23.08.2004 Fleret 2004 - s kanónem na vrabce? (Šaolín)    PDF Tisk Email

Ačkoli co se alespoň festivalového hraní týče, nedá vizovický Fleret bez moravské folklorní královny Jarmily Šulákové ani ránu, i na další řadovce se bez jejích služeb skupina opět obešla a nutno říci, že možná i proto působí PUMKANONEM velice kompaktním a přirozeným dojmem. A to i přesto, že Hrach i jeho souputníci ve studiu Českého rozhlasu Ostrava už tradičně připravili pestrou míchanici hudebních stylů, zalitou do typického fleretovského soundu a okořeněnou - jak jinak - vpravdě valašskými tématy, nejlépe charakterizovanými refrénem páté Dajme si do cimbála: "Trumpetu nemáme/ Břuch aspoň nerezaví/ A estli zrezaví/ Špekem sa zasej spraví/ A když sa třeba aj nespraví/ Stejně si vypijeme na zdraví".

PUMKANONEM, což ukazuje například i právě probíhající sezóna, přináší několik zjevných hitovek, takže potenciální kupující nemusí mít vůbec obavy, že by si s sebou domů v plastovém obalu přinesl bůhvíjakého zajíce. Ať už je to altdruhá skladba alba Aj bylo nebylo, typicky hrachovsko-myslivečkovská Z  Ameriky na Habeš a nebo nádherně napsaná a zaranžovaná Už sa mi o tobě nezdáva, která má dle mého velkou šanci překonat i takový hit, jakým je už zlidovělá Zafúkané.

Vzhledem k faktu, že album obsahuje 15 tracků, by se dalo předpokládat, že zde objevíme i několik "vycpávek", ale při prvním ani desátém poslechu jsem se nedokázal rozhodnout, které z těch patnácti by to měly být. Každá píseň má své místo a svůj účel. Dohromady to činí PUMKANONEM  barevným a rozmanitým, což mě osobně vhledem k "usazenému" a hudebně záměrně příliš neexperimentujícímu Fleretu poměrně překvapilo.

Zajímavým receptem, jak běžné písňové album zpestřit a oživit, může být v tomto případě třeba halekačka Halekačka. Ještě před tím, než jsem se podíval do bookletu na jméno autora textu, bavil jsem se představou, že v duchu typicky fleretovského humoru by pointou písně mohl být prostý fakt, že Hrachova košulenka je vypraná v Arielu (tolik můj jemný smysl pro současnou world music se vším globalizačním všudy), ale pokud si text Jana Vyorala i vy poslechnete a uslyšíte pointu skutečnou, budete mít Flerety rádi za to, že zůstali i po staletích ústrku a nesvobody hrdými příslušníky svého etnika, a že s Vyoralovým textem zbytečně neexperimentovali. Jak říká v jednom slavném dialogu Werich Horníčkovi: "Dojal jste mě, že jste zůstal Čech".

Docela vtipný mi také přijde remix úvodní skladby Na uvítanů - přílet, kterou nejprve statečně nazpíval typický nezpěvák Karel Machač a posléze upravil Tomáš Vunderle, ukrytý tentokrát pod identitou DJ Coudelky. Trochu překvapivá je na PUMKANONEM také účast někdejší popové hvězdy Věry Špinarové, která si zde v epizodní roli zaúčinkovala v refrénu písně Blues o zlatém zubu. Podobně nenápadně před lety začala i spolupráce Fleretu s Jarmilou Šulákovou. Že by se v okolí Fleretu chystala nenápadná "normalizačně-generační" výměna? Nechme se překvapit?

CD PUMKANONEM, máte-li Fleret alespoň trošku rádi, si určitě pořiďte, patří k těm lepším, které na svém kontě smělí vizovjané mají. Od případného pálení či stahování by vás možná mohl odradit graficky vkusně a vtipně zpracovaný booklet, který obsahuje všechny texty a spoustu zajímavých a objevných fotografií.

Fleret - PUMKANONEM - Na uvítanů-přílet, Aj bylo nebylo, Už sa mi o tobě nezdáva, Dajme si do cimbála, Hotel Ogar, Z Ameriky na Habeš, Poslední uniforma, Halekačka, Bílá ofca rodiny, Z ostudú su jedna ruka, Ogaři, ogaři, Song pro dřevorubce Ondžeje, Blues o zlatém zubu, Rozestýlám, Pum kanonem-odlet - celkový čas 42:16 - vydala BMG v roce 2004