16.12.2009 Lidovky (Miloš Keller)    Tisk

Čas od času se stane, že se mi některá díla našich umělců vysloveně asociují dohromady. Obvykle se tak stane, když využijí nějaké populární téma bez znalosti díla (a chyb) svých předchůdců a myslí si, že objevili neorané pole. A pak zorají co mohou. Naposledy se to stalo hned třem interpretům – Tomáši Kočkovi, Čechomoru a sestavě Braagas.

Od Čechomoru se mi do ruky dostal (naštěstí) až třetí díl jeho trilogie Pověstí o hradech a zámcích – Slezsko. Úplně jsem ustrnul, když jsem to slyšel. Nejprve jsem si myslel, že se to nějak srovná, že je to jen začátek a že pak už přijde relativně „normální“ muzika Čechomoru. Nestalo se tak, a skutečně děsivé altmelodramatické pásmo je opravdu přes celé CD. Kdyby si tvůrci alespoň poslechli některá komponovaná literárně dramatická díla minulosti, aby věděli, jak se to dělá, ev. i nedělá, a nemuseli prošlapávat vlastní cestu, na které se pochopitelně dopustili všech myslitelných i nemyslitelných omylů.

Asi nejvíce tentokrát na díle irituje mluvené slovo. Úplně neuvěřitelně na výkon pasuje (také lidové) rčení: „Ševče, drž se svého kopyta“. I když v případě Ewy Farne by asi ani toto nepomohlo – myslel jsem si, že spolupráce L. Dusilové s Čechomorem je to nejhorší, co mohlo naši pseudofolklorizující část hudby postihnout, ale Ewa Farna mé nejhorší představy překonala. Proč režiséři mluveného slova Naďa Dvorská a František Špergl nepoučili Ewu Farnou jak se čte, aby to vypadalo že se čte, jak se čte, aby to vypadalo, že se nečte a jaký je rozdíl mezi čtením a vyprávěním? Proč jí nepustili kohokoliv jiného, kdo kdykoliv načetl jakýkoliv text na desku? Projev Ewy Farne na CD vypadá, jako když prvňák skládá reparát ze čtení. Pauzy a nádechy na místech, kde nemají být, naopak absence pomlk tam, kde mají dokreslit vyznění mluveného slova a podobně. Intonace neodpovídající interpunkci. Druhým čtoucím je Radek Pastrňák (v části bookletu bůhvíproč uváděný jako Radomír, asi pro zvýšení důstojnosti díla). Na něm je prostě jen slyšet, že to není jeho parketa – čtení, mluvení ani obsah díla, a že mluvené slovo evidentně považuje za něco, co má vyplnit pauzu mezi písněmi, když se kytaristovi přetrhne struna. Nemám mu to za zlé, na rozdíl od kolegyně se zpíváním uživí a nemá toto zapotřebí.

Pod strašlivým dojmem z mluveného slova zaniká obsah pověstí (ten je jinak takový standardně univerzální, skoro každá pohádka se mohla odehrát kdekoliv ve světě) a i následné provedení písní (což v případě provedení písní je nakonec milosrdné). Celkem se nevybočuje z Čechomorovského průměru a šablony, písně jsou lidové, ale upravené. Mnohde je souvislost mezi vyprávěným a zpívaným textem jen velmi volná, spíš se týká „podobné skutkové podstaty“ (hned např. první příběh a píseň). Možná trochu zbytečně vnějškově zdůrazňuje jejích „slezskost“, až to přechází do křečovitosti ve zpěvu (v tom je to podobné Kočkovi – viz níže, srovnejte s písněmi J. Nohavici inspirované tímtéž regionem). Celkový zvuk kapely ale stejně nezapře poctivou cimbálovou moravskou zemitost, tolik odlišnou od slezské nátury a tak tradiční (ve smyslu strnulá) pro Čechomor, ať čerpá muziku odkudkoliv. Dostali 2 body za práci, která s organizováním tolika umělců do tolika studií musela být.

Druhým, kdo pravidelně ohýbá lidový odkaz, je Tomáš Kočko se svým Orchestrem. Podle zásady, že každý interpret má vánoční desku, natočil album Koleda. Některé jsou lidové, některé jsou dokonce Kočkovy vlastní, mnohé lidové jsou ovšem klasické a chronicky známé, ovšem zejména díky instrumentaci sakramentsky předělané k nepoznání (proč se např. Pásli ovce valaši jmenuje Co zpíval Josef a proč má tu houslovou exhibici na začátku a proč je upravena do stylu Chtěl bych být jen přítel tvůj? Náhodná posluchačka řekla, že děti by tahle verze prostě nebavila. Je to prý tak pro pohřeb než na koledu). I v případě koled T.Kočko opět neopomněl ventilovat své oblíbené téma vztahu pohanských a křesťanských tradic, o kterých má kdovíproč představu, že se právě v jeho kraji nějak protínají. Ale ze všech kompletně ční Kočkova sebestřednost v pojetí obsahu a pompéznost až afektovanost v projevu, vypjatý, až exaltovaný zpěv, „pokora“ nahlas dávaná na odiv, kdovíčím podložené přesvědčení, že vše lze altohnout podle svého bez jakékoliv úcty k předloze. Muzika osciluje mezi uměle zdrsnělou lidovou hudbou (s cílem „modernizovat“ ji) a desítky let známými poprockovými hudebními postupy stylu Turbo, které využil na všech svých předchozích albech. Fakt je, že pokud někdo bude hledat hodně netradiční provedení koled, tak ho to uspokojí, v každé najde něco, co ho nadzvedne. Neuvěřitelné je ale natažení titulu Rozjímejte zpomalením na 10 (!) minut.Vánoční poezie koled je ta tam, spíš to připomíná vánoce na blátě kdesi na staveništi sídliště. Vymyšlené, aranžované a natočené je to určitě podle všech nejmodernějších pravidel s hlubokou znalostí teorie, ale málo platné, bez ducha. Při psaní o albu písní Slezského divadla jsem T. Kočku pochválil za aranže a zdá se, že tady to platí taky: Je dobrým dělníkem hudby, ale špatným duchem hudby. Zcela v duchu okázalého obsahu desky je obal doplněn malým Betlémkem, který se po několika otevřeních rozpadne a je zdrojem zcela nekřesťanských kleteb. Dostal 4 body za to, že se některé koledy dokázaly ubránit.

Braagas je dívčí skupina, která natočila album Tapas. V něm se soustředila především na španělskou, ale částečně i srbskou a švédskou lidovou muziku. Kdoví proč – snad spoléhá na to, že to z postižených zemí nikdo neuslyší, že místní publikum není tolik seznámené s tamním folklórem a že se téhle oblasti nikdo moc nevěnuje, takže to bude aspoň výjimečné. Ve skutečnosti ale vznikla jen další hra na folklór, naštěstí aspoň bez bicích a basových kytar. No, tak tedy po poslechu víme, že i ve Španělsku se zpívá. Možná, než začaly točit, si dámy mohly poslechnout aspoň Zuzanu Navarovou a Koa. Je supr, že texty jsou v bookletu v původních jazycích, slušné by bylo přidat český překlad – tajení významu písní mi přijde jako záblesk snobství, nebo obava, že přeloženo do češtiny by to byly pěkné voloviny. Ale abych nebyl tak krutý – vypadá to jako příjemná dívčí prvotinka, kterou si člověk nemusí koupit ani pustit, a když už to udělá a předtím slyšel třeba právě tu Navarovou či Koa, tak mu to ani neuškodí a je-li dobře naložen, pousměje se. Na festivalu to bude příjemná pauza na párek a pivo. 4 body z deseti za ten párek a pivo.

» Čechomor vydává po šesti letech nové album „Místečko“ (FOLKtime.cz)

» ROK ĎÁBLA ďáblem roku (Jaroos)

» Čechomor pokřtil Místečko (Džexna)

» Čechomor s novou krví chystá koncerty i další řadové album (Katka Machová)

» Prezident na Hrad (Belmondo)

Tomáš Pohl   |62.24.74.xxx |16.12.2009 07:32:48
Miloši, děkuji, ušetřil jsi lidem dost peněz za dárky, pokud chtěli někoho obdarovat recenzovanými deskami. Jen bych asi příjmení Kočko neskloňoval stejně jako příjmení vládce nad lochneskami a přítele pána, jehož žena prohrála včera v prvním stupni spor s Reflexem. Vlny folklórních "eten" (od slova "etno) se stále valí. Někdy lituji neznámé autory lidových písní včetně Fanoše Mikuleckého, co se s jejich prostými a nádhernými písněmi děje. Samozřejmě očekávám jako vždy příspěvky fanoušků proti tvým "rejžkovským" formulacím, ale aspoň se něco bude dít v té klidné šedi FT. Já zase zjistil,že Pavel Anděl je v kolektivu oblíben, ale každý má právo na na svůj vkus a názor, že. Pokoj či raděj 4 + 1 lidem dobré vůle " !
Mirek Pátek   |Registered |16.12.2009 10:27:34
Ajajaj, asi jsem tenhle článek neměl číst. V pondělí jsem si vyzvedl u Džexny vyhraného Kočka (je to tak správně, Tomáši?) a jsem na něj zvědav. Zatím jsem v autě slyšel první píseň Kračún a po vyhledání toho mně neznámého slova na Google jsem se zase poučil...

Kračún je mimochodem celý k poslechu zde: http://indies.eu/download-zdarma/mp3/a/355/s/3661/ ...
Lukáš Vořech Pokorný   |Registered |16.12.2009 11:23:26
Nicméně, někdo hledal. To je fajn.
Mirek Pátek  - CD Koleda   |Registered |17.12.2009 08:34:27
Tak poslechl a MOC LÍBÍ. Miloš přehání s těmi deseti minutami, to si přečetl v bookletu - píseň nazvaná Rozjímejte trvá necelých sedm minut. Pak je ticho (na to rozjímání přeci) a do deseti minut doplňuje track úvod k následujícímu živému přídavku.

Všichni známe z koled ty úvodní slogany: nesem vám noviny nebo že pásli ovce valaši. Kočko nám připomíná slova z druhého kraje písní - slyšte je pilně, ROZJÍMEJTE; Maria ho kolíbá, SVATÝ JOSEF MU ZPÍVÁ. Že to ne všem dojde, není myslím Kočkova chyba.

Předchozí Kočkovy desky neznám, Turbo taky ne, takže se k tomu nemohu vyjádřit. Velmi oceňuji, že mě nic netahá za uši - a sídlištně chladné nebo upatlané to určitě není.

Samozřejmě uvítám, pokud mi Kočkovi kritici napoví, co je (podle nich) lepší.
Klára   |94.112.214.xxx |17.12.2009 10:52:27
Mno, tak jsem si poslechla ukázky a stačilo.. Můj názor je odjakživa takový, že koledy jsou kulturní dědictví a jako k takovým bychom se k nim měli chovat. Čili veškeré předělávky nebrat - ať už je to kvůli "autorské licenci" nebo třeba kvůli zjednodušení, např. pod záminkou, že to je pro děti, tak to musí být unisono s jednou slokou a předělaným "srozumitelnějším" textem. Fuj. Nic proti Kočkovi, kdyby nevykrádal koledy, tak se mi to celkem líbí. Ale tečkovanej rytmus v "Pásli ovce", předělávky textů - proboha proč?? Když už musí dneska každá druhořadá kapela dělat mermomocí vánoční cd a má potřebu autorské exhibice, tak jí přece nic nebrání v tom, aby si vymyslela vlastní vánoční písně! A čas ukáže, jestli jsou natolik nosné, aby se ujaly. Srovnej viz Michna, Ryba atd. Ačkoli oba se taky asi musí obracet v hrobě, když to občas slyší (onehdá jsem slyšela v rádiu jeden track z "popové" Rybovky a to tedy bylo opravdu pro silné povahy).
Mirek Pátek   |Registered |17.12.2009 11:25:07
Kláro, rád bych reagoval na tvé věty o kulturním dědictví a předělávkách. Zatímco u Rybovy mše vánoční (obecně u jakéhokoli díla, kde se zachovala autorova partitura) lze proti folkovým či popovým předělávkám namítat, že "takhle to přece autor nenapsal", koledy (a lidové písně obecně) přece každý hrál trochu jinak. A mimochodem, dám krk na to, že spíš tečkovaně, než rovně jako ze zpěvníku.

Nebo tomu mám rozumět tak, že se píseň stává kulturním dědictvím, pokud se dostatečně medializuje jedna verze, a na tu se poté, co petrifikuje, už nesmí sahat?

A smíme my vůbec hrát koledy na kytáry, když to ti hudci určitě takhle nehráli?
Klára   |94.112.214.xxx |17.12.2009 11:32:59
Ne že bych takovou reakci nečekala ;-) Nejde o "medializaci" nějaké verze, ale o to, že taky existovaly různé kancionály, většina koled je ve zpěvníku Jednoty bratrské (mimochodem z něj se hojně překládalo do polštiny, proto máme dost koled velmi podobných) a opravdu nevidím důvod to po několika stoletích modernizovat. A nechytej mě za slovo, ono je něco jiného náznak tečkování a úplné předělání viz "pásli ovceeee".
Viktor Janeba  - ...   |88.101.190.xxx |17.12.2009 11:48:23
... a to jste ještě neslyšeli koledu od Alkeholu.
"Pásli ovce Valaši, už jsme všichni na kaši..."
Mirek Pátek   |Registered |17.12.2009 12:04:44
Kláro, jasně že jsem tou medializací myslel tehdejší média - právě ty zpěvníky, které zachytily jednu z verzí koledy. A co ty další verze?

Někdy je kulturní dědictví poněkud zatuchlé ve vitríně nebo dokonce zasuté v depozitáři. Kočkové, kteří umí, ho zpřístupňují, proto děkuji za takové předělávky. Za neumětelské samozřejmě nikoli. Nezastávám tedy a priori názor "veškeré předělávky nebrat" - vždy hodnotím, zda se mi předělávka líbí nebo ne (tahle jo, ale to není předmětem naší diskuse).
pára   |89.103.183.xxx |17.03.2010 21:29:42
Cha...teď mi došlo, že "pásli ovceee" je ukolébavka, a že ji zpívá Josef . Díky pane Pátku . Něco jako "koněěěěě v zelíííí" , paní Kláro ;-).
Vořech  - Pohanství vr. Křesťanství a folklór   |90.180.219.xxx |16.12.2009 10:44:52
Miloši, folklór je uložiště tradic. Je to místo, kde se dochovaly pohanské zvyky, které se křesťanům ve středověku nelíbily, a tak je přemazali nebo zkreslili. To je to prolínání, které najdeš kdekoliv v našem CZ and Moravia folklóru. Vzhledem k tomu, že za pár dní vyjde má recenze, kde se přílišnou odbornou sofistikovaností alb TKO zabývám, tak se tu omezím jen na to, že nápad na této desce pro Tebe zůstal skryt. Chyba autora je, že laikům nedokáže myšlenku předat, chybou Tvou je mé zdání, že jsi ani nehledal.
ewenica   |62.168.13.xxx |16.12.2009 13:25:51
Braagas jsou ale folklórně středověká zábavovka s trochu jinou cílovkou, než jsou folkové festivaly, ne? :o))) Proto taky asi absence těch překladů, protože na jejich scéně jsou ty písně notoricky známé a jestli ne, tak se to rychle dořeší :D No, jsem každopádně zvědavá, jestli se někdy Braagas mezi kotlíkáře vydají a umožní jim dát si tu občerstvovací pauzu.
BraAgas  - BraAgas   |94.142.234.xxx |17.12.2009 19:21:33
Díky za recenzi z jiného hudebního světa! České překlady budou - nejsou to takové voloviny, jen chceme přijít s kvalitním překladem a to se nestihlo do termínu vydání, takže časem na www.braagas.com. A pardon - na folkové festivaly se nechystáme (čili pauzu na párek a pivo si budete muset dát u někoho jiného)
ewenica  - párek a pivo   |78.102.18.xxx |17.12.2009 19:44:51
Tak to by to obodování teda Miloš Keller měl přehodnotit a sundat vám dolů nějaký ten bod, když ten párek s pivem nebude :D:D:D
párek  - párek a pivo   |93.91.240.xxx |19.12.2009 10:53:27
Nebude párek s pivem? Tak se to začíná M. kellerovi hroutit.
Kuba Horák  - dotaz na M. Kellera   |78.110.212.xxx |19.12.2009 22:47:00
Nedá mi to, abych se Miloše nezeptal - Opravdu si myslíš, že do recenze patří ironie? 4 body za párek a pivo...Jaký je rozumný důvod pro užívání podobných hodnocení?
MK   |212.71.128.xxx |20.12.2009 10:08:31
Ano, jsem o tom přesvědčen. Rozumný důvod je týž, jak rozumný je důvod k natočení recenzovaného díla.
Kuba Horák   |78.110.212.xxx |20.12.2009 11:53:22
Přemýšlím nad tím, jaký důvod mohla mít zmiňovaná kapela k tomu, aby desku natočila a žádná ironie mi tam nezapadá. Já se ptal i proto, že jsem nedávno ironicky reagoval na dílo jednoho kamaráda (asi poprvé za tu dobru, co píšu své názory na texty) a po pár hodinách nebo dnech jsem si říkal, že jsem mohl napsat cokoli, ale ne tímto způsobem. Něco mi našeptávalo, že jsem dělal správně, když jsem se ironie v kritikách vyvaroval. Ale asi má každý svůj důvod a oba mají někam vést...Snad.
MK   |212.71.128.xxx |20.12.2009 21:09:14
Nojo Kubo, to se KAMARÁDOVI nedělá
Kuba Horák   |Registered |21.12.2009 14:02:32
Nejde o kamarádství. Já humor miluju a mám ho, jak už jsem tu psal, občas hodně mimo hranu...ale jízlivost do recenze podle mě nepatří. Umí docela dobře přimět začínajícího umělce, aby se vším přestal. A i toho, co psát umí, jedině nasere...Nikam to podle mě moc neposouvá. To dělá konstruktivní kritika - přesné pojmenování toho, co je špatně + případné návrhy na zlepšení. Pokud stojí recenzent o to, aby se dočkal pokroku, měl by se (opět podle mého soukromého názoru) těmto věcem vyvarovat.
MK   |212.71.128.xxx |21.12.2009 17:41:15
Asi bysis Kubo již mohl povšimnout, že zacházím s začínajícím umělcem jinak než s umělcem patřičně protřelým....
Kuba Horák   |Registered |22.12.2009 09:49:03
Mohl, ale nevšiml. Šany není patřičně protřelá (nikdo kromě mini-folk-jezírka ji nezná). To, že je někdo nejlepší kytaristkou v zemi (nebo jednou z nejlepších), neznamená, že je protřelý... a Braagas jsem osobně taky zaslechl poprvé (to může být moje neznalost).
Kuba Horák   |Registered |22.12.2009 09:55:21
Ale dost už. Každý na to máme jiný pohled. Já nechci soudit. Chtěl jsem jen napsat, že se mi ironie v recenzi, kritice...nezdá. Nic víc. A Hezké Vánoce
ewenica   |Registered |30.12.2009 23:11:11
Je dostatečně rozumným důvodem k vytvoření cd vysoká poptávka u publika? Já myslím, že u Braagas tomu tak bylo :) ...a pak je to rozumný důvod jednoznačně, ať už je tvorba kapely jakkoliv pro kritiku kontroverzní. :o)) ...no chápu, možná se to může zdát být smutné. Ale mně to neva.
Kolín  - Keller?   |88.100.144.xxx |20.12.2009 17:31:38
Milé Braagas, obdivuji, že jste měly náladu reagovat. Nechápu proč se někdo jako p. Keller pouští do hodnocení něčeho, o čem evidentně nemá ani páru. A ironie namísto argumentů? To o lecčem svědčí, že? Doporučuji návštěvě jeho profil: http://www.ifolk.cz/index.php?show=author-5
Už seznam oblíbených hudebníků mnohé napoví...
MK   |212.71.128.xxx |20.12.2009 18:20:51
Milý Kolíne, obdivujte mě, že jsem měl náladu to poslouchat. Já bych obdivoval vás, pokud byste se skutečně po tom městě jmenoval. Můj seznam hudebníků napovídá že jsem leccos slyšel a leccos zažil a tak mě leckdo jen tak neoblafne.
Kolín   |88.100.144.xxx |20.12.2009 20:28:56
párek  - pára   |89.103.128.xxx |21.12.2009 13:42:15
Zdá se, že psát o muzice, o které nemá ani páru je páně Kellerova oblíbená disciplína. Ševče, drž se svého kopyta! Petra Janů, Franta R. Čech, Zelináči, Čundrkántry šou...
MK   |212.71.128.xxx |21.12.2009 17:39:42
Právě proto píšu, milá páro i o Kočkovi. Jinak z jiného vašeho příspěvku vidím, že patříte k těm jednodušším, co také famfrní z každé zmínky o mystičnu, tajemnu a pohanstvu, co? No když vám musej říct, že to tam máte hledat a vy to náhle nejdete, vaše věc.
MK   |212.71.128.xxx |21.12.2009 17:48:13
Jo a v mym textu jste tu zmínku o pohanech nepostřehl? Ta vás neinspirovala ke gůglení? Co?
pára   |89.103.128.xxx |21.12.2009 21:09:52
No právě, že ne. Tedy neinspirovala mně ke googlení. Teprve ta druhá recenze, kde zazněly ty detailnější informace, ta mně poňoukla . Zmínka o tom, že Kočko má pocit, že zrovna v jeho kraji se to mele mně spíše od alba odradila. Nemám právě v lásce takové ty sebestředňáky a rádoby vlastence...Podobně se mi svého času otevřelo album M.B.Tabulek Gabréta...Taky mi nebylo jasné vo co go, ale deska se mi, s výhradami ke zpěvu, líbila...
pára   |89.103.128.xxx |21.12.2009 21:13:13
No ale tohle není fér. Taky nepíšu, že famfrníte z každé usoplené BG music...
d-a-r   |195.47.35.xxx |21.12.2009 08:57:06
Jsa poučen Vaším minulým výtvorem na album T. Kočka, docela jsem se u nové "recenze" pobavil. Pokud to bylo záměrem, hlásím "úkol splněn". :))
MK   |212.71.128.xxx |21.12.2009 17:42:56
No jinak můžete pro TK hlasovat v hitparádě Countryradia Bonanza na webu rádia. Poskytuji TKovi velikou výhodu, protože příznivce ostatních interpretů obvykle takto neinformuji. Nahrávku jsem do soutěže nasadil navzory své recenzi já.
pára   |89.103.128.xxx |21.12.2009 21:11:31
Hmmm...To Vás ale tedy šlechtí. Schválně, kterou jste nasadil?Budu hlasovat...
Prouza   |62.24.91.xxx |22.12.2009 02:25:11
No nakonec mi to nedalo, když jsem četl o kulturním dědictví. Nevidím žádný důvod, proč nepřebírat a neupravovat staré písně, třebas velmi známé. Naši předkové to tak dělali po celou historii hudby. Starší díla se už dávno v historii přearanžovávala do (v té době) modernějších podob. Mimochodem i ta zmíněná Rybovka už má pravděpodobně k původnímu znění dost daleko
Při podobných úpravách je samozřejmě často velmi snadné sklouznout k nevkusu. Pro mě osobně to ale není ani trochu případ Tomáše Kočka, jehož úpravy mi připadají obrovsky invenční a přitom zachovávající a podporující jádro písně (a klidně sem i napíšu, že přes bohaté aranže jim nechybí pokora).
Toto není polemika s protichůdnými názory - všechny je respektuju, byť mé mínění je jiné - právě v tomhle je podle mě hudba krásná, že není vnímána univerzálně. To by byla ostatně hrozná nuda, nemyslíte?
T.   |85.207.164.xxx |01.03.2010 09:05:07
Zkrátka abych shrnul - Miloš Keller opět nezklamal, je v tomto spolehlivější, než Jaroslav Špulák - když něco pohaní, je to většinou nadstandardně dobrá deska. Čili jdu si sehnat Braagas, které ještě nemám, a jen jsem teď nalomenej jak s těmi Čechomor - že by byli tak dobří?
pára  - Andělé   |89.103.183.xxx |16.03.2010 01:06:11
Zdá se, že je to tak. Keller pohaní a Braagas i Kočko nominováni na Anděly
Kolín   |88.100.144.xxx |17.03.2010 00:28:18
No spíš si myslím, že nominace svědčí o vyčpělosti "žánru" hrdě nazývaného Česká Wordmusic. Předem odhadnutelnou laureátkou je "za zásluhy" Ida Kelarová. Tím by se tato kapitola měla uzavřít a od příštího roku by bylo rozumnější v této sezónní kategorii již Anděly neudělovat. (A volnou sošku využít třeba pro rozdělení kategorie Folk a country na dvě samostatné, co?) Co zajímavého ostatně česká WM přinesla? Měl sem patřit písničkový Traband? Či hiphoper Gipsy.cz? Ti byli oceněni i v jiných kategoriích. Ve valné míře však vždy šlo jen o stádo neumětelských obkreslovačů cizích hudebních šablon. Kde jim dnes konec...
pára  - Ida   |89.103.183.xxx |17.03.2010 13:37:39
Tak jsem si tu Idu poslech...Je to fakt dobrá deska. Mám sice radši Ivu, její sestru - její hudba je křehčí a mně víc sedí - ale Ida, marná sláva, to je síla...
Ehm...a jen tak mmch, co zajímavého přinesla naše Country ;-).
MK   |193.179.126.xxx |17.03.2010 11:02:10
Mohl byste mi říci kde? V kategorii folk to není a ostatní kategorie (word, alternativa, ethno a podobné ve skutečnosti v hudbě neexistující žánrové paskvily) jsou velmi velmi pofidérně a účelově vytvořené.
pára  - kategorie   |89.103.183.xxx |17.03.2010 13:33:48
Tak jsem se na to juknul a není to ani v Hard & Heavy, ani v Elektronické hudbě, ani v Hip-hopu, ani v Folk & Country, ani v Ska & Reggae, ani v Jazz & Blues, ani v Alternativní hudbě, nýbrž v World music . No a myslím, že country by se mělo vůbec zrušit, vždyť je to úpadkový žánr a všechny ty BG kapely a country hodnotit v rámci WM, kde by ovšem, ale taková je skutečnost, neměly šanci...
MK   |193.179.126.xxx |17.03.2010 15:14:13
To se na mě nezlobte, ale Kočko a Braagas v kategorii World... To jen potvrzuje můj názor na tuto uměle vytvořenou a při životě udržovanou kategorii. Sorry, tam ať si klidně vítězí, nemám s tím problém. Jsem rád, že jsem desky hodnotil tak jak jsem je hodnotil.
pára   |89.103.183.xxx |17.03.2010 18:46:20
To potom vypadá, že nehodnotíte hudbu, ale princip...To jakoby romanopisec řekl: "Poezie? Pchá, BRAK!!!" No ne? I když, poezie...to není dobrý příklad. Sci-fi! To je relativně nový žánr. Což Vás tedy mohlo deklasovat na úzkoprsého folkového pisálka bez rozhledu. Hudebního...
pára   |89.103.183.xxx |17.03.2010 18:47:20
Což BY Vás mohlo deklasovat...
BraAgas  - Panu Kellerovi   |94.142.234.xxx |22.03.2010 18:08:47
Je to pošušňáníčko číst tuhle debatu - asi si dám záložku do oblíbených Paskvilní žánr world music... Kdepak, není nad český folk a country! Začátkem devadesátých let jsem také zpívala u táborových ohňů, nosila kopretinky ve vlasech a - ač tomu asi nebudete věřit - ze všeho nejvíc toužila být jako Zuzana Navarová (k té samozřejmě naprostý respekt, jen mě pobavilo, jak nás vybízíte, ať si ji aspoň poslechnem).
Já vlastně jen nerozumím tomu, proč se do těch recenzí pouštíte? World music Vás očividně nezajímá, tak proč tím vůbec ztrácíte čas?
Nejde mi o nás, každý má právo si napsat recenzi jakou chce a je to v pořádku, ale tohle je i trochu urážení lidových písní, které jsou tady leckdy i staletí a pořád mají co říct. Vy si troufáte s klidem napsat, že jsou to textově možná "voloviny". No nevím. Možná si za 300-400 let taky někdo rád zazpívá Honzu Vyčítala, nebo Stánky - ale to dneska neposoudíme, že Vřelé pozdravy - Kateřina z BraAgas