01.06.2000 O.O.T.M. - Strojek hodinový (Malej Honza)    PDF Tisk Email

Když se řekne One of the millions, mnohý z folkáčů si pod tímto slovním spojením nepředstaví zhola nic. Když se řekne O.O.T.M., občas si někdo řekne, že to někde slyšel. Když se řekne, že je to ta kapela, co hraje s Šimkem a Bubílkovou v pořadu S politiky netančím, všichni už ví, o koho se jedná, a mnozí folkaři začnou ohrnovat nos se slovy "komerčáci". Nelze říci, že deska této skupiny mladých sympatických lidí je folková, ale protože se běžně mezi recenzemi ve folkových časopisech objevují desky třeba od skupiny Buty, řekl jsem si, proč o ni pár řádků nenapsat.

Na úvod bych chtěl říci, že miluji rock and roll, a tudíž je má objektivita malinko posunuta a pohled trochu ovlivněn. Na CD se s pravidelností hodinového strojku objevují klasické rock and rolly (Boogie-woogie styl, Ou ou holky, Orchidejí rock, Strojek hodinový) s jemnými písničkami, kterým se na zábavách říká ploužáky (Zůstaň, Pápěří, Ráno, Stý a třetí). Vždy rychlá, pak pomalá - a tak je to až do konce celého alba. Klasické rokenroly jsou zajímavé tím, že kromě snadno dopředu odhadnutelných rollových postupů se objevují i postupy zcela nečekané, které zvláště muzikanta vytrhnou z podupávání, a řekne si: "Hm, tak tohle je dobrý" (viz. konec písně Strojek hodinový). Pomalé písně mě zase zaujaly svou neuvěřitelnou melodičností. Bylo to poprvé, co mě pomalé písničky oslovily mnohem více než vypalovačky. Nejhezčí písničkou alba (pro mě) je asi Stý a třetí. Na druhou stranu v písni Orchidejí rock mě z klidného poslechu vytrhlo slovní spojení "Na semínko vodu lej, vyroste Ti orchidej". Jako botanik bych pány muzikanty upozornil, že to u těch orchidejí tak snadné není, ba dokonce, že dopěstovat se orchideje je velmi nesnadné. Toliko jenom pár postřehů pro vytvoření si představy.

Deska mi udělala neskutečnou radost, a to v době, kdy jsem si začal říkat, že už mám zase všechno oposlouchané a že by se mohlo objevit něco nového. Po Šakalích létech zase deska rock and rollového ražení a ještě hezky česky. Pokud se k desce nějakým způsobem dostanete, poslechněte si ji. Zvláště muzikanti by v ní mohli nalézt trochu inpirace odjinud. A na ty ostatní ať "jako výbuch atomový účinkuje rock and roll".