27.01.2023 Podzimní dluh (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
Níže popisovanou trojici CD jsem v Country radiu představil v pořadu Folkmenu (neděle 21 - 22 hodin) už na podzim, dokonce v jednom případu i s hostem. Interprety vesměs představil i kolega Milan Schmidt v pořadu Srdcem v country (sobota 18 - 19 hodin), ale k psaní jsem se dostal až teď.
Skupina My3 avi natočila po dlouhé době nové CD Realita sen s pěkným a pestrým výběrem 13 písní (mimochodem, přimělo mě vrátit se i k tomu minulému). Slovo „pestré“ je asi nejvýstižnější označení škatulky, do které bych si CD zařadil. Najdeme tam mírné zdravé napětí v muzice i textech (titulní Realita sen, Mrtvé zóny, Na orbitu), trochu romantiky (Příliš), nechybí poezie (zde důraz na text a hudba výborně koresponduje: Mezitím, Jak?), občas se kapela odváží být i mírně pop-rocková (návnada i pro jiná rádia: Anebodonebene, Necítím), skupina se odváží i k výletu s názvuky reggae (Vlak) nebo šansonu či kupletu (Listí ve větru), ale nevyhnula se i jistému cajdáku (Příběhy) a proč bych zapíral, nalezneme i „spadlý řemen“ (Něco jsem zapomněl říct). Ovšem jeden kousek se mezi těmi 12 silnými ztratí. Všimněte si, že jsem vyjmenoval všechny písničky, což nebývá zvykem, obvykle mě na CD zaujmou 2-3-4 typické a ostatní beru jako doplnění těch pro mě stěžejních. Že je to to silné a nekonvenční album, o tom svědčí i prosakující informace od akademiků Anděla, kohože v prvním kole nominovali. Ale to bychom už předbíhali. Sympatické je, že jako autoři jsou uvedení My3 avi (to uvítají vypisovatelé playlistu a nemusí se bát, že zahrají něco, u čeho pak opomenou uvést jednoho z pěti spoluautorů). Album má booklet s texty a velmi milou, malovanou obálku, která naznačuje mnohovrstevnatost obsahu alba. Vypadá na první pohled poeticky, ale při bližším zkoumání obrázku najdeme všelijaká překvapení, o kterých pak uslyšíme v písních.
My3.avi - Realita sen
My3.avi: Realita sen
Vydáno: 2022
Hodnocení desky: 9,00/10
Seznam písní: Realita sen • Magdaléna • Příliš • Anebodonebene • Vlak • Něco jsem zapomněl říct • Listí ve větru • Příběhy • Mrtvé zóny • Necítím • Na orbitu • Mezitím • Jak?
Co o albu napsal Pavel Rada: "Desítkama letos šetřím, ale tady jsem nepochyboval. Melodika i texty mne prostě baví. A je to i velice dobře nahrané a smíchané." (10 bodů)

Dalším CD jsou Čtyři léta skupiny Katie, vydané už v roce 2021. Skupina myslí i na svou prezentaci nejen v Čechách, a tak je poměr písní v češtině a angličtině 6:4, což je snesitelný mix. A také výraz soudnosti, když skupina vybere právě 10 písní. Přinejmenším posluchač může konstatovat, že skoro mají angličtinu jako druhý rodný jazyk, i když přeci jen jsou poznat české kořeny ve výslovnosti. Ale dojmu to neubírá. Pokud bych měl škatulkovat, tak je to dynamický pop-rock s přesahy k folk-rocku. V tomto ohledu mě zaujala zejména skladba Jen tak, ale i In love a Stíny, k pop-folku se blíží třeba Do neznáma. Nechybí i velká melodie – Třetí hádanka, naopak na text upozorní názvuky africké hudby na začátku skladby V povětří. Anglickým hitem by mohl být Plan of life, českým pak Odpouštíš. Ani tady nechybí potřebná, ale trochu zdlouhavá romantika, i když skladba zdaleka není nejdelší: This night, ale ta už výsledný dobrý dojem z alba nestihne zkazit. Katie natočili kompaktní album, kde písničky hudebně i aranžemi drží při sobě a jasně určují tvář kapely. Koneckonců, hudební dramaturg Country radia zařadil hned tři písničky do rotací, což je v podstatě vyznamenání. A se skladbou Jen tak skupina i úspěšně soutěžila v loňském Talentu Countryradia, jehož letošní ročník, mimochodem, je už opět vyhlášen.
Katie - Čtyři léta
Katie: Čtyři léta
Vydáno: 2021
Seznam písní: In love • Jen tak • Třetí hádanka • Stíny • V povětří • Plan of life • Do neznáma • Odpouštíš • Without you • This night

Třetím albem, které mělo na vlnách Country radia premiéru je CD Jinačí skupiny Zkusmeto. Také soutěžili v loňském Talentu a také se hodně líbili. Skupina to bude evidentně soutěžní, protože jsem ji potkal i na Notování. Zaujmou vás především barevné vokály a pestrá a průzračná instrumentace s důrazem na klávesy. Je znát, že se skupina především snaží posluchači předat sdělení nebo názor, a tomu je přizpůsobena i muzika, někdy jakoby jen podbarvuje, málokdy chytíte zapamatovatelný refrén, ale vcelku to nevadí. Některé formulace jsou trošku poplatné mládí skupiny, ale oceníte upřímnost. Musíte také překonat někdy rozpačité předehry, ale vyplatí se to. U mě zvítězila jednoznačně Folková a Mám zas hlad, tady jakoby kapela byla polita živou vodou, přičemž neslevila na kvalitě, doporučuji ještě Umění, Za co, Obrazy a také titulní Jinačí. Naopak bych si odpustil Věci a V bytě.
Zkusmeto - Jinačí
Zkusmeto: Jinačí
Vydavatel: Vlastním nákladem
Vydáno: 2022
Hodnocení desky: 7,10/10
Seznam písní: Umění • Jinačí • Za co • Vlčí máky • Odrazy • Novinky • V bytě • Ze čtyř stěn • S proudem • Věci • Obrazy • Mám zas hlad • Folková • Bezejmenní
Co o albu napsal Tomáš Doug Machalík: "Album bohužel odhaluje i to, co se při živém vystoupení ztratí, třeba nepřesnou intonaci či nedbalou výslovnost. Rezervy vidím i v oblasti textů, kladně naopak hodnotím, že zpěv nestojí jen na jednom či dvou hlasech." (6 bodů)