01.11.2000 Kvokál - Když svatí spinkaj (Cimbura)    PDF Tisk Email

Osmiletá historie dnes osmičlenné skupiny KVOKÁL je předlouhou kronikou uměleckých i lidských hledání, rozchodů a objevování stále výraznějších muzikantských osobností. A tak se stalo, že nové album KDYŽ SVATÍ SPINKAJ letos nahrávali, až na dvě výjimky (Jana Železného a Marka Zavřela), úplně jiní lidé, než čtyři roky starou prvotinu Hledej v nás. Proto lze "Svaté" považovat za druhý cédéčkový debut Kvokálu, který provází dvě pozoruhodnosti: a) kapelník Honza Železný krátce před nahrávkou přepustil svůj nástroj vynikajícímu nezpívajícímu kontrabasistovi Sašovi Medkovi a dobře udělal - na nahrávce ho poznáváme jako výborného zpěváka, který je rovnocenným mužským protipólem zpěvaček Vlaďky Zavřelové a Martiny Spurné, b) repertoárovou skladbou nosič úspěšně vyvrací vžité nesprávné zařazení souboru mezi výlučné interprety spirituálů a gospelů.

Vedle klasických písní tohoto zaměření, prověřených již v repertoáru slavných předchůdců a opatřených novými texty (např. LAMENTO, které pro Martinu Spurnou a sbor přebásnil Jiří moravský Brabec, či ZLÝ OSUD, SOUDU DEN a VZBUĎ SE, JE RÁNO citlivě převedené do češtiny Janem Železným) zde nalezneme i písně stejného nebo podobného ražení: TÁHNI KOLEJ SVOU, MĚSTA a ZPRÁVA OD BETLÉMA, které kompletně vytvořil a v sólech vynikajícně zpívá (třetí v působivém duetu s Martinou Spurnou) Jan Železný. Jako poslední písnička svého druhu na tomto albu budiž jmenován téměř hit KDYŽ SVATÍ SPINKAJ se sóly Vlaďky Zavřelové, za který získal Honza Železný v Ústí autorskou Portu 2000 ... Vlastně i Marek Zavřel úspěšně autorsky navazuje na písně lidu tmavé pleti, ale už název písně prozrazuje, že se ani zdaleka nejedná o spirituál: CIKÁNSKOU zpívá s romskou euforií Markova blonďatá žena Vlaďka za doprovodu ďábelských houslí Tomáše Hlavatého. Oproti tomu jako variaci na moravské lidové téma vytvořil a zpívá Jan Železný píseň ZDÁLO SE MNĚ. Možná poněkud pod vlivem díla Petra Ulrycha. Především textem zaujme Železného VÁLKA, kterou za hezkého houslového doprovodu nezaměnitelně zpívá Martina Spurná. Možná díky jejímu dlouholetému působení v trampském Lístku nedovedu přijmout její duet s Vlaďkou Zavřelovou, který autor Honza Železný nazval TUNEL, jinak, než jako netradiční trampskou písničku. Asi nezařazuji správně, leč přesto se domnívám, že zdařilý "vlakový" text této písně zaujme mnoho trampířů... Milými překvapeními jsou elvisovský rock BAR THREE a swingovka STÝSKÁNÍ, obě vybavené texty jako z doby největší slávy svých žánrů, které stylově čistě zpívá opět autor Honza Železný. Stejně jako předchozí dvě písničky, dává i blues MOTEL Marka Zavřela jedinečnou příležitost k sólům pro kontrabas Saši Medka, foukací harmoniky Vaška Spurného a bicí hosta nahrávky Davida Hofrichtera (který byl i jejím hudebním a zvukovým režisérem). Markův druhý autorský počin na tomto albu s přesvědčivostí pí.Hegerové dramaticky a se silným jazzovým cítěním zpívá Vlaďka Zavřelová.

Album KDYŽ SVATÍ SPINKAJ představuje v CD verzi šestnáct písní, na MC je žel o jednu méně. Jejich společným jmenovatelem je dynamický sbor hlasů, stejně dokonalý a významný, někdy i významnější než sólové pěvecké party. Snad jediné, co mu chybí, musím-li dodržet tradici a napsat taky něco negativního, je výrazný bas. To ale není zdaleka tak důležité jako fakt, že všichni zpěváci i instrumentalisté Kvokálu zpívají a hrají své písně s neuvěřitelným zápalem a totálním nasazením. Až bych řekl, že je žijí. Slyším to i z magnetofonu! A to je zatraceně dobře.