22.04.2004 Lístek - Den pramenů coby autorské Best of (Šaolín)    PDF Tisk Email

Hurá, tak je na světě konečně první cédéčko "nové" sestavy trampského Lístku, kapely, jejíž název nás provází hájemstvím téhle hudby již více než deset let. Poslední sestava, která vykrystalizovala po odchodu staré gardy - tedy především manželů Spurných a Saši Medka - nás provází trampskými stezkami sice sotva od počátku tohoto století, avšak její dravost a entusiasmus z ní udělaly v srdcích všech současných posluchačů již bezmála sestavu kultovní. Členové Lístku bez výjimky dostávají desítky ba stovky dopisů od svých fanoušků a fanynek, na klubových večerech zvaných Stopy sešlapaných bot bývá beznadějně vyprodáno, trofejí z trampských a folkových přehlídek - a to i těch nejprestižnějších - je za poslední tři roky bezpočet.

Není divu, že Lístek na počátku tohoto roku poslechl přání svých posluchačů, a vydal se do pražského studia Good Day Records, aby zde nahrál na cédéčko 12 písní, které v tuto chvíli tvoří páteř jeho repertoáru. O tom, že deska vznikla za přispění "akcionářů" - povětšinou trampů a věrných posluchačů Lístku, kteří předem vložili své peníze do jakési obdoby akciové společnosti - už jste určitě slyšeli, a tak nyní tuto veselou historii s dovolením přeskočím a budu se věnovat samotné nahrávce.

Ta je po autorské stránce téměř rovnoměrně rozdělena mezi Zbyňka Zatloukala a Jiřího Alvu Matěka, výjimku tvoří jen Mezi mnou a tebou Jana Frühwirta a Jany Halbichové. V podstatě stoprocentně se zde jedná o skladby časem "dobře prověřené" předcházejícími sestavami, v nichž zmínění autoři působili, a tak alespoň máme jistotu, že na nás nebude experimentováno, protože melodie a texty byly nesčetněkrát testovány na živém publiku, a to s jednoznačně pozitivním účinkem (asi nejprověřovanější skladbou zde bude patrně Zatloukalova Lucerna). Matěk i Zatloukal jsou výtečnými textaři, což na Dni pramenů já osobně oceňuji například u titulů Oči sametový, Den pramenů (Zatloukal) nebo Polední soumrak či Cestou za tebou (Matěk). Zajímavé bylo také sledovat vývoj aranží - pamětníci si jistě vzpomenou, že poznávacím znamením písně Oči sametový byl na první desce Lístku nezaměnitelný hlas Martiny Spurné. Totéž platí také o foukačce Vaška Spurného a Lucerně, a vidíte, přesto si myslím, že až tyhle skladby budete poslouchat v nových aranžích, že po výrazném dívčím hlase nebo foukací harmonice u zmíněných skladeb ani nevzdechnete. A to je také důvod, proč si jistě všechny Zatloukalovy písně na Dni pramenů poslechnete rádi i přesto, že každá z nich už kdysi na nahrávkách Lístku vyšla.

Lístek totiž svůj sound obohatil o nové dominanty: zcela nesporně je to Panova flétna Sylvy Čekalové anebo banjo Alvy Matěka, a při bližším poslechu zjistíte, že poznávacích znamení je v novém zvuku Lístku ještě daleko víc. Na desce k tomu všemu patří přesná dikce, promyšlené vokály a samozřejmě kontrabas Radka Polívky, který žene celou tu mašinérii velice kreativním způsobem dopředu. Jediné, co mě zezačátku trošku iritovalo, bylo poněkud zrychlené tempo titulní písně Den pramenů, kterou jsem zvyklý naživo slýchat v poněkud volnějším rytmu. Song se mi tím pádem zdal jemně udýchaný, ale zahraný i zazpívaný je přesně a společně s příkladně zaranžovaným Poledním soumrakem jej považuji za nejsilnější skladbu alba.

Samostatnou a nepříliš světlou kapitolou jsou na albu Lístku hosté. Je zde vlastně pouze jeden. Lidový všeuměl Petr Novotný zřejmě tentokrát zjistil, že kontrabasista Polívka asi jen tak někomu své party nepřenechá, a tak se na Den pramenů vloudil alespoň s klávesami. Bohužel musím říct, že k velké škodě Lístku, a jsem přesvědčen, že přijde den, kdy si Zbyněk Zatloukal i ostatní začnou svoji  nedůslednost v odmítání nápadů, jimiž jistě tento příležitostný hudební režisér přímo ve studiu tradičně hýřil, vyčítat (pokud se tak již nestalo po prvním poslechu masteru). Asi nejvíce mi klávesy vadí v instrumentálce Z Ostrovů.

A to už jsme u bookletu - ten je velice pěkně zpracovaný, nechybí v něm ani fotografie současných členů kapely, o milé sleeve-note se postaral manažer kapely Michael Antony - Tony, a najdete zde dokonce také seznam všech akcionářů, tedy všech těch, kteří uvěřili ve zdar tohoto díla, a cédéčko si předplatili o nějaký ten rok dopředu. Jen jednu maličkost bych informacím na obalu vytkl, a to je uvedení autorů. Podle bookletu tvoří 90 % skladeb instrumentálky, protože autoři jsou zde uvedeni pouze jako autoři hudby. Jinak jsou ale informace na obalu vyčerpávající, dozvíte se zde, že aktuální informace o Lístku najdete na http://www.ulavionics.cz/listek plus další zajímavé kontaktní údaje.

Příjemným překvapením pro již zmíněné "akcionáře" je zpráva, že k cédéčku dostanou zdarma i fungl nový zpěvník Lístku, kde nejsou sice noty (a proč taky pro trampy), zato zde najdete spoustu dalších kvalitních fotografií i zajímavé povídání kapelníka Zbyňka Zatloukala o novodobé historii téhle kapely.

Suma sumárum, Lístek natočil a vydavatelství Avalon pomohlo realizovat zajímavou a autorsky silnou desku, svého druhu výpověď jedné trampské generace. Přejme proto téhle partě, aby i ty další desky byly povedené minimálně stejně, jako je tahle. V Lístku totiž právě dochází na lámání chleba - starý repertoár je zpracován a natočen, nyní je potřeba začít pracovat na novém, který již nebude moci býti sběrem; bude muset uzrát daleko rychleji a pokud možno ještě kvalitněji. A k tomu Lístku držím palce.

Lístek - Den pramenů - Den pramenů, Cestou za tebou, Mezi mnou a tebou, Šedá skála, Kříž, Polední soumrak, Lucerna, Neříkej, Oči sametový, Z Ostrovů, Dharmoví tuláci, Brána - celkový čas 35:50 - vydáno vlastním nákladem