gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

26.05.2006 Tramp Barnabáš a tramp Houžvicka + Brána (Mývala + Juan)    PDF Tisk Email
Povídky

Tramp Barnabáš a tramp Houžvička

Tramp Barnabáš se líně pohnul ve spacáku. Vystrčil ruku, protřel si rozespalé oči a zahulákal: "Matko Přírodo, kafe!" Z voblak, který líně pluly nad mýtinou, se snesl velikej kafáč a za ním letěly dvě houstičky. Barnabáš obojí lehce zachytil a pak, žvýkaje rohlíky a přihejbajíc si mohutnými loky z hrnku, zabreptal: "No jo, to sem si moh myslet, zase včerejší!" Rohlík, kterej právěpřišel na řadu, zakňučel tenkým hláskem: "To víš, Barnabáši, pekaři maj volno. Matka Příroda se vomlouvá, prej sou v místní Jednotě naprosto vykradený!"

Vedle se pohnul druhej spacák a Houžvička vystrčil rozcuchanou palici. "Jů, Barnabáši, co to máš?" "No co mám! Snídani. Tobě ji matka Příroda nenosí?" Houžvička lítostivě zakroutil hlavou a Barnabáš vysvětloval: "Doma mi nos

foto: Jaroslava Šálková - Kavče ©

Autor dnešní básně - Juan

foto: Jaroslava Šálková - Kavče ©

í snídani do postele taky máma, co by nemohla tady matka Příroda? Matka jako matka, koneckonců!"

Houžvička si uvařil čaj a začal pomalu balit usku. Barnabáš s povzdechem vysunul tělo z teploučka a šel ukázat vočím, jak vypadá voda zblízka. Podíval se na ni na vzdálenost jednoho metru a zhnuseně se vzdálil. To právě matka Příroda, celá utrmácená, stahovala řemínky usky. Nad ní stál tramp Houžvička a voči měl jak tenisáky. "No co, co," utrousil pohrdavě Barnabáš. "Tobě snad matka nestele?"

Hodili usky na záda, vzali žracáky a šli. "Tak mi nějak vyprahlo," řekl asi za dvě hodiny Barnabáš. "Co bys řekl půllitru krásnýho, vorosenýho, studenýho s velkou pěnou...?" Houžvička jen vzdychl: "Víš, jak je daleko hospoda?" "Hospoda? Matka Příroda se přece musí starat o svý žíznivý děti," řekl Barnabáš a směrem nahoru zařval: "Mami, pivo!" Krásnej velkej džbán plnej zlatýho moku se snesl k zemi. Barnabáš upil a pohrdavě řekl: "Hm, vyškovský, to já nerad." "Neblbni, Barnabáši," zahučel půllitr, "dyť matka Příroda dneska nemá čas, pere mladejm smrkům vršky, aby se leskly na jarním sluníčku!" Houžvička se po něm vrhnul a umlčel ho svou věčně žíznivou pusou. Vyprázdněnej půllitr zase odletěl a Barnabáš s Houžvičkou se flákali dál.

"Ty, Barnabáši," zeptal se ještě jednou Houžvička, "jak to, že ti matka Příroda nenosí taky usku?" "No dovol!" nafoukl se Barnabáš. "Su přeci taky nějakej tramp!"

 

________________________________________
Alena Kennedy - Mývala
Trapsavec 1975

 

Brána

Brána
stála podepřena stoletím,
gotickej mundůr
plandal po opuce
drolila svý sny
při zvuku kroků sobotních večerů

I zkamenělej trilobit
probouzel se
z věčnýho spánku,
když noc už měla na kahánku
a dvanáct apoštolů
v maskáčích promočených
zpívalo mše probuzení
a rosou spadlou do borůvčí
vcházeli mnozí,
aby pochopili...

 

_______________________________________
Jaromír Hlavatý - Juan
Trapsavec 1973, 2. místo v poezii pokročilých


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
farář  - Re: Tramp Barnabáš a tramp Houžvička + Brána   |62.240.165.xxx |26.05.2006 21:16:00
Nojo, klasika je holt klasika... to já ješte v tý dobe tahal gumovýho kacera Je to úplne enono - akorát mi prijde, že to tenkrát tomu Juanovi tak o pet kilometru líp psalo, taknák jako zhuštene
Belmondo  - Re: Tramp Barnabáš a tramp Houžvička + Brána   |84.19.66.xxx |29.05.2006 08:57:00
Jo, zdá se mi to Farári podobne. Brána patrí k tomu úplne nejlepšímu, co jsem od Juana cetl (a nebylo toho málo)..
Tony  - Re: Tramp Barnabáš a tramp Houžvička + Brána   |88.100.183.xxx |29.05.2006 10:56:00
To je pravda. Vetšina trapsaveckých letopiscu:)u Juanova jména cituje Bránu...Nekdy jenom jí:)))
Jinak Jarooš mi prozradil další svoji oblíbenou povídku a ujistil me, že se dvakrát presvedcil, jestli nebyla na Folktime.
Tak jí v pátek cekejte... Patrí k trapsaveckým skvostum a byl jsem drobet prekvapený, že na ní ješte nedošlo.
Schválne. O jakou povídku muže asi tak jít??
Belmondo  - Re: Tramp Barnabáš a tramp Houžvička + Brána   |84.19.66.xxx |29.05.2006 14:08:00
Teda nemám prehled co už se tu objevilo, ale že by klasika nejklasikovatejší od Tapi
farář  - Re: Tramp Barnabáš a tramp Houžvička + Brána   |195.39.106.xxx |29.05.2006 14:36:00
To bude náká houlovina - navíc pokud vím, tak tu byl i Vaták, i Treba poslepu, který u Tapiny splnujou podmínku legendárnosti... Leda by to byl Mírovo Dvanácterák
Jaroos  - Re: Tramp Barnabáš a tramp Houžvička + Brána   |62.245.91.xxx |29.05.2006 15:24:00
Ani Tapina, ani "houlovina", ani Dvanácterák... V každým prípadku od dob tvý Víly, o který jsem prohlásil, že je moje nejoblíbenejší, neríkám, že tahle bude (je) bájecná, alébrž že ji za bájecnou JÁ považuju...:-
Tony  - Re: Tramp Barnabáš a tramp Houžvička + Brána   |88.100.183.xxx |29.05.2006 21:00:00
Nápoveda! Autorem povídky je autor:
Básník  - Re: Tramp Barnabáš a tramp Houžvička + Brána   |85.70.37.xxx |29.05.2006 21:08:00
Jo, šoupnout tam rosu a maskáce a je to ! Ješte mrtvej vlak a je to komplet
Belmondo  - Re: Tramp Barnabáš a tramp Houžvička + Brána   |84.19.66.xxx |30.05.2006 08:46:00
TAk že by Cais
Tony  - Re: Tramp Barnabáš a tramp Houžvička + Brána   |88.100.183.xxx |30.05.2006 10:27:00
Cais to není. Je to opravdu hodne známá povídka. Stále mi není jasné, proc na ní na Folktime ješte nedošlo:)
Nápoveda:
Byla napsaná po roce 1989
Johny  - Re: Tramp Barnabáš a tramp Houžvička + Brána   |88.100.112.xxx |01.06.2006 11:34:00
Tak to bude zas nejakej póvl.
Opravdu dobrí autori trapcavce od konce 80. let ignorujou. Nebo ho snad sledujou z dálky
Tony  - Re: Tramp Barnabáš a tramp Houžvička + Brána   |88.100.183.xxx |01.06.2006 12:27:00
Nech se prekvapit, Johny. Každopádne me teší, že jsme vzbudili tvuj zájem natolik, aby jsme ti stáli za reakci:
Belmondo  - Re: Tramp Barnabáš a tramp Houžvička + Brána   |84.19.66.xxx |01.06.2006 14:04:00
Rozumím-li tomu správne, tak od devadesátých let spousta dobrých autoru Trapsavce ignoruje, zatímco predtím tomu tak nebylo. Já tedy sleduji dukladneji Trapsavce teprve od roku 1983, ale at premýšlím, jak premýšlím, nevím jaká jména do této rovnice dosadit. Ale rád se nechám poucit
Alpín  - Re: Tramp Barnabáš a tramp Houžvička + Brána   |62.245.69.xxx |01.06.2006 22:13:00
Tony, deláš to napínavý jak ústrední volební komise . Nicméne vidím ti až do žaludku respektive pocítace, takže: je to od Jenýka, je to o (tuším že Slunecích) smradlavejch kanadách (nebo ponožkách, nebo nohách, nebo o tom všem dohromady, o pavoukách, žížalách, hmm - a název?, pane jo, už je to dlouho ... "Logika"? ... Je to úderný, je to vtipný - a hlavne je to rychle prepsaný, že? :-
Johny  - Re: Tramp Barnabáš a tramp Houžvička + Brána   |88.100.112.xxx |03.06.2006 13:11:00
Sám sleduji Trapsavce od zacátku sedmdesátých let, a dokonce jsem se nekolika prvních osobne úcastnil, takže bys mi snad mohl priznat nejakej prehled, mladíku. Dejiny nezacaly v dobách, kdy jsi vyrostl z krátkých kalhotek
Belmondo  - Re: Tramp Barnabáš a tramp Houžvička + Brána   |84.19.66.xxx |05.06.2006 09:28:00
Ahoj Johny, tvuj paroubkovský styl mi neprijde príliš moudrý. Já se fakt jen zeptal. Úplne normálne jako clovek, kterej v roce 1985 na pet let vzal s kámošema organizování Trapsavce pod svá krídla. A myslím, že nikdy jsme ani v nejmenším nešlápli neuctive do historie Trapsavce ani trampingu. A jestli se v dobe, kdy jsme soutež od Briggi brali zachoval nekdo trošku hloupe a podivne, tak to bylo nekolik zástupcu starší generace, kterí aniž by kohokoliv z nás znali verejne dopredu zacali hlásat, že už Trapsavec nebude tím cím byl, že pro ne koncí, že je to jakýsi odklon?
Napsal jsem, že Trapsavce sleduju PODROBNE od roku 1983 ­ to neznamená, že nevím co se delo od roku 1971 a ver, že jsem mluvil s vetšinou lidicek, kterí Trapsavce od zacátku provázeli. A ješte neco. Nemyslím, že patrím k mladé trampské generaci. Bohužel se v soucasnosti setkávám casteji s netolerancí starších trampských generací vuci mladším než obrácene. A prijde mi to zbytecné.
Takže se vrátím na úplný zacátek, který vyvolal mou reakci na tvuj ohlas. Skutecne jsem se pouze ptal, zda bys mi ty nebo kdokoliv jiný nemohl napsat krome svého i nekterá jiná jména autoru a autorek (jak píšeš opravdu dobrých), kterí Trapsavce ignorují. Docela rád bych s nima mluvil, protože mi fakt na Trapsavci docela záleží a jsou-li to dobrí autori a autorky, tak bych opravdu si rád o tom s nima promluvil.
Johny  - Re: Tramp Barnabáš a tramp Houžvička + Brána   |88.100.112.xxx |05.06.2006 12:38:00
Jo. Pamatuju si na tu tehdejší diskuzi v dobách, kdy s tím Briggi koncila. Dokonce jsem tehdy názory vaší generacní skupiny chápal - už tehdy jsem zastával názor, že pokud si to chcete delat podle svýho, je to vaše vec. Ale soucasne také, že to už nebude Trapsavec, v té forme, v jaké byl kdysi založen. Ani obsahove, ani ideove.
A to se také stalo. Z originální, ciste trampské literární souteže jste behem doby udelali podradne literární soutež všeobecného typu, jakých jsou tucty. Tu "trampskou tématiku" v propozicích, už máte zjevne ciste ze setrvacnosti. Žijete z tradic a kašlete na ne.
Vnejškove to vypadá jako dríve, ale je to jen dojem. Pro toho, kdo si pamatuje je to jen odvar, paskvil puvodního Trapsavce. Obsahem i temi, kdo se toho úcastní. Jak psal Hombre, jste folkari, ne trampové. Jen se trampum ideove blížíte.
To není o škatulkování, ale o názorech. O vztahu k tradicím. Pro vaši generaci ty tradice moc neznamenají. Využíváte je, napodobujete je, ale kašlete na ne. Jsou vám k smíchu.
Viz ty ironické reci o historii.
Jako vývojový posuv bych to bral, jako názorový to neberu. Pro lidi, kterí ty dobové tradice respektují, jste jen okrajovou, dosti úpadkovou cástí trampské kultury.
Nedávno jsem se na Vysocine bavil s partou trampských stoparu, které jsem svezl. Tak kolem sedmnácti, vojenské torny, maskáce. Výsledek: na net nechodej, maximálne povinne ve škole. Pocítace nemají a nepostrádají. Utrácejí za dopravu a výbavu. Trapsavce znají z doslechu, ale hodnotí ho jako padourskou akci, na kterou by za boha nešli.
To je taky realita
Tony  - Re: Tramp Barnabáš a tramp Houžvička + Brána   |88.100.183.xxx |05.06.2006 14:09:00
Ahoj Johny.
Trampská historie k smíchu není. Možná by jsi se divil - co všechno z ní v archívu vlastním a o co všechno se v ní zajímám. Pripravujeme k vydání i knihu o trampské historii a na další spolupracujeme. Protože muj názor je - a v tom se spolu shodujem - že jestli se o neco má soucasný tramping oprít ( v dobe jeho jakéhosi tak trochu úpadku), tak navázání na 90 ti letou tradici, je jednou z cest, jak tomu úpadku zabránit.
Víš Johny - ty fórky s historií - byly na tebe.Ne na historii. Ty sis o ne napsal. Zkus si své príspevky znovu precíst a treba ti dojde, že tvá argumentace z pozice staršího, byla urážlivá. Belmondo to správne nazval Paroubkovštinou.
K smíchu jsi mi byl ty - v tom okamžiku. Ted už ne. Potom, co jsem si precetl tvuj dopis Belmondovi. Tam už argumentuješ bez urážek...
A tak by to melo bejt porád. Jinak zase dojde na ty fórky a to by byla škoda, ne?

Ješte k Trapsavci. Ty ho znáš - z tech posledních let osobne? Já naprosto chápu, že nekomu muže tahle soutež nesednout. To je normální. Každému se preci všechno líbit nemuže. Jenže ty odsuzuješ a znažíš se argumentovat k veci - kterou si v posledních letech na vlastní kuži nezažil.
To je docela odvaha..
Belmondo  - Re: Tramp Barnabáš a tramp Houžvička + Brána   |84.19.66.xxx |05.06.2006 17:02:00
Ahoj, Johny
nezlob se, ale pro me je duležitý hlavne názor lidicek z psavecké smecky (Briggi, Juana, Kavce, Hanky Hosnedlové,...drív i Houly nebo Bóži).
Úpadková cást trampské kultury? Folkari? Dobové tradice? Že na ne kašlem?
Jo kašlem. Nejezdíme do chatových osad - do údolí strídavého proudu (jak to nazývá Tony Linhart).Nejezdíme na ohne, jejichž jedinou náplní je vypití x-becek piva (dopredu upozornuju, že v žádném prípade nejsem abstinent).
Líbí se nám nejen trampská, alei dobrá folková muzika. Treba Miki Ryvola, když mám uvést príklad.
Ty se bavíš s partou stoparu, když jedeš v aute. Já se zase bavím s trampama, když vandruju po celé republice. A snažím se je respektovat. I tebe. Nemužu se jen zbavit údivu nad suverenitou s jakou se odvažujete mluvit za celý tramping

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
15161718192021
22
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib