02.11.2016 Yantar Za trest Mezi planetami aneb Moje noci O pár kroků dál Nikdy více. (Miloš Keller)    PDF Tisk Email

Neberte titulek doslova, je složen z názvů kapel a desek, o kterých bude řeč. Na podzim jsem konstatoval, že musím splatit dluhy, které mám v recenzní oblasti, a tak se mi tato trojice sešla na stole a poté i v kompu.

Yantar natočil desku Moje noci a přináší na ní sebevědomý folkrock, s plným a barevným zvukem a texty přesahujícími běžný rámec žánru. Hned úvodní Ptáci ve vás evokují kanadské rockové kapely osmdesátých let v tom nejlepším slova smyslu. Také je tato pecka zcela správně na začátku desky, otevírá ji a vzbuzuje chuť na další písničky. Hned vzápětí se jízda trochu zklidňuje, aranže se podřídí textu a připadáte si i při poslechu jako Karbaník, o němž píseň je. Třetí Cikánské housle se snaží navodit atmosféru cikánské romantiky, ale současně nevybočit ze soundu kapely – a výsledek je spíše taková nesmělá syntéza popu a folklóru. Ve stejném duchu se nese i Poklad – spíše oddechovka pro posluchače, aby si o to více vychutnal titulní Moje noci. A opět se dostavuje reminiscence, tentokrát na artrockové kapely sedmdesátých let. Příjemné. Zpěvačka podává jeden ze svých vrcholných výkonů. Následující Uvařit jed příjemně kontrastuje odlehčenou atmosférou. A přichází další kontrast – tentokrát zcela nekompromisní rockový nářez Prásk s katastrofickým textem. Ve skladbě Už vím se kapela vrací k popovému zvuku. Delirium opět vyvolává reminiscence – tentokrát na tancovačkové rockové kapely současnosti, což je druhý slabší bod desky po Cikánských houslích. Závěrečné tři skladby - Malá ranní, Co se vleče a Čas - jsou už spíše na celkové dokreslení či potvrzení možností kapely. Malá ranní trošku vybízí hledat v předchozích skladbách inspiraci, Co se vleče překvapí spíše textem. Závěrečný pomalý Čas pak atmosféru celé desky pěkně podtrhne a uloží. Ano, k desce se budete rádi vracet. Jako já.

Yantar - Moje noci
Yantar: Moje noci
Vydáno: 2014
Hodnocení desky: 5,83/10
Seznam písní: Ptáci • Karbaník • Cikánské housle • Poklad • Moje noci • Uvařit jed • Prásk • Už vím • Delirium  • Malá ranní • Co se vleče • Čas
Co o albu napsal Miloš Keller: "K tématům a atmosféře místy nesedne zpěv, ale jinak nevadí. Třeba by stačilo povyměňovat úlohy v písních." (7 bodů)

Skupina Za trest se účastnila i Soutěže o titul talent Countryradia a natočila CD …o pár kroků dál. Díky instrumentaci se kapela pohybuje mezi folkem, country i bluegrassem. Už první písnička Sedm vám to potvrdí změnami tempa i melodie a citací dalších hudebních stylů v textu. V dalších skladbách si uvědomíte písňotvornou sílu houslí a banja pro písničky skupiny, a také intenzitu textů, psaných zjevně vždy pod prvními dojmy ze situací. Typické je hned druhé Krušné ráno. Samozřejmě, že na desce existují i oddechové okamžiky (Bárka, V tvých dlaních), či dokonce místa mírně rozpačitá (Navždy, Duch tance), naopak najdeme skladby s autentickou a korespondující atmosférou v hudbě i textu (Šafránová nebo Za obzor či melodramatický Mariáš). Svítání je rozhlasovým hitem, to se nedá nic dělat – i když možná právě proto, že to byla soutěžní píseň, zněla často a posluchač si ji osvojil. Opakování je tedy nejen matka moudrosti, ale i otec hitu. A dalším hitem z desky by se mohl stát i Pes baskervilský – vtipná skladba melodicky, instrumentačně i textově, škoda některých obrácených přízvuků. Na pódiu je jistě hrána i s větším drivem. Desku uzavírá folklorem (čardášem) inspirovaná skladba Srdce moje, která ukáže, že skupina umí vykročit i ze svého obvyklého rámce. Řekl bych, přídavková písnička na koncertech. I tato kapela tedy předvede pestrou škálu výrazových možností a současně zůstává pevně ukotvena ve svém žánru.
Za trest - ...o pár kroků dál
Za trest: ...o pár kroků dál
Vydavatel: HARO