18.05.2011 Dobří koně se vracejí, bojte se (Miloš Keller)    Tisk
Koňaboj mi před pár lety udělal velkou radost. Škoda, že pánové a dáma neumějí držet slovo. Nedá se nic dělat, máme je tu zpátky s CD Zdálo sa ně, zdálo.... Říkal jsem si, když jsem se tuto novinu dozvěděl, že při návratu budou plni sil a decibelů, basové kytary budou dunět naplno a vůbec to bude celé hodně echt folklórní. A to jsem se zmýlil. Hledal jsem své předchozí recenze, abych z nich použil fráze a obraty a ono je mi to na nic. Stalo se totiž něco daleko horšího. Koňaboj celou tu dobu, co byl v exilu, nenabíral sílu, ale spal a zaspal vývoj muziky. A co nezaspal, to jakoby zapomněl. Těšil jsem se na bujného koně, kterého bude radost recenzí krotit a místo toho se přivlekl na CD oježděný cirkusový koník.
Selhalo to úplně ve všem. Instrumentace je rocková asi tak, jako byly sovětské „rockové“ skupiny rockové v době perestrojky v druhé polovině osmdesátek. Shodou okolností jsem si pár dnů před poslechem CD Koňaboje pouštěl staré supraphonské výběry Ruleta a Větrník a Koňaboj by mezi tehdejší rockery zapadl k nepoznání. Tehdejší hodnostáři by ho ještě pochválili za spojování moderní mládežnické hudby s folklórem a pozvali někam na První máj. K „tvrdým“ hudebním základům je přilepena flétna, fujara a možná pár dalších troubítek, cimbál zní, jako když jakési klávesy imitují cimbál a housle jsou tam jasně jen pro to, aby si to nikdo nepletl s výše uvedenou formou rocku. Bohužel, absolutně se to do celku nespojilo. Plochost a jednorozměrnost písniček podtrhuje ještě stále stejný zpěv zpěvačky. A že jsou ve všech písních použita ta samá konstrukční schémata je už vlastně jen maličkost. Jakmile začne zpěvačka zpívat, hudba omdlí a schová se tiše za ní, tam čeká, než interpretka odrecituje ABAB nebo AABB event. ABCBA, a pak se muzika vpotácí do mezihry, bezradně a samoúčelně vystavěné k prodloužení stopáže. Písničky jsou tak nějak sesbírané ze všech koutů, asi podle toho, na kterou jsou či nejsou jaká práva, ale spojující linka je bohužel jen povrchní, vnějšková. A aby to nebylo jen lidové, ukazuje kapela, že také umí „složit folklór“.
Předchozí Koňaboj aspoň vzbuzoval vášně. Nový Koňaboj ale vyvolá jako nejprudší reakci jen mávnutí rukou.

Koňaboj - Zdálo sa ně, zdálo...
Koňaboj: Zdálo sa ně, zdálo...
Vydavatel: Indies Scope
Vydáno: 2011
Hodnocení desky: 3,55/10
Seznam písní: Intro • A pred nami zahrádečka • Vyletěła krepelenka • Zdálo sa ně, zdálo • Trenčín dolinečka • Ej, počorniľi hory • Ej, vyľala ša voda • Teče voda, teče • Do kostela už zvoňá • Slavíček zpívá • Od Poľany tichý vetrík povievá • Předzvěst • V zeleném hájíčku • Halaj, belaj malý synku • Vešelo še dzifče (Bonus)
Co o albu napsal Petr Klokan Vratný: "Což o to, zní to pěkně, ale chybí mi v tom něco osobitého. Samotný folklorrcok už dnes nikoho moc nepřekvapí a navíc mi k němu nesedí způsob zpěvu, který místo prezentované tvrdší muziky ctí spíše samotný folklor. Zkrátka ani ryba ani rak nebo-li ani 10 ani 1. 5 bodů je tak akorát. Vypíchl bych alespoň píseň "Zdálo sa ně, zdálo" (znáte např. i od Poutníků), kde se Koňaboji originální úprava přeci jen povedla." (5 bodů)