gototop
15.09.2005 Martina Trchová - Čerstvě natřeno stále čerstvé (Lukáš "Vořech" Pokorný)    Tisk
Recenze

Od vydání debutové desky Martiny Trchové s názvem Čerstvě natřeno už přeci jen nějaký čas uplynul. Podotýkám, že ne zas tak moc, abych mohl napsat, že se jedná o již ohraný kousek našich domácích sbírek hudebních nosičů. Málokterý hudební subjekt dokázal vzbudit svým prvním placatým počinem takový rozruch jako právě Martina Trchová. Martinou byl najednou zahlcen celý internet i rádia, jenže média někdy nemusí korespondovat s názorem obyčejného posluchače. A tak si položme otázku: Je první CD písničkářky Martiny Trchové spíše zklamání, či právě naopak přesný zásah do černého středu terče posluchačova srdce?

Pozastavme se na naší cestě mezi čtrnácti vylisovanými stopami ponejprve u přebalu. Fotografie líbezného obličeje písničkářky v černobílé podobě orámované tahy štětce namočeného do žlutozelné barvy působí vkusně, byť nijak originálně. Uvnitř se nachází kromě fotografií z natáčení i kompletní sada textů, což je dnes standardem. Nepozoroval jsem, že by se tištěná podoba textů nějak výrazně lišila od nahrávek - nechť je to tvůrcům počítáno k dobru.

Z bookletu se zároveň dozvídám, že za aranžemi nestál jen Vítek Sázavský, ale vlastně celý kolektiv hudebníků. Vedle Martiny Trchové a Karolinyalt Skalníkové (příčná flétna a zpěv) zde ve více jak polovině písní hraje i Jan-Matěj Rak (akustická kytara), František Raba (kontrabas) a Mário Bihári (akordeon) z kapely Koa, Jaroslav Kvasnička (bicí a perkuse), Vlaďka Hořovská (housle a violy), Rudolf Andrš (kontrabas), Vladislav Čížek (elektrická kytara), Boris Kubíček (saxofón) a kolegyně z Ježibabince Žofka Kabelková (zpěv).

Nahrávalo se (stále čtu v bookletu) v AV studiu ve Vyšším Brodě během ledna až dubna, aby ke konci května mohla být deska na pultech.

První poslech přinesl mnoho pocitů a radostí. Písně pěkně plynou a za okamžik je konec provázaný s pocitem: "Já chci ještě!". Aranže jsou postaveny na vícenástrojovém provedení, ale opravdu kapelně zní jen úvodní "Tamtamy", kde hlavní slovo dostává elektrická kytara. Obavu, že Martina chce být více rockerkou, než-li něžnou zpívající dívkou, ztrácím už při druhé písní "Čerstvě natřeno", která nás vrací zpět k písničkařině. Výsledný dojem: zdálo se mi, že mezi písněmi chybí nějaký společný motiv.

Po několika měsících ohrávání mi dochází, že jsem se v mnohém spletl. Vyjma několika výjimek filosofického charakteru ("Křížem krážem", "A ty se ptáš", "Vzpoura" - a i u nich je mé další tvrzení sporné) na desce naopak převažují skladby milostné. Vlastně jsou to všechno malé hudební obrázky zachycující různá stádia partnerského vztahu v milostném poměru. Rozchody. Hledání. Odloučení. Strach z vyjádření emocí. Nechybí ani sex. Ve všech písních Martina ukazuje svůj básnický talent, který projevuje zejména ve vytváření metaforických obrazů. Neutíká ke klišé a je originální. Na straně druhé je těžké se v jejích textech orientovat a chápat je, číst mezi řádky. O to více se může posluchač (tedy i já) nechat unášet svou vlastní fantazií. V prvé půli desky nacházím příběh hledání, milování a rozchodu. V "Tamtamech" a "Jinačím znamení" shledávám začátky vztahů, které se v písních "Čerstvě natřeno" a "Indiánská" přenášejí do reálné podoby. Ti dva se dali dohromady a po vzájemném vzplanutí zhasínají v "Odnikudnikam". Druhý příběh zaniká už v eroticky laděné "Indiánské".

V "Křížem krážem" Martina zahaluje milostné hledání do filosofických motivů o smyslu života a stejně jako ve většině jejích písní, i zde bych našel pomyslný monolog směrovaný "od Ní k Němu". Jednou z nejlepších písní je poetická a úderná "Malá samba o srdci". Abstraktní a aranžersky jednoduchá, naplněná bolestí i touhou po vyjádření, působící více jako emociální výlev, kde slova mohou splynout do pocitů. "Bostonský ledový čaj o páté ráno" je zprvu nenápadný a stejně jako "Křížem krážem" se nad milostným monologem nese smíření s osudem v příběhu muže, kterého mohou smést a zničit. Nástroje se navzájem jen lehce potkávají a až na úplném konci vypukne bouře dialogů akordeonu a saxofonu.

Možná i sama autorka mé fantazii vytkne příliš velký rozlet, jenže udržet obrazy pochmurné vize v rozumných mezích je tentokrát pro mne proklatě těžké. A tak vidím Martinu jako zralou padesátnici, jak nervózně postává v nádražní hale a očekává "Návrat ztraceného syna", který odjel s přáteli lyžovat do hor. Sám sobě se směji a pomalu nechávám tuhle zimní baladu doznít, v přehrávači, hlavě i srdci.

Deska pokračuje asi jejím největším hitem "Vzpoura". Nepletu-li se, tak Martina má tuto píseň jak na obou svých demech ("Teprv se probouzím" - 2001, "Maxisingl" - 2003), tak i na živém sampleru ze "Zahrady písničkářů" z roku 2002 (Indies records). Na oficiálním debutu logicky nesměla chybět a kdyby se tak stalo, asi bych to nepřehlédl bez několika jízlivých slov. Jenže tu nechybí a já tak její provedení na této desce nemohu pochválit. Zvláštní disharmonie v kytarách utváří až odpudivou atmosféru. Vynechám-li současnou aranž, tak zbývá k pochvale jen pěknými obraty naplněný text (např. "...jste jako voděnka, co proplouvá mi mezi prsty, kolik z vás nakonec zachytím ve svý hrsti...").

Do konce desky zbývají čtyři milostné balady. "Zrnko písku v hodinách" naplněné čekáním, těžko čitelná "Proboha tě prosím", v níž nacházím pocity ztracení a znovunalézání. "Chvilkový šansón" na mne působí jako poděkování za prožitou chvíli s nádechem romantiky. A celé dílo zakončuje chytlavě melodická skladba "A ty se ptáš" v duchu milostných otázek.

Aranže jsou nasáklé několika vlivy. Převážně zůstaly podoby písní takové, jak je známe z koncertů nebo z demosnímku Maxisigl 2003, jen částečně obohacené o zvukové dobarvení akordeonem ("Chvilkový šansón") nebo novou kytarovou vyhrávkou ("Vzpoura", "A ty se ptáš"). Celou deskou se prolíná ještě aranžerský rukopis lidí z kapely Koa, který mi v poslechu nevadil, ale už ho znám z nové desky písničkářky Radůzy a tak na mne působí mírně konvenčně. Což mne nutí položit si otázku, jestli i na druhé desce půjde Martina cestou aranží po vzoru Navarová + Koa, nebo se uchýlí novým směrem k vlastní aranžerské osobitosti.

Na téměř každý pád si myslím, že Martina nezklamala, čímž jsem si odpověděl na otázku z úvodu tohoto článku. Vnesla do desky sebe a zároveň dala prostor k malé exhibici i dalším výtečným hudebníkům. A podařilo se jí natočit dílko, které neváhám označit za kandidáta na FC desku roku (alespoň za sebe řečeno), byť ani v nejmenším netuším, zda-li si naše Akademie populární hudby (Ceny Anděl) tohoto nosiče kvalitní náladové milostné hudby povšimne. A tak ji mohu vřele doporučit alespoň každému, kdo ctí lásku a fantazii. Takže: Snílci a romantici, tohle je něco pro Vá


Sdílet na...
Kam dál?

» Soutěž o vstupenky na koncert Martiny Trchové a Beaty Bocek (FOLKtime.cz)

» Martina Trchová & Trio v Praze (Martina Trchová)

» Přání a videoklip (Martina Trchová & Trio)

» Martina Trchová hostem Jana Řepky v Café Práh (Marek Kamínek)

» Martina Trchová: Hustě zabydlený Holobyt v Malostranské besedě (Tomáš Hrubý)

Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Tomáš Pohl  - Re: Martina Trchová - Čerstvě natřeno stále čerstv   |80.188.224.xxx |15.09.2005 09:19:00
Ahoj Vorechu, díky za zajímavou recenzi, která prekryla tu první , nic moc povedenou. Nad Martininými texty lze premýšlet dlouho, v podstate je maluje , stejne jako své obrazy. Jsou to kompozice slov vytvárející dojem pusobící na každého trochu jinak. Na rozdíl od tebe si myslím, že rukopis KOA desce dost pomohl, zejména "cudný" akordeon Maria Biháriho.Ale to je vec názoru. Aho
Kovboj  - Re: Re: Martina Trchová - Čerstvě natřeno stále če   |84.242.95.xxx |23.09.2005 11:44:00
Navarová-KOA je z desky cítit "velmi".Ted jde o to jestli je to dobre nebo ne.Podle mne Martina nahrazuje Zuzku Navarovou a to víc než dustojne-v jejím zpevu to je cítit

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib