05.02.2014 Maxisingly (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
Snad fenomén zveřejňování a kupování jednotlivých písní na internetu vede k tomu, že se začalo objevovat stále více tzv. "maxisinglů", tedy CD s třemi až pěti písněmi. Vždycky jsem říkal, že by interpret měl využít plochu CD, aby (za ty prachy) posluchač dostal příslušnou hodnotu, a ne obligátních elpíčkových slabých 40 minut, tedy 12 písní, a že když na 70 minut nemá, tak ať raději nic nevydává. Toto je ale opačný pól - interpret je soudný a ví, že i na těch 12 slušných písní by čekal tak dlouho, že by za svou kariéru nemusel vydat nic, a tak nabídne to nejlepší ze své tvorby (věřím, že ne to jediné). A tak mám na stole pár takových CD.
Romana Sulčíková ujišťuje, že CD Srdce pro Mamuta věnovala největší možnou péči jak ona, tak všichni kolem. Je to znát - písničky zní z CD dobře po zvukové i technické stránce. On to zase takový problém nebyl - hlavní slovo má akordeon a zpěvačka. Zpěvačka je současně i autorkou, a ani tady nelze shledat nepoměr kladů a záporů. V písni Pro mamuta jsou očekávatelné rýmy, naopak Houska je originálním pohledem do - nebo spíše ze světa pečiva. Hlavní problém je ale v tom, že nejen instrumentací, ale i barvou a posazením hlasu zpěvačka zní jako druhá Radůza. A tady se nabízí otázka „Proč?“ Výraz a okruhy témat Radůza vyčerpala dostatečně tak, že vyčerpala i sebe sama a musela se uchylovat k různým pseudopohádkám, aby nezmizela úplně. Její následovnice mají sice na co navazovat, ale ne už moc co rozvíjet. Jen kopírovat. Na co je nám a folku druhá Radůza? Co se zkusit posunout víc k šansonu?

Romana Sulčíková - Srdce pro Mamuta
Romana Sulčíková: Srdce pro Mamuta
Vydavatel: vlastní náklad
Seznam písní: Pro Mamuta • Houska • Jidášova žena

Lukáš Vořech Pokorný byl poradcem výše uvedené písničkářky a je také vůdčím duchem skupiny Druga. I ta vydala Tři písně (a tak to album i pojmenovala). Hitem má být Ovčák a panenka (k tomu je i videoklip!), nejsilnější (nejupřímnější) je ale z desky Dobrý duch koňských hřív. I když výzva v textu: "Prosím vás, mějte rádi koně, jsou nádherní…“ mě láká k návštěvě uzenářství. Ale zase se v písni pěkně prolínají hlasy takřka všech členů Drugy. Druga se inspiruje zvláštní morbidní částí spíše balkánského folklóru, a tak aspoň zeměpisně nekonkuruje Asonanci. Vořech je multižánrový inspirační duch, pěvecky je však víceméně jen průměrný, nebo spíše civilní, což ostře kontrastuje s instrumentací, melodikou i texty písní. Nejstrašlivější je to v písni O věrné lásce. Verš "bláznivá umírá opřená o podstavec zkamenělé lásky" zní jako z amatérsky točeného hororu někde na YouTube. Kdyby měla Druga jako sólistku Romanu Sulčíkovou, a ta neměla čas na radůzení, mohlo by být celkově lépe. A taky by stálo za to ubrat na stopáži.

Druga - Tři písně
Druga: Tři písně
Vydavatel: vlastní náklad
Seznam písní: Ovčák a panenka • O věrné lásce • Dobrý duch koňských hřív

Šantré vydali na eponymním CD pět písní. Na této relativně malé ploše ale stihli představit hned několik svých tváří. Optimisticky zpěvnou v písních Klíč a Měsíc (Měsíc navíc s textem dokonale charakterizujícím atmosféru, o které se zpívá), bezradně neusazenou v písni Ta chvíle a strojeně drzou v písni Až na ty kecy - zpěvačka Tereza Bárová v jednotlivých písních moc nemění projev, přirozeně jí sednou věci typu Měsíc, a tak v této písni jí to prostě nevěřím. Posledním zlatem je poslední nejen, co se týče pořadí, předvede se tam pěvecky i Dušan Vainer a je to taková píseň před přestávkou, posluchač už ví, že půjde na pivo a tak to ze slušnosti doposlouchá. Celkově CD působí sice po technické a muzikantské stránce bez chyb, ale úplně nejsilnější dojem nezanechá. Prostě taková připomínka, že skupina je, tvoří a hraje. Hit se mi vybíral ale snadno, a nakonec jsem vybral hned dvě písně z těch pěti: Klíč a Měsíc. Takže je to vlastně nadprůměrné CD.

Šantré - Šantré
Šantré: Šantré
Hodnocení desky: 6,40/10
Seznam písní: Klíč • Ta chvíle • Měsíc • Až na ty kecy • Posledním zlatem
Co o albu napsal Dušan Trličík: "Nahrávka z nějakého důvodu postrádá jiskru. Jako demo ale jistě obstojí." (7 bodů)

I My3.avi vydali pětipísňové CD Lex Barker 23. Už názvy prozrazují jednotící téma lidských příběhů: Malíř pokojů, Jiří, Jan, Karel, František. Nejsilnější je hned ta první, co se po nikom nejmenuje, a to z hlediska melodie i textu. Nápad "a on je malířem pokojů, a teď se na nás z výšky dívá" a replika po pádu ze štaflí: "vysoké vinohradské stropy,kde je tak snadné sklouznout z kraje(....)stalo se co muselo se stát a on se na nás z výšky dívá..." je prostě originální, byť krutý, nehledě na celkovou sílu příběhu, včetně doprovodného motivu o ženách kolem malíře. Ostatní písně pak už tak trochu zůstávají ve stínu Malíře, zejména Jiří a František, ale možná je to tak dobře, umožňuje to přemýšlet o různé síle lidských příběhů a pestrosti osudů, textově jsou totiž méně popisné, méně alegorické, i když více abstraktní. Písnička Honza o osudech zpěváka zaujme alespoň oživením v melodii a sbory, téma ale nic nového nenese. Karel je tématem naopak naprostá pohodovka bukolického typu "spím v obilí" až do příchodu šokujícího závěru zkratového jednání. Už samotný dramaturgický záměr CD zanechá v posluchači dojem a provedení to jen umocní - sólový zpěvák je k dané tématice svou barvou hlasu prostě bezkonkurenční. Takže se dá říci - to nejlepší na konec.

My3.avi - Lex Barker 23
My3.avi: Lex Barker 23
Hodnocení desky: 8,00/10
Seznam písní: Malíř pokojů • Jiří • Jan • Karel • František
Co o albu napsala Jana Tippmanová: "Tématicky soudržné minialbum s příběhy pěti mužů, natočené živě ve stodole, dodatečně přizdobené banjem a dobrem. A je to ono!" (9 bodů)

Víťa Troníček  - Recenze   |31.192.72.xxx |05.02.2014 17:39:45
I když s některými poznámkami (třeba to s pivem u Šantré) nemohu souhlasit (ale to už je má alergie na ironii v odborných recenzích) je to skvěle napsané. Zdroj objektivních informací. Perfektní. Díky Miloši...
Ivan Kurtev  - Naprostý souhlas   |Manager |10.02.2014 13:48:18
Je to kultivovaně sepsané.Pro takové recenze má rozhodně význam chodit na stránky FOLKtime.
Romana Sulčíková  - Písničkářky s akordeonem   |89.24.239.xxx |07.02.2014 02:37:06
Chápu, že každá ženská s akordeonem bude na první poslech znít jako druhá Radúza pro někoho, kdo se v tomto žánru příliš nepohybuje a kdo občas u některých písní úplně nepochopí text. Nemám to nikomu za zlé, Radúza prostě byla první a kdybychom se postavily na hlavu, tak se stejně přirovnání nevyhnem. Musím to brát sportovně. :) Jednou se mi stalo, že jsem začínala svoje vystoupení písní Houska (ano je to prý ta o pečivu) a pak za mnou přišla jedna z posluchaček a řekla mi: "Ta první píseň byla hodně depresivní." Moje odpověď zněla: "Gratuluju, jste první, kdo pochopil text." :) Bohužel byla taky na dlouhou dobu poslední. :) Prosím vás všechny o dvě věci:
1) Nepřirovnávejte. Dělte věci pouze na to, co se Vám líbí a co se Vám nelíbí. Nesnáším škatulkování.
2) Nehrabejte se v mých textech doslovně. Pak zjistíte, že píseň "Houska" není tak úplně zajímavým pohledem ze světa pečiva, "Jidášova žena" není manželka biblické postavy Jidáše a vůbec - podle čeho se jmenuje písnička Pro Mamuta? :) Žádnej mamut tam není. :) Mám ještě jednu písničku s názvem "Když slunce nesvítí." A ta určitě není o slunci, které nám přes den svítí. :) Písniček mám samozřejmě víc, uvedla jsem jí pouze jako další příklad. Ohledně textů se nabízí dvě řešení. Buď mi je nevěřte (na to máte právo), nebo za nimi hledejte něco schovaného. Mám ráda hádanky. Hlavně prosím nepište, že píseň Houska je o pečivu. Hádanka je tam schovaná, hledejte jí na začátku. :) Tak co, už jste jí našli? Poslechnout píseň Houska si můžete zde: http://bandzone.cz/romanasulcikova. Zbylé dvě nahrávky jsou staršího data, vyšly mi na CD Studna neobjevená II. V budoucnu hodlám uspořádat festival písničkářek s akordeonem. Až budu mít všechno vymyšlené a naplánované, pošlu pozvánku. Každá z písničkářek je výrazná osobnost a ani jedna z nás si nezaslouží být neustále škatulkovaná a k někomu přirovnávaná.
davy   |Registered |07.02.2014 09:36:11
Ale i na tom výše uvedeném Bandzone se objevily příspěvky typu "inspirace Radůzou se nezapře". Co je oproti Radůze odlišné a samozřejmě zásadní, to je jiná textová poetika.
Ohledně alegorické Housky záleží na úhlu pohledu, např. obr Koloděj by to zajisté považoval za pohled ze světa jídel. Je možné, že ten text pochopilo více lidí a jenom se o tom nezmínili.
MK   |213.195.200.xxx |12.02.2014 10:49:04
Snad jen k tomuhle: CIT:"pro někoho, kdo se v tomto žánru příliš nepohybuje a kdo občas u některých písní úplně nepochopí text. "
Pohybuji se 30 let a zapomněl jsem toho víc, než vy kdy vůbec uslyšíte. Nepochopení textu je chyba tvůrce textu, ne jeho příjemce.
Romana Sulčíková   |89.24.239.xxx |12.02.2014 13:07:24
Ok. Tak já příště napíšu něco jednoduchého a o lásce. Nechci Vám brát iluze, ale jsou jedinci, kteří daný text pochopili. Je mi jasné, že jste toho slyšel hodně. Ale jaksi nemůžete vědět, kolik toho uslyším já. Zvlášť, když hodlám na folkové scéně zůstat. Vy si na mě budete muset zvyknout.
Dušan Vainer   |Registered |12.02.2014 16:13:27
Romano,zdá se mi, že zaměňujete jednoduché se slaboduchým. To není totéž. Jinak si myslím, že když se nějaká píseň nepotká s posluchačem a tento ji nepochopí, není chyba ani tvůrce ani posluchače. Vlastně nevím, jestli to chyba vůbec je. Moc bych to neřešil a psal dál tak, jak to umíte nejlíp. Ono totiž nic jiného dělat nejde. Nebo nepsat, že jo... to je taky řešení
Romana Sulčíková   |89.24.239.xxx |13.02.2014 00:21:27
Trefil jste to přesně. :) Slovo jednoduché a slaboduché bych nemělo vzájemně zaměňovat. Psát budu dál, i když se ze začátku nevyhnu přirovnávání. Ale věřím tomu, že jednou přijde doba, kdy už nic takového nebudu řešit a budu nad věcí. Písničkářů s akordeonem je hodně. A tenhle styl se dá celkem dobře rozvíjet a rozhodně není vyčerpán Radúzou. Stačí makat a chtít. :) A občas přepnout čudel u nástroje. (to nemyslím jako narážku, je to na odbornější debatu, ráda odpovím po mailu). Všem Vám přeju, abyste dál hráli rádi a s láskou a nenechali se odradit. Na začátku se musí něco skousnout a zabojovat. A pak už si budu vklidu jezdit po republice a budu vysmátá.
MK   |213.195.200.xxx |15.02.2014 15:57:07
Ale to je jen dobře. vy si zas zvyknete na mě a jsou desítky interpretů, kteří po dvaceti letech hraní u mě dostaávají vynikající hodnocení. tak máte jasný cíl
Lukáš Vořech Pokorný   |Registered |09.02.2014 11:45:54
Abych pravdu řekl, Miloši, tak s Radůzou má Romča společné akorát pohlaví a akordeon. :)

Radůza má ostřejší muzikantský projev a ve zpěvu doslova "bleje emoce". Kdysi jsem s ní četl rozhovor, kde konstatovala, že je to jen divadlo, neboť při takové frekvenci koncertů by se emočně úplně vybila. Když vyšla Radůzina třetí deska V hoře, byl jsem jí zklamán a zároveň mile překvapen, protože naznačované z předchozích desek tu projevila ve svém absurdním maximu. Zatímco první dvě desky měla v písničkářském duchu, V hoře zduchovněla do jednodušších manter podpořených alikvótním zpěvem. Přišlo mi tehdy, jako by se Radůza rozhodovala, kam se hudebně posunout a našla se v esoterice, kterou se mi vzdálila.

Romča je buskerka a představuje společně s několika dalšími současnými písničkáři generaci "pouličních umělců" (i s přihlédnutím, že etapu pouličního hraní měla za sebou snad i Radůza). Dík tomu je i na maxíku Srdce pro mamuta pěvecky taky teatrální, ale je z ní cítit pokora a naivita i duch té společensko-sociální krize, kterou tak rády média nazývají ekonomickou. Houska je skoro přesný reprezentant tohoto tématu. Mohl bych zmínit Vítka Eliáše, k němuž má Romana rozhodně nejblíž.

Pokud tedy Romanu Sulčíkovou chceš už přirovnávat k Radůze, tak jako k odbočce, kterou se Radůza po své druhé desce nikdy nevydala, protože tvořila v jiné společenské náladě. :) Jinak, jak píši úvodem, je toto přirovnání chápatelné opravdu skoro jako šovinismus - písničkářka s akordeonem. A šanson by Romče neslušel, byť to už může být i můj osobní názor komolený tříletým přátelstvím.

A celkově souhlasím s Víťou, že tahle recenze se Ti docela povedla. :)
Slávka -vy-   |194.228.232.xxx |07.02.2014 15:53:50
Jen poznámečka - možná jsem mimo, protože ty tahací harmoniky jsou prý dva různé nástroje (kdysi se to tu řešilo), ale i tak. Když poslouchám třeba Elišku Sýkorovou, Krystynu Skalickou nebo Stáňu Žambochovou, na Radůzu si ani nevzpomenu. Při Housce se mi to prostě stává (jo, působí na mě dost depresivně).
Pepa Čečil, harmonikář   |89.102.27.xxx |07.02.2014 19:54:16
Radůza má ostřejší muzikantský projev a ve zpěvu doslova "bleje emoce". Kdysi jsem s ní četl rozhovor, kde konstatovala, že je to jen divadlo, neboť při takové frekvenci koncertů by se emočně úplně vybyla.
Herečka, co hrála Desdemonu mi říkala, že to taky jen hraje, protože kdyby byla dovopravdy mrtvá, tak by ji ten Votelo nebo jak, včecky vyblil, pardon vybil.

1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314