19.05.2016 Třikrát folk (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
Jedinou desku“ natočil Qjeten, na kotoučku vyvolávajícím reminiscenci na staré šelakové desky. Jediná deska samotná však přináší relativně moderní folkový zvuk, relativně proto, že tak Qjeten hraje od svého vzniku a pouze jej piluje a cizeluje. Najdeme tu dynamicky pulsující melodie s proplétajícími se sólovými nástroji a hlasy. Inspirují se trochu u Nerezu, trochu i obecně u latinskoamerických rytmů. Rozhodně nepřinášejí jednoduché zapamatovatelné melodie, ani texty, uchopitelné na první poslech. To možná trochu zpomaluje jejich cestu vzhůru, ale... Velmi příjemná je mandolína Michala Cádry, pro tento styl muziky neobvyklá, a proto jí dodávající zvláštní šťávu.

Qjeten - Jediná deska
Qjeten: Jediná deska
Vydáno: 2014
Hodnocení desky: 6,00/10
Seznam písní: Renesanční • No tak • Španělská • Zmar a bída • Funky • Sny • Ani náhodou • Kapka za kapkou • Malá mořská • Rozmary deště • Na konci léta  • 1815 • Trápím • Ani vzdor • Libertango
Co o albu napsal Petr Klokan Vratný: "CD vám nabídne celkem zdařilé zdokumentování repertoáru skupiny Qjeten. A ten není špatný. Pokud by se k výborné instrumentální stránce přidal i větší nadhled v přednesu, lepší zfrázování sborů a větší soudržnost nahrávky, vydoloval bych i bod dva navíc." (6 bodů)

Nad Řípem se občas zableskne a sem tam zahřmí, moc z toho ale neprší.
Nad Řípem se blýská... je název desky dvojice Sova & Slamák. Docela jsem na ni čekal, protože s dvojicí jsem se seznámil na nějakém festivalu, a tam - co písnička, to hit. Byl to nějaký soutěžní festival, tak hráli tři čtyři kusy a já bláhový se domníval, že tak vtipný je jejich celý repertoár. Pak jsem byl ještě zvědav na desku proto, že byla mými kolegy výborně hodnocena a dostala se i do užší nominace na folkového Anděla. Pak jsem na bookletu objevil, že je tam Erazim Hauer (což byla jedna z těch pecek z toho festivalu) – a to jsem měl zpozornět – od té doby neudělali nic lepšího? A opravdu ne. Erazim Hauer je jednoznačně jedničkou desky, pak následuje Marie, pak dlouho nic, pak najdeme dva tři další, s lehkostí v hudbě i textu, napsané písničky (Sára, Kuchyňský rock nebo titulní skladba) a pak bohužel, šeď, šeď, šeď. Možná moje očekávání byla přehnaná a pak jsem byl tak trochu zklamán. Aby bylo rozuměno – nejsou to špatné písničky – folkové popěvky s pokusem o humor nebo naopak hlubší pohled na svět. Ale obojí zůstává hrozně na povrchu, pokud to nesklouzne k jisté upocenosti a klišé (Kapesní atlas světa – hříčka: ...leží u nohou/u nohou postele... nestačí, nebo Vánoce se blíží či Baletka Vlaďka). Když tak koukám na výčet těch, co se mi líbily, tak je to vlastně třetina, což není špatné. Tak asi bude chyba v nadměrném očekávání.

Sova & Slamák - Nad Řípem se blýská...
Sova & Slamák: Nad Řípem se blýská...
Hodnocení desky: 8,09/10
Seznam písní: Kapesní atlas světa • Sára • Erazim Hauer • Vánoce se blíží • Marie • Baletka Vlaďka • Kuchyňský rock • V hospodě Moravě • Třetí sudička • Proč nemůžu v noci spát • O teplu, zimě, tobě a mně • Bakterie • Říkej mi lásko • Třetinové blues • Nad Řípem se blýská...
Co o albu napsal Petr Klokan Vratný: "Nesuďte tuto nahrávku podle 1-2 písní. S postupujícím časem poslechu si mne toto CD totiž stále více získávalo. A tak, ačkoliv jsem měl zkraje v hlavě šestku, nakonec se těsně přehouplo až na číslo 8. Je totiž až překvapivě různorodé, decentní aranže slouží perfektně jednotlivým písničkám a texty dokáží člověka vyrušit i od jiné činnosti a přimějí ho poslouchat. To sice nemají rádi v rádiích, ale u mne jako posluchače je to veliké plus." (8 bodů)