Notování pod Vyšehradem trochu připomíná hokejový turnaj. Z pátého základního kola 3. ledna 2008 v Trojické vybrali diváci a Pořadatelská rada další dva semifinalisty. Byl to boj nervy (někdy i uši) drásající. A nyní vám poskytnu takové pořadí soutěžících, jaké by se líbilo mně.
Na šestém místě v mé pomyslné hitparádě skončil Jiří "Špalek" Rozsypal. Svým prvním sólovým vystoupením bez kapely Šakali do světa díru neudělal. Zejména jeho zpěv by potřeboval několik lekcí u klavíru s profesionálním pedagogem. Písně měl příliš dlouhé s často překombinovanými vyhrávkami. Jediný střípek pozitiv jsem našel až v závěrečném vygradování písně Návrat jara, kde se opřel do hlasivek a překvapivě to znělo příjemně.
Sestry Vytiskovy brázdí folková pódia od roku 2002, kdy byla objevena planetka Quaoar. Kořeny jejich tvorby leží v klasické hudbě, kterou prezentují na své kytary i mimo folkovou obec. Ačkoliv jim to pěvecky ladí a souzní a na kytarové hře jsou cítit hodiny dřiny, při živém vystoupení jsou jejich výkony trošku degradovány odstupem od diváků. Prostě bych jednoho dne chtěl z Quaoaru cítit, že hrají pro nás v publiku a ne pro sebe. Zatím tedy místo páté.
S publikem jsem se razantně neshodl, když oni vynesli kapelu Městská na druhé místo, zatímco já bych jim přidělil zatím medaili bramborovou. Dívčí hlas Marušky Vojtěchové k baladickému keltskému folku seděl, zatímco název kapely ze stejného důvodu mi přijde jako nevhodně zvolený. Z textů i melodií Jaroslava Budila dýchal středověk, a jak jsem se přesvědčil z pozdějšího poslechu nahrávky, aranžérsky je to hudba velmi dobře zvládnutá. Bohužel při živém vystoupení mi přišlo na škodu použití halfplaybacku, který odehrál většinu sólových nástrojů, a zbytek kapely se pak nervózně vrtěl na židličkách v očekávání, kdy přijde jejich chvíle.
O Hudbandě, resp. předchůdcovském Triumvirátu, jsem se kdysi vyjádřil poměrně kriticky, avšak s nadějí, že se mohou vypracovat. Jak se ukázalo, tak čas růstu kapele prospěl. Jejich vystoupení bylo stylově různorodé od blues až k rocku. Vyloženě mě překvapil hlas Martina Kurce, který se v písních Vím a Blues proměňoval do rockového chrapláku. Postupným gradováním nástrojů vytvořili ve třetí hrané Chvíli stůj docela slušné napětí a i já ji ohodnotil jako nejsilnější píseň jejich bloku. A celkově bych jim přiřkl příčku třetí.
Spojením "šeptanda" Petra Sedláčka a silného hlasu Inky Tognerové, za podpory chvění strun sólové kytary Pavla Kovačky a smutkem s nostalgií prosyceného brnkání kytary Anežky (jíž se dotýkaly právě Petrovy prsty) vzniká velmi pomalá až meditativní hudba Tamaralu. Zejména při Johance z Arku, kdy se Inčin hlas rozezněl naplno, jsem doslova bez hnutí hltal každý tón a nechal se nést napříč staletími s Johančiným vzdorem a odvahou. Na druhou stranu se přiznám, že hudba Tamaralu je natolik náladová, že si ji rád pustím do tmy noci, která mi nedovolí usnout, ale u hodinového koncertu bych s návštěvou váhal. Zmítá mnou totiž obava, že u páté písně v tomto truchlivém tempu bych mohl začít klimbat.
Prvenství divácké i mé osobní získala umělecká prezentace Fajnbeatu, jejichž tvorba je postavena na melodických písních, charismatických hlasech Ireny Grimové, Honzy Jelínka a Pavla Tilšara (a neměl bych zapomenout jmenovat i nezpívajícího bubeníka Josefa Valušáka). O jejich výkonu jasně mluví hlasité ovace publika po skončení každé písně. Mě však zaujali nejen energičností a folkovými aranži, ozvláštněnými sóly na dobro, ale skromností a pokorou, s kterou na pódiu i pod ním vystupovali.
Coby host večera zahrála Terezka Terčová. Na druhou kytaru ji doprovázel její manžel Dan Švec. Spolu zahráli starší i nové písně a přes počáteční nervozitu se společně přenesli k mé oblíbené V peřinách. Před tím se ještě Terezka vyznala z obliby k americkým countryovým zpěvačkám přezpíváním půvabné pomalé písně Breathe, se kterou Faith Hill před lety velmi úspěšně vstoupila do prodejních žebříčků "starého kontinentu". Snad příště už budeme mít možnost vidět a slyšet Terezku i s novou kapelou.
Na samotný závěr jsem si ponechal komentář výkonu záskoku za nemocného Cimburu. Vedle Belmonda se mikrofonu ujala členka Pořadatelské rady - Bublina. Dokázala vyplnit prostor mezi kapelami nejen prostým výčtem dat o interpretovi, ale také přímou improvizací v reakci na viděné a slyšené, čímž se jí dařilo udržet tempo večera. Možná občas působila příliš kantorsky, přesto by mohla současné duo moderátorů doplnit a s někým z nich se střídat.
Učený z nebe nespadl! Uznávám, že pro mnohé byl tento večer veřejným debutem (např. pro Městskou v tomto složení, Jiřího "Špalka" Rozsypala jako sólistu, nebo pro Pavla Kovačku jako člena Tamaralu), a já k tomu přihlížím a smekám před jejich odvahou. A těm, které jsem zde sedřel více než je milé bych rád vzkázal, ať to zkusí příště trochu jinak. Hledejte cestičky napříč tvůrčím procesem a prezentací, abychom se my, vaši posluchači, mohli více těšit a radovat z vaší práce.
A jak to v 5. základním kole dopadlo doopravdy, to se dočtete po kliknutí na následující odkaz: výsledky.
Dubnové Notování
Ahoj Jano, jasna vec. Na FB jsme jako Kapela HRST ...
Dubnové Notování
Milá Hrsti, jste na FB? Nenašla jsem vás (na první...
Na Jihočeské Portě zvítězila dvo...
To je nádhera, Žíže gratuluji na dálku. Už jsem mě...
Dubnové Notování
Ahoj :) diky, ze jste byli tak vsimavy :) Nastesti...
Dubnové Notování
Každopádně souhlas. Ale nepodcenoval bych diváky, ...
Duben v táborské Univerzitě
Milý Spolektive, chválím tě, že své koncerty zapis...