Překvapilo mě to. Jedno z předkol Trampské Porty a Porty v lokále amerického typu - výčep, kulečník, hrací automaty, volně procházející popíjející a bavící se diváci, k tomu poslouchající porota a sem tam někdo ze sálu, většinou z jiné kapely. Hudba jen kulisou. Zíral jsem na to hemžení a na snahu soutěžních kapel zaujmout porotu. Šlo přece o postup, a to není málo.
Tak jsem začal pátrat a ptát se, co si o tom myslí samotní muzikanti. Rozdělili se na dva tábory - jedni to dosti důrazně a jednoznačně odsuzují a raději by hráli před několika diváky, kteří by pozorně poslouchali, a druzí naopak tvrdí, že to nevadí, jelikož je alespoň plný sál. Už je mi naprosto jasné a troufnu si tvrdit, že dnes trefím skoro s naprostou jistotou, kdo z muzikantů bude zastáncem toho či onoho tábora. Ten kdo hraje hudbu "hlučnější", je spokojen, kdo má písničky postaveny především na textech, ježí se mu vlasy hrůzou.
Vždycky jsem měl pocit, že ta naše hudba není (alespoň z větší části) muzikou hospodskou, a brát ji jen jako kulisu mi přijde jako určitý druh neúcty vůči ní. Pořadatele ovšem chápu. Náklady na takový koncert jsou takové, jaké jsou, a toto je jedno z řešení. I když třeba nouzové. Předkola těžko budou tak atraktivní, aby přitáhla hodně diváků. Nebo je řešením ono tolik polemizované Juppovo vybírání "startovného" za každou duši v soutěžní kapele?
Sdílet na...
|