gototop
09.04.2008 Dostanu víc, jinak nezahraju (Belmondo)    Tisk
Názory

Musím se opravit. Napsal jsem do jedné diskuse, že výše honorářů profesionálních folkařů a celý kolotoč kolem smluv a vystoupení funguje dobře. Oprava zní: Většinou funguje dobře.

Ozval se mi jeden už zkušený a letitý organizátor nejedné hudební akce. Člověk, který se muzikou neživí a ani tyto ambice nemá. Uspořádal koncert jednoho folkového profesionála, dalo by se skoro říct folkové hvězdy. Stanovil vstupné řekněme poměrně vysoké (ve výši s jakou kalkulují kulturní domy a profesionální pořadatelé v nich) a stanovil je naprosto záměrně neboť počítal s možností slušného zisku. Dostaví-li se tedy dostatek diváků. Získané peníze hodlal otočit dál do muziky, třeba na koncerty méně známých, leč dnes už skoro stejně kvalitních muzikantů. S oním profesionálem se dohodl na ceně, řekl bych ceně obvyklé, a podepsali smlouvu.

V den konání koncertu pár hodin před vystoupením hvězda rozhořčeně telefonovala, aby organizátora označila za podvodníka, lháře a vydřiducha. Manažer hvězdy si totiž zjistil kolik se prodalo vstupenek a za kolik. A hvězda se rozhodla, že pokud nedostane zhruba o třetinu vyšší honorář než říká smlouva, tak nevystoupí. Následovala pak dlouhotrvající nechutná debata.

V klidu se posaďte a zkuste vymyslet pokračování této situace?Za zády vám hučí zaplněný sál diváků, kteří přišli na hvězdu a za své nemalé peníze si chtějí užít?Co uděláte?


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Ohař  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |78.136.174.xxx |09.04.2008 08:34:00
Organizátor má podle textu zkušenosti, na druhou stranu to není "profesionální poradatel" z kulturního domu... Na me to delá dojem, že interpret se puvodne domníval jet hrát na nejakou "polocharitativní" akci a s dobrým úmyslem kývl na nízký honorár. Skutecnost mu pak pripadala jiná - a odtud ten konflikt.

Bylo by dobré znát pohled umelce. Jinak smlouva je samozrejme smlouva (zde by ovšem také bylo dobré znát presné znení) a plný sál lidí je plný sál lidí. Já bych mu asi pridal.
Ondra  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |89.102.116.xxx |09.04.2008 09:04:00
No,pokud se dohodli na obvyklé cene za vystoupení a obe strany souhlasily a podepsaly smlouvu a potom úcinkující chtel smlouvu menit, at už z jakýchkoliv duvodu, tak být v roli toho organizátora, tak onomu úcinkujícímu reknu, že vylezu v plánovanou dobu zacátku akce na podium a oznámím všem divákum, že porádám verejnou sbírku a potreboval bych od každého diváka ješte 30% z ceny vstupného navíc,jinak pan(paní,kapela) xy nevystoupí
Myslím že když se nekdo živí muzikou je to podnikání jako každé jiné,já kupríkladu kdybych kvuli podobnému duvodu odstoupil od predem dohodnuté a smluvne podepsané zakázky,tak to udelám tak maximálne petkrát a pak mužu jít rovnou na pracák.
Tomáš Pohl  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |80.188.72.xxx |09.04.2008 09:56:00
Smlouvu jsem nevidel. Z mých zkušeností vyplývá, že vetšina smluv není nic moc. Duležité je, že si dohodli cenu. Pokud není dohodnuto zvýšení ceny, má hvezda smulu. Bud vystoupí za dohodnutou cenu a nebo nevystoupí a tím smlouvu poruší. Rovnež jsem pro ríci to lidem, že smlouva je smlouva a XY za smluvní cenu hrát nechce. Pak bych vrátil vstupné a vznikla-li by mi jako organizátorovi škoda : nájem za sál, zbytecná cesta a plat zvukare atd, vše bych vymáhal na tom, kdo smlouvu nedodržel. Ale to je jen akademická úvaha bez znalosti jediného papíru ze smlouvy
Blesk  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |80.188.69.xxx |09.04.2008 10:01:00
Domnívám se, že kdyby si myslel, že jede hrát na "charitu" - tak jeho reakce je ješte více nelogická. Vystoupení umelcu na ruzných bebeficích, "charitách" a podobne neznamená, že se nevybírá vstupné. Naopak, klidne i vysoké vstupné. Mnohdy to totiž bývá jedna z mála možností pro organizace jak získat finance na své fungování v té ci oné oblasti (mluvím o ruzných sdruženích apod.) . V tomto prípade treba na kulturu. "Vysoké" vstupné oproti domluvené normální cene vystoupení mi prijde legitimní a chování umelcovo minimálne podivné. To vše píši bez znalosti souvislostí a proto je to pouze názor, nikoliv rozklícování
Ohař  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |78.136.166.xxx |09.04.2008 10:19:00
Ty uvozovky ("polocharitativní") mají význam - mám na mysli zhruba tento typ akce: jsem umelec, nekdo mi volá - my bychom vás tu hrozne rádi meli, ale nevíme, jak to bude s penezi, kolik prijde lidí, tady je to s tou kulturou špatný atd. - a tak kývnu na nejaký slabší financní podmínky. Když pak vidím plný sál a vstupenky za 250...

Myslím, že takhle to jeho (jejic, její) chování docela dává smysl, ne
MK  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |193.179.126.xxx |09.04.2008 10:19:00
Souhlas s Tomášem Pohlem. Jsme preci v právním státe.
Dalšímu rešení zde zabránil prímo autor clánku : Proc tolik cavyku kolem jména? Zverejnit jméno umelce by jiste pomohlo. Už proto, aby mohl napsat i své stanovisko. Jsme snad ve spolecnosti otevrené, transparentní a demokratické, kde se pravda napsat smí, ne
Ohař  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |78.136.166.xxx |09.04.2008 10:28:00
Pochybuju, že by umelec byl takovej *****, že by mu nedošlo, že je v první rade treba rídit se smlouvou. Jestliže se proti dohode ohradil, byla asi situace složitejší. V clánku jsou souvislosti patrné jen z jednoho pohledu, snažím se je trochu dešifrovat.

Práve to, že autor nezverejnuje jméno interpreta (zde s Vámi souhlasím), napovídá, že ze strany porradatele nebylo vše košer
Lucy  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |80.188.167.xxx |09.04.2008 10:56:00
Mám dojem, že Ohar se v tom orientuje trochu víc, než se odvažuje zverejnit v diskusi. Pokud by byl ochoten, ráda bych s ním podebatila na mailu. tatranka(tecka)lucy(zavinac)seznam(tecka)cz
Mám na to taky trochu moc subjektivní nezverejnitelný názor. :-
Šao  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |82.113.44.xxx |09.04.2008 11:30:00
Milý Belmondo, co opravnuje organizátora k tvorbe neprimereného zisku? Mlhavý príslib dobrocinnosti? A jaká je "obvyklá cena"? Sekvoji by stacilo patnáct stovek, Hoptropu by nestacilo patnáct tisíc, Paul McCartney by asi ohrnul nos nad sto padesáti. Tyhle diskuze mi prijdou trochu postavený na hlavu, zvlášt když nemám duvod ti vubec verit, že nejaký takový organizátor a nejaký takový hudebník existuje. Jak já z tvého clánku zjistím, jsi schopen vubec objektivne zjistit, jestli nebohý organizátor pred tím necinil jistý "nátlak" viz dobrocinnost pro neznámé kapely i na hudebníkovy city? Kdybych já slevil ze svého obvyklého honoráre - který mi jinde bez problému dají práve proto, že tam také v pohode vyprodají celý sál - na polovinu nebo tretinu a pak bych zjistil, že organizátor na koncertu vydelal daleko víc než já, asi bych z toho byl taky trochu v rozpacích. Proc se tady nesverí prímo chudák pan organizátor, a s konkrétními daty? Priznávám, že taková debata by pro me pak byla mnohem zajímavejší
blesk  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |80.188.69.xxx |09.04.2008 12:05:00
Ano, takto máš jiste pravdu. Špatne jsem si charitu vyložil a jako pracovník neziskového sektoru "uvádel na správnou míru". Jinak souhlasím Tvým pohledem
Tomáš Pohl  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |80.188.72.xxx |09.04.2008 12:07:00
Príteli, já už videl za tricet let *****u, kterí podepsali *****ní smlouvu. Ale pravdu má Šao. Na obecný problém bez znalostí konkrétna se dá odpovedet bud akademicky, což jsem ucinil já, nebo je to žvanení o necem, o cem vlastne nikdo nic neví
Maris  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |193.111.133.xxx |09.04.2008 12:28:00
Mily Sao, jak byste definoval slovni spojeni "primereny zisk"? :
Ohař  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |78.136.137.xxx |09.04.2008 12:28:00
O konkrétní situaci nevim nic. Jsem muzikant a nejakeje ten konfliktík s poradetelem jsem zažil a umím si predstavit, jak vzniká.

Mail je onia@centrum.cz, klidne napiš, odpovím, nicméne prostor této diskuse mi pripadá dostacující
Ohař  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |78.136.137.xxx |09.04.2008 12:33:00
Tak žvanení o nicem je to rozhodne - jeden poradatel a jedna folková hvezda... :- Nicméne je to docela zábavné.
Paja Lisak  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |193.165.2.xxx |09.04.2008 12:44:00
Autor pise, ze se jedna o "hvezdu", tzn vyvozuji, ze hvezda nouzi o honorare netrpi, maly honorar byva vyjimkou. Clanek je na Folk serveru, jedna se tedy o poradatele folkovych akci. Neznam skoro zadneho poradatele, ktery by svym ziskem se (po pokryti nakladu nejen na tuto jedinou akci, ale provoz za celou sezonu) blizil nejakym nemoralnim vysinam...

Vzhledem k cilene odluce kultury od statu (nehodnotim zda je to dobre ci spatne!) ubyva tzv neumetelu z regionalnich kulturaku, kteri jsou posledni kdo trpi vysoke honorare z kterych jdou vetsinou do ztraty (kterou jim hradi stat). Hvezdy by spise meli byt vdecne, ze se soukromemu poradateli povede dobre, nejlepe bez sponzoru a grantu, protoze brzy to budou jedini "odberatele" hvezdnych folkovych umelcu... nahlas premyslim ovsem jen o umelcich i poradatelich, kteri se svou cinnosti zivi a nedelaji nic jineho.Cest spouste nadsencu, mecenasu, a amaterskych muzikantu pro radost.

Pointu to sice nema, ale na premysleni to snad staci. Pekne jar
Karel Marx, mladší  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |80.188.72.xxx |09.04.2008 13:16:00
Míra zisková je dána jako pomer nadhodnoty k celému zálohovaného kapitálu, tedy konstantního a variabilního kapitálu . Je vyjádrena v procentech a je premenenou mírou nadhodnoty. Zisová míra vyjadruje retibilitu
babka  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |78.102.82.xxx |09.04.2008 13:48:00
Odvážnému štestí preje
Tony  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |83.208.90.xxx |09.04.2008 13:51:00
No práve, že to na premýšlení stací...
Kolika folkovým hvezdám asi ted zvoní v uších, když na ne jejich posluchaci práve myslí s tím, jestli to nebyl ON a kolika dramaturgum se deje totéž, když na ne práve myslí jejich folkové hvezdy - jestli me nebonznul práve ON.
Clánek je opravdu jen k zamyšlení - bez uvedení konkrétních udaju však trochu postrádám smysl jeho zverejnení.Bohužel.
Belmondo - pochlap se a dej to vedet zvedavým konzumentum FT:
Kaláb  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |80.188.72.xxx |09.04.2008 13:55:00
Až se jaro zeptá..
Francek, primáš  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |80.188.72.xxx |09.04.2008 14:01:00
Tož, ja sa priznám. S našou partyjou zme jéli na takový festivál. Ja, Joska cimbalista a Jarek huslista. Menujeme sa Na dobrú noteckú a zme s Dolnej Lehoty kúsek od Uherského Ostroha. Ja, jako kapelník sem podepsál zmluvu, v kterej bylo dohodnuté dva rýnské na chlapa a co sa zje aj vypije. Jenže to chapšisko poradatelské zacálo békat, že nemá halúzkcvou , iba jednu pleskácku na chlapa. No, uznejte, taky by vás to napajedílo, no né ! Tak zme mu rékli : Bud´pridáš jedne rénsky, bo si hraj sám
Hadži  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |86.63.204.xxx |09.04.2008 14:53:00
U nás na západe ješte fungují klasické bigbeaty. Podobné zvyky nebyly ješte pred sedmi lety žádnou výjimkou. Po dvou hodinách hraní prišel nekdo z kapely za hospodským se slovy: "Hele, prišlo hodne lidí, pridej deset tisíc, jinak koncíme". Skoncili tedy okamžite. Hospodský pak vylezl na pódium a všem to pekne rekl. Další rešení prišlo ale samo, lidí už chodí cím dál tím méne, a tak místo starých veteránu hraje mladá generace a je ráda, že jsi má kde zahrát a ceká, jestli vubec nekdo prijde. Zábava stojí totiž stovku a diskotéka polovic.
Jenda  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |212.24.147.xxx |09.04.2008 15:03:00
No, pokud by hvezda zdvorile požádala o zvýšení honoráre, pak bych o tom s ní klidne diskutoval a možná zvýšení i akceptoval (pokud jsem na tom skutecne vydelal výrazne víc), ale pokud by me oznacila za lháre a vydriducha, pak bych jí asi odpovedel že smlouva je smlouva a hotovo. A jestli nechce prijet at nejezdí, samozrejme se všemi dusledky - ve smlouve by melo být co se stane pri jejím porušení kteroukoliv stranou. Já, když neco výjimecne organizuju, tak se nejprve umelcu zeptám za kolik hrajou a pozvu je až když vím že na to mám. Když hrajou za svojí cenu, tak jim nemusí být nic do toho kolik na tom mám já. (Vetšinou nic.
Jožo  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |80.188.72.xxx |09.04.2008 15:06:00
Tož, ja si tu ogari pripadám jako v tem parlamente, kde každý povídá a nic neví
Jenda  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |212.24.147.xxx |09.04.2008 15:11:00
Si predstavuju, že bych si v tramvaji cvaknul lístek a ve Vodickove me tramvaják rekl že si bud cvaknu další nebo me vyhodí. Jestliže se cena domluvila a podepsala ve smlouve, pak je to svatý a komu se to nelíbí nemel podepsat smlouvu
Jožo  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |80.188.72.xxx |09.04.2008 15:16:00
Tož v Brne bys za to dostál v šaline po cun
Motýl  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |80.188.72.xxx |09.04.2008 15:18:00
Navrhuji tuto vec predložit folkovém ombudsmanovi.Tak nejakého navrhnete
FÚ UH  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |82.113.44.xxx |09.04.2008 16:27:00
Pane Francku, kontaktujte nás, prosím
Hadži  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |86.63.204.xxx |09.04.2008 17:56:00
To ono Jendo. Ty jako organizátor neseš vetší cást rizika. Pro narovnání vztahu by bylo pekné uvést do smlouvy co se stane když kapela nedorazí. Deláš plakáty, prodáváš vstupenky a když se koncert z nejakého duvodu neuskutecní máš smulu
Francek  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |85.70.37.xxx |09.04.2008 18:03:00
To by se vám hodílo, pazgrivc
Chramosta  - Re: Dostanu víc, jinak nezahraju   |85.70.37.xxx |09.04.2008 18:03:00
Jendo, Jendo, ty kluku jede

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib