gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

29.01.2015 Půltucet sólistů – díl druhý (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
Recenze
Matěj Ptaszek (a Dobré ráno blues band) se oprostil od předstírání toho, jak zněla americká country v době, kdy ji nikdo nemohl zaznamenat na zvukový nosič a vykročil vlastní cestou, charakterizovanou názvem alba Bluesgrass. A najednou jeho zpěv a jeho "čingliš" angličtina neprovokují, ale malebně skladby dokreslují. Obdobu tahle deska ani projev Matěje Ptaszka u nás asi moc nemá, a zatímco countrymeni si z jeho tvorby a projevu moc vzít nemohli, nyní oslovuje jazzmany jak aktivní, tak pasivní. Prostě našel svou parketu - škoda těch ztracených let při hledání country, měl se začít věnovat blues hned. Vynikne jistota aranžérská i muzikantská, zpěv je daleko uvěřitelnější v této poloze než v poleze "old country". Dobré ráno blues je vysloveně osobitý skvost, další kamínek do mozaiky interpretace této skladby. Podobně ještě Midnight Special. Jediná česky zpívaná záležitost na desce. I jediná česká autorská věc, instrumentálka Song for Charles, od Víta Kopeckého,člena doprovodné kapely, stojí za opakovaný poslech pro hráčskou virtuozitu a přitom průzračnost. Příště se budu na nějakém festivalu na Matěje Ptaszka těšit.

Matěj Ptaszek a Dobré ráno blues band - Bluesgrass
Matěj Ptaszek a Dobré ráno blues band: Bluesgrass
Vydavatel: Galén
Vydáno: 2014
Hodnocení desky: 6,00/10
Seznam písní: Good Morning Little Schoolgirl • Dobré ráno blues • See That My Grave Is Kept Clean • In The Mood • Got My Mojo Working • Love In Vain • Silver City Bound • Song For Charles • Key To The Highway • My Babe • Where Did You Sleep Last Night • Midnight Special • I´m Your Hoochie Coochie Man • Smokestack Lightning
Co o albu napsal Miloš Keller: "Slovenská čeština byla nejlepší, co si na angličtinu najít zpěváka? Jinak blues toho evidentně snese víc než country a tak je výsledek syrovější a uvěřitelnější" (5 bodů)
Více komentářů v hodnocení desek
Hodnotit můžete i vy, stačí se pouze zaregistrovat
 


A v této sérii se nám tu sešly dvě interpretky, které neaspirují na prostý folk, ale spíše směřují k šansonu. Saša Niklíčková na desce Kam nepřijde den zatím spíše zůstává u šantánu, než u šansonu, výhodou je ale osobitý, výrazný a usazený projev, včetně hudebního doprovodu. Zatím je však trochu jen pózou, než vnitřním postojem (ale to se nelze divit, to přichází s 5-6 deskou). Některá témata jsou až příliš drsně podávaná, nicméně tu syrovost vyvažuje příjemná nadsázka a humor, takže celek drží při sobě a posluchač to přijme nakonec jako hru a představení. Na desce je 15 písní o celkové stopáži 46 minut, což zatím o šansonových plochách moc nesvědčí, možná že by také stálo za to některá čísla vyškrtnout, čímž by se kvalita desky zvedla. Témata se vesměs drží vztahu dvou lidí, nočního života a radovánek s tím spojených. To je také zatím trochu málo. Povedené z hlediska pobavení jsou například Fernet vodka nebo Bonbon, ev. i Záchodová štětka, nepovedené jsou kupříkladu V nuselskym báru nebo Tango dumka či Lidovka. Vrchol desky je určitě hned na začátku - Pan Šmeral a hned následující Lednice, i Svlíkací tango je uvěřitelné.

Saša Niklíčková - Kam nepřijde den
Saša Niklíčková: Kam nepřijde den
Vydavatel: Polí5
Vydáno: 2014
Hodnocení desky: 6,14/10
Seznam písní: Pan Šmeral • Lednice • Záchodová štětka • Banální situace • Takovej chlap • Trudnomyslnost • Panáček • Bonbon • Suchozemské tango • Punk • Tango dumka • Lidovka • Svlíkací tango • Fernet vodka • V nuselskym báru
Co o albu napsal Miloš Keller: "Spíš šantán než šanson, výraz sice už je, ale zatím spíš jen povrchní, na nitru třeba ještě pracovat." (5 bodů)
Více komentářů v hodnocení desek
Hodnotit můžete i vy, stačí se pouze zaregistrovat
 


A na závěr písničkářka, která se svou předchozí deskou - Nešišlej - takřka znemožnila nejen ve folkové, ale i v logopedické komunitě. Nyní se Amálka Třebická představuje i jako šansoniérka, sice zatím ještě hledající, trošku afektovaná, používající velké fráze a spíše popisy vnějších dojmů než vnitřních prožitků a ozvěn. Samozřejmě, je to celé s prismatem první desky a trochu naivních a pozérských textů, vyváženo je to však melodiemi a instrumentálním provedením. S trochou ironie bych řekl, že Amálka jde opačným směrem, než Radůza. Najdou se zdařilé i méně zdařilé kousky - vysloveně otravuje a prudí nekonečně dlouhý, nadutý a nabubřelý Velký muž, naopak Proč (o lištičce a nejen o ní) je dynamická, dramatická a napínavá, jak co se týče tématu, jeho zpracování v textu včetně pointy a hudebního doprovodu. A pak zas následuje bezradná a kýčovitá nuda: Šoa. Nu a tak se to střídá. Asi nejlepší je tak hned úvodní Za okny rychlíku, syntetizující v sobě všechny klady desky (včetně vokálů, změny temp a instrumentace, podporující nervní a vypjatou atmosféru skladby) tak, že na zápory už místo nezbylo. Pokud Amálka z této cesty nesejde, máme tu za 3-4 desky a 5-6 let mladou nadějnou šansoniérku.

Amálka K. Třebická - Za okny rychlíku
Amálka K. Třebická: Za okny rychlíku
Vydavatel: Indies Scope Records
Vydáno: 2014
Hodnocení desky: 5,14/10
Seznam písní: Za okny rychlíku • Hospodská • Zlatá 70... • Velký muž • Proč • Šoa • Listopad • Půlnoční • A dost! • Domov důchodců • Koloběh • Rozvod • Normálka • Pavel (30.6.1987 – 15.9.2013)
Co o albu napsal Milan Tesař: "Nic moc objektivního proti tomuto albu nemám. Ale dětské písničky (mnohými kritizované) mě od Amálky Třebické bavily o něco víc." (6 bodů)
Více komentářů v hodnocení desek
Hodnotit můžete i vy, stačí se pouze zaregistrovat
 


Půltucet CD, míněno souhrnně i za předchozí, první díl recenze, která natočili sólisté - někdy prvotina, někdy řadová deska, jako prvotina vypadající, přesto to však není marný obraz o řekněme druhé lize českého folku. Ale i v druhé lize se dá hrát kvalitní muzika. A z druhé ligy ti nejlepší postupují do první (dali by se jmenovat současní hráči první ligy, o nichž se před deseti lety psalo právě toto). Takže desky jsou rozhodně příslibem pro další roky a další tvorbu a lze se jen těšit, zdali na těch dalších deskách bude znát zase nějaký pokrok - v oblasti technického zdokonalení, větší kritičnosti ve výběru, prohloubení zpracování tématu, hledání nových interpretačních cest a podobně.
 
 

Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Prosím, opište anti-spamový kód, který je zobrazen v obrázku. Pokud Vás obtěžuje zadávání tohoto kódu, zaregistrujte se a pište komentáře jako přihlášený uživatel.
Viktor Janeba  - Country?   |88.101.154.xxx |29.01.2015 15:27:44
MK: zdravím, jen bych si rád rozšířil obzory: kde přesně se M. Ptaszek nějak kontinuálněji zabýval country? Vždycky když jsem ho viděl naživo, bylo to blues... díky.
Matěj Ptaszek  - Reakce na recenzi Miloše Kellera.   |Registered |28.02.2016 05:51:48
Nevím jak na to Miloš Keller přišel, ale nikdy jsem se nevěnoval OLD COUNTRY. Naopak, osobně Old Country nemusím, neb mi nikdy nepřirostlo k srdci.Vždy jsem poslouchal jen a jen černošské Blues stylu "PIEDMONT", kterému se říká z geografického hlediska rovněž EAST COAST BLUES. Vždy jsem měl moc rád představitele tohoto žánru jako byli: duo Sonny Terry & Brownie McGhee, Leadbelly, Big Bill Broonzy, Blind Boy Fuller, Peg Leg Sam, Skip James či Blind Lemon Jefferson. Co se týče mé angličtiny, která tolik štve ty, kteří se ještě učili na ZDŠ ruštinu a nemají o Americké angličtině páru, tak s mojí výslovností vždy byli spokojeni američané, kteří mi říkali vždy jedno a totéž: Vaší výslovnosti nerozumíme stejně, jako nerozumíme starým černošským zpěvákům Blues a nevadí nám to. Když už chce pan Keller působit dojmem profesionála, tak by si hlavně měl nastudovat pojem PREWAR BLUES či Piedmont, nebo East Coast Blues a seznámit se s některými jeho vrcholnými představiteli, které jsem již zde zmínil a nezaměnit je za Old Country, protože to je opravdu z jeho strany školácká a vyloženě amatérská chyba... plést si bělošskou a černošskou muziku meziválečného až těsně poválečného období v USA je opravdu pana Kellera nedůstojné...
MK   |213.195.200.xxx |28.02.2016 20:02:57
On a Monday?
Matěj Ptaszek  - Odpověd na dotaz Miloše Kellera.   |Registered |28.02.2016 20:51:58
Autorem skladby On a Monday je legendární černošský bluesman Huddie William Ledbetter zvaný Leadbelly. Johny Cash je pane Kellere pouhým, bytˇ fenomenálním a osobitým interpretem. A abych vám ušetřil čas tak ani kapela CCR není autorem skladeb Midnight Special či Cotton Fields, ale opět je to již zmíněný Leadbelly. Rovněž Irene goodnight je autorským dílem Leadbellyho a You are my sunshine opět černošská bluesová venkovská záležitost.Opakuji, nikdy jsem ke Country netíhl a NIKDY jsem ho nehrál. Nikdy mi Country nic neříkalo. vždy jsem poslouchal Piedmontský styl, který jste si popletl s Country což se dá pochopit u laika, ale nedá se to skousnout u tak zkušeného hudebního publicisty jako jste vy. S přátelským pozdravem bluesman Matěj Ptaszek PS: Nevím co o Blues víte vy pane Kellere, ale já se tomuto žánru věnuji intenzivně pětatřicet let...
MK   |213.195.200.xxx |29.02.2016 09:06:09
To máme podobný, já netíhnu k blues a píšu o country, kde ji slyšim.
Jan Klein  - Co všechno se dalo čekat   |83.240.124.xxx |03.03.2016 19:17:58
Tak, a teď by mě zajímalo, jestli ještě někdo čekal, že se Miloš Keller - byť jen náznakem - omluví.

Myslím, že není třeba dělat si těžkou hlavu z toho, když MK někoho veřejně odsoudí. Jeho svět, to je pár periferních hudebních stylů, a skrze tuhle škvíru pozoruje okolní svět. Kdyby nebylo nic, než jeho oblíbenci, byl by to skvělý kritik.

Bohužel jím není. A profesionálním kritikem už vůbec ne. Rozpoznávací znak profesionála není, že píše recenze zásadně bez negatovních emocí. Profesionál se pozná podle toho, že kritizuje jen to, čemu sám rozumí. U Miloše Kellera se můžeme dočíst, že jisté album Květů je "kolektivní zmatek (sic!) maskovaný repetitivností prázdna (SIC!)," Oldřich Janota zase dostává kapky skrze to, že jeho album je "Kakofonie nudy," a tak dále. Děsím se okamžiku, až bude hodnotit Kitchena. Kolik ještě přibude těch jedovatých plivanců?

Ne, tudy cesta nevede. Kritizovat kritika je nutně mlácení prázdné slámy. Stejně jako když se vypráví příběh - kdo chce ať poslouchá, kdo nechce, ať odejde. Naštěstí i Miloše Kellera lze ignorovat, i když se dotyčný snaží upoutat pozornost co to jde.
MK   |213.195.200.xxx |04.03.2016 14:12:39
Držte se své vlastní rady, prosím.
Jan Klein   |198.90.66.xxx |04.03.2016 16:44:49
Můj komentář nebyl určený pro Vás. To bylo pro Matěje Ptaszka, pro Martina Evžena Kyšperského, pro Oldřicha Janotu, vlastně pro všechny, kterých se vaše kritiky dotýkají. Tedy přinejmenším za sebe musím říct, že by se mě docela dotknulo, kdyby mě takhle kritizoval někdo, komu nic neříká to, co hraju.

Je to vzkaz - přátelé, nedělejte si těžkou hlavu z MK.

Jinak klidně pište co uznáte za vhodné, urážejte koho chcete, jak chcete a v libovolné míře, stejně jako tomu bylo doposud. "Přinejhorším" se nad tím občas někdo pohorší.
MK   |213.195.200.xxx |05.03.2016 17:26:03
Ale voni si těžkou hlavu nedělají, to jen vy to tu tak dramatizujete, čoveče. Vy rád radíte, co? Tak helejte - poslechnu vás a budu si psát co chci , a vy se poslechněte sám sebe a ignorujte mě, ano?
Jan Klein  - Pro MK   |83.240.124.xxx |05.03.2016 23:21:17
Ale vadí, samozřejmě že vadí. Viz otevírák téhle diskuze.

A napíšu to klidně ještě stokrát - ten vzkaz nebyl určený vám.
MK   |213.195.200.xxx |06.03.2016 17:30:01
Já vim že to nebylo pro mě. Ale vy byste se tim řídit moh. Jestli si myslíte, že budete mít poslední slovo, tak to mě opravdu neznáte. Koneckonců, o tom svědčí i všechny vaše texty výše.
Jan Klein   |83.240.124.xxx |06.03.2016 23:23:11
O čem se teď vlastně bavíme? Já bych teda řekl, že obsah vašich recenzí aktuálně opravdu neřešíme, takže já se vlastní radou řídím.

Ještě nějaké připomínky?
MK   |213.195.200.xxx |07.03.2016 12:03:37
Ten jsme neřešili nikdy, od počátku jste se pokoušel řešit mě. no a nepovedlo se to, jako vždy.
Jan Klein   |198.90.66.xxx |08.03.2016 12:10:48
Účel to splnilo. Za mě se povedlo, viz vaše reakce

Jo, abych nezapomněl, poslední slovo. Klidně si něco napište, já už dále nemám potřebu reagovat.
MK   |213.195.200.xxx |08.03.2016 14:05:14
zaplaťpámbu.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Září 2018 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
      1 2
 3 4 5 6 7 8 9
10111213141516
17181920212223
2425

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Nejbližší pořady:

Koncertní středa Čro Olomouc, 141. ŽIVĚ...

Kdo: DEVÍTKA Čechy
Kde: Velké studio ČRo
Kdy: 10.10. 2018 20:00

Koncertní středa Čro Olomouc, 142. ŽIVĚ...

Kdo: TERRAKOTA Praha
Kde: Velké studio ČRo
Kdy: 14.11. 2018 20:00

Koncertní středa Čro Olomouc, 143. ŽIVĚ...

Kdo: LENKA SLABÁ se skupinou
Kde: Velké studio ČRo
Kdy: 12.12. 2018 20:00