30.11.2016 Devítka, Trojka a Jedničky (Miloš Keller)    Tisk

Trojice písní soutěžila ve folkové části hitparády Countryradia, a tak jsem se rozhodl spojit do jednoho článku i CD, z nichž písně pocházejí.

Přelet M.S. natočil CD s názvem, který vůbec nelže a je jednak doporučením a jednak i charakteristikou: Parádní medicína. Sedmnáct spíše kratších písniček by u většiny desek při pohledu na obal evokovalo buď hudební hříčky než skladby a nebo vzrůstající nudu z neschopnosti škrtat. V případě Přeletek jsem skoro litoval, že je těch věcí jen sedmnáct. To kouzlo spočívá v tom, že se obrátily na bohaté, rozmanité a pestré autorské zázemí – tak pestré, že se mi ho ani nechce vypisovat, musel bych seznam prakticky opsat. Ale přece jen trochu – vedle sebe se tu sešli textaři jako Milan Jablonský, Béďa Röhrich, Přemysl Haas, do role autorů textů se dostali i Jiří Žáček nebo Emanuel Frynta. Hudba je z části dílem Romany Tomáškové, ale i tady se vedle ní sešla jména jako Franta Vlček, Petr Merxbauer, Vojta Zícha a další. A Přeletky tuhle různorodou směs sjednocují svým projevem. Sjednocují přesto, nebo právě proto, že jsou v každé písničce trochu v jiné poloze, v jiné náladě, ale vždy stoprocentní, přitom vtipné a zdravě sebejisté jak výrazem, tak samotným výkonem. Ta energie a pohoda z alba přímo sálá. Osobně mě nejvíc oslovily Kabelky, Někdo, Lednice, Píseň o cestě, ale zjistíte, že třeba Madla, která by leckoho jiného stáhla do hlubin prvoplánové říkanky, se v podání Přeletek stává Uměním. Zaujme i lidová Holka modrooká svou invenční úpravou a zpracováním.

Přelet M.S. - Parádní medicína
Přelet M.S.: Parádní medicína
Vydavatel: AVIK
Vydáno: 2016
Hodnocení desky: 7,22/10
Seznam písní: Kabelky • Ježibaby • Někdo • Karamelka • Láska podle Hitchcocka • Píseň o cestě • Co ode mne žádá hlas • Dámský blues • Lednice • Amorek • Holka moodrooká • Baltazar • Madla • Žába • Skleněnej den • O zpívání a tak • Diagnóza
Co o albu napsal Miloš Keller: "Název desku naprosto charakterizuje" (9 bodů)

Bonsai č.3 vydala desku Z dlouhých poutí. Najdeme na ní zajímavou směs známé historie přímo z pera Františka (Jantarový komnaty), výsledků spolupráce pamětníků (Kamarád), méně známé historie (Průvan), reminiscence na historii (Nottingham) i aktuálního folku, historií inspirovaného (Smířená). V tomto případě historií kapely Bonsai a tvorbou Františka Stralczynského. Ale celé to drží pohromadě především proto, že muzikanti jsou naladěni na výchozí základní strunu, kterou určil František Stralczynský. Z interpretů doslova dýchá úcta k autorovi, současně ale chuť i odvaha se jeho odkazu nejen zmocnit a udržovat naživu (to je interpretace jeho písní), ale i jej rozvinout a přiblížit současnosti (to jsou jejich vlastní autorské písničky). Přitom se stále drží v mezích, které stanovila dávná Bonsai – klidný, do sebe obrácený, přemýšlivý folk s barevnými textovými obrazy, napětí spíše vnitřní, než na odiv stavěné. Jedničkou pro mě je z těch novějších písní jasně Nottingham. Paličkové bubínky či Na korze jménem Sláva jsou trošku příliš reminiscencí na Námořní tesknou, nebo Plíhalovu Pohádku či Kluziště, Klíny jsou trochu zbytečně natahovány. Zaujmou dále určitě  třeba Obálky nebo Prstem po souhvězdí.
Bonsai č. 3 - Z dlouhých poutí
Bonsai č. 3: Z dlouhých poutí
Vydáno: 2016
Hodnocení desky: 7,55/10
Seznam písní: Jantarový komnaty • Průvan • Pro snění • Nottingham • Smířená • Kamarád • Paličkové bubínky • Rozmilováno • Tuudum • Obálky • Prstem po souhvězdí • Klíny • Na korze jménem Sláva • Nákaza • Zázraky • Podzimní sen
Co o albu napsal Tomáš Doug Machalík: "Album vypovídá o tom, že kapela našla svůj styl (k němuž významně přispívá například violoncello) a sebejistotu a že překročila stín „Bonsai-revivalu“, i když v textech je znát, co je vlastní tvorba a co bylo převzato od předchůdců." (7 bodů)