18.02.2014 Rychlejší koně (Karel "Krakonoš" Kyncl)    Tisk
Slýchával jsem jeho jméno po hospodách, na boudách, u ohňů… Ve východních Čechách byl v podstatě modla. Nahrávky jeho písní se předávaly z člověka na člověka na x-krát přehraných kazetách, staří pardi vzpomínali a my mladší jsme okoukávali od nich jeho písně. Ne, nestalo se to před půl stoletím, dokonce to už bylo skoro v tomto tisíciletí. Všichni vandráci znali Skunka. Když vyšlo Wabiho CD s jeho písněmi, durdili se za každé slovo, které bylo jen trochu jinak, než ho znali. Nu, v tomhle prostředí jsem získával své vandrácké a ohňovo-muzikantské zkušenosti, a tehdy jsem čas od času zaslechl – jó, Skunk, na něm vyrostli kluci Malinovi! Znal jsem Druhou trávu, COP, a jako muzikant jsem rád sledoval „fachmany“, kteří lehce v pozadí dodávali muzice přesně to, co potřebovala. Obdivoval jsem je a obdivuji dodnes.
Přede mnou leží CD Rychlejší koně, první zvuková „konzerva“ Malina Brothers. Jak lze vydedukovat z názvu a sáhodlouhé předmluvy, jedná se o kapelu složenou z bratrského tria Malinů, tedy Luboše, Pavla a Pepy. Do této rodiny byl ještě adoptován další „náchoďák“, a to Pavel Peroutka.
Patřím k těm, kteří si nové CD užívají nejen poslechově, ale (snad kromě chuti) všemi smysly. Proto mě potěšil vkusně provedený obal, jehož přední stranu tvoří jednoduchá grafika s reliéfně vyvedeným názvem kapely a alba (na své si přijde i nevidomý). Papírový obal se zdá být na informace skoupý, ve skutečnosti však obsahuje všechny potřebné informace o albu. Seznam stop spolu s původními názvy zahraničních písní, autory textů i muziky. Výčet muzikantů není obsáhlý, neboť pánové ovládají tak rozmanitou paletu hudebních nástrojů, že nějakých hostů nebylo prakticky potřeba. Jediným hostem se proto stal Charlie Mc Coy, výborný to hráč na foukací harmoniky. Krásným počtením je úvodní slovo Luboše Maliny, ve kterém je popsán vznik kapely a její ambice – hrát písně, které mají rádi a které pro ně něco znamenají. Pro radost z hudby a písní.
CD se vyznačuje výbornou instrumentální stránkou, nic jiného se vlastně ani od muzikantů takového jména nedalo čekat. Ta je doplněna velmi civilními zpěvy všech zúčastněných. Už na první poslech je poznat, že zpěv sice nepatří k hlavním parketám jejich muzikantství, ale ke zvoleným písním sedí a je (až na pár výjimek, popsaných níže) čistý a přesný. Bratrům velmi sluší bluegrassový vícehlas, na tomto poli jim není co vytknout (například v Use to Be). Celkově se dá říci, že angličtina jim sedne nejlépe. Co se českých písní týče, je zde znát určitá „neškolenost“ hlasů, nejvíce je to slyšet ve staré trampské písni (Návrat), kde se mi zdá, že na konci refrénu jsou hlasy dokonce i mírně falešně. Když už jsem u těch hlasů, při poslechu jsem si uvědomil jednu věc. Nikdy jsem vlastně neslyšel nikoho z bratrů zpívat sólově. Snad jen druhé hlasy v jejich domácích uskupeních, to jak zní jejich hlas znám jenom z okamžiků, kdy prohodili pár slov do mikrofonu. Troufnu si říci, že zpěv Luboše či Pavla Maliny zvládnu identifikovat, co se však týče zbylých dvou členů kapely, jsem ztracen. Nezbývá, než se vydat na jejich koncert a sledovat, kdo ve kterých částech písní otvírá ústa.
Hlavním tématem alba jsou písně Miroslava „Skunka“ Jaroše. Celkem jich je na albu šest a všechny už zazněly na dvou albech, nazpívaných Wabi Daňkem, na kterých měl lví podíl právě Luboš Malina. Nemohu si pomoci, snad je to tím, že se ke mně tyto písně dostaly z různých úst a málokterá z nich měla školený hlas, snad tím, že se více drží původních textů (Wabi si tu a tam něco upravil), ale „Malinovic“ podání Skunkových písní se mi líbí mnohem více, než podání trampského barda. Je znát, že pánové na těchto písních vyrostli a vzali je za své. Jedinou českou písní, která není od tohoto autora, je již zmiňovaný Návrat od Míry Navary. Další kapitolou jsou písně v angličtině, které muzikantům „sedí“ snad nejlépe, ať jsou to již zmíněné bluegrassové vícehlasy nebo výborně zazpívaná When You Come Back Down nebo Love Please Come Home (ale kdo ji zpívá?). Nu, a protože jsou všichni zúčastnění výborní instrumentalisté, nesmí chybět nějaké ty instrumentálky, od tradicionálů po dnes již skoro legendární Smetanovu Skočnou v bluegrassové úpravě Luboše Maliny. Zde vyniknou dovednosti všech zúčastněných včetně slapovaného kontrabasu Pavla Peroutky (Shennadoah Valley Breakdown).
Máme před sebou CD muzikantů tělem i duší, každý z nich už ve „svém“ oboru něco dokázal, všichni patří mezi české (nu, řekl bych skorem až světové) špičky. Spojují je jejich kořeny, ať už tkví v příjmení, v rodném městě, kraji jejich mládí či jejich hudebních vzorů. Spojuje je jejich pozice „sidemanů“ v jejich domovských kapelách. V albu Rychlejší koně se potkává jejich hráčská vyzrálost s písněmi, které je na jejich muzikantské cestě potkávaly, nebo snad dokonce i utvářely jejich muzikantskou duši s poněkud méně školeným zpěvem, který však v součinnosti se zvolenými písněmi nepřekáží, naopak v některých, zvláště anglicky zpívaných písních vysloveně sedí.

Malina Brothers - Rychlejší koně
Malina Brothers: Rychlejší koně
Vydavatel: Pepa Malina
Hodnocení desky: 7,17/10
Seznam písní: Rychlejší koně • A život běží dál • Irish Banjo Medley • Use to Be • Jsem volnej jak pták • Flowers of Edinburgh • When You Come Back Down • Návrat • Padá déšť • Shennandoah Valey Breakdown • Nech svět ať se točí dál • Love Please Come Home • Skočná • Lady Yesterday
Co o albu napsal Karel Fred Vodňanský: "trocha opičení neuškodí - modrá tráva ode mne dostává 8 ;-)" (8 bodů)