gototop
28.01.2016 Tři písničkářky (Miloš Keller)    Tisk
Recenze

Podobně jako u písničkářů, se mi sešly i tři interpretky. Tereza Balonová natočila osmipísňové CD Alchymie a vybrala zjevně to nejlepší ze své produkce. Přesněji řečeno ze své, je autorkou hudby a několika textů, a Terezy Mrňavé, která textovala většinu písní. I tak občas prosvítá jistá melodická bezradnost. Tenhle rozdíl je trochu znát. Na hit aspirující úvodní Píšu ti totiž zaujme prvoplánovými naivními verši – ale možná, že to tak mělo být a je to parodizující záměr. Tereza píše daleko abstraktněji, snaží se dostat do písní poselství, ale zatím je to spíš prvoplánové a trošku kostrbaté, leč určitě upřímné (Žij naplno nebo Chaberské zvony). Ovšem třeba ve skladbě Máš-li mě rád pustí naplno uzdu pubertálnímu fňukání. A Tereza jako by to vycítila a položila se výrazově do polohy rozmazlené teenagerky. Na desce se podílela řada studiových muzikantů, a tak aranže znějí plně, až skoro popově. Deska je rozhodně dobrý startovací demosnímek, a protože obě účinkující jsou na začátku své dráhy, lze se nadít i řady pokroků.

Kaya: Ze všech stran já
Kaya: Ze všech stran já

Písničkářka Kaya ohromila portovní poroty v roce 2015 (ne ovšem v Praze) a poroty několika dalších talentových soutěží. Na album Ze všech stran já natočila rovný dvojnásobek písní než Tereza, a na rozdíl od Terezy si vše komplet napsala sama a instrumentačně zůstala v podstatě u kytary. Tím si úlohu zaujmout na takové ploše značně ztížila a samozřejmě se s ní nevyrovnala dobře. V úvodní Vlně má posluchač pocit, že nastupuje písničkářská i autorská osobnost, v následujících Čert tě vem a Kapradina se dostaví obvyklé písničkářské kňourání, bezradná kytara a nekonečné samoúčelné protahování zvukotvorných slabik (jéééah hej!), zřejmě z nedostatku textu. Kapradina má mít jistý nadčasový rozměr proměny ženy, který je ale sražen veršem „mobil mi vyzvání/někdo mě nahání“. Nu, a v tomto poměru se písně střídají – krátká skladba Světlo připomíná Zdenku Lorencovou v nejlepších letech a formě (míněno v kladném slova smyslu), naopak Děsná je ,s dovolením, Radůza v depresi. Je jisté, že Kaya je hlasově výborně vybavena a všechny polohy zvládne bez sebemenšího zakolísání, takže pokud se soustředíme na zpěv sám o sobě, budeme spokojeni a pochopíme nadšení porot (zejména když se prezentovala jen povolenými třemi písněmi – to se těch povedených najde mezi těmi šestnácti na desce daleko více). Ve skladbě U Tebe ale trošku zarazí sykavky, v ostatních skladbách nepozorovatelné. Kaya bude mít úspěch na pódiích festivalů a jako host svých kolegů, atmosféra živého vystoupení překryje nebo doplní fakt, že s pouhou kytarou táhnete šestnáct písní v kuse i to, že nabízíte pouze hloubavé texty a nic k pobavení. S dvoutřetinovým obsahem by deska patřila k tomu lepšímu v české produkci, takto zůstává průměrem.

Krystyna & Přátelé: JEDEN TANiEC
Krystyna & Přátelé: JEDEN TANiEC

A do třetice je tu asi nejzkušenější Krystyna & přátelé. Natočila album JEDEN TANiEC a překonala rekord – na albu je celých dvacet skladeb. Hudbu si skládala komplet sama, polovinu textů napsala také sama, z dalších autorů jmenujme např. Ivana M. Jirouse. Hned od začátku zaujme harmonika jako hlavní a sólový nástroj, a tak se samozřejmě vynoří reminiscence na již existující harmonikářky. Krystyna je ale trochu jinde – čerpá námětově i inspiračně více z folkloru, a to zejména slovenského a polského – to naznačuje i vložené „i“ v názvu. Tím je její harmonika hodnověrnější než u kolegyň, na které tento nástroj v podstatě zbyl. Navíc harmoniku doplňují housle, klarinet a violoncello. Díky tomu na ploše dvaceti písní (51 minut) nenudí, ale málo platné, i tak se to na jeden zátah nedá a v druhé polovině desky navíc už trochu padá řemen, jak už jsou všechny výrazové prostředky a fígle vyzkoušené a opakují se. Krystyna je tak trochu přinejmenším i hlasová a výrazová herečka, a tak do každé písně dává kus komediantství, snaží se jí vtisknout nějakou výraznou zvukovou tvář a polohu. Někdy třeba i kabaretní či pouťovou, ale i to přispívá k pestrosti desky. Typickou esencí výše uvedeného je kratičký Puškin, který má i vtipný text s dobrou pointou. Deska Krystyny představuje tu sympatičtější a střízlivější tvář ženského zpívání s harmonikou a inspirace lidovou tvorbou.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Jan Klein   |83.240.124.xxx |28.01.2016 18:25:21
"...nekonečné samoúčelné protahování zvukotvorných slabik (jéééah hej!)"

To se mi snad zdá...
MK   |213.195.200.xxx |29.01.2016 14:03:32
Nezdá, fakt to tam je. Vyste to asi neslyšel, na rozdíl ode mě, co?
Jan Klein   |198.90.66.xxx |29.01.2016 17:02:39
Právěže slyšel. Ta připomínka je jako by někdo řekl, že dotyčná samoučelně neustále hraje na kytaru.
MK   |213.195.200.xxx |29.01.2016 18:53:34
Ano, i to se občas stává. Ne ale v tomto případě. Proto jsem napsal jen to co jsem napsal a ne to co navrhujete vy.
Jakub Linhart   |78.45.129.xxx |28.01.2016 19:48:17
Ahoj,
mám pocit, žes to trochu pomíchal. Texty k písničkám Žij naplno, Chaberské zvony a Máš-li mě rád z alba ALCHYMIE napsala právě Martina Mrňavá, zatímco Píšu ti je text Terky Balonové.
MK   |213.195.200.xxx |29.01.2016 14:02:59
Dík za upozornění a opravu.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib