gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

22.10.2007 2+1 rovná se první (Lukáš Vořech Pokorný)    PDF Tisk Email
Recenze

Folkové trio Šantré již jednou neuniklo mé pozornosti. Před dvěma lety jsem se však nedokázal přesně vyjádřit a tak má reportáž nakonec sekla ostřím hanlivým. Je čas pokusit se na hudbu této skupiny podívat s odstupem několika let a využít faktu, že vydali svou debutovou desku 2+1. S trochu nadsázky se tedy ptám: budu "kydat hnůj", nebo přát téhle modré desce špetku toho "pokakaného štěstíčka"? Abych pravdu řekl, tak od každého ždibec.

Pod deskou 2+1 se podepsali i Jiří Lenk a Michal Kadlec (oba pod zvukovou režii). Nahrávalo se ve studiu Jumbo Tymákov a v Experimentálním studiu Liberec. Když dodám, že Michal Kadlec se tu podepsal i pod hudební režií a na dobré třetině desky zní buď jeho hlas, nebo nějaký nástroj jím ovládaný, pak vzniká otázka, nakolik se tahle deska blíží třeba zvuku Jarretů. Ti tu vystupují i jako hosté, ale naštěstí jen v jedné písni, a to ještě navíc nemuzikantsky (hrají si tu na hospodské štamgasty v písni Salvador Dalí). Jediným dalším členem společnosti elektronického folku (tím myslím Jarret), který přiložil svůj muzikantský um, je bubeník Jan Noha (ale to nikoho jistě nepřekvapí, páč hraje s kdekým a leckde) a toho si tu pomalu ani nevšimnete, jak se dokázal přirozeně skloubit se zbytkem kapely. Obava je tedy na místě, ale ve skutečnosti se po prvním poslechu rozplynula jako dým. Rozhodně uslyšíte Šantré, jen to bude místy vypadat, jako by už nebyli jen tři (Inka Tognerová - zpěv, Dušan Vainer - kytary a Pavel Hloušek - baskytara) a dodávám, že je to ku prospěchu věci.

Co vás na každém CD zaujme jako první je samozřejmě přebal. O ten se postaral Jan Buriánek a nutno podotknout, že mne mile překvapil. Nejen tím, že je v mé oblíbené barvě letního sytě modrého nebe, ale také pro až geniální přístup k zobrazované věci. Na úvodní fotografii je totiž pouze pět drátů a tři sedící vlaštovky. Až jsem měl pocit, jako by ty létací potvůrky páně fotografovi pózovaly. Možná můžete namítnout, že to celé působí hrozně stroze a jednoduše, ale rozhodně to neztrácí myšlenku (tři vlaštovky = tři muzikanti = Šantré) a když přidám, že ani design stránek Šantré není žádný do očí bijící grafický boom, tak mi přijde, že je to vlastně příhodné.

První náslech mne doslova šokoval a zklamal. Bylo to takové nic neříkající, až bych řekl, že fádní a nudné. Pak jsem ale odložil vrtačku a přestal jsem dělat díry pro hmoždinky, setřel z čela pot a uvařil si meltu (kafe opravdu moc nemusím) a zkusil to podruhé. A hle, jak jsem svůj názor změnil. Nakonec největší poznatek, jež bych o této desce mohl napsat je, že se nehodí jako podklad k akční činnosti, ale jako příjemná dekorace v čase odpočinku, neboť pohodu přímo evokuje. Vlastně je jako sladký dortíček, který si chcete vychutnat, počínaje prvním zabořením lžičky, konče takřka posledním oblíznutím drobečků z talíře. Ale jak už to tak bývá, některé části dortíčku mohou být zkažené, nebo vám jen nepřijdou k chuti.

A tím začnu, abych nakonec článek mohl zakončit jen samou chválou.

Když jsem surfoval po stránkách jisté hitparády, zjistil jsem, že její posluchači poslali píseň Moknu ze základního kola postupně až do finále. Přiznávám, že považuji za zajímavý a příjemný tah dát na začátek desky píseň o dešti v rychlejším tempu a na závěr (dle zavedeného klišé, že na konci desky musí být komorní pomalá píseň se silným emociálním zabarvením) píseň o dešti v pomalejším tempu. Ale vyjma básnicky zdařilého textu Jardy Síbrta mě ta píseň moc neoslovila. Chvíli jsem si nad tím lámal hlavu a pak asi na desátý poslech mi došlo, že vůbec nemá melodii. Nebo alespoň ne takovou, která by mi přišla zajímavá. Na druhou stranu se do toho vyprávění Inka snaží seč může dát alespoň kousek emocí. Druhou chybou této písně je, že začne příliš prudce. Jako by ji někdo vrhnul jako černého pasažéra do rozbouřeného oceánu a ještě navíc jí rychle dojde dech, takže téma se nestihne ani řádně rozvinout a skončí.

Podobný problém s nešikovným zacházením s tématem jsem měl s oběma zpracováními básní Jana Skácela. Most jsem znal už z dema a v kytarové podobě mi přišel mnohem milejší. Opět se mi zdálo, že si Šantré hrají se zavedenými klišé. Tentokrát, že pomalým písním sluší klavír, což je pravda, ale klavír akustický, nikoliv klávesy s efektem, který tomu textu vzal duši. Na druhé straně flétnové sólo v půli písně můj trochu nepříjemný pocit z nepovedené práce kompenzovalo. A u Mrtvých je to osobní problém. Hradišťan jen tak někdo nepřekoná. U tématu "shledání se s duchy svých předků" si prostě představuji velkolepou parádu a tudíž i symfoničtější aranž.

Vyjma minulých třech výjimek je deska nabitá emocemi. Třeba Dešťobáseň je odlehčená veselou ironií. Nálada v písni Jedinou větou se s prvními brnknutími do kytar okamžitě mění a Inka Tognerová zpívá vážně a možná i trochu vzpurně. Poprvé se na desce setkáváme s oblíbenou metaforou Dušana Vainera jako textaře, jež se pro mne u Šantré stává typickou vlastností, a tou je smrt a umírání.

Tento jev v písních nevystupuje vždy přímo, většinou tak reprezentuje jen fakt, že i běžné věci, jako je rozchod, zmiňovaný právě v Jedinou větou, rozděluje život do dvou etap, kde návrat do předchozího stavu je nevratný, stejně jako mrtvý již neobživne. Byť i o to se na desce, jak už víme, pokouší skrze Skácelův text Mrtví. Dalším takovým příkladem je určitě Znebeslečna (což je krásné novotvaré pojmenování strážného anděla), která mi připomněla Dušanovu krátkou éru za baskytarou v Načasu 3 (i v repertoáru této variace jiné známé kapely byste našli podobná "andělská" témata). A navíc je to jedna z těch krásně melodicky chytlavých písní.

Ano, chytlavé melodie byste našli nejen u Znebeslečny, ale určitě po této stránce stojí za zmínku i písně Jsi, Zdeňce, Nedočkavá a Skořice a zázvor.

Druhou vlnou textařských námětů jsou partnerské vztahy. Konkrétně rozchody (Jedinou větou, Příteli), vlastní prožívání vztahu (Jsi, Tak jako slunce), nebo o krátkých vzplanutích  -sexu (Zdeňce, Nedočkavá a Skořice a zázvor). Každopádně, byť se tvorba Šantré může zdát na první pohled hodně monotématická, pravdou je, že vždy jsou jejich texty zároveň básněmi  plnými metafor, a tak jen velmi těžko dokážu zaměřit autorovy inspirace. Protože realitu můžete metaforami zahalit do závoje, který jako kouzlem při odhalení nastavuje nové obrazy, v kterých se zrcadlí sám posluchač.

Závěrem už zbývá jen povznést do nebe nádherný alt Inky Tognerové, který jako jeden z mála ženských hlasů na naší folkové scéně není osobitý jen barvou, ale také nosností emocí, a tím je mi hodně sympatický.

Tak nakonec to nedopadlo tak zle, nemyslíte? První deska Šantré sice asi nebude patřit mezi moje nejoblíbenější, ale rozhodně už nelituji, že jsem si ji koupil. A vzhledem k tomu, že poslední dobou jen vzácně nacházím shodu s veřejným názorem publika i kritiky, tak ač já to na kandidáta na příštího folkového Anděla netipuji, dost možná se najde pěkná řádka hudebních kritiků, kteří této desce hlas dají, protože je to velmi slušně zahrané a po textařské i instrumentální stránce detailně propracované dílo. Pak bych ale doporučoval hudební ocenění vhodně přejmenovat?.


Sdílet na...
Kam dál?

» Alternativní muzikanti ve skotských sukních! (Lenka Šípková)

» Folkové Chvojení 2013 – velké chvíle se známými i neznámými jmény (Jana Štěpánková)

» Vánoční Šantré s Pětníkem již tento pátek (Šantré)

» Setkání v Herálci obrazem... (Jiří Esser)

» Adrenalinový večírek se super šťastným vítězem (Honza Dobiáš)

Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Cimbura  - Re: 2+1 rovná se první   |89.176.63.xxx |22.10.2007 09:07:00
Kdybych si, byt i omylem, pustil CD, které zde Vorech podrobuje svému intelektualistickému recenzenství, jako doprovod k rachotu elektrické vrtacky, rozhodne bych se s tím nikde nechlubil... Každej jsme nákej..
Tomáš Pohl  - Re: 2+1 rovná se první   |80.188.72.xxx |22.10.2007 09:40:00
I intelektuál potrebuje obcas povesit nového Picassa na zed
Stráša  - Re: 2+1 rovná se první   |89.235.16.xxx |22.10.2007 12:09:00
...aneb Jak muzikant zmutoval v kritika..
Petr  - Re: 2+1 rovná se první   |82.209.3.xxx |22.10.2007 15:10:00
nádherné CD Šantré, me se líbí a moc. A ty vrtej a vrtej. Delám v baráku elektrinu. Tam se vrtá. Bereš??? Hluchý vrtá, kdo chce slyšet poslouchá!!!
Inu tak
Petr Sedláček  - Re: 2+1 rovná se první   |217.194.34.xxx |22.10.2007 15:12:00
Vono za doprovodu vrtacky zní máloco dobre. Asi by opravdu bylo dobré se pro jednu z tech cinností rozhodnout. Treba i definitivne
Honza Žamboch  - Re: 2+1 rovná se první   |62.177.106.xxx |22.10.2007 15:57:00
To zas Vorech píchl do Šantrího hnízda...:-
Džexna  - Re: 2+1 rovná se první   |88.100.10.xxx |22.10.2007 16:00:00
Hele, lidi, a nechtel Vorech tim "vrtáním" naznacit, že CD Šantré je proste urcené pro soustredený poslech? Copak vás tou recenzí nepresvedcil, že "vypnul vrtacku" ve chvíli, kdy jej písnicky Šantré donutily k soustredení a pak k opakovanému a pozornému poslechu? Vorech má svoje specifické vyjadrování, ale jádro pudla, co na desce našel vydareného, co méne a jak deska celkove pusobí, napsal a oduvodnil
Petr  - Re: 2+1 rovná se první   |82.209.3.xxx |22.10.2007 18:06:00
NECHTEL !!!
Jarda Síbrt  - Re: 2+1 rovná se první   |80.250.28.xxx |22.10.2007 18:16:00
Dovolil bych si zde zcela souhlasit s Džexnou. Je videt, že Vorech neposlouchal CD jen jednou a na recenzi nechal kus práce. Formuloval celkem jasný názor, se kterým lze souhlasit, nesouhlasit, polemizovat, ale každopádne je jednoznacne jeho, cehož si já osobne cením.
(A to nepíšu z titulu, že mi pochválil text, ale jako ten, kdo už si zkusil verejne napsat recenzi nejakého alba, a ví, kolik to stojí práce a jak to muže být nevdecné.)
Možná by vecná kritika, ci polemika Vorecha potešila víc, nemyslíte
HK  - Re: 2+1 rovná se první   |82.100.58.xxx |22.10.2007 19:01:00
Novou desku Nacasu mužeš poslouchat i pri vrtacce. Ostatne s tímto cílem jsem ty písne psal . Recenze pekná. Honza Komí
Honza  - Re: 2+1 rovná se první   |82.100.58.xxx |22.10.2007 19:02:00
Mas ji u me. H
Tomáš Pohl  - Re: 2+1 rovná se první   |85.70.37.xxx |22.10.2007 19:30:00
Vážení, toho Picassa jsem myslel jako vtip, ale jinak bych se Lukáše zastal. Tu vrtacku u nej neberte moc vážne, to bylo zajímavé entreé, nic víc. Já myslím, že desku poslouchal pozorne a nekolikráta bez vrtání . Na rozdíl od predchozí recenze mu nemužu vytknout ani tu "jepicí" práci. Chce to kapicku nadhled, nic víc. Pekné
Dušan Smrťák Vainer  - Re: 2+1 rovná se první   |195.56.169.xxx |22.10.2007 19:49:00
Pokud jde o mne, recenze se mi líbí. Souhlasím s Džeksnou i všemi jejími nohlsledy, Jardo )Díky Vorechu. Po pravde - cekal jsem, že to bude ponekud šroubované. Ale v pohode. Samozrejme bych byl rád, kdybys desku vychválil do nebe celou, ale co nadelám, že...? Nekteré veci me ale prekvapily (treba ty mrtvoly v mých písních...), s nekterými nesouhlasím (na konci desky nemusí být pomalá písen, boom znamená rozmach, konjunkturu...) s nekterými ano (príliš rychlý zacátek Moknu...). Ale vzhledem k tomu, že jsi mi kdysi tvrdil, že by se mi urcite líbil jakýsi Landuv muzikál jsme dopadli ješte ocela dobre )) Tak ješte jednou díky a prijd si nás nekdy treba poslechnout naživo
Petr  - Re: 2+1 rovná se první   |82.209.3.xxx |22.10.2007 20:33:00
Je to takové divné - vorechov
Klára  - Re: 2+1 rovná se první   |62.177.80.xxx |22.10.2007 23:01:00
..aby ji "vychválil celou" - ješte že jsem tu recenzi nepsala já, to by byla diskuzicka Vorecha se taky musím zastat, napsal to vecne, takže je z toho jasné, co se mu konkrétne líbilo/nelíbilo. Já jsem byla k poslechu násilím donucena v aute HN, takže se radši nebudu rozepisovat podrobneji, ta afektovanost a témata mi vadí porád a Skácel me hodne zarazil.. Nicm. presto musím ríct, že to je slušne natocené ;-
Jana  - Re: 2+1 rovná se první   |212.71.129.xxx |22.10.2007 23:32:00
"nádherný alt Inky Tognerové" ????
jan-matej rak  - Re: 2+1 rovná se první   |89.24.5.xxx |23.10.2007 00:01:00
Desku jsem slysel a musim rict, ze se mi potvrdilo to, co si myslim davno. Totiz, ze desky kapel se maji tocit bez hostu. Jak moc mam Santre rad a jak moc se mi libi jejich schopnost poradit a vystacit si sami, tak mi na te desce tohle schazi. Myslel jsem, ze uslysim Santre, ale slysel jsem Libereckou Hudebni Skupinu. Ale i tak k desce gratuluju - tu moji taky v novinach sepsuli, jsme na jedny lodi
Honza Ř.  - Re: 2+1 rovná se první   |80.188.113.xxx |23.10.2007 00:28:00
Já jen krátce k tem Skácelovým Mrtvým: zpusob, jakým to Šantré udelali (ta skvele napjatá melodie i jednoduchá a pritom dramatická harmonie bude nejspíš Smrtákova?), je obdivuhodný! To je poezie sama! Díky
Honza Žamboch  - Re: 2+1 rovná se první   |85.92.62.xxx |23.10.2007 01:23:00
Moje rec. Pompéznost s jakou k té básni pristoupil mistr Pavlica je vecí osobního vkusu autora hudby. A samozrejme, také vkusu uší, které to poslouchají a mají z toho husí kožu na hlemíždích (ždovi?). Me se líbí mnohem víc Dušanova verze. Také ti za to Smrtáku dekuji. Ovšem s tím elektrofonikovaným PVC piánem v Mostu (te?) ste to fakt potali. To se nedalo sehnat krídlo?... Až me padne ten Mráz do rukou... Ale dost bolo pind, šak Smrták nejlíp už ví, co a jak...:-
Petr Sedláček  - Re: 2+1 rovná se první   |217.194.34.xxx |23.10.2007 09:13:00
Taky me zarazilo, že jsem si doposud nevšiml, že by Inka mela alt... A zvláštní je, že to uniklo jak Ince, tak její ucitelce zpevu. Ach jo
Petr Sedláček  - Re: 2+1 rovná se první   |217.194.34.xxx |23.10.2007 09:22:00
Jo. Takže Inka má alt, jo? Most nemá melodii? Mrtví se vzynacují nešikovným zacházením s tématem? Probuh
Belmondo  - Re: 2+1 rovná se první   |84.19.66.xxx |23.10.2007 09:49:00
Rekl bych taky, že práve zhudebnená poezie je na téhle desce to nejlepší. A taky souhlasím s tím, že zvuk kapely, který známe z koncertu je ponekud zarovnán. Prestože to asi byl i zámer si vetšinu písnicek, predevším tech umocnovaných zpevem Inky poslechnu radeji na koncerte.
Presto, kdyby každá kapela se mohla pochlubit takovou první deskou..
Kuba Horák  - Re: 2+1 rovná se první   |82.150.164.xxx |23.10.2007 10:17:00
Marne prohlížím již nekolik hodin severoceské hlemýžde doufajíc, že spatrím husí kuži. Žambochu, koukni na to ješte jednou, zaposlouchej se...ríká se, že máš skoro stoprocentní tenhleten...sluch - nekdákají ti šneci tam u vás?

p.s. ta básen se mi zdá výborne zhudebnen
Jarda Síbrt  - Re: 2+1 rovná se první   |80.250.28.xxx |23.10.2007 13:16:00
Verze Mostu na desce byla první vec, která me vyložene zklamala. Práve proto, že mám tuhle písen tolik rád, me tato úprava zamrzela. Kytarová verze mi pripadá o moc lepší. (Jak píše Hozna, s krídlem by to urcite znelo líp, ale porád si nejsem jist zda líp než s kytarou. Možná v jiné aranži?
JS  - Re: 2+1 rovná se první   |80.250.28.xxx |23.10.2007 13:19:00
Zklamání to bylo skoro takové, jako by mi behal Mráz po hlemýždovi :
Kuba Horák  - Re: 2+1 rovná se první   |82.150.164.xxx |23.10.2007 14:43:00
Jardo, pamatuju si te za slušnáka-)) At jsem treba za vola, ale mne se ta verze docela líbí, i když by cisté krídlo (odtud asi ta husí kuže) asi znelo lépe
Jarda Síbrt  - Re: 2+1 rovná se první   |80.250.28.xxx |23.10.2007 17:50:00
No, treba jsem jím kdysi byl. (Je treba sáhnout do svedomí a zamyslet se nad tím, kdo me zkazil.) S hlemýždem zacal Žamboch. Já jsem jen cítil potrebu verejne se pridat k tem, kterí to cítí podobne. Ovšem nijak nepopírám, že je to jen muj osobní názor
Dušan Vainer  - Re: 2+1 rovná se první   |195.56.169.xxx |24.10.2007 08:08:00
Mateji, asi Te to prekvapí, ale obávám se, že na jedný lodi nejsme. Já totiž nemám pocit, že by nekdo naši desku sepsul. Snad Krome Kláry, ale to je standartní situace, u Kláry to není otázka desky, ale toho, jaká se jí líbí muzika
jan-matej rak  - Re: 2+1 rovná se první   |89.24.5.xxx |24.10.2007 10:12:00
ok, to je fakt. Nejdriv jsem mel pocit, ze vas sepsuli, pak jsem si to precet znova a mel jsem jiny dojem. Takze nikoli bohuzel, ale zaplatpambu na jedny lodi nejsme! Preju vam vic kladnych reakci,m
Tomáš Pohl  - Re: 2+1 rovná se první   |80.188.72.xxx |24.10.2007 10:31:00
Mateji, kde ti sepsuli tvou CD s Ježkovými písnemi

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
1516171821
22
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib