24.08.2016 Radosti a bolesti v hlbinách a jedna k tomu (Miloš Keller)    Tisk

O některých deskách lze psát hned, u jiných musíte počkat, zda se poselství dostaví, nebo zda poselství vydrží. U následující trojice vydrželo.

Pavla Marianová (ex Klíč, nyní Klíč-kvartet) natočila sólovou desku, tentokrát sestavenou výhradně z vlastních písní. Sama je v bookletu nazývá „šansonově laděnými“ , ale to je jen nejstručnější charakteristika. V písních jsou slyšet i „klíčovské“ ozvěny, i ozvěny předchozí desky Pavly Marianové. Celkem patnáct více či méně osobních výpovědí je podpořeno citlivou instrumentací muzikantů – přátel a spolupracovníků Pavly Marianové. Pokud jsem hovořil o „klíčovských“ ozvěnách, pak jsou to, co se týče muziky, opravdu jen ozvěny. Právě toho jsem se trochu bál, když jsem dostával desku do ruky, že to bude Klíč se sólistkou – a tato moje obava se ukázala jako naprosto lichá. Hned v první skladbě Sukýnka se šansonové ladění ukáže v plné síle. Zvláštní smutek či nostalgie textů jsou podpořeny i hlasem Pavly Marianové. I dramaturgicky je deska dobře vystavěna, právě úvodní Sukýnka má aspiraci na to být hitem. Na druhou stranu je faktem, že většina dalších písní se v rozhlasovém vysílání asi neobjeví – za to o to více budou rezonovat večer, v sešeřelém pokoji, osvětleném třeba jen svíčkou a se sklenkou vína v ruce. A texty vás inspirují i k zamyšlení nad vlastními radostmi a bolestmi.

Pavla Marianová - Radosti... Bolesti...
Pavla Marianová: Radosti... Bolesti...
Vydavatel: Umělecká agentura Klíč
Hodnocení desky: 7,00/10
Seznam písní: Sukýnka • Zralá žena • Hříšník • Vodopád • Kruh se uzavřel • Noc a den • Co na to říct • Čas, ten zrádce • Vůně vanilky • Někdy to bolí • Kámen v dlani • Trocha slávy • Kdo jsme my • Do rána pít • Radosti, bolesti
Co o albu napsal Miloš Keller: "Velmi příjemný a osobitý výkon. čekal jsem víc "Klíč" a jsem rád že jsem se mýlil :-)" (8 bodů)

Jezinky jsou dívčí sextet, který natočil osobité verze cikánských písní na album Čaje šukarije. Vždycky s napětím očekávám, jak se umělec zmocní folklórního odkazu a co s ním provede. V případě Jezinek to dopadlo jako mírné vítězství obou zúčastněných – tedy folklorního hudebního materiálu a interpreta. Dámy si písně upravily ke svému obrazu, netlačí se nenásilně do romsko-folklorní pozice, zůstávají spíše v mezích uhlazenější kavárenské interpretace a ta jim i písničkám sedne. V některých případech si doplnily i „český“ text vcelku vkusně a s citem. Velmi dobře si počínají při vedení vokálů, zejména sborových či vícehlasých. Ostatně a capellový zpěv je jejich silnou stránkou, což dokazuje takřka celá tato deska. Potěšení pro ty, kteří mají rádi civilní a přitom profesionální přístup k folklóru, který neznásilňuje osobností interpreta.
Jezinky - Čaje šukarije
Jezinky: Čaje šukarije
Hodnocení desky: 6,43/10
Seznam písní: Ani vodka ani rumos • Phenen odoj la sasake • Lolo dikhlo • Kali rosica • Montiho čardáš • Imar avel karačoňa • Pašo paňori • Oda kalo čirikloro • Av ke mande čhavo • Čaje šukarije • Sas man pirano
Co o albu napsal Miloš Keller: "tématiky a žánru se zmocnily zcela nenásilně a bez konvencí" (6 bodů)