13.01.2015 George Dry: composer / Jiří Suchý skladatel (David Konopáč)    PDF Tisk Email
Hodí se recenze na nové album Jiřího Suchého na stránky Folktimu? No, já bych řekl, že jo! Vždyť Jiří Suchý je nepochybně písničkář. Na čerstvém CD dokonce víc než kdy jindy naplňuje ideální písničkářskou trojjedinost zpěvák-textař-skladatel. Nehledě na to, že podle vzoru Semafor vyrostla celá jedna folková větev: jeho vliv je patrný ve tvorbě Jana Buriana, Jiřího Dědečka, Ivana Mládka, bratrů Ebenů, Karla Plíhala a skrze ně například u Žambochů, Ponožek pana Semtamťuka, Poletíme? nebo u Jarabáků. A skutečnost, že Suchý sám navazuje na Ježka, Voskovce a Wericha dodává téhle folkové větvi solidní, téměř stoletý kmen i s kořeny.
George Dry - Composer
George Dry - Composer
Nové album je nazváno George Dry: composer / Jiří Suchý: skladatel. Suchý se evidentně cítí nedostatečně znám coby autor hudby. Zjevně ho mrzí, že je mu přiznáván nanejvýš Pramínek vlasů, a všechna ostatní hudba je automaticky připisována Šlitrovi nebo Havlíkovi. Pokud je ovšem vůbec známa! A přitom Suchý už navymýšlel spoustu pozoruhodných melodií.
Aby nedošlo k mýlce: nejde o první album, které by představovalo Suchého jako skladatele, přestože se tak tváří. Stále je ještě k sehnání 2CD Blues pro tebe, jehož první disk (Znám tolik písní) má stejné zaměření. V produkci Ivana Krale na něm Suchý zpívá svoje melodie Blázen a dítě, Zlomil jsem ruku tetičce, Blues pro Tebe, Blues na cestu poslední, zmíněný Pramínek vlasů a jiné, podobně vydařené.
George Dry: composer oproti tomu sestává převážně z novější, všeobecně méně známé tvorby. Sice zde najdeme dávného Pověrčivého uzenáře a Černého nebožtíka, ale těžiště je skutečně mnohem blíže současnosti. Všechny písně, jak je ostatně u Jiřího Suchého zvykem, vznikly především pro divadlo a na desce je zpívají zpravidla titíž pěvci, kteří je předváděli i na jevišti Semaforu. Vedle Jiřího Suchého a Jitky Molavcové jsou to například Michal Malátný (ano, ten z Chinaski), Vlastimil Harapes, Lucie Černíková, Karolina Gudasová a další.
Písně zní z velké většiny zhruba tak, jak si je asi představujete. Mají lehce a hravě plynoucí texty (formálně dokonalé a obsahově vlastně taktéž), melodie s nádechem nostalgického jazzového retra, zpívají Suchý s Molavcovou, případně nějaké milé dívčí hlasy a to vše doprovází vkusná swingová kapela. Taková je skutečně většina písní. Poměrně neočekávané jsou ale hudebně i textově temné skladby Ubohá Gudrun a Soumrak bohů, zpívané pány Malátným a Harapesem; na albu jsou pro srovnání obě verze. A to je možná moje jediná výhrada: osobně bych neopakoval tytéž písně, byť zpívané různými zpěváky, ponechal bych jednu od každé a od každého (nebo ještě lépe: oba příspěvky Michala Malátného bych vyhodil a nechal na desce pouze Harapese). Navíc právě na těchto dvou skladbách je vytržení z kontextu divadelní hry patrné nejvíce.
Jinak ovšem chválím a obdivuju. Smál jsem se, slzel jsem, mráz mi přebíhal po zádech.
Podtrženo sečteno: pokud máte rádi písničky Suchého a Šlitra, není důvod, abyste zůstávali pouze u desetiletí starých archivních nahrávek. Jiří Suchý tehdy zdaleka neskončil a stále vymýšlí báječné písničky.