterou bych třeba jako porotce viděl jinak, než bylo rozhodnuto... Ale i tak bych mohl být přehlasován, tak jako je to někdy u hodnocení výkonu soutěžících kapel. A jestli se Honza Vlažný cítí být poškozen a nespravedlivě diskvalifikován, tak asi ať vznese protest na vedení Porty a požádá o možnost opakovaného vystoupení v jiném kole Porty třeba u Jokeho Drhlíka v Chřibsko-karpatském kole. Tato diskuse ten stav asi sama nezmění a myslím si, že porota, která se necítí být vina to sama nenavrhne. Ale diskuze třeba pomůže změnit pravidla soutěže o užívání looperu a dalších novodobých vymožeností, které budou v budoucnu teprve vymyšleny. To asi jo, protože tu Portu dělají lidi ve svém volném čase, celkem s láskou a obětavostí a pro muzikanty, kteří hledají možnosti, kde se představit...
Ahoj JV
Houbák  - Nechápu...   |SAdministrator |16.04.2014 09:34:19
To bude dost smutné, pokud tato diskuze ten stav (pravidla Porty) nezmění. Co jiného by to tedy mohlo změnit? Je tato diskuze snad málo odborná?
Honza Žamboch   |93.89.102.xxx |16.04.2014 09:53:56
Jiří, zúčastnil jsem se Porty jako porotce už dvakrát, jednou jsme si zahráli v Řevnicích a prostředí i lidi jsou tam opravdu moc fajn. Jenomže blbě nastavená pravidla soutěže jsou blbě nastavená pravidla. Prosím změňte to, ať se nemusí příští rok plýtvat energií a hájením pitomých rozhodnutí jen proto, že tak hlásá soutěžní řád. Mám li mluvit za sebe, používám looper i samply v písničkách jako koření, hodně přemýšlím nad tím, jak a co a kdy a kam. Dokonce to všechno poskakování a mačkání krabiček nohama cvičím na zkušebně. Kdyby mi někdo v roce 2014 (mimochodem looper je zde minimálně deset let, ne li víc) řekl že hraju na playback, pokusil bych se mu to všechno ukázat a vysvětlit. (což se mi už stalo a myslím že má osvěta byla úspěšná) Kdyby to byl porotce a nenechal si vysvětlit nic, asi bych byl smutný a nasraný. Což jistě není správná cesta.
Pavel Rada   |Registered |16.04.2014 11:07:15
Jirko, ale to je právě to, co ukazuje na přístup Porty a co je špatně. Chybu udělal zástupce Porty. Tedy Porta by měla být ten, kdo se Honzovi AKTIVNĚ omluví, NABÍDNE mu vystoupení na jiném kole a UHRADÍ mu s tím vzniklé náklady na dopravu.
Takhle stavíte chybně vyhozeného soutěžícího do role prosebníka, kterému možná vyhovíte. To je špatně, on chybu neudělal.
Opravdu mě tenhle přístup, ta neschopnost uznat chybu a neochota pokusit se jí napravit strašně mrzí.
Majk  - Krabičky???   |213.226.198.xxx |16.04.2014 12:50:29
Osobně si myslím, že žádná krabička ještě nikoho nenaučila hrát lépe na kytaru nebo zpívat. Porota by měla být natolik fundovaná, aby poznala jestli muzikant něco umí, ať již použije nějaký efekt nebo ne.
Majk   |213.226.198.xxx |16.04.2014 08:00:59
Holt už není Porta jen o trampské písničce a pokud vynechám písničkáře, tak je jen málo kapel které hrají jen tak akusticky. V sobotu v Nymburce na Polabském oblastním kole se mě jeden z účinkujících nechápavě zeptal "... a to vy (KoYoTi) hrajete jen tak akusticky?" a ještě nechápavě zakroutil hlavou. No když jsem viděl co všechno museli některé kapely po schodech vytahat na pódium aby si zahrály tři písničky, jsem rád že hrajeme jenom akusticky.
Krtek   |178.255.169.xxx |16.04.2014 17:42:29
Považovat Looper za playback je usměvné. Nevim co dělá v porotě člověk, který tyhle obecně známý věci nazná.
Jiří Vondráček   |88.100.20.xxx |17.04.2014 00:45:16
Když jsem napsal, že tato diskuze stav nezmění, myslel jsem stav, který se stal. Náprava, nebo pokus o nápravu je něco jiného a diskuze je k nápravě vždycky potřebná. Asi moje přirovnání k penaltě zakulhalo, protože je tu na rozdíl od fotbalu možnost nějaké opravy...Souhlasím, že je na lidech kolem Porty, aby se zareagovalo co nejdřív a dál jsme se bavili o muzice a kumštu, ať už s looperem, nebo s ukulelem a hledali jsme cesty k propagaci téhle muziky. A o to jak víte, se Porta v Řevnicích snaží. Zkuste vydržet, třeba se chvěje zem)
Ahoj
Pinďa   |90.178.1.xxx |17.04.2014 02:20:25
Děte s tím bigbítem někam. Tuto zkazku o Ryvolech znám z písemných análů. Proboha, copak takhle se zpívá vokál, pravil porotce-učitel zpěvu, který o kříženém vokálu v životě neslyšel. To znám z doslechu. Co to je za divný dřívka, co s nima ta slečna klepe a taky je asi nějak divně drží, pravil jiný porotce-učitel hudby. To jsem slyšel, tuším na předkole v Beranově, na vlastní uši. Vypískali jsme Hoška s Wyjou, nebo Newyjou v Olomouci, nebo Sokolově. Už si to nepamatuju. Jenom vím, že jsem se na tom podílel na plný prsty a Juppovi se divil, když říkal, že to měli hrát ještě tvrdějc. No, moc hrdej na to dneska nejsem a Juppovi dala historie za pravdu. Je dvojice kapela a může těleso zpívající á capella soutěžit, když je to soutěž vokálně instrumentálních skupin? To se probíralo opakovaně na různých seminářích Porty.
Prostě průkopníci to měli vždy těžké. A pak, že se naše muzika nevyvíjí!
Tom Dvořák  - Hodnocení   |88.103.33.xxx |28.04.2014 20:14:56
Z diskuze, co tu čtu jsem nabyl dojmu, že na Portách po vystoupení porota hodnotí právě vyslechnutý výkon?

Byl jsem letos prvně na Polabském kole a byl jsem velmi zklamaný, že po vystoupení nic nepřišlo - teda vlastně přišel moderátor a uvedl dalšího soutěžícího.

Začínat vážně litovat výběru kola, jestli to tak jinde opravdu funguje.
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |28.04.2014 20:49:37
Ono je to jak kde. Na většině kol se můžeš po vyhlášení zastavit za porotci, a ti ti Tvé chyby řeknou. Pokud vím, tak superstar systém mají jen v Pardubicích a mě se třeba velmi líbí
Houbák   |SAdministrator |29.04.2014 09:27:44
Systém hodnocení v Pardubicích je zajímavý nejen pro účinkující, ale i pro diváky. Měla by se z toho ostatní oblastní kola poučit...
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |29.04.2014 10:15:48
Taky si myslím - ale tam je právě podmínkou opravdová erudovanost poroty a schopnost každého porotce shrnout poznatky v krátkém monologu (dialogy mezi porotci se cení a jsou zdrojem mnohého pobavení, ne, aby se pětkrát ozvalo "hm, dobrý." Navíc alespoň dle mého pozorování je tu jeden veliký rozdíl oproti superstar - porota se snaží říci hodnocení takovým způsobem, aby i v případě hrozného výkonu, kdy diváci chvatně opouštěli sál, našla pro interpreta jiné východisko než "zahoď to i s rukama". A tak to má být, ale sehnat takové porotce může být úkol nad síly mnohých pořadatelů.
Pavel Rada   |Registered |29.04.2014 10:34:20
Já si tím nejsem úplně jistý. Zkusili jsme to jednou na Dětské Portě - a jen u jedné kategorie. A nabrali jsme hodinový skluz... Je ale pravda, že tam je násobně víc soutěžících a že v oblastním kole Porty, kde jich je cca 15 by to asi nebylo tak tragické.

Navíc ne každý soutěžící dobře snáší, když se mu řekne do očí, třeba že s rozladěnou kytarou se vyhrát nedá...
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |29.04.2014 11:56:08
No, ono je to taky trochu jednotící prvek - lidi ví, že to tímto způsobem bude probíhat a kdo si sebou není jistý a vadí mu to, jde jinam...Jinak samozřejmě v tomto systému je třeba s prodlevou na hodnocení počítat a upravit časový harmonogram...
MK   |213.195.200.xxx |29.04.2014 12:58:01
Osobně to považuji za dost nechutné exhibování lidí, kteří na Portě mají být dělníky a cpou se do polohy hvězd. Kromě toho, soud ihned po výkonu postrádá prvek srovnání.
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |29.04.2014 15:30:29
No, prvek srovnání přijde ve výsledcích. Spíš, co mohu porovnat z pohledu soutěžícího je rozdíl v tom, že nemusím po soutěži dohledávat jednotlivé porotce a oni nemusí pracně ze svých poznámek lovit a vzpomínat, cože to k nám měli. Takhle je každá kapela konstruktivně "sprdnuta" v oboustranné komunikaci s porotou a není to tak, že "vy jste vyhráli, tak k vám vlastně nemáme co říct". I tu nejlepší kapelu je možné ještě popostrčit a tím jí pomoct třeba ve finále.

Exhibování mi to nepřipadá - pravda, každý porotce je jiný, ale v pardubicích to spíše než exhibování byla snaha co nejvíce kapele pomoci.
Houbák   |SAdministrator |29.04.2014 17:59:50
Miloši, to že máte v Praze "konzervativní" přístup k hodnocení soutěžících, ještě přece neznamená, že hodnocení v Pardubicích je špatné. Jak už psal Krakonoš, kdyby to soutěžícím nevyhovovalo, tak by se tam přece nehlásili, ne?
MK   |213.195.200.xxx |01.05.2014 15:06:10
Jednoduché měřítko - porovnejme počet držitelů port, postoupivších z Prahy a z Pardubic. Pak budu přesvědčen.
Lukáš Vořech Pokorný   |Registered |29.04.2014 18:54:21
Ani já, jako účastník pardubické Porty, bych to nenazval exhibicí porodců. Je to bezprostřední způsob vyjádření odborného názoru. A ten moment, kdy porotce přednáší svou kritiku (=svůj názor) by přece měl srovnávat výkon soutěžícího s tím, jak by jeho vystoupení mělo vypadat, kdyby to byl řadový nesoutěžní recitál. To srovnání v rámci jednoho kola je vidět až v konečných výsledcích a jménech postupujících.

Co může vyvolávat pocit exhibice porotců, je osobní přístup v tom, co někteří konkrétně na soutěžících sledují. Petr Novotný (ten od Žalmana) je třeba vysazený na stojany s texty, udržení rytmů a hráčskou preciznost basáků. Upřímně mám chuť příští rok jet do Pardubic jen proto, abych před každého spoluhráče z kapely postavil jeden stojan na noty, ovšem bez textů a not, a Petra Novotného tím pořádně poškádlíme. :)
davy   |Registered |29.04.2014 20:30:11
Mínusy:
1. účinkující, kteří ještě nevystupovali, pochytí některé názory poroty a mohou své vystoupení tomu přizpůsobit, což je poněkud neregulérní
2. někdo může působit exhibičně (ale pak se shazuje především on sám)
3. možnost časového skluzu (ale při dobré vůli se to dá ukočírovat)
Plusy:
1. větší atraktivita pro diváky; navíc to hodnocení probíhá v době, kdy se připravuje další účinkující a hrozil by neúčelný prostoj
2. soutěžící mají přehled o svém bodovém ohodnocení a tedy i o bodovém odstupu od vítězů; je tu i možnost srovnání s hodnocením "konkurentů"
3. potencionální příští soutěžící v řadách publika se v lecčems poučí a bude se jim to hodit v budoucnosti
4. nemůže se stát to, co se mi stalo před deseti lety. Hráli jsme na předkole Porty, sezení s porotou se nekonalo, tak jsem poněkud nedůstojně odchytl porotce na chodbě. On mi poreferoval o svých dojmech a v závěru svého hodnocení si uvědomil, že si nás spletl s jinou kapelou.
5. porotci jsou tímto systémem nuceni k větší sdílnosti, nestačí říct jen "nemáte naladěnou kytaru"
Dle mého názoru výhody převažují.
Nezaujatý folkový posluchač   |109.239.74.xxx |17.04.2014 10:53:52
Správně. Nic novýho nerozjíždět, nejsme na to zvědaví... A teho lúpra Žambocha vylúčit z folku...
Olda Richter   |194.213.222.xxx |17.04.2014 13:03:03
Je zajímavé kolik tu diskutuje o této věci lidí a přitom ve Vlastiboři nebyli. Ve Vlastiboři jsem byl jako druhý delegát a tady je pohled z mojí strany.
Předně chci předeslat, že hodnocení hudebního výkonu přenechám jiným a už vůbec nemám problém s používáním ruzných "pomůcek" v rámci pravidel.Soutěžní vystoupení Honzy Vlažného se však těmto pravidlům nedostálo.
Takže - soutěžící při svém vystoupení ve všech písničkách nejprve zahrál na kytaru první sloku, kterou nahrál do looperu a poté kytru odložil a pomocí hlasu a mikrofonu opět připojeného k looperu doplnil smyčku z kytary o tuto nahrávku. Potom si vzal normální mikrofon a k tomuto vytvořenému hudebnímu doprovodu "zpíval". Myslím, že toto využití looperu již porušuje ustanovení soutěžního řádu o doplnujícím prostředku nahrazujicí živou hudbu. Tak a teť o tomto musela rozhodnout porota. Připadájí vám takto "zazpívané" soutěžní písně v pořádku? Nám jako delegátům ne a tak jsme upozornili porotu o tomto problému. Porota rozhodla tak jak již bylo uvedeno. Opět zdůrazňuji, že nikdo z delegátů nikomu nic nenařizoval! Bylo by možná lepší si pro příště pane Rada sehnat více informací o daném problému a nestřílet od boku na základě článku od jiného autora.
Pavel Rada   |Registered |17.04.2014 14:07:45
Sice jsem se již nechtěl vyjadřovat, ale:
Vycházel jsem z článku a diskuse s Lochnessem a Balíkem. To, že mi nepodali přesné informace, už neovlivním. Jaký jiný zdroj informací jste měl na mysli, pane Richtere?
Petr Merxbauer   |90.176.178.xxx |17.04.2014 14:05:44
Ahoj, Oldo,

do diskuse přispíval i Vašek Koblenc, který na místě byl a také mu postup delegátů, potažmo poroty přišel jako nepatřičný. Ale je dobře, že jsi k tomu přidal i další pohled.
Nicméně, jestli soutěžící skutečně použil looper tak, jak popisuješ, tak byl sám proti sobě. Něco takového určitě jeho výkon nevylepšilo a hlavně ho učinilo pro diváky dost nudným. Být tedy na místě porotců, asi bych účinkujícímu kromě hodnocení jeho výkonu jako takového doporučil, aby se o používání pomůcky zvané looper poučil od zkušenějších kolegů.
Diskvalifikace mi prostě přijde jako zbytečné řešení...
Olda Richter   |194.213.222.xxx |17.04.2014 14:47:46
Ahoj Petře,
myslím si že porota rozhodla ve znění soutěžního řádu, protože takovéto použití této pomůcky jí přišlo nepatřičné. Pokud je mi známo, neb jsem po vyhlášení výsledků odjížděl, tak všichni soutěžící měli možnost s porotou diskutovat o svých výkonech. Zda se to uskutečnilo ovšem nevím. I Honzovi Vlažnému bylo sděleno rozhodnutí poroty na který on reagoval mírně řečeno velice emotivně
Stranďa   |37.48.43.xxx |17.04.2014 16:35:49
Něco málo o této krabičce - DITTO LOOPER
Ditto Looper je kytarový efektový pedál značky TC Electronic, jehož funkce je patrná již z názvu – slouží k nahrání a opakování smyček toho, co hrajete. Jeho zásadní výhodou proti téměř všem ostatním looperům je jeho jednoduchost. Netřeba se trápit s dlouhým nastavováním, řadou tlačítek a kroutítek. Stačí zapojit kabely, stisknout nožní spínač a hrát...

Elektronika tohoto pedálu, která je zapojena způsobem true-bypass, aby nikterak neovlivňovala signál, pokud není aktivní, je ukrytá v malém kovovém šasi. Na horní straně se nachází pouze jeden potenciometr a masivní nožní spínač, z boků jsou umístěny vstup a výstup a konektor pro připojení adaptéru.

Nastavení probíhá pouze pomocí potenciometru, který určuje hlasitost nahrané smyčky. Všechny další příkazy, to jest spuštění nahrání, ukončení nahrání, krok zpět či dopředu a smazání smyčky, se provádí pomocí různých příkazů přes nožní spínač – krátkým stisknutím, dlouhým stisknutím či dvoujšlápnutím.

Paměť Ditto dokáže zaznamenat až 5 minut smyček. Výhodou je, že ty zůstávají v paměti i po odpojení napájení a vypnutí. Samozřejmostí je možnost overdubu, tedy vrstvení smyček, a to kolikrát budete chtít.

Sečteno a podtrženo, Ditto Looper je pedál s velmi intuitivním ovládáním, dobrou výbavou a skvělým zvukem. Pro práci se smyčkami je to ideální volbou, ať již začínáte nebo máte léta zkušeností.

Pokud looper soutěžící použil přímo na pódiu při interpretaci a nahrál před porotou svou smyčku a pak do ní hrál, pro mě je to v pořádku a nemá to s playbackem co dělat, playback se nahrává ve studiu, looper je pomůcka pro muzikanta k momentálnímu výkonu ... podotýkám, že kdybych byl jedním z porotců, tak určitě budu argumentovat tím, že to není playback, naopak je to docela fuška s tím hrát, možná byste si to mohl někdo z vás odpůrců zkusit. .
Stranďa   |37.48.43.xxx |17.04.2014 16:36:56
Citaci o looperu jsem si vygoogloval ...
Jan Klein   |198.90.66.xxx |17.04.2014 14:07:54
Dovolil bych si poznámku: Použil-li Honza Vlažný looper tímhle způsobem, pak celé jeho vystoupení bylo "naživo." Proč? Jednoduše proto, že všechno, co prezentoval, bylo vytvořeno v průběhu vystoupení. A o to jde - z domu si přinesl jen vybavení a svoje dovednosti (ať už jakékoliv úrovně).
davy   |Registered |17.04.2014 14:26:02
Tam by mě spíš zajímalo, zda se během té looperové přípravy diváci nerozprchli.
Přesto se domnívám, že soutěžící by měl být porotou seznámen s klady i zápory svého vystoupení. Porota si poněkud ulehčila práci.
Doufám, že ostatní soutěžící byli hodnoceni komplexně a že se to neodbylo pouze větou "máte rozladěnou kytaru". Líná porota - holé neštěstí. Je třeba se dozvědět o plusech a mínusech ohledně vokálního projevu, instrumentálních dovedností a samozřejmě repertoáru, zvláště pokud je z vlastní dílny. V některých případech si muzikant naladí kytaru dobře, ale v průběhu skladby vstoupí do děje skřítek rozlaďovák.
(Vím z vlastní zkušenosti, že skřítkové rozlaďováci sídlí i poblíž Vlastiboře, konkrétně v Dráchově v penzionu Ve mlejně. Občas cestou domů zabloudí do podobně pojmenovaného podniku v Praze a tím lze vysvělit zdejší trestné poslechy. )
Honza Vlažný   |178.255.168.xxx |27.04.2014 15:07:04
Ahoj nevim jestli si měl tři promile v krvi a nevidel to co se deje na podiu, ale rozhodne sem hral vsechny sloky na kytaru a odkladal sem ji pouze v pripade kdyz sem loopoval hlasy nebo beatbox. Tak bud tak hodnej a nerozsiruj o me lzi
Lochness  - Znáte tu o nažraným vlkovi a spokojenejch kozách?   |84.242.103.xxx |18.04.2014 09:00:11

Vylil jsem si bouřící vodu ze sklenice na hlavu, čímž jsem si otevřel řešení problému a zároveň ochlazení (všech) emocí (doufám všech) zúčastněných aktérů a diskutérů nejen na tomto portálu (děkuji těm slušným a seriózním)! Nechci hledat zjemňující laskavá slovíčka abych to okecával a řeknu to „naférovku“ a jednoduše.
Honzy Vlažného jsem se jen optal, zda za jeho looperem neznělo něco navíc – NE. Honza mě navíc ujistil, že jeho ohýnek na pozadí zahořel vůči Honzovi Bicanovi (takto porotci JČ kola) naprosto nepatřičně a mrzí. No a proto, že jsem přece jen tak něco jako šéf soutěže a pravidlový byrokrat, uspořádali jsme po mailovém sejšnu se spoluporťáky nečekaný faul do pravidel, který se však pokusí napravit faul o malinko hrubší. Pozval jsem Honzu na Portu do Vlasenice na Vysočinu. Když to prý jen trochu půjde, přijede, ... i s tím „zatraceným“ looperem a zaportuje si ještě jednou, tentokrát bez ústrků.
Lochness
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |18.04.2014 10:10:16
Jsem rád, že diskuse plodí výsledek a že jsem se nespletl, když jsem věřil, že jsou v Portě rozumní lidé . V podstatě není v tomhle sporu prohrávajících, neboť zvítězila hudba a o ní nám jde především. Ač se mě tenhle spor netýkal, neboť looper nevlastním ani s ním neumím, chtěl bych poděkovat všem diskutérům. Myslím si, že tahle diskuse je známkou toho, že folk žije, někam se vyvíjí a Folktime nezaostává. A navíc se mi zdá že tahle diskuse, ač byla vážná, probíhala povětšinou slušně...a o tom to je
Pavel Rada  - Děkuju   |Registered |18.04.2014 12:20:11
Naprosto vážně a upřímně děkuju.
Vím, že to nebylo jednoduché rozhodnutí.
Ivo C.   |89.176.146.xxx |21.04.2014 23:42:57
Správné rozhodnutí! Dík za něj.
Belmondo   |Manager |18.04.2014 12:57:19
Tak mám z prohlášení Lochnesse nějak pachuť na jazyku. Nevím jestli bych měl být teď šťastnou kozou…. Jistě je dobře, že to dopadlo takto. Jen si nejsem jistý, že tomu rozhodnutí musel předcházet takový článek a taková debata. Porta je vlastně poslední celostátní soutěží tohoto žánru. Soutěžit v muzice je věc obludná a byť to od někoho kdo se podílí na Notování může znít podivně, je to tak. Nicméně potřeba poměřování a soutěžení vždycky v nějaké míře bude existovat. Může se nám to i nelíbit, ale vžijte se do situace začínajících muzikantů, kteří potřebují získat zkušenosti.
Samozřejmě, že „porťáci“ mají právo si pravidla hry ustanovit jaká chtějí. Chtějí se ale zařadit někam po bok Horního Jelení? Jinak nic proti Jelení i historický skansen je potřeba…
Osobně bych vůbec nepotřeboval zákaz použití čehokoliv včetně playbacku. Jednak si nemyslím, že by se vyrojila hromada kapel, která by ho využívala, a jednak věřím tomu, že pořád se dá najít dost spolehlivých a rozumných porotců, kteří jsou tak na výši, že dokážou sami posoudit, rozhodnout a obhájit svoje rozhodnutí. Fakt si nemyslím, že taková omezení ochrání nějaký hudební proud, tak aby mohl být životaschopný. Přeju hodně štěstí Portě a dík všem, kteří se jakkoliv na ní podílejí
Petr Vohnout Balík  - A je po bouři   |78.80.18.xxx |18.04.2014 17:28:14
Ahoj lidi, bylo mi, už v době kdy jsem s Pavlem Radou ve Stodůlkách na pražském kole Porty mluvil, naprosto jasné, že se stala chyba, kterou je třeba napravit. Taky jsem velmi důvodně předpokládal, že se "portovní bafuňářstvo", včetně mně, k věci postaví a musí postavit s nadhledem. Proto jsem prohlásil, že se jedná o "Bouři ve sklenici vody." Bylo tu jako píchnutí do vosího hnízda. Přísně logicky vzato je jasné, že soutěžit či závodit v muzice je de facto nesmysl. Když se ale v čemkoliv soutěží je třeba mít soutěžní řád. Jenže ... sebepromyšlenější soutěžní řád nemůže ani teoreticky postihnout překotný vývoj elektroniky. A bude ho předbíhat dál. To jsou podle mně fakta.
Je moc fajn, že se zvedla předchozí lavinovitá diskuze, protože to znamená, že se o Portu lidi zajímají a není jim jedno co se v soutěži děje. Já v žádném případě nejsem nadšeným příznivcem webových diskuzí, kdy dotyčného nevidím, nebo alespoň neslyším naživo jeho hlas. V daném případě však zazněla řada různých názorů a myšlenek. Dobře tomu. Proti novinkám nic nemám. Když se chce někdo prezentovat po svém, nechť se prezentuje. Diváci to buďto přijmou, nebo ne. Jen jak říkám, tady technika trochu předběhla řády. Ostatně i já jsem považován celou řadou lidí za samorosta. Takže vzhůru do zbylých předkol finále Porty v Řevnicích. Balík
MK   |213.195.200.xxx |19.04.2014 12:49:43
1)Gratuluju Pavlovi - článek o věci, kterou zná jen z doslechu a přes 70 reakcí!
2)Zlatá tolerantní pražská porota, co? Která vyslechne všechny automatické bubeníky (někdy i dokonce posazené na židli, že?) a všechny písně v jiddiš a podobných jazycích. Taxeztoho poučte.
Dušan Vainer   |Registered |29.04.2014 11:04:16
Taky vám připadá, že někdo použil looper i na tuto diskuzi?
Luboš Hrdlička  - looper   |78.102.105.xxx |01.05.2014 10:35:10
No a je to. Na Portě ve Vlasenici použil jeden z účinkujících looper, neuměl s ním pořádně zacházet a tím si pěkně naběhl...... Ona to s tou krabičkou fakt není sranda...... Odpǔrci, zkuste si to a uvidíte.......
davy   |Registered |01.05.2014 11:55:55
Nebyl to ten samý jako ve Vlastiboři? Údajně nakonec soutěžil právě ve Vlásenici.
Honza Vlažný   |89.31.47.xxx |13.05.2014 16:18:07
ano byl sem to opet ja. Vystoupeni mi moc nevyslo i tak sem rad, pac tam oproti jihoceskymu kolu byla spousta supr lidicek.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
151617181921
22
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib