gototop
05.03.2008 Křehkým mužům ztuhne úplně vše (Miloš Keller)    Tisk
Recenze

Neustále se snažím pochopit, proč Jan Burian své texty zhudebňuje (lze - li tak nazvat melodramatický přednes bez rytmu a melodie za doprovodu jakýchsi scénických tónů).

Jistá částečná schopnost formulovat některé své názory způsobem, který na první poslech zarazí a tím upoutá pozornost, kterou u sebe Jan Burian kdysi objevil, hypertrofovala u Jana Buriana v nabubřelou sebestřednost univerzálního rádce, poučujícího všechny kolem sebe úplně o všem - viz jeho Ozdravovny s jedině správnými pohledy na svět a kulturu zejména. V mluveném slově, fejetonech, přednáškách či autorských pásmech se to ještě snese - nakonec je svatým právem člověka vyjadřovat jakékoliv své názory jakýmkoliv způsobem a poslouchat to nikdo není nucen. Úspěch, s jakým těmto svérázným názorům naslouchá část publika, fascinována tím, že tyto neomalenosti se někdo nestydí říct nahlas, vedl zřejmě u jejich autora i ke ztrátě umělecké soudnosti. Jedině tak si dovedu vysvětlit, že nepřestává a nepřestává s rozvláčným zhudebňováním svých názorů a ještě se zříká šance učinit je stravitelnějšími.

Na rozdíl od monotématického dvojalba o ženách, kde nechal písničky zpívat vybrané české zpěvačky a tak nenutil nikoho poslouchat druhé CD těchže songů v autorském podání, na albu Muži jsou křehcí této možnosti nevyužil (nemáme lepší zpěváky?) a úplně všechno si udělal sám. Zpěvačky dokázaly alespoň trochu zakamuflovat nedostatek hudební inspirace, toto album ukazuje naprostou absenci jakéhokoliv melodického nápadu, umocněného stále stejným kňouráním zpěváka, v plné nahotě - a bohužel takto lze definovat všechny písničky bez rozdílu: neliší se opravdu v ničem. Jediným vzepětím je ve skladbě Průkopník (Lukáš) náhlá citace refrénu slavného šansonu ("hovadadada, hovadadada, hovadadada). Hudba, resp. poskládané tóny, absence jakékoliv melodie a zpěv naprosto odradí posluchače od ochoty hledat (a občas nacházet) zajímavé textové obraty, či občasné myšlenky, či originální postřehy ze života mužů. Pokud si vezmete jen booklet a budete si číst v textech (udělejte to před poslechem CD), nebudete moci autorovi upřít určitý originální pohled na svět mužů, ovlivněný pochopitelně tématem "Muži jsou křehcí". A tak odhaluje především jejich slabší stránky a nekompenzuje je ničím jiným. Dělá z mužů slabomyslné, podpantoflové blbečky, tiše vnitřně trpící bez naděje východiska a trapné pro sebe i své okolí. Ale je to poezie, je to názor, a tak nemusí být vyvážený. Některé postřehy o nitru mužů jsou skutečně přesné, ale současně působí jako výsměch těm mužům, ne jako snaha o pochopení. A někdy dokonce i jako kouzlo nechtěného: Myslím, že J. Buriana asi v životě nenapadlo, že by Anekdota (Václav) mohla být chápána jako autobiografická. Křehcí a trapní jsou přece jen ti ostatní, autor je pozoruje jako pánbůh (viz Pánbůh má dovolenou z jiného alba) z velikého nadhledu. Daleko více, než záměrně formulované postřehy, jsou ale v písních spíš slovní hříčky, které někdy náhodně také vyústí ve formulaci poznatku o křehkosti mužů (Kluci z naší třídy) - daleko častěji zůstávají jen samoúčelnými vrstveními podobně znějících slov. Pravda, někdy se aspoň dostaví pocit zvukomalebného kontrastu.

Druhé CD, nazvané Drobné dárky, budou spíše tím, co i z jinak nekritického tvůrčího stolu spadlo, ale přeci jen to bylo autorovi líto úplně vyhodit a tak tím demonstruje, jak i tyto "odřezky" jsou geniální. Částečně využil principu z minulého dvojalba - nechat nazpívat některé věci jiné interprety. Bohužel, tady je kouzlo nechtěného č. 2: Skutečně některé ty věci jsou zajímavější než celé první, "stěžejní" CD dohromady. Přinejmenším se o každé skladbě dá něco napsat, což u skladeb monotónního prvního CD prostě nejde. Hned Miláček Oskar II. je svěží hříčka v podání Yellow Sisters, které se provedením asi i trošku vysmály autorovi, což ve své zahleděnosti do sebe ani nezpozoroval. Xavier Baumaxa v písni Viktor a Leo se dokázal mimikricky přiblížit k "mistrovi" v interpretaci šokujícně nechutného textu. S titulní písní si ale neporadil ani jakýsi Mardi, ale alespoň jí usadil do nedráždícího bezvýrazna. Dilema s citací Kočka leze dírou... potrápilo jinak kultivovaného Přemysla Ruta. Naopak Petr Váša a Jiří Konvrzek zcela vyhověli vkusu autora a přednes pojali podobně odpudivě. Jiří Konvrzek by mohl ale alespoň přestat tak okatě napodobovat J. Schmitzera. Nejenže samotný tento styl projevu není vkusný, ale vkusné není ani to kopírování. Lenka Dusilová přistoupila ke svému "štěku" s jediným typem své noblesy naučené od Čechomoru a předstírající velké éterično ve zpěvu i poselství písně V.I.P. Její umělecká bezradnost je tady hodně patrná, víc, než když má za sebou podporu kapely. Až si říkám, že jí to JB udělal schválně. Nahá v trní. Předposlední na druhém CD je píseň využívající mé křestní jméno, a tak si říkám, že když JB vidí Miloše takhle, tak by mohl snést tento článek s podobným nehnutím brvy, s jakým nám naservíroval své dvě placky. Závěr je pak repríza Miláčka Oskara z úvodu - a pustit se do interpretačního souboje s Yellow Sisters je opravdu jen posledním kamínkem do mozaiky tvrzení o ztrátě umělecké soudnosti. A taky prototypem důvodu mého tvrzení o "slabomyslných podpantoflácích" jak všechny muže (mimo sebe, samo) vidí J. Burian.

Tak blbé, že se to už ani nebude líbit, parafrázuji nakonec J. Wericha a dávám jeden bod.


Sdílet na...
Kam dál?

» Vzpomínka na Zuzanu Navarovou a festival Hradecký slunovrat (Vašek Müller)

» Jarní knižní novinky v nakladatelství Galén (Galén)

» Jan Burian & Bizzare Band: Jihotaje (Galén)

» Burianovy dětské hlasy (Karel Vodňanský)

» Jan Burian připravuje ke svým 70. narozeninám autorský pořad s názvem: Autoportrét 70 (FOLKtime.cz)

Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
jakýsi ruch  - Alba   |89.176.49.xxx |05.03.2008 09:54:00
Prvotne jsou tu ovšem proto, aby pobavila. Koho nepobaví, mel by se zamyslet. Nad alby i nad sebou
Václav Koblenc  - Dokonalá (téměř) poprava   |194.79.55.xxx |05.03.2008 13:19:00
Zdravím z BU. Protože na tak propracovanou popravu nemá smysl reagovat, aniž bych se zapletl do desítek Ad, jen dva podoteky:
1) Pokud nezná recenzent interpreta, mel by se o nem snažit neco zjistit, protože když je interpret v hudbe obecne známá osoba, je pak kritik za blbce. "Jakýsi Mardi" je známý zpevák Vypsané fixy...
2) Myslím, že zrovna Jan Burian netocí alba v prvním plánu proto, aby se líbila, ale treba proto, aby se nad nimi posluchac zamyslel. Ale pobavit (byt nekdy krapet horce) umí taky - za všechny treba písen o Štepánce na dovolené z "ženského" alba je toho jasným dokladem, overeným i z reakcí mladých mamin.
Václav Koblenc, MF DNE
tlumočnice  - Re: Křehkým mužům ztuhne úplně vše   |78.102.82.xxx |05.03.2008 13:28:00
Jak znám autora i recenzenta, tohle album bude stát za peclivé prostudování. Výlisek všecko z osobního podání nezaznamená. Co deláte pozejtrí
Klára  - Re: Alba   |82.113.54.xxx |05.03.2008 13:34:00
S plným vedomím toho, že se vystavím verejnému pranýrování, musím poznamenat, že tentokrát s MK ve vetšine bodu souhlasím. Toto už bohužel ani nepobaví.. tatínek by se asi divil, jak vypadá ješte vetší avantgarda :-
Ohař  - Re: Křehkým mužům ztuhne úplně vše   |78.136.152.xxx |05.03.2008 13:39:00
Jak bylo výše naznaceno: google.com - mardi - stránky pouze cesky. Zde pak viz nekolik prvních odkazu.

Nevím, zda v dnešní dobe stále opravdu existuje žánr jako je recenze nebo umelecká kritika. Ale to co jste, pane Kellere, predvedl Vy, to je cerná magie. V podstate to vyznívá tak, že tvorba pana Buriana je špatná, protože sama jeho duše je špatná. Doufám ale, že jste pred dostatecne inteligentními ctenári odhalil zejména cernotu své duše.

Podotýkám, že písne pana Buriana nijak zvlášt neoblibuji. Zdarbuh
MK  - Re: Dokonalá (téměř) poprava   |193.179.126.xxx |05.03.2008 14:40:00
1)Vypsaná fixa? Ach ano, ti opravdu delají svému názvu cest. Celek nikdy nezaujal natolik abych pitval díly. Sorry, trvám na tom "jakýsi".
2)Ale toto není o té "ženské" desce, simsis, Vašku?
3)To "MfD" bylo Vašku zbytecný. Nesednu si pred tím na zadek. Taky nepripisuju "CR"
MK  - Re: Křehkým mužům ztuhne úplně vše   |193.179.126.xxx |05.03.2008 14:41:00
Nekterí tvrdí, že duši nemám vubec, jste tedy na me ješte hodný
VK  - Ještě jednou   |194.79.55.xxx |05.03.2008 14:51:00
1) A já si zase myslím, že když recenzent o necem píše, mel by si k tomu nastudovat vše, co neví. Jinak je to diletant.
2) Ženská deska byla príklad, ale myslím, že i na této desce takové pasáže jsou. Treba Karel je na ceste je typická (jak jsem psal s tou horkostí zároven).
3)To MFD bylo proto, aby lidi vedeli, že to píše novinár, ergo prináší rekneme drobne poucený / jiný / profesní pohled o psaní ci psaní kritických textu o muzice (jichž si, pochopitelne za ta léta, napsal ovšem mnohem víc než já).
V
MK  - Re: Ještě jednou   |193.179.126.xxx |05.03.2008 14:57:00
ad1) Nepleteš si recenzi s encyklopedickým heslem?
ad 2)Ale ne Vašku. Protože v mém hlavním povolání je jednou z povinností m.j. monitoring médií s tématikou od kultury naprosto odlišnou, mohl bych ti dokladovat desítky príbehu, kdy seberenomovanejší tiskovina se seberenomovanejšími novinári napsala blbosti. To tím proste není
MK  - Re: opravička   |193.179.126.xxx |05.03.2008 14:58:00
muj bod 2 je k tvému bodu 3 - sorry :-
Šao  - Re: Dokonalá (téměř) poprava   |82.113.44.xxx |05.03.2008 16:20:00
Jen poznámka k vypsané fixe - Márdi je dle mého jeden z nejlepší ceských autoru soucasnosti, srovnání s kýmkoli ze soucasných folkových autoru, snad s výjimkou Vébrové nebo Baumaxy, je jednoduše nemyslitelné
MK  - Re: Dokonalá (téměř) poprava   |193.179.126.xxx |05.03.2008 16:23:00
Autor? A to je možný. Jako zpevák na albu JB je ovšem jen "jakýsi" A o tom to bylo
Šao  - Re: Dokonalá (téměř) poprava   |82.113.44.xxx |05.03.2008 16:25:00
To nemužu posoudit - desku jsem neslyšel. Ostatne, k tomu jsem se taky ani nevyjadroval. Zdravím Te, Miloši
MK  - Re: Dokonalá (téměř) poprava   |193.179.126.xxx |05.03.2008 16:29:00
Já te také zdravím. V diskusi by ses ale mel vyjadrovat práve "k tomu" :-
albert  - Re: Dokonalá (téměř) poprava   |80.78.146.xxx |05.03.2008 16:56:00
no rozhodne je zoufalý, když recenzent, jeden z volitelu andela(byt v ranku F&C) nezná jednoho z nejpopulárnejších rockových písnickáru(!) soucasnost
MK  - Re: Dokonalá (téměř) poprava   |193.179.126.xxx |05.03.2008 17:04:00
Je to ješte zoufalejší ,než si predstavujete, tipnete si proc.
(btw. Andelé jsou o popularite? Nepletete si to s necím?
Tomáš Pohl  - Re: Křehkým mužům ztuhne úplně vše   |80.188.72.xxx |05.03.2008 17:21:00
Jana Buriana jsem poznal pred mnoha lety v divadle Ateliér ješte s Jírím Dedeckem. V té blbé dobe to bylo moc pekné osvežení od obou. JB má zvláštní zpusob zpevu, hry na klavír, zvláštní texty atd, rozhodne není tuctový clovek. Jeho slavný otec- velký muž malé postavy EFB, behající po válce v plukovnické uniforme, když v cele Armádního divadla blbl na kvadrát, rozhodne také není jednoduchá ösoba. Písnicky o krehkých mužích jsem slyšel na koncertu a CD jsem si nekoupil. Já mám radej JB živého s jeho "hlody" a mimikou, on je dost velkej srandista. Jeho CD jsou tak nejak bez tohoto "ocásku", jak ríkají vinari. Podobne jako je rozdíl videt živý Jablkon, kdy CD je jen pul zážitku.
Kdyby MK napsal, že se mu CD nelíbí, je klid. Ale holt si prisadil k osobe autora. Je to jeho názor, byt jako skoro vždy ponekud nediplomaticky napsaný a já s ním moc nesouhlasím. Ale jak rekl Anton Špelec : Až reknu tri, tak se to bude rezat ! ... Tr
albert  - Re: Dokonalá (téměř) poprava   |212.96.165.xxx |05.03.2008 17:35:00
nepletu. proste si myslím, že jeden z volitelu andela by mel znát Márdího, zpeváka a autora dost známého a vcelku i dost ocenovaného.A nic na tom nemení to, že andelé samozrejme nejsou o popularite
Ško  - Re: Dokonalá (téměř) poprava   |78.102.88.xxx |05.03.2008 19:55:00
Tady si možná podrezávám vetev pod vlastním zadkem, ale Márdího vubec neznám a nechápu argument, proc by mel hodnotitel Andelu v sekci FC znát rockové písnickáre. V tomto doporucuji precíst si rozhovor s Juppem zde na FT
Marek jonáš  - Re: Křehkým mužům ztuhne úplně vše   |89.24.5.xxx |05.03.2008 20:03:00
Alberte mohu vedet proc by ho mel za každou cenu znát???? Já ho také neznám
Školník  - Re: Dokonalá (téměř) poprava   |78.102.88.xxx |05.03.2008 20:11:00
Nejak jsem se nepodepsal celým nickem. Školník (šéfredaktor tohoto plátku).
jan-matej rak  - Re: Křehkým mužům ztuhne úplně vše   |89.24.5.xxx |05.03.2008 20:46:00
Ac nekdy - casto - s Milosem nesouhlasim, ma na sve nazory pravo. Burianova hudba se mi taky nelibi a nikdy nelibila. A ukolem recensenta neni zjistit si uplne vsechno (samozrejme, ze jakakoli znalost navic kazdeho, tim spise recensenta, slechti), ukolem recensenta je napsat svuj nazor. Mel by byt schopen fundovane vytknout nebo vyzdvihnout meritelne kvality (souhra, prednes, instrumentalni ci pevecka dovednost, harmonicka, rytmicka, aranzerska nebo jina (ne)napaditost(. Vse ostatni je jen nazor. A nekomu se libi, jinemu ne
Miroslav Crha  - Re: Křehkým mužům ztuhne úplně vše   |88.146.245.xxx |05.03.2008 20:57:00
Nechápu, proc se pan Miloš Keller vyjadruje k hudbe, která mu vubec nic neríká a která je mu z duše protivná. To by byla spíš záležitost povzdechu nekde v hospode než námet na rozsáhlou recenzi.
Burian není folkar, nemá propracované vokály ani geniální melodie, nesedá s kytárou u táboráku, ale je to jeden z mála písnickáru, který neuložil svuj styl do muzeální vitríny, ale mel odvahu vlastní poetiku od základu zmenit a posunout ji treba k undergroundu.
Mimochodem Burianovy texty jsou myslím zejména o mužích, kterí se snaží vypadat sebejiste, jako že všemu rozumejí a pritom uvnitr jsou plní nejistoty, slabosti, pohodlnosti a nekdy i hlouposti. Jde o to, jak hluboko jsme schopní do sebe nahlédnout.
Jiste, že existují i jiní muži... Kde jste?? Poslední dobou vás vídám cím dál mín
instruktorka  - Re: Křehkým mužům ztuhne úplně vše   |78.102.82.xxx |05.03.2008 21:30:00
Nejrychleji narustající príspevky. Spokojen
Tomáš Pohl  - Re: Dokonalá (téměř) poprava   |85.70.37.xxx |05.03.2008 22:03:00
Taky neznám Márdího. Já toho neznám. Ale díky této diskusi si jej poslechnu
Ša  - Re: Dokonalá (téměř) poprava   |212.80.85.xxx |05.03.2008 23:06:00
Na www.vypsanafixa.cz si v sekci AUDIO mužeš poslechnout kompletne celé album Bestiálne štastní, které já osobne považuju za nejlepší, které kapela zatím natocila
albert  - Re: Dokonalá (téměř) poprava   |195.47.34.xxx |06.03.2008 03:18:00
já netvrdím, že by každý folkový príznivec mel znát Márdího.ale myslím si , že recenzent a volitel andela by ho znát mel.Už pro jeho cenené texty ci pro jeho popularitu v hudebních kruzích.je to otázka základního prehledu ,Márdí je vskutku v podstate písnickár a to zas není tak daleko od FC.Jinak je recenzent za vola, jak píše výše Vašek Koblenc. Tod samozrejme pouze muj názor
bgboy  - Re: Křehkým mužům ztuhne úplně vše   |213.226.231.xxx |06.03.2008 10:04:00
instruktorka vede! pristih' jsem se, ze jdu hned ke clanku, kde je autorem MK a taky se nemuzu dockat, az nekdo rekne tri..
MK  - Re: Dokonalá (téměř) poprava   |193.179.126.xxx |06.03.2008 10:30:00
Znáš Erika Sadlera
instruktorka  - Re: Křehkým mužům ztuhne úplně vše   |81.30.232.xxx |06.03.2008 19:11:00
Instruktorka nevede, instruktorka se tady predvádí. A doufejme, že ješte dlouho predvádet bude

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib