gototop
12.01.2007 Zítra se bude tancit všude (Tomáš Pohl)    Tisk
Názory

Když poslouchám tu spoustu folklorních prvků v repertoáru mnohých kapel, občas mi v paměti vyvstane jásavá melodie Ludvíka Podéště na slova básníka Pavla Kohouta ze stejnojmenného filmu režiséra Vladimíra Vlčka z roku 1952 Zítra se bude tančit všude. Ve filmu svazáci, kteří tančí a zpívají ve folklorním souboru, sbírají lidové písně a zároveň odhalí mezi sebou zrádce (v podání Jiřího Adamíry). Jeho zvrhlost je vyjádřena ve scéně, kdy pod abstraktním obrazem poslouchá orchestr Karla Vlacha. Vše je ale zažehnáno a zakončeno jásáním na Festivalu mládeže ve východním Berlíně.

V případě Ludvíka Podéště, který by se 19. prosince dožil 85 let (zemřel v roce 1968) lze ukázat metamorfózy intelektuála. Ludvík Podéšť v roce 1947 vedl trampský soubor a v šedesátých létech se stal autorem hudby a textu k tehdy velmi populární písni Babičko, nauč mě charleston. Je autorem celé řady vynikajících komorních skladeb z oblasti vážné hudby a dvou oper. Mimo jiné složil i hudbu ke známé písni Šoférská (text Josef Kainar) z filmu Josefa Macha Florenc 13:30 v podání Josefa Beka. Jenže onen vynikající skladatel se po sebevraždě Radima Drejsla stává uměleckým šéfem Armádního uměleckého souboru Víta Nejedlého, a po Drejslovi se stává i druhým mistrem tzv. budovatelských písní. Těm písním v některých případech nelze upřít melodičnost. Mezi textaři najdeme například pozdějšího krále seriálů Jaroslava Dietla (Jde Frantík kolem zahrádky) či dokonce jednoho z knížat české poezie Františka Halase (slova k Budovatelské Václava Dobiáše, spíše známé jako Teď už máme, co jsme chtěli). Syn národního umělce Stanislava Neumanna a vnuk básníka S.K. Neumanna, rovněž Stanislav, složil na hudbu Ludvíka Podéště v písni Nadešel čas tato slova: Nadešel čas, teď průkopníci život rozhodnem, jde o budoucnost republiky, o štěstí jde nám všem. Nadešel čas, teď rozvratníky jak škodnou vyženem.

Vždy jsem si kladl otázku, co vedlo lidi, tvořící předválečnou elitu národa, k tvorbě takových laciných paskvilů, kterým se občas nejde ani smát. Proč mistr psychologických románů   Svědek či Černé světlo Václav Řezáč vydává po válce rodokapsovou podobu osídlení pohraničí Nástup a Bitvu? Proč jeden z největších básníků, které česká zem nosila, Vítězslav Nezval, obdivovatel Březiny a Demla, píše jásavou veršovánku Zpěv míru? Byla to víra, přesvědčení, nebo jen touha po kariéře, služebních autech a penězích, které stát dával svým sluhům měrou vrchovatou?

Tvorbu padesátých let lze snad ještě zdůvodnit poválečným nadšením, ale slova: Díky Vám! Díky Vám, chlapíku statečný, za vaši odvahu, rozum a sílu! Vy jste náš kapitán - oni jsou zbyteční! Přidal jste blankytu do křídel míru, která v sedmdesátých letech minulého století na hudbu Bohuslava Myslíka složil Josef Laufer po návratu "hrdiny" Minaříka ze Svobodné Evropy, ta se již nadšením zdůvodnit nedají.

Nebyla jen Porta, nebyl jen Šáfrán, koncerty písničkářů v Baráčnické rychtě, ale byl i Sokolovský festival politické písně, byly zájezdy do zemí přátel, kdy za vietnamské dongy, mongolské tugriky a sovětské ruble bylo možno vyměnit tuzexové bony.

Na jednom ze sokolovských festivalů zazněla i píseň Pozdrav sjezdu z úst a nástrojů skupiny Žáci (předtím Skiffle Kontra, poté Český Skiffle) se slovy: Poděkuj za nás, písničko má,  budem se snažit, vzkaž a slib, aby dobře bylo doma a aby bylo pořád líp.

Je těžké být hrdinou, má ­li člověk rodinu s dětmi, má li obyčejný strach o život svůj i svých blízkých. Je těžké být soudcem v době, kdy lze svobodně psát, zpívat a hovořit. Minulost nelze měřit jen přítomností.

Je ale jen a jen na nás, aby pršelo a vál vítr, kdy si příroda nebo ten nahoře vzpomene a ne, kdy budeme větru a dešti poroučet my. Jinak se zítra moc už tančit nebude.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Vašýk  - Re: Zítra se bude tančit všude   |82.99.152.xxx |12.01.2007 10:10:00
Jako obvykle: pekne napsané a ješte poucné. Trochu jsem se obával, že prijde tvrdý soud nad temi "obratníky", což by bylo v mnoha prípadech jiste zcela namíste, lec v mnoha jiných prípadech
i trochu ošidné. Ale predposlední odstavec mé pocity definoval presne
Tapi  - Re: Zítra se bude tančit všude   |213.168.161.xxx |12.01.2007 15:12:00
Jde Frantík kolem zahrádky složil fakt Dietl? To je úžasné!
Pro mladou neznalou generaci: je to obycejná milostná písnicka trochu jednoduchá, jde o to, že zamilovaným je mladý delník, konkrétne frézar. Vzpomínám, jak jsem se v puberte u veršu "ráno když frézu roztocil, svou druhou krasavici" mlátila smíchy pri predstave, jak asi musela vypadat ta první
jakýsi ruch  - Jde Frantík kolem zahrádky   |89.176.49.xxx |12.01.2007 16:01:00
http://www.budovatel.cz/pisne.phtml/Jde_frantik_ko lem_zahradk
emu  - Re: Jde Frantík kolem zahrádky   |213.235.160.xxx |12.01.2007 16:46:00
To jsou songy
Fenik  - Re: Zítra se bude tančit všude   |195.250.143.xxx |12.01.2007 18:14:00
Proc to ti lidé delali? Je to sice cynické, ale jedna z nejobecnejších definic inteligence zní: Schopnost orientovat se v daném prostredí, prizpusobit se daným podmínkám a maximalizovat individuální prospech pri daných možnostech. Neboli schopnost co nejlépe prežít... Morální hranice svináren je nastavena u nejinteligentnejších individuí presne na vrchol, kdy by její prekrocení mohlo onen prospech zacít ohrožovat. Má-li na toto téma zacít debata, doporucuji nejmenovaným vášnivým diskutérum nejprve nahlédnout do dnes již relativne bohaté a dostupné sociobiologické literatury (Wright napr.) Bude sranda... :-
Tomáš Pohl  - Re: Zítra se bude tančit všude   |85.70.37.xxx |12.01.2007 19:00:00
Já myslím, že nahlížení do sociologické literatury není treba, stací precíst treba román Mefisto Klause Manna ci videt úžasný stejnojmenný film I. Szabo s Brandauerem
Fenik  - Re: Zítra se bude tančit všude   |195.250.143.xxx |12.01.2007 19:19:00
Jasne... Jen upresnení: sociobiologie (neodarwinismus atd. - terminologie je notne roztríštena) nerovná se sociologie. Pomáhá dobre pochopit nekteré vzorce jednání, což neznamená, že jim pritakává. Škoda, že se pripojím zas až v pondelí..
Tapi  - Re: Zítra se bude tančit všude   |213.168.161.xxx |13.01.2007 01:17:00
Nevím, jestlis nenastavil latku intelektuálsky príliš vysoko. Autory neznám, ani film jsem nevidela (ac o nem vím).
Rozumím tomu dobre, že je téma zhruba o tom, co si ješte muže slušný clovek v totalitním (apod.) prostredí dovolit obetovat, kam až zajít, aby mohl nadále žít v souladu se svým svedomím? Presneji receno (protože nekdo žádné svedomí nemá), co ješte muže pak být považováno za život v pravde?
Od detství me zajímá soumeritelnost postoje Jana Husa a Galileiho. Co vy na to
Tomáš Pohl  - Re: Zítra se bude tančit všude   |85.70.37.xxx |13.01.2007 12:21:00
Tak jsem se na Roberta Wrighta a jeho Morální zvíre podíval. Bude to bezesporu docela módní evolucní smer ve svých dusledcích jakoby bortícící normativní teorie. Ale nerad bych vedl debatu tím smerem , už proto, že nejsem odborne vybaven. Ve fejetonu jsem nadhodil téma nekdy nazvané Zrada vzdelancu. Nešlo mi ani tak o srovnání dvou klícových duchovních osobností ve chvíli volby mezi životem a smrtí, jak navrhuješ Ty, Tapi. Zde je velmi težko soudit. Osobnost Jana Husa, minulým režimem povýšená na jakéhosi predchudce komunistu, je vetšinou vnímána dosti zkreslene a vetšinou se hovorí jen o té hranici na brehu Rýna. Galilea lze prirovnat velikostí k Einsteinovi ( ale Jana Husa lze samozrejme významem prirovnat napríklad k encyklopedistum), ale hodnotit jejich rozhodnutí o vlastním bytí a nebytí, to si netroufám. U lidí, které jsem jmenoval ale nešlo o život ci smrt. Oni volili vetšinou jen mezi dobrým bydlem a nejistotou uživit se umením. U nekterých jmen taková volba nepricházela v úvahu : Zahradnícek, Cep, Renc,Deml, Hostovský atd.. jmenuji jen predválecné spisovatele. Ti mohli volit v podstate jen mezi emigrací a vezením ci v lepším prípade živorením (napr. E. Valenta ci A.C. Nor). Jde mi tedy o to, že za cenu naprostého poklesu do nejnižších pater kultury volili ti první kariéru a peníze. Pritom jejich umelecká potence zustala beze zmeny. Je ale rozdíl mezi metamorfózou po roce 1948 a 1970. Po roce 1970 se "zjevili" noví "zasloužilí a národní umelci", kterí dríve na jevište nosili psaní ci jejichž slaboduché rukopisy byly vraceny ci nebyly nikým cteny. Težko najdu napríklad , krom Oty Pavla ci autocenzurovaného Hrabala, další jména, která stála za prectení a k nimž se nechci ani vracet a v podstate jsem je zapomnel. Chtel jsem to jen konstatovat, beze stopy mentorování, protože jak píše Karel Capek : Kdo je slušný, byl slušný vždycky, kdo byl verný, je verný i ted. Kdo se tocí s vetrem, tocil se s vetrem i drív. Kdo myslí, že ted prišla jeho chvíle, myslel vždy jen na sebe. Nikdo se nestává prebehlíkem, kdo jím nebyl vždycky , kdo mení víru, nemel žádnou. Cloveka nepredeláš, jen se ti vybarví ( 4. 12. 1938
Black Bart the P08  - Re: Zítra se bude tančit všude   |85.70.201.xxx |13.01.2007 18:42:00
Dovolím si te, Tomáši, citovat:
"Jde mi tedy o to, že za cenu naprostého poklesu do nejnižších pater kultury volili ti první kariéru a peníze."

Je tomu snad dnes jinak?
A bylo tomu vubec nekdy v historii jinak
Tomáš Pohl  - Re: Zítra se bude tančit všude   |85.70.37.xxx |13.01.2007 19:14:00
Nebylo, je to porád stejné. Jen mi šlo o to, že takoví giganti jako Nezval dokázali pro peníze klesnout. Dnes giganti neklesají, protože jich moc není. Ti ,co jsou dole, už dál klesat nemohou. Ale pan Capek to napsal po Mnichovu daleko nejlíp, proto jsem jej citoval
Tapi  - Re: Zítra se bude tančit všude   |213.168.161.xxx |13.01.2007 23:29:00
Nevím, zda mám právo odsuzovat, a nevím, nakolik se mi chce chápat, prípadne omlouvat. Asi bych se rídila individuálne, prípad od prípadu.
Nezval byl jiste podivný clovek, zvláštní v mnoha smerech, ale úžasný básník. To se samozrejme nedá ríct o každém, ale dílo nekterých umelcu, kterí se v urcitém okamžiku zproneverili, prece stojí za to, abychom o nem vedeli. Myslím, že ve vetšine prípadu to byla "úlitba bohum" - to ovšem není prípad neumetelu, kterí se uchytili jen díky tomu. Mám na mysli ty, kterí díky takovému vynucenému pritakání režimu dokázali uplatnit jiná díla, která nám pomáhala prežít.
Nevím, jestli to byl André Maurois, ale v knize, kterou jsem kdysi cetla, bylo neco v tomto smyslu: Nikdo z nás (spisovatelu) nemuže predem vedet, zda jeho dílo prežije. Nekoho príští generace zatratí, jiného zapomene a dalšího vyzvedne na piedestal. Ale jedním si mužeme být jisti: budou si vybírat pouze z tech, kterí jsme byli tišteni.
Cimbura  - Re: Zítra se bude tančit všude   |89.176.63.xxx |14.01.2007 23:20:00
Citát z Karla Capka ve me vzbudil zasutou vzpomínku: Když jsem byl knihkupeckým ucnem, poznal jsem jako stálého zákazníka básníka Miroslava Floriána. Psal se rok 1969 a Florián tehdy ješte byl dobrým, oblíbeným, cteným báníkem a slušným clovekem, kterého jsme v prodejne rádi vídali a byli jsme na nej svým zpusobem hrdí... V brzy následujícím období nomalizace (kdy k nám prestal chodit) se ze slušného a skromného pana Floriána stal zpusobem života i tvorbou velký soudruh žijící skvostnou kariéru ve službách nejvetší strany. Prekvapive se jí nepokusil zríci v dobe, kdy se, po Listopadu 89, stala malickou a sloužil jí dál. Zemrel na infarkt pri recitaci svých rudých veršu pri jakémsi bolševickém sabatu... Miroslav Florán by vetšine z autoru jmenovaných v této diskuzi nemohl sekundovat, lec trapný príbeh jeho života urcite nabízí mnoho otázek..
Klára  - Re: Zítra se bude tančit všude   |62.177.80.xxx |15.01.2007 13:28:00
Tomáši, ani já si nedelám iluze, že by to vetšina z nich nedelala pro peníze. Ale na druhou stranu bylo jiste i nemalé procento tech "poválecných nadšencu", což lze ovšem zpetne težko rozlišit. Ale nechme prehnaných soudu - kdo ví, jak bychom se chovali my.
Tapi  - Re: Zítra se bude tančit všude   |213.168.161.xxx |15.01.2007 19:50:00
To byl dobrý príklad s tím Florianem. Nekteré básnicky od nej se mi kdysi moc líbily. Dodnes mi není jasné, co se v nem delo. Nekdo treba nedokáže zmenit politické presvedcení, ani když vidí, co soudruzi napáchali. Tím ho opozice zatratí a on už pak po zbytek života jen prekrikuje svedomí v sobe, až úplne ztratí soudnost a stud. Samozrejme nevím, jestli to tak bylo, ale ta smrt by pak byla naprosto mysticky osudová
bobeš  - Re: Jde Frantík kolem zahrádky   |195.113.86.xxx |26.01.2007 15:26:00
A já jsem si vždycky myslel, že je to "Šel Frantík kolem zahrádky"... Možná proto, že druhá polovina sloky je v minulém case... Tak jsem zas o neco chytrejší.
Ivana - nar.1942 v Plzni  - Re: Zítra se bude tančit všude   |90.176.20.xxx |04.03.2007 11:07:00
Je velmi snadné hodnotit neco co již bylo. Jiste se mohly vyvijet urcité události jinak, ale nesmíte zapomínat, že i v dnešní dobe se dejí jisté nepravosti a "zákony doby" urcují vaše ciny a formují vaše postoje. Lidé kterí prežili válku se s velkým úsilím snažili "budovat republiku" - napravovat škody, které naše vlast utrpela. Spolu se škodamí materálními vznikly i škody morální. Materální se napravit daly- horecne se odklízely stopy náletu a stavely nové stavby - dnes to na filmovém plátne vypadá jinak a pro vás mladé nepochopitelne. Bylo v tom však ono mladické zanícení a snaha o nápravu - vzala se lopata , krumpác a šlo se delat. Nebyl cas na premýšlení co za to dostanu - delalo se proto, aby deti zase mohly bezstarostne žít a nemusely se strachovat o holé životy, desit se nocních náletu a úprku do krytu a sklepu. Nikdo necekal, že se neco udelá a vyreší samo -každý delal co umel . Jiste se našli i tací, kterí profitovali z práce jiných, ale což dnes je jich málo? - Každá dobrá vec se muže pokazit, když se zmení ve fanatismus. A tak se mezi slušné lidi dostali i vyžírkové a život si zacali upravovat ke svému obrazu.-
Dnes se hodnotí s odstupem let urcité veci o kterých dnešní generace nemá ani predstavu, co se za nimi skrývalo. Bylo to vyrizování si osobních vecí a mnohdy na to doplatili i ti nevinní. I nám v roce 1952 v lednu zemrel za podivných okolností otec ve veku 37 let. Ale život šel dál a clovek nesmel ztrpknout. -
K cemu je dobré vrtat se v minulosti a napravovat " staré krivdy" -cas se nevrátí a zbytecne se ztrácí cas pro smysluplnou práci . I dne s jsou podvody, korupce, bratríckování - to bylo a bude - je to v povaze lidské. My ale žijeme tady a dnes a ted je na vás mladých co z toho udeláte. Nás doba " preválcovala" - hedejte se a užívejte zdravý rozum. Nehodnotte vše co se událo do roku 89 jen jako dobu zbytecného a zkaženého života. Žili zde i slušní lidé, kterí prežili válku a snažili se služne a poctive vychovat své deti a vnuky. Skutecný život je o necem jiném než v honbe za penezi - je v budoucnosti v živote potomku - .
P.S. Jak mužete hodnotit život a dílo Miroslava Floriána,znali jste ho?Já ano, od detství, jeho samotného i jeho rodice. Byl to velmi slušný a skromný clovek a jakse s jeho jménem "zametá" je ukázka naší povahy ceské - v roce 1986 - mohutná oslava jeho 55 narozenin. V roce 1991 - zatracovaný a zneuznaný 60 letý nemocný muž, který se slzami v ocích vítá prání svých kutnohoráku, kterí na neho nezapomneli!!! - Byl celý život stejný a mel své presvedcení - to jen doba se zmenila. -
zdeny  - Re: Zítra se bude tancit všude   |85.135.109.xxx |13.11.2008 16:03:00
Na píseň, nebo jak to nazvat, skupiny Skiffle Kontra (Skiffle Contra, Český Skiffle, Žáci) Pozdrav XV. sjezdu si pamatuji, jak jsem ji zaslechl z rádia. Měl jsem je totiž rád, proto to mám v paměti. Ale tehdy mi to připadalo, jako by si z toho zadání udělali švejkovinu. Prostě musel jsem se tehdy smát. Rozhodně bych jim to nevyčítal. Nedělali to z přesvědčení, spíš z donucení a asi to vzali za lepší konec. Nic nepředstirali, zesměšnili to jediným možným způsobem, švejkováním.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib