26.01.2004 Douda Band debutoval Na Jabloni (Dušan Trličík)    PDF Tisk Email

V roce 2001 mě na Zahradě na scéně u Radnice upoutala jedna kapela, kterou jsem si zapamatoval. Nebyla tehdy ještě příliš známá, protože měla za sebou necelé dva roky existence. Byl to ostravský Douda Band, který koncem minulého roku přišel se svým prvním albem, s názvem Na Jabloni. Toto CD obsahuje 10+1 písní, které mi, zcela upřímně, hned na první poslech udělaly radost. Nevěděl jsem, je-li to dobře, nebo špatně, protože za okamžitým dojmem někdy může znamenat i rychlé zklamání z následného nenaplněného očekávání, ale je pravdou, že po prvním poslechu desky následoval další a pak další a další poslech, až jsem se nakonec rozhodl, že o této zajímavé desce naší folkové scény něco napíšu.

Douda Band - foto: Vít Urban ©

Kapela v současné době hraje ve složení doprovodná kytara a zpěv (Lubomír Hroch), sólová kytara (Martin Melichar), housle (Ondřej Zedníček), baskytara (Roman Kašperlík) a zpěv (Zuzana Teichmanová). V kapele také někdy hostují další hráči na  bicí a perkuse a foukací harmoniku. Má za sebou mnohé úspěchy v soutěžích a získala již několik cen na různých festivalech, jejichž seznam můžete najít spolu s dalšími informacemi na www.doudaband.cz.

Rozlišovacím prvkem kapely je především dominantní hlas zpěvačky Zuzany Teichmanové, který mě osobně zní něco mezi čerstvým dřevem z našich luhů a hájů a chirurgickou ocelí, která zabalená do kořeněného zábalu s hřebíčkem a možná ještě jiným dalším kořením, které neumím pojmenovat. Tento hlas je spolu se zpěvaččiným "feelingem" nepřehlédnutelný široko daleko a může dle mého soudu snadno soutěžit se špičkami mezi ženskými hlasy naší folkové scény. Uvedenou skutečnost podporuje také výběr repertoáru a fakt, že nejméně k šesti písním z alba si Zuzana sama napsala text, nebo se na sestavení textu podílela (Lesantén, Samotářská, Na Jabloni, Netopýr, U kašny, Přetichá).

Na albu najdeme dvě písně na "vděčné téma", tedy lidové písně (Tulipán, Jój mamo), v kapelní úpravě, a proto nijak nevyčnívající, nebo propadající v celkovém kontextu. Další písně jsou kromě jedné hudebním dílem kytaristy a zpěváka Lubomíra Hrocha, který poskytl kapele kvalitní nekonfliktní materiál pro stavbu vlastního repertoáru. Úvodní píseň alba, Přípitek, na slova básně Jana Skácela (která se ke zhudebnění přímo nabízí) je toho důkazem. Je to klasická "vtěrka", která dokáže znít v uších hodně dlouho.

Celkově album poskytuje různorodý hudební materiál, který je výrazem kapely srovnán do jednoho šiku a působí homogenně. Netopýr, Procházky, U kašny je trochu folkrock, Samotářská je zase písnička, kterou bych si asi dokázal představit třeba u Nezmarů, (kdyby ovšem používali bicí). Album obsahuje také jednu pohodovou a nekonfliktní instrumentální skladbu Pro Rudu, ve které si zahrál sólo na foukací harmoniku hostující hráč Rudolf Švidernoch. Texty v písních jsou většinou poetické bez vypočítavě vykonstruovaných příběhů a promyšlených point a jsou zcela v rovnováze s hudbou, takže mohou být bez problémů poslouchány jak ve vodorovné poloze v teple domova, tak i tam, kde si zpříjemňujeme prostředí při jiné než odpočinkové činnosti.

K velmi dobrému dojmu z desky, ve které zní šlapající basa a místy až rockové bicí v podání hosta Ivo Batouška (Jumping Drums) jistě přispěla vydařená práce v nahrávacím studiu, kterým v tomto případě bylo Bluestudio Třinec se zvukovou režií Přemysla Lance, kterého, jak jsem se dozvěděl ze zákulisí, přes rameno sledoval neodmyslitelný člen kapely, zvukař Pavel Kareš.

Dlouho jsem přemýšlel, co bych této desce vytknul a na nic jsem nemohl přijít. Až jsem jsi ji pouštěl asi podvacáté, už jsem to měl - je velmi rychle přehraná.  Ovšem nutno bez odkladu dodat, že i se svými necelými 38 minutami může být pro posluchače opravdovým zážitkem a myslím, že by neměla chybět v žádné hudební sbírce. A rád dám nakonec zapravdu Otovi Maňákovi, který svým "sleeve note" doprovodil booklet tohoto alba, protože mám stejný pocit, že muzikantská pokora a poctivost jsou jedněmi z dalších znaků muziky Douda Bandu a že je to znát i z nahrávky na tomto albu.