03.11.2011 Podruhé ve stejné řece (Tomáš Doug Machalík)    PDF Tisk Email
Bluegrassovou skupinu Blanket (vzniklou v osmdesátých letech minulého století) zná snad každý, kdo u nás o tomto žánru ví alespoň něco – přesněji řečeno, zná nejspíš písničky z kazety, která vyšla v roce 1991. V tehdejším obsazení kapela díky své instrumentální virtuozitě, skvělému vícehlasému provedení gospelů a spirituálů (píseň První půjdu dál vyšla i na výběru z Porty 1987) a v neposlední řadě i kvalitním textům patřila mezi naprostou špičku. Druhé album vyšlo v pozměněné sestavě a zní poněkud countryověji, třetí album (ve spolupráci se zpěvačkou Annie Ash) se žánrově odklonilo ještě mnohem více a v polovině devadesátých let skupina zcela ukončila činnost. Petr Kůs mezitím prošel několika jinými kapelami a dalším alespoň přispěl do repertoáru.
V roce 2008 se „pod nátlakem veřejnosti a pamětníků“ (jak je uvedeno na webu skupiny) dal Blanket znovu dohromady a v roce 2010 natočil a vydal nové album. Muzikantská sestava je až na přítomnost hosta Michala Nováka (banjo, dobro, zpěv) a absenci houslisty Františka Kacafírka původní: Milan Menda – kytara, Martin Černý – banjo, Antonis Timiopulos – kontrabas, Petr Kůs – mandolína, všichni také zpěv. Návaznost na první album (mimochodem rovněž bez názvu) tím však rozhodně nekončí: tři ze třinácti skladeb (Hádka s andělem, Kentucky Waltz a Bleeker Street Rag) již posluchači dobře znají z prvního alba a mají možnost posoudit, jak málo se od té doby v projevu kapely změnilo: možná trochu vyzrály hlasy, jiskra jejich souzvuku a drive nástrojového doprovodu však zůstává. Drtivá většina skladeb alba je ve svižném tempu a skvěle šlape „jako zamlada“, sóla v instrumentálních pasážích jsou příjemně melodická a obě instrumentálky tento dojem potvrzují.

Srdce fanouška nepochybně zaplesá i při poslechu třech tradicionálů zpívaných bez nástrojů. Zastřený tenor Milana Mendy byl a je jedním z rozlišujících znaků Blanketu a z vícehlasů by se mohli méně zkušení muzikanti učit (což se, mimochodem, skutečně děje). Relativně známé písni Roll, Jordan by nicméně namísto lehce exhibujících pasáží slušely usazenější, jistější a čistší harmonie.

Autorem českých textů je až na dvě výjimky Petr Kůs, který je v této roli v rámci českého bluegrassu považován spolu s Robertem Křesťanem za špičku, jakkoli se jejich přístup liší: Křesťanovy texty jsou až překvapivě poetické, zatímco Kůs vládne běžnějším slovníkem a vyjadřováním. I když občas zazní obrat, který kvalitu shodí („dál k novejm dním“), stále ještě patří mezi to nejlepší, co bluegrass v češtině může nabídnout – je až s podivem, že texty nepůsobí jako vata, ačkoli jsou pocitové, a nikoli dějové.
Ke kladům alba patří i obal, který kromě textů obsahuje současné i historické fotografie členů kapely. Hudební a zvukové režie se zhostil Jiří Mašek, který pod hlavičkou Good Day Records album i vydal.

Blanket - Blanket
Blanket: Blanket
Vydavatel: Good Day Records
Hodnocení desky: 7,08/10
Seznam písní: Z lásky jen dým • Proč musím na špatným břehu stát • Hádka s andělem • Poutník po vlnách • Jestli jsou andělé • Můj hlas • Theme Time • Roll Jordan • Touhu mám • Kentucky waltz • Znáš tenhle příběh • Bleecker Street Rag • Ať se zeměkoule koulí
Co o albu napsal Petr Klokan Vratný: "Při poslechu nového CD jsem měl takový trochu "retro" pocit, protože novinka navazuje po všech stránkách na nahrávky z 90. let. V případě Blanketu to hodnotím pozitivně, nepotřebuje hledat novou cestu, ta stará stále funguje. Nicméně tak nemohu dát bonusové body za překvapení či extra hudební zážitek. Navíc jeden bod strhávám za "úlet" v písní Roll Jordan, kde to jinde výborným sborům opravdu neladí. Na živém koncertu se to stát může, ale na CD to nepatří." (7 bodů)