22.12.2021 Trojice stálic (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
Hned tři folkoví dlouholetí interpreti vydali v tomto roce nová CD. Dva z nich zhudebnili verše básníků, jeden vydal autorské album, ale básně na něm má také.
Slávek Janoušek se zmocnil veršů Jiřího Žáčka a CD nazval Učitel Žáčkovi/ Žáček učiteli. Celkem 22 textů Jiřího Žáčka zhudebnil Slávek Janoušek svým nezaměnitelným rukopisem a podtrhl podobně nezaměnitelným zpěvem. Přiznám se, že na poezii moc nejsem a tím pádem jsem sice vždycky věděl, kdo Jiří Žáček je, ale to bylo asi tak vše. Díky Slávkovi Janouškovi jsem se seznámil s 22 jeho básněmi, takže CD má nejen umělecký, ale i osvětový charakter. Netroufám si hodnotit verše/texty, a tak mohu konstatovat jen, že mě CD potěšilo.
Slávek Janoušek, Jiří Žáček - Učitel Žáčkovi/ Žáček učiteli
Slávek Janoušek, Jiří Žáček: Učitel Žáčkovi/ Žáček učiteli
Vydavatel: Slávek Janoušek, Agentura JAN
Vydáno: 2021
Hodnocení desky: 7,73/10
Seznam písní: Měsíc sebevrahů • Linka důvěry • Jasná noc! Temná noci! • Skeptický sonet o pravdě • O růstu Růstu • Maloměsto • Blues pro Charlieho Chaplina • Má vlast • Labuť letí • Sonet k poctě hlásky Ř • Blaničtí rytíři • Sen o zbloudilé tramvaji • Milování na zapřenou • Můj kraj • Ochotnická • Sen o Mistrovi • Muž z doby kamenné • Blues o noční tramvaji • Slečna Viky • Ptáci jsou chytřejší • Neznámý vojín • Návod k použití knížky básní
Co o albu napsal Pavel Rada: "Párkrát se spojení textaře a autora hudby povedlo, ale párkrát také vůbec. Výsledek je nemastný, neslaný." (6 bodů)

Miroslav Paleček po svých Ježkárnách natočil CD, kde zhudebnil verše Jaroslava Seiferta. Tady už jsem se chytal, i díky povinné školní četbě, více. Mirek Paleček písničky místy trochu natahuje (pampadampam určitě v básních není), ale vlastně si tím zachovává také svůj charakteristický styl. Pokud se vám líbily Ježkárny, budete s tímto zhudebněním veršů také spokojeni.
Miroslav Paleček - Písně domova
Miroslav Paleček: Písně domova
Vydavatel: Supraphon a.s.
Vydáno: 2020
Seznam písní: U okna • Píseň (Jaro, sbohem) • Píseň o jarním svrchníku • Petrolejová lampa • Podzimní píseň • Jarní rondeaux • Rok • Píseň (Maminka) • U pražské Lorety • Robinson Crusoe • Mateřídouška • Verše o víně • Až jednou • Večerní píseň • Ukolébavka • Píseň o lásce

Třetím, kdo natočil CD, na kterém se také objeví básně, je Jiří Dědeček. Tři melodie napsal Georges Brassens, jedna je lidová, dva texty jsou Františka Gellnera (básně) a zbytek je autorovo dílo. Přiznám se bez mučení, mám humor Jiřího Dědečka rád. A tak jsem se na CD těšil a jako posluchače mě nezklamalo. Ovšem jako autora hudebních pořadů v rádiu mě trochu vyděsilo – co z toho, proboha, zahraju ve svém pořadu? No, nakonec jsem vybral Holku za kilo, Zmrzlého dřevaře, Poslední vůli a titulní Nebudu bydlet v Québecu (tam mě některé rýmy na názvy měst dostávají doteď). Pro poslech doma pak doporučuji Sněmovní, Udavači, Psové, Kardinál či Namrzají Nusle. CD má 14 písní, takže 9 doporučených písní je jasná jednička pro album. Jiří Dědeček si nebere servítky, někdy rýmuje a žertuje dost drsně, ale stále vtipně a přesně. Malá příhoda ze studia, když Jiří Dědeček představoval svoje CD. Rovnou jsem řekl – budeme hrát to a to (viz výčet výše) a Jiří Dědeček chápavě pokýval hlavou: „Autocenzura, já vím.“ Na Portě pak hrál Sněmovní a Udavače a měl potlesk vstoje. Neboli – desku si rozhodně pořiďte, neb z rádia všechno neuslyšíte.
Jiří Dědeček - Nebudu bydlet v Québecu
Jiří Dědeček: Nebudu bydlet v Québecu
Vydáno: 2021
Hodnocení desky: 7,73/10
Seznam písní: Sněmovní • Udavači • Francesco Farniente • Fuj • Holka za kilo • Buď matka boží pomocná • Psové • Malý pištec • Zmrzlý dřevař • Namrzají Nusle • Potkan • Kardinál • Poslední vůle • Nebudu bydlet v Québecu
Co o albu napsal Pavel Rada: "Klasicky písničkářská deska s výbornými texty, které se nebojí seknout do živého." (8 bodů)