23.06.2008 Nebyli jen Hammel a Varga (Tomáš Pohl) |
Recenze | |||||||||||||||||||
(nad knihou Luboše Juríka a Jozefa Dodo Šuhajdy Slovenský bigbít) Dobře se pamatuji na svou první cestu na Slovensko po rozdělení státu v roce 1993. Připadalo mi divné dávat celníkovi v provizorní boudě k nahlédnutí československý pas. Uplynulo patnáct let a hranice zmizela, stejně jako ty další. Položme si otázku: Co zná většina obyvatel České republiky ze slovenské hudby, konkrétně z žánru zvaného bigbít? Asi zazní většinou několik jmen: Marian Varga, Pavol Hammel, Dežo Ursíny a několik dalších jmen muzikantů hrajících s kapelami oněch tří jmenovaných legend. Nedávno se mi dostala do ruky, ale i do přehrávače, kniha s názvem Slovenský bigbít autorů Jozefa Doda Šuhajdy a Luboše Juríka, doplněná třemi DVD známého režiséra Dušana Rapoše. Knihu vydalo v letošním roce nakladatelství Slovart. Přiznám se, že na české hudební scéně jsem se s tak široce pojatým projektem ještě nesetkal. Ale nejprve k autorům: Jozef Dodo Šuhajda je známý zejména jako jeden ze zakladatelů skupiny The Buttons a jako manažer skupiny Modus. Luboš Jurík je spisovatel a publicista, který v šedesátých letech minulého století ve svých článcích mapoval vývoj slovenského bigbítu. Známý režisér Dušan Rapoš natočil v loňském roce desetidílný seriál Slovenský bigbít, který je obsažen na dvou DVD. Na třetím DVD je koncert Legendy 60, který se uskutečnil v loňském roce v Bratislavě. Kniha má velký formát, téměř 400 stran a DVD mají celkem více než 12 hodin mluveného slova a hudby. Přesto se kniha velmi dobře "konzumuje". Je jasné, že politické a kulturní poměry v Čechách a na Slovensku byly koncem padesátých let a v šedesátých letech minulého století podobné. Centrum kulturního života Slovenska bylo v Bratislavě. Proto také nejvíce bigbítových kapel vznikalo zde, podobně jako v Praze. Jenže Bratislava měla oproti Praze několik výhod. Kromě legendárního Rádia Luxemburg mladí lidé poslouchali i rakouskou rozhlasovou stanici Autofahrer unterwegs, která byla lépe slyšitelná, a pomocí magnetofonů Sonet duo se daly lépe pořizovat nahrávky. Zcela jistě přístav na Dunaji umožňoval lepší dovoz zahraničních desek a časopisů, které se pak měnily či kupovaly na známém korze v centru města. Kniha obsahuje desítky jmen hudebníků a zpěváků, které nejsou, s výjimkou pamětníků, českým fanouškům příliš známá. Díky připojeným DVD, což se týká především koncertu starých pák z Mekky slovenského bigbítu, Parku kultury a oddychu (ve slangu Pékáčka), je možné tyto tváře vidět a slyšet. Kniha i koncert začíná jménem Vasko Velčický. Zpíval podobný repertoár jako u nás Miki Volek, či Pete Kaplan, a Slováky je považován za krále slovenského rock and rollu. Účinkoval i s kapelou Tieně, která, jak z názvu vyplývá, se inspirovala zejména repertoárem Shadows, ostatně jako v té době řada dalších kapel. Spíše, než encyklopedický výčet jmen, je nutno dodat, že na rozdíl od české scény, nedošlo u řady jmen k "přetavení" do středního proudu a hráči a zpěváci se, zejména po roce 1968, kdy bigbít byl nežádoucí, věnovali jiným profesím, ať již doma či v zahraničí. Krom několika jmen uvedených v úvodu, nezůstaly po těchto průkopnících slovenského bigbítu, až na výjimky, zvukové či obrazové záznamy. Zbyly většinou jen amatérské fotografie a vzpomínky. O to víc si cením jistě nesmírně těžké práce autorů knihy, i dramaturgů TV pořadu o slovenském bigbítu. Jistě, mnohé lze vytknout, zejména v TV pořadu uváděném Marianem Slovákem, mimo jiné zpěvákem kapely The Phantoms, jde z vnějšího pohledu o "vzpomínky těch, kteří u toho byli", bez zásahu nezúčastněného mladého publicisty. Ale srovnám - li publikaci i DVD například s knihou o českém folku a TV pořadem, dávám našim slovenským přátelům o hodně lepší známku. Kniha Slovenský bigbít zcela jistě stojí za přečtení a DVD za zhlédnutí. Myslím, že o našich slovenských sousedech toho stále víme málo, což je veliká škoda. Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |