05.09.2002 Zahrada písničkářů: Kuřim 2002 (Jarda Síbrt)    PDF Tisk Email

Naše nejprestižnější hudební vydavatelství Indies records proslulo mimo jiné prolamováním ledů. Vytvoření nabídky tam, kde doposud nebyla, a z komerčního pohledu se ani nepředpokládala, není zcela jistě uvažováním dravých obchodníků, kterým jde v první řadě o kšeft, ale mnohem spíše přístup lidí, kteří upřednostňují život s jeho zálibou v nepřeberné škále rozmanitostí.

Krásný je vztah k vydavatelské práci, který bere v potaz, že netřeba vydělat úplně na všem. Že se vše nemusí vyplatit hned ani mnohonásobně, a že ke každému úspěšnému albu není nutná reklama na billboardech podél dálnic. Nádherná je víra v to, že by se v naší republice mohlo najít takových 1000 lidí (střílím od boku), kteří si album pořídí. Blahoslavená je služba těm, kteří o ni opravdu stojí, a kterým jakkoliv pomůže nebo je popostrčí někam dál.

Proč se hned od začátku tak rozplývám? Aby bylo jasné, že vydání tohoto alba považuji jednoznačně a v prví řadě za dobrou věc. Jsem přesvědčen, že se jedná o počin, jehož uskutečnění a význam zastiňuje nedostatky, které se při prvním vydání (a doufejme, že bude takové album vycházet každoročně) vyskytly. A protože jsou poněkud ve stínu, pojďme si na ně trochu posvítit. Nechci tím nijak snížit hodnotu alba (to snad ostatně ani nemohu), spíše pomoci zájemcům v orientaci a doufám že i albu samotnému, tak aby v příštím roce ještě lépe posloužilo svému účelu.

Účel je jasný a přečtete si ho třeba na stránkách Indies records: "18 písničkářů a písničkářek má na tomto CD po jedné písničce a tak si snadno uděláte přehled o nastupující generaci folkové scény." K tomuto by se však zajisté hodilo více informací, než kolik se dozvíte z bookletu alba. Pochopitelné by to bylo v případě, že by se jednalo o reklamní CD k akci pro účastníky a zasvěcené. Pokud je ale určeno široké veřejnosti, musíme na něj klást poněkud vyšší nároky.

Na booklet a přebal alba se vešly názvy písní a jejich autoři (hudba, text). Až na dvě výjimky jsou to zároveň jejich interpreti, což se u písničkářů jaksi logicky přepokládá. Výjimku tvoří interpretace jedné lidovky a rozdílný autor textu a hudby u písně jednoho dua (nepočítáme-li jednu píseň hostů). Každý interpret má na vnitřní straně trojdílné skládačky bookletu miniaturní fotečku. Dále je tu sleevnote Jiřího moravského Brabce s několikavětým nástinem historie festivalu a informací, že po dohodě s Indies byla realizována první live nahrávka koncertu 18 písničkářů. Všimněte si - podruhé 18, přestože na albu je jich 19 (počítáme-li dua jako jedno těleso, jinak ještě více).

Ale to jsou s několika jasně viditelnými typografickými chybami jen drobnosti. Více mě zarazilo, že se pravděpodobně předem počítá s tím, že kupující ví, co že to je Zahrada písničkářů a jak funguje. Pro neznalé o tom hovoří jedna věta v poznámce na přebalu alba a několik kusých informací v sleevnote. Jako nezasvěceného posluchače, který si chce udělat průřezový přehled mladou folkovou scénou by mě mnohem více, než miniaturní fotografie písničkářů zajímalo, jakým způsobem probíhal jejich výběr a co museli vlastně absolvovat, než se z nich stali finalisté.

Na bookletu se naštěstí mohu dočíst, že se jedná o live nahrávku, což je vcelku podstatná informace v momentě, kdy to z poslechu není poznat. A hned se nabízí nezodpovězená otázky: Podle jakého klíče byly písně na album vybrány? A kdo je vybíral? Byli to samotní písničkáři nebo hudební režisér označil ty, které se nejvíce povedly? A z kolika že písní? Zahrál každý z účinkujících tři, nebo měl půlhodinové vystoupení?

Už jsem naznačoval zbytečnost minaturních foteček, které dle mého názoru zabírají místo mnohem podstatnějším informacím, jako například odkud jednotliví písničkáři vlastně jsou, tedy v kterém městě, okrese či regionu je pravděpodobněji najdu vystupovat někde v klubu nebo na akci.

Také názvy písní společně s jejich autory by stačilo uvést pouze jednou a nikoliv třikrát. Pak by se ušetřilo další místo a s přidáním dvou, možná jen jedné stránky bookletu by bylo možné uvést texty všech písní, což je věc vždy velmi praktická, zvláště pak u písničkářů. Podařilo-li se sebrat fotografie, jistě by se to povedlo i s texty, které navíc většinou písničkáři při konkursu porotě poskytují.

Pokud budete pátrat v tisku nebo na Internetu, pak možná narazíte na informaci, že bylo snahou vydat album tak rychle, aby bylo k dispozici na letošním festivalu Zahrada v Náměšti na Hané. Pokud porovnáte data, můžete si říci, že něco přes měsíc času není mnoho a vše vyjmenované vydavatelům prostě odpustit. Dobrá, přejme si však, aby i příští rok do alba investovali své peníze a album vyprecizovali ku prospěchu mladé folkové scény i posluchačů a aby se jim to vyplatilo.

Pokud jste čekali hodnocení a srovnávání jednotlivých písničkářů na albu, četli jste marně. Pokud stále očekáváte přehled písničkářů a dvojic, tady je:
Jeroným Lešner, Jaroslav Urbánek, Šárka Kytnerová, Pavel Žemla, Nestíháme, Michal Rádl, Jan Žamboch a Stanislava Brahová, Marcel Kříž, František Vlček, Jana Bauerová, Martina Trchová, Oldřich Olaf Martínek, Petr Sedláček, Rosa coeli, Zuzana Rychnová a Petra Libovická, Duo Hups, Jan-Matěj Rak, Šárka Burešová a Jan-Matěj Rak, Disneyband, Vladimír Čáp.

Hosté Žofie Kabelková, Ivo Cicvárek & OKO doplňují album třemi nevydanými písněmi.

Já vím, jména vám možná nic neřeknou. Není nad to si album pořídit, nalít si něco k pití, zhasnout si, hodit nohy na stůl a po částech (naráz to musí být dost náročné) si ho v klidu několikrát poslechnout. Jistě si tak vyberete svoje favority, které vám bude stát zato hledat po klubech a akcích. Alespoň mě se to podařilo.