gototop
27.01.2006 Jsem morální nafoukanec? (Tomáš Pohl)    Tisk
Názory

Titulek úvahy jsem si vypůjčil z rozhovoru s Jaromírem Nohavicou v Magazínu listu MF Dnes (č. 52). Žijící génius se zde přiznává ke sledování TV reality show a cituji: "Novu by tihle lidé rozhodně nesledovali, pokud už něco, tak jedině ČT 2. A někteří ani televizi nemají, je to pod jejich úroveň. Morální nafoukanci to možná nemyslí špatně, ale nemají sebedůvěru. Potřebují dokazovat, že co dělají, poslouchají nebo jak žijí, je nejlepší na světě. Že ti ostatní jsou póvl, který jim ani nesahá po kolena."

Přiznám se, že reality show jsem neviděl ani jednou a kritizovat Jarka N. rovněž nechci.

Nohavica ale vyslovil myšlenku, kterou jsem si občas sám pro sebe opakoval. Mám vůbec právo nějak soudit ty ostatní, kteří se na podobné pořady dívají? Jsem lepší nebo jsem horší než oni? Jsem tím nafoukancem, který moralizuje, když dávám přednost folku před Superstar a  poezii před Kameňákem I až III?

Myslím, že v této zemi se ničím tak neplýtvalo jako vzdělanými lidmi. Generace mých rodičů nesměla za války studovat, protože české vysoké školy byly zavřeny. Poválečná generace, včetně mé generace, studovala ve zpotvořeném školském systému.

Má generace je generací polovzdělanců, byť řada z nás má vysokoškolské vzdělání. Jsme jako automobily vyráběné za socialismu v Mladé Boleslavi - sice jezdíme, ale pomalu a špatně a museli jsme se "dodělávat" doma, pokud jsme měli možnosti a sílu.

Nedostatek kvalitních škol se ale nedá nahradit domácím studiem. Karel Poláček charakterizoval ve svém "Deníku se žlutou hvězdou" jednoho souvěrce slovy: "Proskočil vzděláním jako šašek obručí." A tak je tomu s většinou z nás.

Bohužel s tímto potencionálem jsme vzdělávali i naše děti.

Folková hudba, bez zřetele na vše, co do ní patří, ale se zřetelem ke všemu, co je v ní opravdové, pravdivé a krásné, nás i naše děti a vlastně už i vnuky pomáhá vychovávat. Je určitou berličkou, je hledáním citu, který se nesluší projevit, je hledáním tónů a slov vyjadřujících naše názory a pocity, když naše chudá slovní zásoba nestačí.

Na protějším břehu stojí vše, co je falešné: sentiment, kýč, virtuální život a hodnoty měřené penězi a touhou po moci.

Nechci být  tím nafoukancem, který protější a čím dál více obsazený břeh ignoruje. Ono i na tom našem břehu existuje předstírání, snobismus, snaha i ve folku být in, rodiny ve vyžehlených maskáčích, co jsou slovy Jaroslava Žáka "taky pro trampové."

Nechci být tím nafoukancem, který jen pohrdá těmi druhými - jinými než jsem já. Necítím se být lepším, než jsou oni, cítím se jen o dost bohatším. K tomu nemusím demonstrativně vypínat televizor nebo jej házet z okna. Já na zapínání televizoru zkrátka a dobře nemám čas.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Ondra Villon Vejsada  - Re: Jsem morální nafoukanec?   |82.99.180.xxx |27.01.2006 12:59:00
Podepisuji v plném znení!
Snad až na to, že já jsem Vyholené - tedy, pardon = Vyvolené sledoval pomerne casto a beru to jako skvelou sondu do psychologie skupiny..
Black Bart the P08  - Re: Jsem morální nafoukanec?   |85.70.201.xxx |27.01.2006 13:39:00
Pekná úvaha, Tomáši, s vetšinou z toho souhlasím.
Když je rec o virtuálním svete televizní zábavy, tak mi nejsou ani tak k smíchu lidé, co "podlehnou", jako spíše ti, co podlehnou, ale snaží se to obhajovat, relativizovat a nakonec z toho snad i delat urcité plus.
A co se týce školského systému, tak myslím, že tak zlé to zase nebylo. Jsou horší systémy produkující polovzdelance, presto že fungují v tradicních zavedených demokraciích
Tomáš Pohl  - Re: Re: Jsem morální nafoukanec?   |80.188.224.xxx |27.01.2006 14:03:00
Barte,asi záleželo i na tom, jaké jsme meli ucitele. Sebelepší školský systém dokáže zkazir blb a sebelepší ucitel nic nenadelá s bandou blbu.
Me spíš mrzelo, že po oce 1948 znicili systém reálných a klasických gymnázií, které za osm ci sedm let pripravili ty, kterí jimi prošli na vysokou školu. Bralo se bez prijímacích zkoušek, stacilo maturitní vyscedcení.
Ondro, Tvuj názor na vyvolená má víc lidí, ale já už jsem dost starej, abys ten cas, co mi zbývá, trávil nad tímto poradem
Tomáš Pohl  - Re: Re: Re: Jsem morální nafoukanec?   |80.188.224.xxx |27.01.2006 14:06:00
Omlouvám se hrubk
Ondra Villon Vejsada  - Re: Re: Re: Jsem morální nafoukanec?   |82.99.180.xxx |27.01.2006 14:17:00
Jasne.
Musím se priznat, že jsem byl puvodne rozhodnutý, že se na exibicionisty dívat nebudu a nestanu se tak voayeristou, ale manželka (aniž bych na ni svádel odpovedonost za své rozhodnutí) si to jednou zapla a já byl velice prekvapený = lidské typy neodpovídaly (naštestí) upoutávkám (které me jasne odradily), ale naopak tu byl náznak jakéhosi charakteru deformovaného skupinou a tlakem... Pak už to byla síla zvyku.
Nevidel jsem rozhodne vše a pozdeji jsem už nejak "ztratil nálad", ale to, co jsem videl se mi proste vetšinou líbilo a jsem naprosto presvedcen, že byli prekvapeni i lidé na Prime - že totiž cekali úchyly a prasárny jako byly prý na Nove (tam jsem videl jen první vecer a vedel, že ve spolecnosti takových lidí nechci být ani pres obrazovku)...
Druhou radu už samozrejme sledovat nebudu - všeho moc škodí...líbil se mi výrok dr.Sokola = nevadí mi ti lidé, ale jejich vysoká koncentrace na jednom míste ;-)
Ondr
Tomáš Pohl  - Re: Re: Re: Re: Jsem morální nafoukanec?   |80.188.224.xxx |27.01.2006 15:00:00
Víš , Ondro, me na tom nejvíc vadí ten trende lézt lidem do soukromí. Nejak jde ta civilizace šejdrem a ríkám si, že dnes stací koukat na pár lidí zavrených ve vile a zítra to bude málo a taková dobrá investigativní reportáž o umírání spojená se sázkami, kdo drív umre, nebude taky k zahození.
Moc hezky o tom tuhle mluvil prof. Halík v rozhovoru v LN.
Naše podvedomí je potvora a pracuje na plné obrátky.
Black Bart the P08  - Re: Re: Re: Re: Jsem morální nafoukanec?   |85.70.201.xxx |27.01.2006 15:03:00
Trochu mi Ondro pripomínáš vlastní manželku(!), která kroutila hlavou nad lidmi, co každý vecer sledovali Rodinná pouta.
"Jak se mužou dívat na takovou volovinu? A ješte o tom druhý den mluvit v práci! Vždyt Ordinace v ružové zahrade je mnohem lepší!"
Ale i tak ji mám rád..
Viktor Janeba  - Re: Jsem morální nafoukanec?   |213.168.183.xxx |27.01.2006 16:51:00
Jezismarja. JEZISMARJA! Abych rychle zahodil vsechna ta DVD a CD plna tvorby jine nez vyhradne laskyplne, vzdelavaci a uprimne, te nasi folkove!

Mimochodem, potencional je elektricky naboj
Ondra Villon Vejsada  - Re: Jsem morální nafoukanec?   |82.99.180.xxx |27.01.2006 16:54:00
:-
Ondra Villon Vejsada  - Re: Jsem morální nafoukanec?   |82.99.180.xxx |27.01.2006 17:00:00

Ted beze stopy ironie = vážne elektrický náboj???
Me totiž strašne tahá za uši (Tebe asi taky - jak jsem snad správne pochopil), když nekdo používá potencionálne míst potenciálne.
Já ovšem - at jsem se pídil jak pídil - jsem nenašel nic spisovného ani významového, co by bylo potencionální...
Tak doufám, že používáš overený zdroj...
Ondr
Viktor Janeba  - Re: Jsem morální nafoukanec?   |213.168.183.xxx |27.01.2006 17:13:00
Neni. "Potencional" neni nic, stejne jako "potencionalni". Pridavne jmeno "potencialni" se tvori od podstatneho jmena "potencial" (napr. potencial elektromagnetickeho pole).

Omlouvam se, vetu "potencional je elektricky naboj" pouzivam jako univerzalni odpoved na blaboly typu "nejoptimalnejsi reseni"
Black Bart the P08  - Re: Jsem morální nafoukanec?   |85.70.201.xxx |27.01.2006 17:24:00
To jen dokazuje, jak je ta ceština krásná a tvárná rec. Mužeme vymýšlet nejoptimálnejší a nejideálnejší rešení, predkládat tretí, ctvrté a páté alternativy a záporu mužeme do jedné vety nasekat tolik, že nikdo nemuže netvrdit, že by nebyl schopen nepochopit, co nemel nekdo na mysli
Viktor Janeba  - Re: Jsem morální nafoukanec?   |213.168.183.xxx |27.01.2006 17:40:00
S tou vetsi pulkou, Barte, souhlasim, s tou mensi pulkou ne .

Dvojite a vubec nasobne zapory jsou jiste puvabne, ale nesmyslne pouzivani cizich slov, dalsi stupnovani superlativu atd. me nuti zabijet. Zvlast lidi, kteri si honi brko jaky sou voe yntousi voe
Tomáš Pohl  - Re: Jsem morální nafoukanec?   |85.70.70.xxx |28.01.2006 10:44:00
Bartiku, když jsme u toho jazykového koutku, me vždy ucili, že alternativa je bud ano nebo ne. Tertium non datur, tretí cesta není, byt v politice se obcas hledá.
Jinak me pri užívání cizích slov více štvou rádoby podnikatelské výrazy jako "smlouva má deadine" nebo "mám špatný cash flow". Za mého mládí to bylo "jolka" nebo "chazroscot". Jisté rysy národní povahy se dedí. Jinak miluju výraz "napríc politickým spektrem". Škoda,že nežije Karel Polácek, to by Mistr odposlechu fráze
Black Bart the P08  - Re: Jsem morální nafoukanec?   |85.70.201.xxx |28.01.2006 11:33:00
Samozrejme Tomáši, presne to jsem mel na mysli. Alternativa je vždy je jedna. Presto slýcháváme o druhých a tretích alternativách (ackoliv správne by melo být receno nejpíše variantách.)
Proto jsem napsal, jak je ta ceština tvárná, že ji mužeme mrvit temi nejbizarnejšími zpusoby a cím více ji zmrvíme, tím to zní vzdelaneji a odborneji
Kuba H.  - Re: Jsem morální nafoukanec?   |84.244.121.xxx |30.01.2006 02:26:00
K Vyvoleným a Bratrovi: Já vidím problém v tom, jak a z koho byla tato skupina vytvorena. Bojím se, že ten vzorek populace byl vytvoren znovu z urcitého vzorku - podle mne dosti stejnorodého... a to jen posiluje vedomí, které bohužel pomerne úspešne vytvárí komercionalizovaná média, vedomí toho, že práve tito (a jenom tito a takoví) lidé u nás žijí, že jimi jsme. Alespon mne to tak prijde a je mi z toho trochu nevolno. Pro mne to je velmi "pokrivené" reality show
Ondra Villon Vejsada  - Re: Jsem morální nafoukanec?   |82.99.180.xxx |30.01.2006 08:16:00
Nevím...no - už jsem si ríkal, že není treba se k této debate dál vyjadrovat, že už jsem napsal své...ale tady se ješte musím trochu ozvat.
Komercionalizovaná = proc s tak pejorativním nádechem? Proste si na sebe vydelávají sami - to mi prijde rozhodne férovejší, než povinné desátky CT, která dá (myslím) v sobotu ve 21:00 horor, za který by se nemusely stydet ani Nova - ani Prima! Kde je treba ten folk - když už si ji platím ze svého?
Reality show = už mockrát jsem slyšel úvahu o špatném vzorku lidí apod. = prosím Vás - soutežící vybírali diváci = už to je zkreslení, ale hlavne reality show není podle reality kolem nás, ale podle toho, že to, co se tam deje není hranné, ale ve skutecnosti - v realite, ale v realite umele vytvorené v umelém prostredí; jenže to nejsou herci, ale lidi z ulice
vašek müÎller  - Re: Jsem morální nafoukanec?   |194.108.91.xxx |30.01.2006 09:38:00
Sláva Jarkovi Nohavicovi za jeho slova.
viz: http://www.folkcountry.cz/Lichypatek/lichypatek26. htm
Kdo soudí lidi podle toho, jestli si vecer ctou knížku, hrajou kuželky nebo koukají na TV - je s prominutím vul.
Intelektuálská nadrazenost je stejne pripitomelá jako poskakování v estrádách.
A mimochodem, Nohavicuv názor se mi líbí o to víc, že on do ruzných tech estrád nechodí, kdežto ruzní jiní vzývaní folkáci klidne. Lenk, Danek, Žalman atd. Pozor, neríkám, že je to neco zlého, jen si v tom folku nehrajme na nejaké svatoušky
Black Bart the P08  - Re: Jsem morální nafoukanec?   |85.70.201.xxx |30.01.2006 17:06:00
Ten horror v sobotu ve 21.00 (Kruh - mimochodem jeden z nejlepších horroru, jaký jsem kdy videl!) me taky trochu prekvapil, ovšem príjemne. Na NOVE už jsem si skoro odvykl celovecerním filmum v primetimu, tam si clovek musí odbýt povinné estrády, aby se v deset, nebo v jedenáct konecne dockal neceho, na co se dá koukat.
V tomto smeru má CT skvelou pozici, aby opet zacala dávat dívatelné filmy v osm po zprávách, tak jak se sluší a patrí
Daniela  - Re: Jsem morální nafoukanec?   |84.244.97.xxx |31.01.2006 00:34:00
Cástecne reakce na úvahu a z malé cásti reakce pro Ondru ;-)
Já Vyholeným taky nijak nepropadla, ale sem tam jsem koukla a souhlasím s tebou - perfektní sonda do psychologie lidí co tam byli pod nátlakem. Já bych do toho nešla. Radši si pustím do sluchátek prima muziku.
V každém prípade si nemyslím, že ti co jsou orientováni jedním smerem jsou nafoukanci. Horší je to s temi, kterí si vedou svou za každou cenu. Vždyt by to byla nuda kdybychom byli všichni stejní, ne? Dám prednost pred poezií "Kamenáku" (nemusím u toho moc premýšlet ­ což delám celý den v práci) a chci se zasmát, ráda si poslechnu folk stejne jako Soul nebo Rock ­ záleží na interpretovi a aby me to vzalo u srdce. Je jedno jestli je to Fleret,Kameloti nebo Sade, Haley, Mamas and Papas nebo Špinarová. Nikomu muj názor nevnucuji ­ stejne jako nikomu neberu když se orientuje jen a jen na folk. Každý clovek je jiný a je to dobre. A není to o vzdelání nebo polovzdelání (muj názor) ale o citech a pocitech jednotlivcu. Je pravdou, že každý z nás vylezl ze školy ne s polovzdeláním ­ ale se ctvrtvzdeláním (alespon tak to cítím já) Takže i s citátem od Polácka souhlasím ­ vždyt vše je o zkušenostech ze života. Co se týce automobilu z Mladé Boleslavi ­ je pravdou, že se nevyrovnají tem kdysi "západním"? Dodnes jezdí (a v zime na snehu predstihnou jakékoliv nové auto ­ vetšinou ;-) ­ ikdyž se dodelávaly doma ­ ale zlepšete si doma dnešní auto. Nerealizovatelné. Takže je to špatne, že jsme jako ty automobily?
Marge  - Re: Jsem morální nafoukanec?   |193.179.62.xxx |31.01.2006 01:25:00
..."Morální nafoukanci to možná nemyslí špatne, ale nemají sebeduveru" - zlatá veta. Pokud mám dost sebeduvery prezentovat jen vlastní názory a umím je obhájit, nemusím se dožadovat souhlasu nadpolovicní vetšiny se vším, co si myslím nebo delám. Pak na vernisáži nemusím vzdychat nad mazanicí, která mi nic neríká, jen proto, že jakýsi kritik o ní prohlásil, že je úžasná
Black Bart the P08  - Re: Jsem morální nafoukanec?   |85.70.201.xxx |31.01.2006 12:52:00
To, co ríkáš je velká pravda, ale v souvislosti s temi výše zmínenými TV show bylo sebevedomí potreba spíše tomu, kdo otevrene priznal, že to nesleduje pác je to ptákovina. Vetšina národa to totiž sledovala a považovala se díky tomu za naprosto "in"
Sebevedomí je treba tomu, kdo je "out" a ne tomu, kdo si spokojene pluje s vetšinou (to jen jako dovysvetlení, kdyby to nekdo nepochopil
Tapi  - Re: Jsem morální nafoukanec?   |213.168.161.xxx |02.02.2006 23:17:00
Také jsem obet socialistického vzdelávání. Jen si nemyslím, že se už nedá dohnat. Patrím k tem, kterí studovat nemohli, ale z nedokonceného gymnázia si pamatuji mnohem víc než vetšina mých vysokoškolsky vzdelaných spolužáku... Bylo mi líto, když jsem v r. 1988 v Polsku poslouchala Poláky, jak na rozdíl od nás mluví anglicky sice s príšerným prízvukem, ale MLUVÍ. Jenže vzápetí mi došlo, že z prítomných osmi Anglicanu umí nejaký cizí jazyk dva, a to nevalne. Všichni meli nejméne stredoškolské vzdelání.
Behem života jsem potkala celkem dost moudrých lidí, kterí meli nejvýš ucnák, a spoustu vzdelaných blbcu.
Se škodovkou souhlasím, naší je 27 let a jakžtakž jezdí. A dá se opravit doma, na rozdíl od dnešních aut.
Televizi nemám, nemela jsem ji vetšinu casu a když zrovna jo, moc jsme se nedívali. Netušila, jsem, jaký jsem to morální nafoukanec
Bron  - Re: Jsem morální nafoukanec?   |60.234.215.xxx |06.02.2006 05:16:00
Cestina je krasna, ale jeste vic se mi libi tato cela diskuse, kterez podobnou nelze na celem Netu najit, nez psanou zase cesky :-

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib