Názory
|
Ústí nad Labem. Trampská Porta 2004. Velmi slušně provedená a připravená akce. Výhradu bych měl jen k moderátorovi hlavního sobotního večerního koncertu. Těžko se mi chce uvěřit, že tentýž tým lidí, který tuhle celoroční akci připravuje, si neuvědomuje jakým pádem úrovně kamsi do stoky pop zábavy je moderování podbízející se vtipností úrovně nádražních hospod či televize Nova. Snad mi nádražní restaurace odpustí. Argument se spřízněnou minulostí bavičovou (docela hezky odporné slovo, leč výstižné) bych se ani neodvažoval vyslovit. Argument o přitáhnutí lidí do hlediště je ještě otřesnější. Jestli existuje nějaký důvod proč bych váhal jako divák přijet do Ústí, patří letos tento mezi ty dva hlavní.
Tím druhým je rozhodnutí poroty při udělování interpretační Porty. V úvodu bych zmínil i tragikomickou roztržku v porotě ze slovenské strany po neudělení ceny slovenské kapele s rasovým podtextem. I ta o něčem vypovídá... Když už jsem ale toho
|
Petr Novotný s držitelkou Autorské porty a Miss porta Martinou Trchovou |
foto: Klára Pergelová © | dotkl, tak vystoupení loňského vítěze skupiny Hrdza, které se to týká, patřilo k tomu nejlepšímu, co bylo možno ve finále slyšet a Porta by jí slušela. Samozřejmě to s původem muzikantů nemá společného vůbec nic. K výborným vystoupením na hranici zisku Porty bych ještě zařadil Pětník, Tomana a lesní pannu a bluesové PMP. Úroveň vskutku velmi solidní a udělení jedné Porty určitě není na místě. Jedna jediná udělená skončila nakonec u kapely, u které bych to neočekával.
Tomuto kroku příliš nerozumím, argument, že jde o velmi zdatné muzikanty je sice nepochybně pravdivý, ale takových by se našlo ve finále jistě víc. V souvislosti s Přístavem si vždycky vzpomenu na to, proč se dodnes neprosadila jen a pouze hudba automatizovaná, syntetizátorová. Dobrá muzika se musí přelít z podia do hlediště, chytit diváka až někde uvnitř a pohltit ho. Posluchač rád odpustí i nějakou chybičku. Jinak mu stačí juke box a nemusí chodit na živou muziku. Navíc výkon skupiny, porovnáno s ostatními finalisty, nepovažuji za odpovídající danému ocenění.
Napadlo mne, zda to nesouvisí i s dlouhodobější neshodou o tom, co vše by se mělo či nemělo na pódiu Trampské Porty objevovat. S jakýmsi skrytým bojem mezi názorem tradicionalisticky-extrémistickým (Porta je Trampská a patří na ni hlavně trampské kapely a takové by měly vyhrávat) a názorem modernisticky-realistickým (otevření se veškeré dobré muzice spřízněných žánrů). Nechci obhajovat ani jeden, nicméně Trampská Porta by v tom měla mít zcela jasno. Aby kapely hrající muziku na okraji žánrů už do Ústí nepřijížděly s jakýmsi podvědomým provinilectvím (často zde slyšitelné "když my hrajeme něco jiného a nevíme jestli sem patříme"). Aby kapely trampské, úrovní dosud ne tak vysoké, nemusely kroutit hlavou jaký že big beat zní amfiteátrem. Aby nikdo ze soutěžících neměl pocit, že dělá jakési křoví (aby soutěž měla úroveň a dala se poslouchat) bez šancí prosadit se (vyhrát by měl zástupce "našeho" hudebního šuplíku).
A ještě mám jednu nejasnost. Přístav postoupil ze slovenského finále v Bratislavě. Přitom, když se dívám do článku o společné akci - konkursu Zahrady a předkole Trampské Porty jižní Moravy v Kuřimi, Přístav tam hrál taky. Asi to má nějaké vysvětlení. Protože jinak by postoupily z jihu Moravy čtyři skupiny oproti třem, které měly. Ale to už je jen detail.
Tak nevím jestli jsme neseděli v nějakém jiném hledišti nějaké úplně jiné soutěže než porota. Nebo je to všechno nějaká podivná hra. Dost hazardní. V banku totiž neleží nic míň než Trampská Porta. Sdílet na...
|