09.10.2002 Jauvajs - Jabka v zimě (vlastně na podzim) servírovaná kapelou Jauvajs (Lucie Endlicherová)    PDF Tisk Email

Říká jeden můj kamarád, že skupina neexistuje, dokud nevydá desku. Nevím, mám pocit, že znám dost kapel, které vydaly několik cédéček a stejně na svých patnáct minut slávy čekají. A taky naštěstí vím o skupinách, které mají už dávno před vydáním své prvotiny velmi početné řady příznivců nejen v místě svého působení.

Jauvajs - Jabka v zimě

Pražská kapela Jauvajs vydala svoji desku Jabka v zimě u vydavatelství Arco Iris, ale na první pohled se jedná o desku dělanou pěkně podomácku. Obal i cédéčko samotné vypadají jako omalovánka - kdo ví, u kterého dětského stolu byl za pomoci nějakého člena kapely doděláván. Hodně dám na to, jak na mě deska celkově zapůsobí - od této jsem od první chvíle očekávala hudbu, která se bude hodit pro teplo domova někdy navečer, v pošmourném podzimním počasí. A tak jsem si s poslechem počkala na jeden takový den - a nestačila jsem se divit.

Nevím proč, ale kapely hrající irskou hudbu ve mně vyvolávají pocit posezení v hospodě. Jen jsem vložila cédéčko do přehrávače, už jsem si představila onu zrzavou holku roznášející pivo, o které se zpívá hned na úvod (Krčma). Po chvíli mi došlo, ze k Irsku patří nejen hospody s temnými zákoutími, ale taky moře a věčná touha po dálkách. Ani na tohle Jauvajs nezapomíná, do vln oceánu dopadnete záhy (Člun). Na "vodní témata" se ostatně dostane i později (Plavčík, Balada o dívce utopené). Při poslechu Člunu, ale i později, mě zaujala citlivá flétna kapelníka Jakuba Linharta - příjemně se poslouchá, je nevtíravá, ale přitom naprosto dotváří atmosféru skladeb. Velmi případné, i když velmi překvapivé, je podle mého názoru použití harmoniky (Krčma, Plavčík, Čarodějka, Zemědělec) - co jsem to psala o té hospodské atmosféře? Ale tady je harmonika naprosto na místě, skvěle zapadá a dodává písničkám odpich a ve výrazu je velmi obohacuje. Naopak překvapivě je malé zapojení bodhranu, vlastně se mi bořila představa toho, ze k irské muzice patří neodmyslitelně, stejně jako harfa. Jana Maternová na něj hraje decentně, nenápadně, jeho údery se v písních objevují a zase mizí velmi nenápadně. Milovníci všeho irského a hledači "keltských kořenů" se mnou asi nebudou souhlasit, ale irská hudba už má u nás svůj zenit za sebou. Doba, kdy fungovalo několik desítek kapel s podobnou náplní, je za námi, a tak kapela, která chce zůstat u podobně laděných skladeb, by měla umět přijít s něčím novým. V případě skupiny Jauvajs jsou to bezesporu, kromě použití harmoniky, texty. Do vlastních písní i přetextovaných traditionálů se podařilo Jakubovi Linhartovi i Jane Maternové dostat dostatek humoru a nadsázky, např. píseň Zemědělec začíná velkou touhou po Irsku a hospodaření tam a konci u znechucení z deště a muziky - oblouk, který, vtěsnán do necelých dvou minut skladby, působí velice svěže. Věci jsou pojmenovávány jednoduše a jasně, nic se netváří lépe ani hůře - život je proste barevný a velký kus jeho barevnosti se dostal i do Jablek v zimě.

Kromě českých skladeb se objevují i dva "profláknuté" a už tisíckrát interpretované traditionaly - Greensleeves a Shenandoah. Jsou provedeny pěkně pietně, nic nového pod sluncem, jen snad - možná je lepší pouštět se do angličtiny až ve chvíli, kdy zní aspoň trošku anglicky. Jauvajs má na to, aby dobře provedl své české kousky, ty v řeči Ostrovanů kapelu zbytečně shazují. Zvláštně také zní ženský vokál (nevím, zda Jany Maternové nebo Pavly Čujanové - na bookletu není rozlišeno) při vyšších tónech; je v něm cítit jakási nejistota, tápání. A snad ještě - deska končí dřív, než začne - tenhle pocit jsem měla napoprvé. 34 minut hudby je dobrý základ - copak asi předvedou Jauvajs příště.

Nakonec musím dodat - až si budete chtít tuhle desku pořádně vychutnat a pochopit, kam vlastně patří, zkuste si ji, pokud budete mít možnost, poslechnout v brzkém odpoledni, na podzim, s výhledem na rozlehlou anglickou krajinu. Já to vyzkoušela - a slyšela jsem právě to, co jsem napsala - to dobré i méně dobré. Držím všem v Jauvajsu palce, aby další počin byl vhodný třeba do irského léta nebo českého jara, třeba kamkoliv, ale hlavně aby byl přinejmenším tak dobrý jako Jabka v zimě.

Jauvajs: Jabka v zimě (34:00)
vydalo nakladatelství Arco Iris (2002)