gototop
22.02.2006 Inventura Vlasty Třešňáka (Ondra Villon Vejsada)    Tisk
Recenze

Třešňák & Band: Inventura
Vydavatel: Areca Multimedia
Žánr: folkrock
Celkový čas: 52:02

Jsem moc rád, že máme svého Dylana?

Jak ale začít recenzi díla tak výrazné "renesanční" osobnosti? Jak představit Vlastu Třešňáka někomu mladému, kdo ho nezná? Proč o něm psát pro toho, kdo ho zná? Jak napsat kritickou recenzi, když pana Třešňáka obdivuji už léta a netroufnu si napsat, že je mým vzorem jen proto, že to ihned vede k propadákovému a propastnému srovnávání? Jak mohu psát pouze o hudbě a ještě pouze o jednom CD, když má autor za sebou další tři? Jak nevynechat skvělou literární a výtvarnou činnost?! Jak nepopsat pohnutý životní příběh (či osud chcete-li)?

Odpověď zní jednoduše = vše velmi rád i velmi nerad - v každém případě je recenze alba Inventura pro mě obzvlášť velká "vejsada" kterou jsem nemohl odmítnout?A tak napíšu cosi jako své osobní vyznání - vynechám tedy pro mé psaní snad i typické hodnocení masteringu, mixu, grafiky atd. Ponechám pouze to, co mi přijde stěžejní pro psaní recenzí - tedy hledání altposluchače = komu je CD určeno a komu asi ne?

První, co je nanejvýš zřejmé, je odpověď na mnohé otázky pochybovačů typu - O čem se bude psát po pádu bolševika? Co se stane s těmi mnoha protesty s kytarou? O čem teď budou zpívat? Chachá, to neznáte Vlastu Třešňáka! A úroda "Třešniček" či lépe "Třešňákoviček" byla dobrá! Řekl bych velmi dobrá!

Co třeba zákulisní intriky a politikaření místo politiky? = "Volební guláš"
Co třeba rasismus a xenofobie? = "Moby Dick"
Co třeba čecháčkovství? = "Národ - soudruh Teplák"
Co třeba bulvár? = "In inkoust veritas?"
Co třeba deziluze středního věku? Co bludařství a tmářství rádoby pánbíčkářů? atd.

Co se textů týče, úžasný Vlastův cit pro rým i dramatiku opět nezklamal, skvostem v tomto ohledu je podle mne = "Proces"

Těch slovních spřežek a vtipných (hlavně trefných) rýmů a v podstatě něžného filozofického humoru směřujícího k sarkasmu - jsou to opravdu tuny třešniček Třešňáka!

Po hudební stránce je pro mě - dovolte mi ten výraz "hudebním orgasmem" (tedy rozuměj - vrcholem) = "Cyrano a Magdaléna"

Stylově jde o folkrock s prvky melodického rocku, nechybí však ani blues nebo boogie.

Abych si taky trochu zakritizoval, našel jsem cosi jako oficiální web VT, ale je to fakt bídný web! Chápu sice, že skutečný a živoucí prokletý básník (i malíř) nepotřebuje web, ale tak ať ho tedy raději nemá! Spíše bych volil nic, než útvar s nefunkčními odkazy a bezobsažně-bezgrafickým prostorem (alespoň v době psaní recenze).

Další otázky vyvolává již výše slíbená úvaha, totiž - pro koho CD VT vlastně je? No, pro mne teda 100% a dokonce mi ani nepřijde pesimistické (jak ho popisují jiní recenzenti)! Pro koho dál - to je stejnou neznámou jako jsou otázky v úvodu. Fanoušci Vlastu znají a jeho CD určitě mají (vida jak jen psaní o Třešňákovi provokuje k veršům :-)). Teenagery asi těžko zaujme Vlastův přiškrcený chraplák, typické melodické postupy i odkazy na bolševickou devastaci projevující se ještě dnes na střední generaci. Propagátory i tiché podporovatele minulého režimu bych chtěl jednoznačně od poslechu tohoto CD odradit (stejně ale nepředpokládám, že si zrovna moji recenzi přečtou) - i když by jim možná udělalo radost, že vše není v pořádku ani v demokracii, ale těžko by přijali (podle mne naprosto logický a hlavně pravdivý) závěr, že za to mohou právě oni. Osobně bych neodrazoval od poslechu lidi věřící - řekl bych totiž, že hledání pravdy by jim mělo být blíž než lidem nevěřícím a takto já chápu Vlastovi texty = ne jako kacířský výsměch, ale naopak snahu o očištění víry od bahna lidských pochybení? Vím, že je to obtížné, ale přesto bych rád lidi neznalé tvorby VT povzbudil k poslechu, ale k tomu je ještě třeba dalších doporučení = něco jako:

Otevřete si slivovičku anebo vínečko a poslouchejte - hodně a bedlivě i pečlivě poslouchejte?několikrát - nejlépe mockrát! A přemýšlejte?

Inventuru natočila skutečná kapela. Kapela, která naprosto skvěle a řekl bych zrale podbarvuje Třešňákovy písně a přitom zbytečně neexhibuje. A že by mohla, když v ní hrají takové osobnosti jako bubeník Martin Rychta nebo violoncellista Jaroslav Olin Nejezchleba.

K prvně jmenovanému si nemohu odpustit jednu poznámku (možná daleko od recenze tohoto CD). Totiž - už relativně delší dobu se při psaní recenzí setkávám se stejným jménem v pozadí skvělého díla, pominu-li dříve Čechomor, tak rozhodně Pod Černý Vrch a teď i Vlasta Třešňák = to jméno je právě Martin Rychta! A to ještě zde je uveden jako autor hudby u třech písní a dokonce je jemu připisována i produkce! A pokud si ke všemu přidáme skutečnost, že doprovodná kapela plní výborně svůj hlavní úkol - totiž doprovázet, je jasné, že zde pozornější oko může objevit skvělý fenomén = pokorného profesionálního hudebníka, který stojí za úspěchem mnoha dalších. Nemohu si odpustit bonmot = jen více takových Rychtů!

Jsem vážně rád a moc mi lahodí, že máme svého Dylana?


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Tomáš Pohl  - Re: Inventura Vlasty Třešňáka   |80.188.224.xxx |22.02.2006 09:37:00
Díky za recenzi. To CD si jiste koupím. Otázku , co reknou ti klasictí ceští Dylanové jako je Merta ci Trešnák mladé generaci , si kladu taky. Odpoved nalézám napríklad v tvorbe Marcela Kríže nebo dvojice Nestíháme. Ono nejde vubec o povinnou úctu k tem, co toho hodne prožili a hodne vytrpeli, spíš je na prvním míste velmi dobrá muzika, texty a projev. A když k tomu hraje napríkla Olin Nejezchleba, není co rešit.
P.S. Vždyt i Villon byl odsouzený zlocinec a budeme ho císt porá
Ondra Villon Vejsada  - Re: Inventura Vlasty Třešňáka   |86.49.40.xxx |22.02.2006 16:28:00
;-)
Díky..
Tonda K.  - Re: Inventura Vlasty Třešňáka   |85.13.103.xxx |27.03.2006 18:37:00
Ta deska je docela dobrá, i když mezi Trešnákovými patrí k tem slabším. Ale ta "recenze" se mi jeví jako dost špatná. A to zejména z techto duvodu:

úvodní odstavec:
- Ano, vsechny tyto otazky jsou na miste. Ale autor by si je mel ujasnit driv nez zacne psat a necpat to ctenarum...

druhy odstavec:
- Ano, tyto otazky tu hodne padaly. Ovšem v roce 1990, 1991, možná ješte 1992. Kolikátý rok, že máme dnes?

sesty odstavec je plny nezduvodnenych uvah. ale budiz. napriklad me u toho napada - proc by to, ze je clovek teenager melo byt na prekazku tomu, aby se mu libil chraplak?

dalsi odstavec - nejezchleba je na desce jen jako host (a ze tech desek uz takhle natocil slusnou radku), jinak s kapelou nevystupuje

Myslim, ze se ma autor jeste hodne co ucit a hlavne co naposlouchavat, aby jeho vytvory mely nejen hlavu a patu, ale i obsahovaly vic fakta nez nezduvodnene uvahy a nebyly tak prazdne a nezasvecene, jako tohle.
Ondra Villon Vejsada  - Re: Inventura Vlasty Třešňáka   |82.99.180.xxx |27.03.2006 19:52:00
Dekuji za recenzi recenze
Je to zvláštní - rekl bych typicky ceský sport - hodnotit hodnocení...
No, nic - já nebudu tu slabost ješte násobit = hodnotit hodnocení hodnocení
Radeji podekuji za názor - rád bych se sice z neho neco naucil, cože mám príšte zlepšit, ale to tu jaksi chybí...návod zkrátka vetšinou ke kritice kritiky nepatrí
Snad jen mohu slíbit, že budu dbát doporucení a více poslouchat ;-
Tonda K.  - Re: Inventura Vlasty Třešňáka   |85.13.103.xxx |27.03.2006 22:38:00
Hodnocení? Ne, jen pár vypíchnutých zoufalostí.
Jestli je neco typicky ceskeho, tak je to pocit ze vsichni rozumi vsemu, a ze kazdy muze delat vsechno. Ne kazdy si dovoli tvrdit, ze umi postavit zed, ale spousta lidi v tehle zemi se domniva, ze napsat recenzi, je vlastne cosi, co zvladne kazdy.
Návod? Zadny univerzalni navod samozrejme neexistuje. Fajn je kdyz to neni tak hrozne povrchni jako tohle, ale jde to aspon trosku do hloubky, kdyz to neni suchy vycet toho, co o tom interpretovi skoro kazdy vi, taky by se autor alespon trochu mohl snazit si overovat udaje, aby tam nebyly fakticke chyby (Olin Nejezchleba opravdu není clenem Trešnákovy kapely), a obcas neni marne si tu desku alespon nekolikrat poslechnout. Z tehle "recenze" mam dojem, ze jste tu desku slysel tak jednou, dvakrat, pak jste projel internet, opsal par nudnych fakt. Navic ucelem recenze pochopitelne neni filosofie na tema "pro koho ta deska je", ale hodnoceni te desky a nazor na ni. Necim podlozeny nazor, samozrejme. Aby si posluchaci mohli utribit ten svuj nazor, a meli s cim srovnat. A nazory v tomto pripade jsou ve vetsine spis na interpreta samotneho nez na tu desku, o ktere by asi mela byt vetsina textu. A kdyz uz se naaaahodou nejaky objevi, pak je to typicka dojmologie, placnuti do vody bez sebemensiho zduvodneni, proc si to autor mysli.
O neprofesionalite recenzovani desky, ktera vysla pred trictvrte rokem, ani mluvit netreba.
A jestli se aspon trosku zamyslite nad svou blahosklonnosti, s jakou k tomu pristupujete, pak se vam mozna do budoucna nebude stavat to, ze i pochvaleny interpret bude znechuceny tim, co o nem bylo napsano
Ondra Villon Vejsada  - Re: Inventura Vlasty Třešňáka   |82.99.180.xxx |27.03.2006 23:08:00
Tak se Toník tolik snaží vyprovokovat mne k reakci, že mu udelám radost, ale prohlašuji, že minimálne u této recenze je to má reakce na Tondu poslední.
Tedy (radeji v bodech):
- "vypíchnuté zoufalostí" = proc vypíchnuté? za jakým úcelem? Pomoci mi? Jak, když návod neexistuje? Existují jen jiné názory a prístupy, že?! Tak proc je ten Tvuj jediný pravý?!! Proc to jsou zoufalosti? Kdo si zoufá? Proc si zoufá?
- Nevím, co si myslí každý (osobne se domnívám, že i to je typicky ceské = zevšeobecnování) - používám na to oblíbenou vetu "obecne platí, že nic neplatí obecne" - tedy nevím, co si myslí každý, ale pokud jsem já nekdy za svoji práci chválen, tak práve za hloubku se kterou pristupuji k dílu recenze (cas od vydání napoví)
- Zásadne nesouhlasím, že recenze není o hledání posluchace = rozhodne tedy moje o tom skutecne JE = a to s dovolením - at se to nekomu líbí ci nikoliv. Já si totiž nechci hrát na pánaboha a vyjadrovat "urcite profesionální" soud - hledám, pro koho "objektivne" CD je a mel by si ho koupit a kdo ne = to je moje práce, jak ji chápu já!
- mimochodem = vždy (pokud to je jen trochu možné) jsem nejprve v kontaktu s autorem a interpretem a jim posílám recenzi k autorizaci = ta v tomto prípade probehla...
- Verte mi, že první, kdo se ozval jako "znechucený" jste Vy - ci Ty, Toníku...

Takže, abych byl konkrétní i já = doporucuji si vše nejprve srovnat v hlave a pak se pustit do kafrání, je totiž možné, že se bojuje proti nicemu ci nikomu a argumentuje se necím, co není anebo je nekde jindde již vysvetleno...

HOWG
t.  - Re: Inventura Vlasty Třešňáka   |85.13.103.xxx |27.03.2006 23:44:00
Provokovat? Vyjádrením názoru? Ooooo
Vidím, že vše je marno. Žijte si dál blaze ve své úžasnosti, výjimecnosti, dál si klidne delejte ze své neschopnosti prednost a hlavne si probuh nepripouštejte, že by mohl mít pravdu i nekdo jiný než vy. ))
:-/  - Re: Inventura Vlasty Třešňáka   |85.160.249.xxx |28.03.2006 10:26:00
Ondro, Ondro, ty jsi ale úplne mimo..
Ondra Villon Vejsada  - Re: Inventura Vlasty Třešňáka   |86.49.40.xxx |28.03.2006 11:29:00
Jojo - to vím... Zacalo to narozením - od té doby jsem mimo porád :-
martin  - Inventura Vlasty Třešňáka   |213.175.37.xxx |27.06.2006 18:02:00
Vazeny pane recenzente, proc aspon neuvedete v recenzi kdo vsechno se na albu podilel, jaci hraci. Vzdyt vas text neni prehledny, srozumitelny a obsazny informaci ktere ctenar potrebuje. Proc takove veci mi delate, kdo ma ty blbosti cist proboha clovece, vzbudte se!
hjgdig,
Ondra Villon Vejsada  - Re: Inventura Vlasty Třešňáka   |213.195.230.xxx |27.06.2006 22:15:00
Mno - co napsat?!?!
Není to ani tak moc dávno, co jsem dostal spucováno za to, že opisuji celý booklet, který si "každý trouba dokáže precíst sám"... Achjo - všem se zkrátka zavdecit nelze...
Co ale vážne nechápu je to, proc pokud nekdo nemá stejný názor jako Vy, používáte hned termíny jako "blbosti, vzbudte se" apod. Koukám, že nadávat autorovi recenze je jakýsi místní kolorit!?
Proc Vám takové veci delám? Vážne jste stred vesmíru Vy??? Mám se vzbudit, ale jak???
Je mi líto, ale já takhle proste píšu a na otázku kdo má ty blbosti císt = Vy preci NEMUSÍTE!!! Zkrátka si mé jméno zapamatujte a automaticky má "díla" vynechejte a je to = vážne je to takový problém??
Martin D.  - Re: Inventura Vlasty Třešňáka   |194.212.215.xxx |08.11.2007 15:53:00
Naprosto souhlasím s Tondou. Zamyslete se trochu, Ondro

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib