01.11.2000 Pročne (Tomáš Zeno Václavík)    PDF Tisk Email

Vydavatelství CASEY, Šafaříkova 688, Hradec Králové

Obashuje písně: Letokruhy - Kartář - Zvrhlíci - Bezejmenná - Sběratel- Horor - Ztracený syn z království Špíny - Mávej - Dialog - V bublině - Minulá staletí- Zahradní - Pro tebe - Jedeme dál - Prší.

Celkový čas 44:33.

Skupina Pročne z Hradce Králové vydala své první album počátkem léta. Když jsem otevíral obálku, ve které mi přišel od vydavatele Vládi Růži jeden exemplář k recenzi, psal se už začátek listopadu. Album už za sebou melo prodané kusy i křest, existovaly už první ohlasy. Pokusím se tedy přinést svůj pohled na album těm, kteří kapelu neznají, případně znají, ale zatím s koupí desky váhají. Takže pěkně postupně.

Na první pohled se jedná o CD zabalené v umělohmotné krabičce. Ta je čtvercového tvaru, ovšem samotný disk je zcela překvapivě tvaru kruhového. Booklet je vzhledu nevábného, technickou nekvalitu fotografií bohužel jejich obsahová stránka nevylepší. Reklama je všudypřítomná, bez té by to asi už dneska nešlo. Ale vlastně je dobře, že jsou některé firmy ochotny folkovou produkci podpořit. Nevím, zda bylo záměrem neuvádět některé podstatné údaje (např. celkový čas, sólové zpěvy atd.). Pokud však ano, šlo o záměr špatný. Ke smůle těch, kteří by si rádi písně zahráli a zazpívali sami chybí i texty, ale to jest u prvotin jev velmi častý. Naštěstí nechybí kontakt na kapelu (i když přes agenturu), což hodnotím obrovským znaménkem plus.

Při poslechu desky člověk na obal po chvíli zapomene. Mirek Hron dává záruku dobrého zvuku a také jeho zásluhou je technická kvalita nahrávky vynikající. Kapela nahrávala ještě ve složení Adéla a Míša Hanzlovy (flétny, rytmika, zpěvy), Milan ?ána (kytary, housle, zpěv), Petr ?ihal (kytara, mandolína, zpev) a Michal Stárek (baskytara, zpěv). Většinu písní se jim podařilo skvěle interpretovat, muzikantské zkušenosti rozhodně nejsou zanedbatelné a některé vokály jsou víc než povedené (Kartář, Mávej). Pro příčnou flétnu mám už od dob Jethro Tull osobní slabost, takže své potěšení z jejího použití snad ani nemusím zdůrazňovat. Celkově se dá výběr nástrojů považovat za dobrý. Také výkon hostů si zaslouží alespoň krátkou zmínku, zvláště se mi líbily perkuse Miloše Dvořáčka mladšího (nejvíce asi v písni Ztracený syn z království špíny).

A teď pár slov k tomu nejdůležitějšímu, k samotným písním. Po hudební stránce se jedná o zajímavé nápady, v této oblasti je výrazným tvůrcem Milan ?ána (líbily se mi melodie písní Zahradní, Minulá staletí, Dialog). Takou zvláštnůstkou je píseň Bezejmenná, která svou délkou 6:18 hrubě překračuje průměrnou délku ostatních písní a nepůsobí zcela celistvě a kompaktně. Ovšem hotovým neštěstím a doslova živelnou pohromou je zařazení písně Horor. To se vážně tahle píseň členům kapely líbí? Vždyť snad není nutné za každou cenu na desku nacpat vše, co se ve studiu nahraje. Tím se taky tak trochu dostávám k textům. Nejen píseň Horor je totiž textarským hororem. I autoři ostatních textu mají tendence sklouzávat k až začátečnickým chybám, necelistvým myšlenkám, rozdrobeným textům či obehraným rýmům (raději nechci uvádět příklady). Zde je třeba pochválit Adélu Hanzlovou za její text k písni Sběratel a také se konečně zmínit o jednoznačně nejlepších písních alba, kterými jsou Ztracený syn z království špíny, Zvrhlíci a Kartář. Všechny tři jsou dílem Aleše Halamky (hudba i text), o kterém se (což je překvapující) v bookletu nepíše ani slovo. Člověk se tedy muže pouze domnívat, zda jde o přítele kapely nebo snad bývalého clena...

Pokud bych měl celek hodnotit nějakými body, držel bych se pravděpodobně středních hodnot. Přestože jsem ve své recenzi asi nebyl zrovna příliš pochvalný, chci závěrem vyjádřit své potěšení nad vznikem tohoto alba. Musí být totiž chápáno i se svými chybami jako prvotina kapely, která se hodlá dále pilně vyvíjet a zlepšovat, a která nehodlá usnout na vavřínech. Takže si nové album skupiny Pročne klidně kupte (nejsem si zcela jist, ale cena by se mela pohybovat okolo 200,- Kč) a společně se mnou doufejte, že to druhé bude vyzrálejší a lepší, stejně jako další tvorba nadějně znějící mladé kapely Pročne.