27.11.2018 Sólisti 2017 - 2018 (Miloš Keller)    Tisk
Ano, nebudou to už žádné novinky, na stole mi leží docela dlouho, ale možná připomenutí v tuto dobu zase oživí zájem. Postupně mi přibývali písničkáři, o kterých napsat samostatnou recenzi bylo hodně těžké, pokud by se autor chtěl vyhnout frázím a klišé, na druhou stranu ale tím jak přibývali, utvářelo se zajímavé spektrum výrazů a pojetí či přístupu k folku i muzice jako takové. A tak ve srovnání je jejich síla. Opět mě napadlo, že by bylo zajímavé i jejich srovnání na pódiu. Zatím aspoň někdy v neděli po 21 hodině je opět vedle sebe porovnám v pořadu Folkmenu na Country radiu – postupně a jednotlivě už jsem je průběžně představoval.
Tak o koho jde:
René Tesák Matlášek natočil svoje debutové album Mezi prsty. Je znát praxe z „domovské“ skupiny Marod, je znát rodinné vedení, je znát i minulá i současná praxe z generačně mladých, nastupujících skupin hrajících spíše pop a je znát vyhranost ze soutěží. Je znát Reného touha se i autorsky vyjadřovat (CD je téměř komplet jeho dílo), je ale také poznat, že je zatím výrazově i tématicky neusazený, možná i rozpolcený. Evidentně touží spíše po romantických písních s hlubším obsahem či rovnou vyznáním, k těm bude potřeba ale asi dospět časem. Sílu však zatím má spíše v odlehčených dílech – a tak na desce kromě titulní skladby bodují u mě nejvíce Maková panenka a Slepičí speech (ten ostatně i u posluchačů Country radia) a samozřejmě Vykřičníky. Tohle jsou oblasti, kde je vcelku ojedinělý a měl by si je hýčkat. Z hlediska hudebního je znát to, že by rád rozšířil folkový svět o prostupy do popu či lehčích forem rocku, tak jsem zvědav, kde se nakonec usadí.
René Matlášek - Mezi prsty
René Matlášek: Mezi prsty
Vydavatel: Ragtime Records s.r.o. Ostrava
Vydáno: 2017
Hodnocení desky: 6,14/10
Seznam písní: Mezi prsty • Ze srdce • Windows 10 • Satirická chvilka • Maková panenka • Ďáblovo znamení • Zvedni koutky • Fabia • Obchodník s pocity • Slepičí speech • To se stává • Vykřičníky • Modlím se k tobě • Liebesbrief
Co o albu napsal Miloš Keller: "Na debutové album prima. Vzhledem k praxi mohlo být trochu odvážnější. Plusem vyvážená směs poezie a humoru." (7 bodů)

Svätoslav Hamaliar ze Slovenska poslal album Modlitba za Slovanov. Už název vypovídá o čem deska bude a jak bude koncipována. Celkem 14 písní, částečně duchovně laděných, nesených ve stejném tónu – od poloviny desky se už člověk obtížně orientuje. Místy jsem měl dojem, že svoje pocity trochu přehrává, jindy zněl velmi hluboce a prožitkově. Rozhodně je to deska k pozornému poslechu, i když s vyzněním některých skladeb nebudete muset souhlasit, některá spojení a obraty jsou až moc abstraktní (čo je to bohatsvo/nič len lesk, čo ruší klidný spánok/čo je to vášeň/nič len chvílu spievajucí vánok). Po hudební stránce dbá na důstojné a přiměřeně pompézní vyznění skladeb. Úvodní Slnko, dále Miesta a Bratstvo stromov jsou asi nejsilnější skladby, titulní Modlitbu za Slovanov jsem ale nevydržel celou.
Michal Willie Sedláček natočil CD Válka v nás. Celé je opět jeho dílem, Eva Trnková doplnila příčnou flétnu. Na album umístil 10 písniček, charakteristických mírným nadhledem, drobnými slovními hříčkami korespondujícími s muzikou, zamyšleními nad obecnou současností i konkrétními vztahy, nikdy však témata nehrotí. Stopáže se drží kolem dvou minut, což spolu s počtem písní dotváří interpretův obraz sebekritičnosti a soudnosti – autorský rukopis je s postupem písní na desce až příliš znát. Doporučuji titulní skladbu a pak Triolu a Domovinu.
Michal Willie Sedláček, Eva Trnková - Válka v nás
Michal Willie Sedláček, Eva Trnková: Válka v nás
Vydavatel: AVIK
Vydáno: 2014
Hodnocení desky: 7,00/10
Seznam písní: Válka v nás • Tak jako tam • Triola • Domovina • Světla lucerny • Tulákům • Lháři • Leila • Andělé nad ostrovem • Všem nám čas běží

René Hladík natočil spíše syrové album Náhlý přepad, řekl bych z jedné vody načisto. A tak se dopouští intonačních prohřešků, melodických zakolísání a obrácených přízvuků. Možná, že kdybych jej zařadil do škatulky „spontánní trampský sólista“, bylo by mu tam lépe. S výrazem si příliš hlavu neláme, a tak na desce najdeme „variaci na rock and roll“ (titulní skladba), ale i převzaté záležitosti z repertoáru Boba Dylana nebo Jethro Tull (pokud znáte originály, trochu se při poslechu pousmějete nebo slabším povahám i zatrne). Z dvanácti písní mě nejvíce zaujaly Moře, Hrej a Mámení. Pěkný maxisingl by to byl.
Tomáš Pastrňák na album Kousky dal celkem 12 dynamických kousků, které si ale dynamiku ponechávají i ve volnějších skladbách. Zřetelně má rád ve skladbách vtip a humor, a i když zpočátku skladba vypadá jako vážné pojednání, najdeme v ní detaily, kterými se jeho, řekněme šibalství, prozrazuje. Má smysl pro jednoduchý rým a výrazné, byť popěvkovité melodie, které se dobře zapamatují a pobrukují. Paříž, Zpívání hrdliček, Přesčas nebo Ruska jsou moje oblíbené. Okolo hrušně trochu prudí (má stopáž 4,32), ale po jejím poslechu oceníte její varietní genialitu a možná i parodii na některé kolegy.
Láďa Zítka přidal do této kolekce album Šesťákový svět. Hned úvodní Papoušek zaujme svou hitovostí a nosným refrénem, podobné jsou i Vzduchoplavecká a Když končí rok. Na rozdíl od Tomáše Pastrňáka ale dokáže „přepínat“ polohy, a tak na desce najdeme i písně s hlubší výpovědí, bez postranních efektů (Delirium tremens), vždy ale pečlivě melodicky zpracované – hudební stránce svých písniček věnuje autor přinejmenším stejnou pozornost, jako textům, a tak se nebojí jít naproti k blues nebo soft popu. Deska je asi taky aranžérsky nejpestřejší, i když s ní opět může soupeřit už zmíněný T.P.
Láďa Zítka - Šesťákový svět
Láďa Zítka: Šesťákový svět
Vydáno: 2017
Hodnocení desky: 6,09/10
Seznam písní: Papoušek • Věrná smrt • Sněží • Řezbář • Když končí rok • Opička • Nevěřím • V hospodě Na kovárně • Stříbrný řetízek • Vzduchoplavecká • Delirium tremens • Šesťákový svět • Uprostřed pouště • Život není pohádka • Bonus: Píseň hrozná o nemoci zlé
Co o albu napsal Tomáš Doug Machalík: "Oproti živým produkcím zde má Láďa Zítka za zády kapelu, která písně oživuje. Použitím textů různých autorů vznikla pestrá mozaika, osobně mi ale připadá, že ne všechny (k) Láďovi úplně sedí." (6 bodů)