gototop
25.06.2004 Aneta vyhrála? (Tomáš Pohl)    Tisk
Názory

Přiznám se, že se dlouho bráním napsat něco podobného jako je úvaha. V tomto žánru chce člověk většinou něco velkého sdělit, ale většinou nesdělí nic, nebo sdělí cosi, ale ostatní nevědí co. Ale píšu občas do tohoto časopisu a nemohu tedy zůstat stranou, když už v podstatně všichni včetně ministra kultury a Karla Gotta veřejně vyjevili svůj názor na televizní soutěž Superstar.

Dlouho jsem nechápal, proč jsou všude skloňována jména jakéhosi Sámera, Anety, Šárky nebo Juliána, byť jejich tváře na mě hleděly, snad s výjimkou časopisu Kostnické jiskry nebo surrealistického měsíčníku Almagedon, ze všech tištěných stránek.

Národ na chvíli zapomněl na trápení s daní z přidané hodnoty a na volby do Europarlamentu a rozdělil se do několika táborů. A tak jsem neodolal a po vzoru Tomáše Hrubého jsem shlédl neúplně dva večery.

To mně zcela stačilo, abych si znovu ověřil několik svých závěrů o stavu této společnosti.

Jako každá revoluční doba razí i tato kult mládí. Jako člověk, který nebýt sociální reformy současné vlády, by dosáhl za relativně krátkou dobu důchodového věku, mám právo na kritiku mladé generace.

Ale nechci kritizovat mladé. Mládí není výsadou a zárukou úspěšnosti, stejně jako stáří není synonymem moudrosti.

I předchozí režim se klaněl mládí, zejména v počátcích. Dík mládežnické akci Mládež vede Brno prý někde vykolejil vlak.

Dnes je vše včetně módy, reklamy, hudby zaměřeno na adoraci mládí. Holčičky odrostlé základní škole a drcené drastickými dietami sní o rychlém úspěchu, mladí strojvůdci se stávají vůdci a obci vládne pětadvacetiletý starosta.

Ale vraťme se k hudbě. Soutěž Superstar, jako jiné  soutěž dovezená na základě licence, těží z indoktrinace, že úspěch a štěstí se rovná být rychle  bohatý a populární. Je jedno, zda člověk je zpěvákem, modelkou, politikem, managerem.

A tak první "várka" Supestaru skončila. Na šestnáctileté děti se vrhnou osvědčení továrníci na muzikály a hvězdy a děti začnou svou hvězdnou pouť. Opojeny pocitem, že někde uprostřed jejich těla je střed vesmíru, protože jim to přece každý říká. Stejně jako postpubertální politik začne slepě věřit tomu, co sám říká, neboť z věže ze slonové kosti na zem nedohlédneš.

Těm dětem, co naplnily pokladny mobilních operátorů a naplní kasy "tvůrců" jejich další cesty to přeju. Jen se o ně dost bojím.

Snad i proto tak  chodím na folkové koncerty. Ještě na nich totiž občas nacházím nehvězdnou opravdovost a radost a  nacházím ji právě u mladých lidí,  u té  mé milované nehvězdné pěchoty.

Kolik jsem tam už jenom potkal a ještě  potkám Superstar?

P. S. Anetě jsem stejně držel palce


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Vašek Müller  - Re: Aneta vyhrála?   |194.108.86.xxx |25.06.2004 10:19:00
Ješte jednou: byla to jen reality show, nikoli zpráva o stavu sveta, regionální politiky nebo ambicích strojvedoucích zmenit se ve vudce.
Píšete, že jste videl dva díly (necelé?) já videl témer všechny finále, krome záveru, kdy jsem si pripíjel v Dehylove na zdar dalšího rocníku festivalu Za vodou. Nikdy predtím jsem žádné show v TV nesledoval, a ani mi to nejak neschází, nemyslím si, že by to na me zanechalo nejaké zvláštní následky (mohlo ješte vubec?), a nebavím se o Anete, ale všude propaguji knihu Miloše Urbana Stín katedrály (vidíte? zase, už jsem s tím otravný). Mám návrh. Pojdme se bavit radeji o této knížce (mimochodem i napohled krásné!) než porád o Superstar. Máte pravdu že na nás vykukuje úplne, ale úplne všude! Není lepšího zpusobu než jak to zmenit, než zmenit téma. Dost bolo moralizujících kecu o SuperStar, jdem se bavit o umení! Tak tedy, jak se
vám líbil záver Stínu katedrály?A znalci umení, poradtre mi, existovala opravdu Sidonie z Bornu?
V
Šaolín  - Já to říkal... :-))))   |213.246.108.xxx |25.06.2004 11:06:00
Tak co jsem Ti ríkal Tomáši? ) Že jako první odepíše Vašek Müller a bude to tradicne jako vždy úplne mimo mísu... Mám u Tebe malý pivo... )
vašek müller  - Re: Aneta vyhrála?   |194.108.86.xxx |25.06.2004 11:36:00
Proc jsem mimo mísu, milý šaoline? Ty máš ve zvyku vždy neco takového plácnout a nevysvetlit. Tak doufám, že ted to udeláš. Me mimo mísu pripadá vecné pseudointeletuálské vymezování proti SuperStar. Navíc, když neco nesleduji, nemel bych to hodnotit.To je základ.
Ale Tvé hodnocení je v porádku, me zase pripadá spousta tvých "výstrelu do tmy" úplne mimo. Tento Tvuj památný výrok z diskuse o Andelech (Folktime 24.3.2004) jsem si dokonce schoval:
"Tak predne, Radúza není podle mne žádný "kotlík", ale normální rychlochvaška typu Sagvan Tofi, nebo Lunetic. Vaše volba jste-li ovlivneni rízenou propagandou, že šanson je cool, a že Radúza a Nohavica jsou šanson."
Šaolíne pro príšte, zkus radej se mnou polemizovat, než takhle plácat. Ale to je težší, vid?
Šaolín  - Proč mimo mísu?   |213.246.108.xxx |25.06.2004 12:41:00
No protože jsem cekal, že mi konecne nekdo vysvetlí celý fikaný princip Sper Star a mezitím Ty tady na nás s architekturou? ))

Na oplátku pripínám také nekolik Tvých skvelých myšlének: "Pripomenme si treba celonárodní euforii po vítezství v Naganu, kterou mám po tech pár letech ve vzpomínkách spojenou prevážne s jedním obtloustlým zpevákem, jenž zpocený a v národním dresu byl všude tam, kde slavící rozradostnení hokejisti. Tento nejmenovaný hitmaker, který pro me do té doby ze všeho nejvíce predstavoval kolovrátkový pop rozjásaného reálného socialismu, se díky olympijskému vítezství znovu dostal do podvedomí mnohých. Dokonce i jakousi hymnu našim zlatým hochum nazpíval. Byl jsem z toho zmatený jako pes Goro pred Tokiem. Dokázal bych pochopit, kdyby onen Michal zpíval k radostnejší práci našim obetavým kombajnérum, ženám údernicím, ci horníkum, nezištne pro nás težícím cerné zlato, ale milionárum hrajícím tvrdý a rychlý hokej?" Konec citátu nejmenovaného folkového serveru? )))

Mimochodem, na palcivé otázky, které jsi nastolil ve svém posledním plátku, odpovídám do politické rubriky známého deníku, protože do tématického folkového webu se s tím jaksi nedá vejít? )))

Zbytek na Zahrade, zvu Te na pivo? ;-
Vašek Müller  - Re: Aneta vyhrála?   |194.108.86.xxx |25.06.2004 13:20:00

Díky za další reklamu na Liché pátky na www.folkcountry.cz, Jupp bude rád. Když jsem se práve s Juppem bavil o tom, jak by nekdo nemohl pochopit velkou míru nadsázky v nich, rekl, že mnozí folkáci nemají smysl pro humor, berou se moc vážne.
Takže ješte jednou díky za propagaci, jsem s Lichými pátky docela spokojen a ohlasy jsou taky veskrze kladné, takže propaguj dál!
Kdo by si chtel precíst i zbytek textu z Lichého pátku o Michalu Davidovi, zde je odkaz:http://www.folkcountry.cz/Lichypatek/lichypa tek05.htm
Celkem by me zajímalo, když jsem ve svých reakcích vždy tak mimo, proc mi nabízíš pri každém našem setkání, abych dal nejaký clánek na Folktime? Chápu, aspon by vynikla názorová vytríbenost zbylého.
Mel bys opravdu ty své výpady obcas vysvetlit, už me napadlo, že je to kvuli tomu, že jsme te na Zahrade nechali spolu s Milanem Tesarem, Davidem a Luckou Jirku a Alcou Kucerovou hádat nafukovacího kozla, jakožto naši volbu za nejvetší osobnost Zahrady. Ale to doufám ne. To byl jen takový nevinný vtípek, i když v našich vzájemné komunikaci má pokracování dodnes.
A poslední poznámka Stín katedrály není kniha o architekture, i když katedrála v ní hraje velmi duležitou roli. Podtitul tohoto díla je Božská krimikomedie. Trošku podobné téma zpracoval na autor i v "pražském gotickém románu" Sedmikostelí.
I když je pravda, že hodne využívá Fulcanelliho spis Tajemství katedrál.
V
Tomáš Pohl  - Re: Re: Aneta vyhrála?   |80.188.224.xxx |25.06.2004 13:38:00
Šaolíne, máš u me metr piv ( minimálne) Jako pseudointelektuál prohlašuji, že zmínenou knihu neznám, ale rád si jí prectu. Ten clánek nebyl o Anete, ale o tom , co je opravdové a o co je jen virtuální a do kšeftu. Nic víc. Nemám ambice politických úvodníku, protože mám rád muziku a proto obcas o ní cosi napíšu. Neco se povede a neco ne, tak to chodí. Jen jsem vyslovil názor. Pokud se o tom názoru nikdo nechce bavit dobre, pokud ano, taky dobre. Od toho je diskuse. Tak si jdu tu knihu precíst a pak se uvidí
Šaolín  - Re: Re: Aneta vyhrála?   |213.246.108.xxx |25.06.2004 15:37:00
Ach jo, Václave, to byl jen džouk, pust to z hlavy...
P.S. O cláncích jsi se bavil naposled se Zubríkem nekdy v roce 2000, nepleteš si to...? Mes akorát loni furt do kolecka nahore u lavicek opakoval, že jsi opravdu, ale OPRAVDU nezávislý na IF (ne že bych to nejak rešil - kdo píše co kdy a kam - nejak me to nezajímá), což je príma, ne? ;-)
Tak neco napiš, Václave, když už ses tak vnutil... )))
Jinak abych zachoval tématickou linii, musím tedy ríct, že bych si opravdu s chutí precetl o SuperStar nejakou zasvecenou analýzu (a treba i souhrnou zprávu o SS) z pohledu bežného folkare, nebot sám jsem videl jen asi 20 minut cca pred ctyrmi týdny a císt ve spolecenských magazínech me o tom moc nebaví..
Šaolín  - To jsem to vyved :-)   |213.246.108.xxx |25.06.2004 15:42:00
...tím jsem nechtel ríct, Tome, že Tvuj pohled není zasvecený...
Tomáš Pohl  - Re: To jsem to vyved :-)   |80.188.224.xxx |25.06.2004 15:48:00
Šaolíne, díky, ale já jsem nepsal o Superstar jako takové, to bych si po dvou dílech, co jsem videl ani netroufal. Šlo mi o širší pohled na vec a tahle soutež je jen odrazovým mustkem. Jinak preju obema diskutujícím hezký víkend
vašek Müller  - Re: Re: Re: Aneta vyhrála?   |194.108.86.xxx |25.06.2004 16:33:00
Mne už se opravdu prící odpovídat. Není to vubec podstatné, ale neplete se mi to, dokázal bych Tvá slova docela témer presne citovat. Vnutit se na Folktime opravdu nechci,nikdy me to ani nenapadlo, mám psaní až moc, naštestí obcas i mimo folková média a casu je málo.

Nemám už nejmenší chut se do takhle trapné debaty pouštet. Vubec ne.

Pokud se nechceš bavit o mých názorech k tématu nebo cláncích, vynechej me, prosím, ze svých "džouku".
Svuj názor na Superstar jsem snad trochu naznacil pod Belmondovým clánkem. Prekonej svou nechut k spolecenským magazínum, nedávno napríklad vyšel v Týdnu dobrý clánek od tebou tak chváleného Klusáka.
Ješte jednou: Tvuj pocit, že jsou mé názory mimo, je v porádku, ale polemizuj s mými názory, debatuju, to me také baví, ale držme se v slušné rovine. V rovine argumentu.
Vašek Müller
vašek Müller  - Re: Re: To jsem to vyved :-)   |194.108.86.xxx |25.06.2004 16:37:00
Tomáši Pohle pardon, níže uvedená rakce (15:33) mela být pod Šaolínovým príspevkem, ale pozde jsem to odeslal. Tam byly mírena má poznámka k diskusi.
Také preji hezký víkend.
Vašek Mülle
Tomáš Pohl  - Re: Re: Re: Re: Aneta vyhrála?   |80.188.224.xxx |25.06.2004 17:27:00
Vašku díky a aho
Šaolín  - Re: Re: Re: Re: Aneta vyhrála?   |213.246.108.xxx |25.06.2004 18:04:00
No comment...
Zubrik  - Re: Hele vy dva!!!!   |212.65.242.xxx |25.06.2004 18:09:00
Panove co kdybyste si zasli nekam spolu na pivo nebo jeste lepe na box a dali si spolu do nosu abysme my ostatni uz od vasich zabomysich valek meli konecne pokoj ..
MK  - Re: Re: Hele vy dva!!!!   |81.30.232.xxx |25.06.2004 19:15:00
Ale me to práve zacalo zajímat... Nejaká Superstár je proti tomu prd )
Luboš Stranďa Stráník  - Re: Aneta vyhrála?   |62.77.67.xxx |25.06.2004 19:18:00
At ctu, jak ctu souhlasím se Zubríkem. Hlavne, Aneta umí, jen aby jí moc nesemleli. Myslím na moc hladko
Stranďa  - Re: Re: Re: Hele vy dva!!!!   |62.77.67.xxx |25.06.2004 19:19:00
To je taky krásný
Šaolín  - Ajem sory (řekla by Anička Dajdou)   |213.246.108.xxx |25.06.2004 19:43:00
Pánové, omlouvám se, mít po ránu rozvernou náladu se nekdy nevyplácí... :-
Stranďa  - Re: Ajem sory (řekla by Anička Dajdou)   |62.77.67.xxx |25.06.2004 19:51:00
Já už myslel, že se ani neozveš. Zdravím a preju hodne rozverné nálady po ránu. Ale debata byla velice plodná
Vašek Müller  - Re: Re: Hele vy dva!!!!   |212.65.201.xxx |25.06.2004 20:46:00
Nekdy se proste nechá clovek vyprovokovat pitomostí a zareaguje. Chyba. Paradoxne se tím clovek dostává jakoby na stejnou úroven, i když se v podstate brání. Na provokace se nereaguje, to by mela být zlatá zásada internetových diskusních prostoru.
Už budeš mít klid. Mej se hezky a hezké léto.
Hombre  - Re: Re: Ajem sory (řekla by Anička Dajdou)   |160.218.40.xxx |26.06.2004 00:10:00
Velmi plodná! V dnešních MFD píšou, že letošní porodnost stoupla o celých tisíc nových obcanu. ;o)))))))))
MK  - Re: Re: Re: Ajem sory (řekla by Anička Dajdou)   |193.179.126.xxx |28.06.2004 10:04:00
Nejvíc stoupá porodnost 9 mesícu po nejakém celoplošném, aspon dvoudenním výpadku elektriny. To je nejsnažší metoda na rízení rustu populace. Všechny ty prídavky a podobne jsou na nic. ))
Džexna  - Re: Aneta vyhrála?   |194.228.173.xxx |28.06.2004 14:16:00
Vcera se vysílal sestrih z prubehu Superstar, ješte pred fotbalem (CR- Dánsko 3:0), možná že jste se nekdo díval.
Opet dobre udelané, žádná šou, fakta, císla, vývoj finále, výroky poroty...

Co mi na Superstar vadí? Vlastne jen název. Velkohubý. (V 60-ých letech se obdobná soutež jmenovala Hledáme nové talenty, jednou se finále vysílalo v CsT.) Rada tehdejších soutežících zpívá dodnes.
Prihlásit se mohl každý, kdo mel dostatek sebevedomí (Anicka Dido). O postupu rozhodovala odborná porota. Myslím, že nikoho nešetrili. Ve finále rozhodovali diváci (že to bylo pres mobil, mají lidi poslat denne o jednu sms víc nebo mín...)
Adept se o sobe dovedel, co si o jeho zpevu i celkovém projevu myslí odborníci, a jak se jeví široké divácké verejnosti. (Je jedno, že nejspíš hlasovaly pubertacky a jejich mámy.)
Vyhrála Aneta, ackoliv vubec nevystupovala jako hvezda, pohybovala se toporne, na písnickách, které ji nesedely, to bylo znát. Presto, po celou dobu finále mela sympatie poroty a byla jasnou favoritkou diváku. Proc? Protože má zajímavou barvu hlasu a dobre zpívá a porád zustávala svá? Co když ano?
Superstar a spol. budou tocit desky. Napsat hit není tak snadné, slavné jméno autora hit nezarucuje, ale do rádií se ty písnicky jiste dostanou. Je otázka, jestli lidi kvuli Superstar prestanou CD pálit a zacnou je kupovat. Nepredpokládám.
Publicita souteže a reklama? Pochopitelné, licenci koupila soukromá stanice se všemi podmínkami. Musí vydelat. Pokud si zvykneme na takový typ verejných souteží, zvykneme si také na to, že umele vytvorená hodnota nemá dlouhého trvání, že dlouhodobý úspech (a popularita v umeleckém svete) nemá nadeji bez talentu, výjimecnosti, osobitosti a pracovitosti, zvykneme si, že nemusí zákonite vést ke znicení této osobitosti.
Manipulace s lidmi, s detmi? Paradoxne ji víc podléhají rodice než deti. Pepícek votravuje, že chce nejakou vobludu z TV seriálu, má ji pul školky, pul školy má mobil, rodice hned kupují, protože to má každý. Vím o cem mluvím, s detmi a jejich rodici pracuju pres dvacet let a tenhle komunistický rys mít víc než tamty, je ješte v generaci dnešních rodicu stále rozšírený. (A daleko víc v sociálne slabších rodinách).
Superstar byla hra. Pro všechny, kterí se jí dobrovolne! zúcastnili.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib