gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

28.05.2004 Kam krácí Homo folkus (Stráša)    PDF Tisk Email
Názory

Jarret na ilustračním fotuTak nevím. Stále se hlasitě mluví o tom, že: "Trampská píseň zaniká!" a nebo : "Kapely se snaží oživit trampskou píseň!" atd.  Napadlo by vás říct to samé o písni folkové? Jistě ne. Folkových nebo i rádoby folkových kapel je... Jé je! Plná ba i přeplněná scéna a neubývá jich, naopak každým rokem se objevují nové a nové. Ale... co takhle folkový posluchač? Aha!

A jsem u  věci. Je bez debaty dobré, že je z čeho vybírat, že si každý najde to své "kafe", že je konkurenční prostředí, tudíž kvalita je vysoká, že se každý rok koná bezpočet hudebních přehlídek, festiválků atd. Jenže něco je asi jinak.

A co že je vlastně ta folková píseň? Teď se asi smějete nebo kroutíte hlavou, že to je přece jasné. Jak se to vezme. Mně se začíná zdát, že stejně jako písní trampskou začal časem prolínat folk, country, bluegrass a kdoví co ještě, píseň folková jaksi "zmutovala" ve folk-rock, folk-pop, folk-country atd. atp.

Možná proto se dnešní festivaly začaly "opírat o berličku"  tzv. multižánrové nabídky.

To znamená, že se pozve pár  zaručeně táhnoucích hvězd, které poslouchá několik generací a pak se program "okoření" nějakou tou irskou, bluegrassovou, folkrockovou a kdoví čeho alternativní muzikou. Nic proti tomu. Tím se ale oklikou vracím zpět k tématu, které jsem v úvodu "nakousla" . Takže... Kde se ztratil náš folkový posluchač?

Kaluže na ilustračním snímkuMožná, že letní festivaly vám připadají přelidněné. Možná, že v Praze, Brně, Plzni nijak úbytek  tohoto "druhu"  zatím  nevnímáte.  Zato ale my v Liberci, v tom, řeklo by se velmi kulturním městě s dlouhodobou tradicí jak divadelní tak i hudební, my tady poslední dobou nějak často klesáme na mysli. Jediná kapela, která ještě spolehlivě vyprodá svou domovskou scénu v Experimentálním studiu je Jarret (a snad i spřízněný Disneyband). Jinak je zázrak, když se dostaví aspoň padesát platících diváků. (Ne, že by si  zmiňované kapely ten velký zájem nezasloužily, to pravě naopak! Díkybohu, že aspoň oni to ještě dokážou.) Jenže... Jarret existuje už víc než deset let, Disneyband je víceméně ze stejné "líhně"  a  dál... žádné nové tváře nikde na obzoru. A může se jim někdo divit? Jarretům se osvědčil projekt "zdvojených" koncertů tj. na svá vystoupení zvou známé i méně známé hosty ze všech koutů  republiky. A to je vždycky plno. Ale koncertovat tito hosté sami, jak to dopadá? Řekli byste: "Když je nikdo nezná..." Jenže v tom to není. Posledním příkladem je koncert skvělé mladé folkové kapely Kaluže z Pilníkova  u Trutnova, která zde již několikrát vystupovala právě s Jarretem. A teď si tahle jedinečná a originální parta "troufla" na samostatný program a dokonce si pozvaly "posilu" moravskou Bokomaru.  Ani se neptejte, kolik přišlo lidí. Úplně jsem se styděla a v duchu se Kalužím omlouvala a Liberečákům i přespolním spílala. Ale dobře jim tak. Nevědí, o co přichází.

Vždyť zážitek z takového "živého" ba "živelného" vystoupení jen stěží nahradí  byť  sebeprofesionálnější výkon.

Jenže ani tohle vědomí, bohužel, příště nikoho z obýváku nezvedne a tak bude postupně ubývat chuti pořadatelům folkové koncerty plánovat  i muzikantům  jezdit dlouhou cestu někam, kde o jejich písničky stojí hrstka "ortodoxních" fanoušků. A ostatní budou dál navštěvovat koncerty těch, kteří hrají už jen ze setrvačnosti, pro peníze a jako kolovrátek "točí" stále ty samé osvědčené "šlágry". A snad vůbec jim nebude chybět to nadšení a radost, které do svého hraní dávají  mladí, neokoukaní originální muzikanti.

A náš "Homo folkus"? Přežije v menšině? Splyne  s "Homo konzumus"?  Nebo se taky najde někdo či něco, co se ho pokusí vzkřísit? Já doufám.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
MK  - Re: Kam kráčí Homo folkus   |193.179.126.xxx |28.05.2004 09:56:00
Strášo, nebude to spíš naopak? Obecná zkušenost praví že "posluchac není blbý", spíš bych hledal vinu u kapel, že nedokáží zaujmout, než u posluchace, že se nechce nechat zaujmout pouhou "živelností vystoupení", a pozná, že se tak casto jen maskuje improvizace, bezradnost, nekoncepcnost a neujasnený hudební názor. Zrovna príklady, které uvádíš, nejsou práve na "folkovou písnicku" ale spíš na to "zmutování"
Džexna  - Re: Kam kráčí Homo folkus   |194.228.175.xxx |28.05.2004 12:25:00
I tady v Praze je padesát lidí na folkáce slušná návšteva. A na každou kapelu prijdou vetšinou ti jejich posluchaci. Kapely se nesmí bát investovat cas i námahu, v dobe emailu, to zase není takový problém, dát o sobe vedet, rozeslat treba stovky pozvánek na koncert, privést s sebou své publikum (viz nedávný koncert neznámé folkové kapely Babylon, 80 lidí!!! v Zahrade na stotisícovém Jižním Meste, kde mel stejnou návštevu nejeden provarený umelec). V prípade Kaluží to z Turnova do Liberce není tak daleko, autem, autobusem ci "hurvínkem" co jezdí mezi Turnovem a Libercem, by se tam jiste dostali. Mnozí z nich by dali vedet svým místním známým, prišlo by jich možná alespon tech padesát. A ješte jeden príklad, i když z jiného žánru, z trampského festivalu v Pikovicích. Stejnou možnost se jej zúcastnit mely bez rozdílu všechny kapely, které se prihlásily, mladé "staré". Zatímco "první liga" si rekla, napsala, z "divize" se prihlásily jenom dve! Stydí se mladí hlásit ke "kotlíkum"? Jsou nesmelí? Proc nevyužít šance, aby si je poslechlo víc lidí a dát tak o sobe vedet? At se nám to líbí nebo ne, žijeme ve svete reklamy a národ, nejen "konzumní" jí podléhá.
Nemyslím si, že by se folkový posluchac nekam vytrácel, ale je a vždycky ho bylo mín než "konzumu". Ale o to víc je pak svému žánru vernejší ))
MK  - Re: Re: Kam kráčí Homo folkus   |193.179.126.xxx |28.05.2004 12:38:00
Není to Hurvínek (M131), je to Orchestrion (810) nebo Hydra (853) ))
petr  - Re: Re: Kam kráčí Homo folkus   |212.24.128.xxx |28.05.2004 13:28:00
Nejsou ty návštevy taky v tom, že je toho dnes hodne? Vstupné už taky není za hubicku a tak si lidi vybírají.Rudé právo taky melo kdysi vyšší náklad.
Sectete návštevu všech akcí a vydelte ji poctem akcí,co byly kdysi a možná výjde návštevnost vyšší,než byla.Ale urcitý díl mají samozrejme i ucinkující.
Jít hrát nekam 50 km daleko a privést si sebou posluchace,kterí me mužou slyšet i doma - z toho má profit jenom majitel toho klubu
Blesk  - Dedukce, Mesány...   |213.246.108.xxx |28.05.2004 14:02:00
Takže odtud pochází ta písen o železnicním neštesí "Když máš v chalupe Orchestrion..."? )
Džexna  - Re: Re: Re: Kam kráčí Homo folkus   |194.228.128.xxx |28.05.2004 14:15:00
"Hurvínka" jsem dala do uvozovek, ríkám tak každému motorácku, zvyk z mládí )) Ale hlavne, když tam "Jede jede mašinka...
Honza Hučín  - Re: Re: Kam kráčí Homo folkus   |195.113.83.xxx |28.05.2004 14:20:00
Kaluže jsou myslím z Pilníkova, to je u Trutnova, ne u Turnova. Z Trutnova do Liberce to je pres dvoje hory
Stráša  - Re: Kam kráčí Homo folkus   |213.235.68.xxx |28.05.2004 14:20:00
No, nemužu ríct, že v Liberci a okolí by podobných akcí bylo nejak hodne(tedy aspon dle mého mínení. Takže v tom to urcite nebude. Že by si kapely mely vozit své posluchace s sebou, to se mi taky nezdá dobré, naopak s tím, že by problém mohl být ve slabé propagaci, celkem souhlasím. škoda, vecná škoda.
K príspevku pana M.K.: Kaluže považuju za jednu z nejlepších soucasných kapel a Jarret? Ti sice už nejsou ciste folkoví jako v zacátcích, ale o nich jsem se v clánku zminovala pouze v souvislosti s návštevností. Takže...cteme bedliveji než bedlive
Jinak díky za reakce na clánek. I když vím, že o podobném bylo již napsáno dost a dost, stejne poteší, že to nekdo cte, premýšlí o tom a chce diskutovat
Stráša  - Re: Re: Re: Kam kráčí Homo folkus   |213.235.68.xxx |28.05.2004 14:22:00
Správná pripomínka. Je to tak a je to opravdu dost daleko
Džexna  - Re: Re: Re: Re: Kam kráčí Homo folkus   |194.228.128.xxx |28.05.2004 14:24:00
Do háje, zase jsem si neco neoverila! Já se tak stydím :-
-toh-  - Re: Kam kráčí Homo folkus   |193.85.147.xxx |28.05.2004 14:34:00
Pri takovýchhle trapných momentech je mi taky vždycky líto pricestovavších kapel: taková pakárna. Dvojkoncert Kaluže - Bokomara bych si treba poslechl moc rád. Ale abychom nemeli pakárnu i my, nezúcastnení folkari, kterí bychom se treba mohli stydet, proc posloucháme muziku, na kterou nikdo nechodí a která vlastne není, protože se nám rozpadla do Irska - folkrocku - folkcountry atp., poslyšte historku. Cetl jsem tuhle o cloveku z Prostejova, který porádal koncert Lucie Bílé. Nepamatuji si už presne, kolik nekolikasetkorunových lístku prodal, ale bylo to pod sto dorazivších homo popularusu, cili težký provar a duvod k tomu, napsat do novin, že on už tedy rozhodne organizovat nic nebude (noviny to zrejme otiskly jako úžasnou kuriozitu). Tak to chodí; netreba k tomu koncertu severoceských folkových zacátecníku.
Džeksno, Kaluže nejsou z Turnova, ale od Trutnova (Pilníkov); odtamtud by je jedním vrzem asi neprivezl ani Spejbl (S001)... :-
-toh-  - Re: Re: Kam kráčí Homo folkus   |193.85.147.xxx |28.05.2004 14:36:00
Jéje, to jsem ale objevil Ameriku! To mám z toho, že si otevru okno a pak delám na nekolika frontách. Kam se pak hrabu na rychlopalného Jana
Džexna  - Re: Re: Re: Kam kráčí Homo folkus   |194.228.128.xxx |28.05.2004 14:39:00
Omluvu nepožaduji. Porád se ješte stydím )
Str  - Re: Re: Re: Kam kráčí Homo folkus   |213.235.68.xxx |28.05.2004 14:42:00
Lepší víckrát než nickrát
Aha, takže to nakonec prece jen bude tím, že lidi krome Prahy, Brna atd. radši drepej doma a cumej na bednuJá si to, mezi náma, myslela taky. Jen jsem se bála to vyslovit nahlas. Nojo,tak se asi jednou potkáme už jen na virtuálním koncerte.
MK  - Re: Kam kráčí Homo folkus   |193.179.126.xxx |28.05.2004 15:25:00
U Liberce je Pilínkov. Holinky nebo hodinky ))
Preci jen bych se nevzdával té myšlenky na to, že zajímavý interpret se slušnou propagací lidi zaujme. Na TV cumí nefolkáci, protože foklk (jak známo) po redukci výdaju v TV preci není. Treba je to trošku i o tom hraní v hospodách, které folkari tak nenávidí. Proc by nutne museli lidé cestovat za kulturou - co kdyby kultura cestovala za nima
Jaroos  - Re: Re: Kam kráčí Homo folkus   |213.220.209.xxx |28.05.2004 15:46:00
O hraní v hospodách to není. Tedy pokud máme na mysli stejnou formu - totiž kapely hrající za mzdu dokola (a špatne) omílané hity, které možná v originále mají cosi spoleceného s FCT žánrem. 4 hodiny šmrdlání v zakoureném a vyrvávajícím lokále, kde se neslyší ani muzikanti navzájem, nemá vubec žádný prínos. Tedy vyjma toho, kdy jim bujarý posluchac prinese další rundu, aby mu zahráli tu jeho a on mohl vytocit v kole Mánu... Pokud o tu rundu stojí. Tyhle kapely nejsou nicím jiným než živým jukeboxem, který poslouchá na pul ucha rekneme 7% osazenstva..
MK  - Re: Re: Re: Kam kráčí Homo folkus   |193.179.126.xxx |28.05.2004 15:51:00
Ne, nemáme na mysli stejnou formu
Jaroos  - Re: Re: Re: Re: Kam kráčí Homo folkus   |213.220.209.xxx |28.05.2004 15:54:00
Uff... to jsem rád - zažil jsem to totiž v minulých dnech znova. Jsem nepoucitelnej..
Jaroos  - Re: Re: Re: Re: Kam kráčí Homo folkus   |213.220.209.xxx |28.05.2004 15:56:00
Áááále... dyt je to fuk. Turnov nebo Trutnov - je to zkrátka nekde nahoru vod Prahy, no nééé? ))
Džexna  - Re: Re: Re: Kam kráčí Homo folkus   |194.228.128.xxx |28.05.2004 16:22:00
Mluvíme o folkových kapelách, které koncertují málo. Jejich posluchaci je doma casto neslyší a opravdu za nimi cestují, takoví nadšenci existují )) Divíte se snad, když fanoušci napr. FC Kotenohy jezdí se svým mancaftem na zápas do sousedního mesta? Každý zápas je jiný, každý koncert je jiný. A folkoví diváci se spolu nepoperou!!!

Když majitel klubu neprodelá, bude folkové koncerty porádat dál ))
Květa Krejčová  - Re: Kam kráčí Homo folkus   |80.188.113.xxx |28.05.2004 16:40:00
Díky za zajímavý clánek. Situace je myslím stejná v Liberci jako v Praze. Je to o tom, kolik diváku si kapela sama sežene, cili hrát víckrát než jednou mesícne je nesmysl. Ale abychom nenadávali na folkové posluchace, tak situace je stejná i u mladých bigbeatových ci rockových kapel, na které chodí také 10, 20 diváku a tak se po pár letech radeji rozpadnou nebo hrajou pouze na letních festivalech. Myslím, že se opravdu "doba mení" a konzum, obrovská nabídka kulturních akcí,lenost a neustálý a nepretržitý nedostatek casu zasahuje logicky nejen divadla, výstavy, ale i hudební (nejen folkovou) scénu
Tomáš Pohl  - Re: Re: Kam kráčí Homo folkus   |83.148.4.xxx |28.05.2004 18:25:00
Tak tu máme zase diskusi, a to je dobre. Jen me lidi obcas pripadá, že si foukáme bolístky a fnukáme ( je to obcas taky delám), jak ten folk je chudák, že na nej chodí málo lidí atd. atd.
Myslím, že bychom toho mohli nechat. Já myslím, že folkový fanda ( nezlobte se, já slovo folk používám jen jako zkratku a nepátrám, kde má nebo nemá hranice) není žádná elita, uzavrená skupina, clen klanu atd. Co mi taky dost chybí je nadhled, umení si ze sebe udelat srandu,proste být nad vecí. Já mám tenhle žánr ( a nejen on, poslechnu si cokoli a z jídel bych asi nejedl jen žáby nebo pajšl) rád, protože pri poslechu me mrazí v zádech a nevnímám cas. Návštevnost je slabá všude , ale s tím nehneme tím, že si budeme plakat na ramenou. Spíš ucme své deti císt knížky, chodit do prírody, jezdit na vodu a ony si cestu k dobré muzice najdou. A pokud se nekde sejde, jako vcera v Balbínce , pár fajn lidí, se kterými si pokecám, poslechnu si dobrou muziku, me to úplne stací. Tot vše
Jíra  - Re: Re: Re: Kam kráčí Homo folkus   |62.141.0.xxx |28.05.2004 18:57:00
s tímto souhlasím nemá cenu nad tím urcite brecet spíše se prizpusobit tomu co zde panuje. I když je to "konzum" tak ho využít ve svuj prospech. Nemyslím tím delat koncerty a písnicky pod úroven ale vzít si z toho to co muže prospet. Nekdo tu mluvil o vlivu reklamy-treba tu využít ve svuj prospech. Nebo táhnou dnes souteže - proc by se tím nedalo okorenit vystoupení. Samozrejme to nekoho i odradí ale myslím, že více pritáhne. Vždyt se to už i nyní hojne využívá a nedá se ríct, že je to neco co Folku a obecne dobré hudbe škodí:-
Katka  - Re: Re: Re: Kam kráčí Homo folkus   |213.235.143.xxx |28.05.2004 21:12:00
Díky, tak to cítím aj ja
Black Bart the P08  - Re: Re: Re: Re: Re: Kam kráčí Homo folkus   |194.228.181.xxx |29.05.2004 03:53:00
Praha???
Jó, to je na západ od Ostravy, nemýlím-li se
Black Bart the P08  - Re: Kam kráčí Homo folkus   |194.228.181.xxx |29.05.2004 04:09:00
Osobne je mi to celkem jedno, že je návštevnost folkových koncertu malá. Zažil jsem dost koncertu (a to i folkových), kde jsem stál - jak praví klasik - na jedné noze a ješte ne na své. Takže spíš uvítám, když je návštevnost slabší a já si mohu v poloprázdném hledišti sednout, kde se mi chce a nemusím se tlacit z jedné strany s nafintenou panickou a z druhé se rvoucím dvouletým prckem, jehož rodice nesehnali hlídání (nic proti detem, sám mám jedno doma).
Chápu, že se kapele pred poloprázdným hledištem nehraje nejlíp, ale pokud jsou to profíci, budou hrát naplno treba pro jednoho jediného posluchace. Jestliže mají z prázdných židlí trauma, pak je treba popohnat k odpovednosti osvetlovace, který odfláknul svoji práci a porádne to neohulil, nejlépe muzikantum prímo do ocí.
Abych to shrnul: je mi milejší, když folkové koncerty budou záležitostí pro fajnšmekry, než když se promení v komercní, masove-zábavné akce, na které si vyrazí treba rodinka namísto nedelní odpolední procházky.
Tak
Tomáš Pohl  - Re: Re: Kam kráčí Homo folkus   |83.148.7.xxx |29.05.2004 08:13:00
Já bych temi rodinkami s detmi zase tak moc nepohrdal. Je dobre, že na koncerty lidi vodí své deti ( mé trošku vetší budou za chvíli vodit ci vozit me ). Radovat se, že koncert je pro nás pár vyvolených a znalých, tedy pro jakousi " intelektuální elitu" je z nouze cnost a je to presne to, o cem jsem psal. " Já folkar jsem tak trochu nad tím bežným publikem, protože vím a znám".Profík sice hraje pro jednoho jako pro sto lidí, ale úplne mu to jedno asi není. Krome jiného jde i o peníze, které nemely být až v komunismu, ale ten nejak naštestí porád neprichází. Vážím si každého, kdo místo televize ci zmínené procházky zvedne zadek a jde poslouchat dobrou muziku. To se týká hlavne detí, o jejichž výchove jsem už psal. Detí se rodí cím dál mín a tak by mohlo cím dál víc ubývat i publika, kdyby ty rodinky na koncerty nechodily. A takové publikum jako malická Magdalenka Jerábková ( další clen Kvokálu) nebo malický Daniel Hrubý me dojímá a jsem moc rád, že je vidím. Ta
Black Bart the P08  - Re: Re: Re: Kam kráčí Homo folkus   |194.228.182.xxx |29.05.2004 13:23:00
Nevím, jestli jsem se vyjádril dostatecne srozumitelne. Já samozrejme kapelám velkou návštevnost jejich kocertu preju, vždyt je to radost, videt kolik lidí na tebe prišlo. A taky - peníze, o ty jde prece hned v první rade!
Ale mel jsem na mysli neco jiného. Když jsem zacal pred x lety jezdit na Zahradu, pripadal jsem si jako na manévrech - tolik bylo kolem postav v maskácích. Dnes na stejném festivalu vidím rodinky s detmi, které pojídají popcorn a zapíjejí to colou. Neprišli na folk, prišli proste proto, že slyšeli, že je ta akce dobrá. Deti zpravidla produkce na jevišti nezajímá, povykují, honí se kolem dokola, delají brajgl. Pantáta pokuruje, láduje se klobásou a premýšli, kolik mohlo být za vstupenku piv. Nikoho z nich to porádne nezajímá, ale mají pocit, že jsou in.
A to je práve vec, která me desí- komercionalizace techto akcí za každou cenu. Udelá se reklama (jako ted napr. na festival Za vodou), a prilákají se davy. Poradateli je to jedno, pro toho je platící divák jeden jako druhý, ale skutecný príznivec tohoto žánru trpí.
Tak, tak
Jíra  - Re: Re: Re: Re: Kam kráčí Homo folkus   |62.141.0.xxx |29.05.2004 13:42:00
a práve proto je život tak krásnej a rozmanitej, protože si mužeš vybrat jakou cestou chceš jít. Já budu rád když budu moc jít cestou kde na me lidi prijdou at jsou jakýko-li. Nebudu nadšený když me nebudou poslouchat a skusím to jinak, skusím je zaujmout. Neplesám nad tím ale vyberu si to "menší zlo" tj. lidi:-
Black Bart the P08  - Re: Re: Re: Re: Re: Kam kráčí Homo folkus   |80.188.149.xxx |29.05.2004 18:04:00
Problém je v tom, že vetšinu lidí je dneska schopen zaujmout tak maximálne Sámer Issa. To jsi vážne ochoten menit styl, jen aby ses zavdecil Novákum

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
151617181921
22
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib