20.08.2014 Pestrá (?) jarní sbírka (Miloš Keller)    Tisk

Když posloucháte jednu desku z naší hudební oblasti hodně soustředěně a upnete se na ni, často na vás padne deprese, jak to s tím folkem vlastně je, zda vůbec žije a podobně. Občas na vás naopak padne euforie, že JO! - Folk žije a na plný pecky. Pravda bude někde napůl. Pokud se neupnete k jednomu interpretovi (a nedej bože k sobě, jak se interpretům zhusta stává) a prolétnete várku desek za určité období, získáte docela pestrou mozaiku toho, co se kde hraje a natáčí. Samozřejmě i pestrou mozaiku jistého mimoňství, setrvávání na osvědčených postupech nebo naopak marného hledání slepých uliček, často i bez znalosti, že tyto slepé uličky již někým nalezeny byly. Trošku paradoxně vám nejpřesnější představu o stavu žánru udělají alba spíše mírně nadprůměrná, žánrově fúzující, o kterých se pak dost špatně píše. Pár takových se mi na stole sešlo a nejzajímavější je na nich právě to srovnání s ostatními. Následující řádky neberou nikomu právo zhodnotit každou desku samostatně.

LISTOLET přichází s dalším pop-folk-funky albem, které se jmenuje Malý kluk a ve kterém se navíc prolínají prvky folklóru či jazzu. Oproti předchozí, těžce introvertní desce, je tahle vysloveně komunikativní a jsem zvědav, co si Listolet vybere za nosný zvuk do desek dalších. V některých okamžicích připomíná zrychlenou Jablkoň (Zakopaný pes), jindy zase dávný AG Flek nebo Folkteam. Občas ale stále ještě spadne do introverce předchozího alba (Za komín) či schválností, maskujících nedostatek invence (V otčinách).

Listolet - Malý kluk
Listolet: Malý kluk
Vydavatel: Indies Scope
Hodnocení desky: 6,71/10
Seznam písní: V posledním okamžiku předtím než budu dospělý • Zakopaný pes • Za komín • V otčinách • Lullaby • Postavili dům • V šuplících • Jadydaj • Tam kde roste kmín • Kdovíkam • Perspektíva • Malý kluk
Co o albu napsal Tomáš Doug Machalík: "Kdybych měl tuto kapelu zařadit z hlediska stylu, asi bych zvolil popis „elektro-folk“ – a ona se tak k mému překvapení skutečně sama klasifikuje! Album se vyznačuje mnoha výraznými prvky od (subjektivně) pozitivních, jako je textová a aranžérská hravost (použití samplu cvrčků ve všech skladbách), přes ne zcela obvyklé využívání trubky, až po místy obtěžující výraznou jihomoravskou výslovnost." (7 bodů)

Jen relativně novou osobností na deskách je JANA RYCHTEROVÁ, doprovázená Vladimírem Iljičem Pecháčkem. Osciluje kdesi mezi folkem a šansonem, hlavně ale osciluje s jistotou hlasového výkonu a s evidentním nadhledem nad věcí. Nabízí na albu Tak hraj čtrnáct písniček, které mohou být i šansonem nebo folkovým popěvkem. Dovede být něžná (Můj anděli, Loučím se, únore), tiše jemná (Tři ptáci), ale i rozverná a šansonově drsná (titulní Tak hraj) nebo prostě dětsky hravá (Pošťácká, Argentinec). Texty jsou přiměřeně poetické a ženské, neobsahují ale složité absurdity, často spíše jen vytvářejí a vyvolávají známé příjemné pocity a asociace, byť někdy pomocí frází (Tři ptáci: ...najednou zjeví se lán vlčích máků/slova se zastaví, myšlenky váznou... svět není kámen a čas není zlej).A občas nudí - v My máme krámek se sešla neinvence hudební i textová (rýmy na masný sortiment, jako ze třicátých let) s pětiminutovou délkou. Ale možná se podle známé Werichovské zásady bude líbit. Osvěžujícím prvkem jsou rozhodně housle hrané pokaždé jinak V. I. Pecháčkem. Folkové písničkářství s mixem šansonu má tedy taky perspektivu.

Jana Rychterová - Tak hraj
Jana Rychterová: Tak hraj
Vydáno: 2014
Hodnocení desky: 6,33/10
Seznam písní: Tři ptáci • Takhraj • Můj anděli • Pošťácká • Argentinec • Loučím se, únore • My máme krámek • O Sáře a Khonovi • Povolená • Štěstěna • Co jste to hrál • Byla jsem tenkrát • Zprávy • Tak jako
Co o albu napsal Dušan Trličík: "Určitě jedna z těch lepších desek v tomto výběru." (7 bodů)

Na lepší časy se zablýsklo i v country. DANIEL KIRÁLY natočil po měsících slibů album, prostě nazvané Country. V podstatě se na něm vyznává z lásky k tomuto žánru, i z obav, jak to s country bude dál. Už názvy písní dost vypovídají: Country, Country man, Country woman. Hitem, kromě titulní, je ale i Malý čaroděj. Dan Király se správně inspiroval u moderní americké country, problém je, že u té, která byla moderní před přelomem tisíciletí. Takže stále je o patnáct let zpátky, ale ruku na srdce - dnešní country hity z USA by čeští posluchači ani nerozpoznali jako country. Takže je vlastně dobře, že navázal tam, kde dnešní naše české country hvězdy skončily (Srdce v ruce mám - Achy breaky heart a podobně). Zvuk devadesátek ale zvládá výborně. Rozhodně je jeho deska posunem countryového vnímání dál a snad na něj za pět let naváže někdo, kdo se inspiruje například Dariusem Ruckerem. A country v Evropě bude zachráněna.

Daniel Király - Country
Daniel Király: Country
Vydáno: 2014