27.12.2016 Prosincová čtyřka (Miloš Keller)    Tisk

Každou neděli po jedenadvacáté hodině můžete v rámci Nedělního prodlouženého tříhodinového (20-23 hod) folkového večera na Countryradiu sledovat i folkovou minihitparádu Folkové stupně. Soutěží v ní šest písniček - první neděli v měsíci jsou nasazeny čtyři novinky a dva postupující z minulého měsíce. Po celý měsíc každou neděli sledujeme průběžné pořadí. Poslední neděli v měsíci to už není průběžné, ale konečné pořadí a první dva postupují do dalšího kola. Hlasuje se prostřednictvím webu Countryradia. Ve vysílání Countryradia tak mnohdy zazní ojedinělé a originální nahrávky, které (snad s výjimkou brněnského rádia Proglas) jinde v éteru nezazní. Písničky jsou obvykle vybírány z CD, která zašlou do rádia interpreti a tak se přímo nabízí hned o každém CD i něco napsat.

Dvojice Urbánek & Mourek s eponymním albem sice ještě kvalit Sovy a Slamáka nebo Vasilova Rubáše nedosahují, ale jsou na dobré cestě. Přinášejí devítku svěžích písní a nový styl projevu do folku. Nakolik bude životaschopný a nakolik se bude rozvíjet ukáže čas (a druhé či třetí album). Album je i dobře dramaturgicky sestaveno – jasně hitová Osud (Lidi bavit) je na začátku alba a navozuje chuť k poslechu dalších písniček. Pěvecký projev právě v této skladbě asi nejvíce v sobě spojuje perspektivu i beznadějnost osudu. Tohle téma se ostatně vine jako červená nit všemi písničkami. Na duo je album překvapivě pestře instrumentované, pečlivá studiová práce se vyplatila. I skladba Sousede vás udrží u poslechu a pak přichází oddechovka Májová. Někdy je ale oddechovost přehnána a unylost pozdně nočního baru skoro až uspává: Ach jo (to není povzdech, ale název), nebo Don. Textem zaujme pak taky Srovnaný. Celkově by deska mohla být stravitelná i pro příznivce mírného folkrocku.

Urbánek & Mourek - Urbánek & Mourek
Urbánek & Mourek: Urbánek & Mourek
Vydavatel: Tranzistor
Vydáno: 2016
Hodnocení desky: 5,44/10
Seznam písní: Osud (Lidi bavit) • Sousede • Májová • Pasti • Ach jo • Don • Srovnaný • Krysařík • Stará písnička
Co o albu napsal Tomáš Doug Machalík: "Moderní písničkářství, bohužel v tom horším smyslu slova. Písně jsou spíše pomalejší a postrádají nosný obsah a melodii." (4 body)

Tara Fuki vydali album The best of, sestavené z výběru z pěti řadovek. Ano, to je tak čas, kdy umělci mají pocit, že mohou bilancovat a znovu semlít již vydané. Kdyby se skupina nezdržovala vydáváním řadovek a rovnou vydala The best of, mohli jsme být ušetření pěti desek neinvence, v kruhu se motajících, nikam nevedoucích motivů, vzdechů a kníkání. Ne, že by tady nebyly, ale přeci jen selekce pěti desek do dvaceti písní prospěla. Možná písní mohlo být deset a byla by to skvělá deska. Na ní bych pak našel trojici opravdu excelentní: Sens, Anna a Winna, což by byla skoro třetina. Při první skladbě máte pocit, že se hudebníci rozehrávají a rozbrnkávají, zkoušejí nástroje a sólistka procvičuje hlasivky, když skončí, zjistíte, že to nebyl trénink, ale že už to bylo ono. A pak přichází další cvičení a další a další, celkem 20x. Soustředíte se tedy na atmosféru a zjistíte, že je jedna hodina v noci, čekáte na noční autobus a tak nějak preludujete, abyste si ukrátili čas. V okamžiku kdy dojdete ke skladbě Spalilo sie vás z klimbání probudí náhlé repetitivní drama – autobus projel a nezastavil, chvíle rozčilení a pak opět upadnete do mátořivého snění (Sen). Není to nezajímavá deska, zaujme absence nápadu, nahrazená dokola opakovanými šepoty, výkřiky, zvukovými efekty a změnami rytmu, které ovšem opět nápad nepřinesou, jen prázdnotu obnažují a prohlubují.
Tara Fuki - The best of...
Tara Fuki: The best of...
Vydavatel: Indies Scope
Hodnocení desky: 6,33/10
Seznam písní: Piosenka • Widze, widze • Tango • Spalilo sie • Sen • Kapka • Senna • Motlitba • Lej, lej, lej • Ty i ja • Czerwone jabluszko • Moje serduszko • Sens • Zwierciadlo • Kolorowe szkielka • Anna • Winna • Lecimy • Nie mow, že nie • V rytmu s deštěm
Co o albu napsal Miloš Keller: "to je odvaha, nazvat to The best of...." (3 body)