28.08.2017 Trojice sólistů na konec léta (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
Tím prvním je Jan Šesták a přátelé s albem Všechno je jinak, příteli. Přináší průhlednou kytarovou muziku, ozvláštněnou v některých případech použitím ukulele, trochu plochý pěvecký projev a jednoduše vystavěné melodie. Úvodní Tulák v čase navodí atmosféru příjemné oddechové muziky, kde se toho moc nebude řešit, spíš jen konstatovat nebo popisovat. Hned druhá vás ovšem přinutí vstát z křesla. Bůhví proč anglicky zpívaná Peace and Smile. Příště bych něco takového dal na konec, jako bonus, a odbyl bych to konstatováním, že si bonus interpret mohl odpustit. Angličtina vypadá jako výuková záležitost pro základní školu. Málem jsem CD vyndal z přehrávače. Tajemný začátek skladby Vítr se zvedl to ale trochu napravil, celý text pak patří mezi nejlepší z desky. Následuje titulní skladba, která je trochu jakoby nedodělaná – asi by jí prospěla náročnější aranž, celkově se ale houpe v příjemném tempu a na anglickou skladbu je už zapomenuto. Najdeme skladby, které trochu vybočují ze standardu směrem dolů, takové to typické „spadnutí řemene“: Navždy v mém srdci nebo Stromy či Andělé tě pohladí. Obvykle k nim patří i trochu klišovitý text (Dívám se dívám po tvých větvovích a korunách, kde šum listí zní a mě nabízí být chvíli sám. Mlčím jen mlčím a vnímám moudrost tvou a ty mi nabízíš prostor pro snění pro chvíli naši společnou. Zpívám ti zpívám, píseň jejíž slova marně hledám, možná je tušíš, snad víš, ty víš. A tak díky, díky za stromy krásné s nimiž mohu být, v nichž poselství tvé a lásku tvou mohu žít….), nebo zvuková manýra: Za zvuku ticha či Osvobození se. Pravděpodobně mají navodit atmosféru meditace, místo toho spíš trochu nudí. Pak ale objevíme naopak záležitosti, které vám zůstanou v paměti – Vrabčáci či Do prvních copánků (hezké názvuky reggae). Celkově lze ale konstatovat, že deska rozhodně neurazí a že ty nejlepší skladby (mimo Peace and Smile) zařadil autor dramaturgicky prozíravě do první poloviny desky.
Jan Šesták a přátelé - Všechno je jinak, příteli
Jan Šesták a přátelé: Všechno je jinak, příteli
Seznam písní: Tulák v čase • Peace And Smile • Vítr se zvedl • Všechno je jinak • Navždy v mém srdci • Vrabčáci • Stromům • Do prvních copánků • Andělé tě pohladí • Za zvuku ticha • Osvobození se

Další CD natočil Jindra Černohorský a nechal mu jen své jméno. Když jsem předchozí odstavec zakončil slovy o dramaturgii, mohu tady jimi začít – skladby by to chtělo především přeskupit. Začíná se doslova „panychidou za pochcípaná jehňátka“, jak říká kolega Balík, ty silné písně přicházejí až uprostřed desky. Ovšem dramaturgie desky je jiná, než dramaturguie koncertu. Pěšák a Žalm jsou přinejmenším ubrečené, pokud ne přímo depresivní. Ale hlasově je Jindra Černohorský zvládá, pracuje se svým výrazem a i v základní poloze má zajímavou barvu. Konečně na třetím místě přichází dynamická Vzala jsi mi srdce (ta mohla CD otevírat) s bicími a pěknými vokály. A kvalita jde nahoru – asi první vrchol alba – Lež, stojí za to poslouchat komplexně, jak text, tak muziku. Ano, tady je pravá Jindrova tvář. Trošku v jejím stínu zůstávají následující Slzy, se zdravě „angažovaným“ textem, ale je to spíš jako nadechnutí k další špičkové skladbě Kdo jsem já. Nu, ale pak opět přichází melodická bezradnost, marně vyvažovaná klavírem: Labutě a Sny. Sny alespoň přinášejí pohled do interpretových vzpomínek. Že Jindra Černohorský umí navodit atmosféru pak ukazuje předposlední skladba Léto – příjemná písnička pro letní neděle. Asi třetí vrchol alba, ukázka, že i téma, které často sklouzne ke kýči lze zpracovat s vkusem a invencí. Jindra Černohorský se na desce představuje tedy v několika polohách a sluší mu ty dynamičtější.  Velkým kladem alba je booklet s texty.
Jindra Černohorský - Jindra Černohorský
Jindra Černohorský: Jindra Černohorský
Vydavatel: Rosa Music
Vydáno: 2017
Hodnocení desky: 5,64/10
Seznam písní: Pěšák • Žalm 13 • Vzala jsi mi srdce • Lež • Slzy • Kdo jsem já? • Labutě • Sny • Léto • Vzpomínky
Co o albu napsal Tomáš Doug Machalík: "Mainstreamový moderní folkrock s výborně zpívajícím Jindrou Černohorským a doprovodnou kapelou. Texty jsou zčásti křesťanské, obecně však dost prvoplánové a plné frází, často navíc zbytečně opakovaných pořád dokola." (5 bodů)