gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

14.07.2010 Řevnice ze všech stran (Klokan)    PDF Tisk Email
Reportáže
Chvíli jsem uvažoval, zda v reportáži z Porty nenavázat na kolegu Miloše Kellera, doplnit komentáře k jím neuvedeným kapelám a zvýraznit případné rozdílné názory. Nakonec jsem se ale rozhodl se podívat na celou akci z několika různých stran a nabídnout vám zas trochu jiný pohled na Portu.

Porta mimo pódia
Opět se potvrdilo, že v Řevnicích to Portě sluší. Lesní amfiteátr byl téměř neustále více než ze dvou třetin zaplněn a při odpoledních a večerních koncertech byl plný dům. Publikum, které se zde sešlo, chtělo muziku poslouchat a ne se jí jen nechat bavit na pozadí. Vystupujícím pak dokázalo vytvořit výbornou atmosféru. Po skončení koncertů v amfiteátru i v jeho okolí hudební nástroje neutichly. Kdo chtěl, mohl si vybrat, kde se chce prozpívat do rána.
Nejen muzikou je ale živ člověk festivalový. Občerstvovací prstenec stánků byl akorát tak velký, aby zásobil diváky a přitom nepřitahoval festivalové hospodské vysedávače. I nabídka nápojů a jídel byla dostatečně pestrá na to, aby člověk nemusel uvažovat o návštěvě vzdálenějších řevnických restaurací.
Kvokál
Kvokál
foto: Klokan


Hosté portovních večerů
Porta je především soutěží, ale každý den byla ke slyšení i řada více či méně známých hostů.  Páteční bloky Tempa di vlak a Wabiho Daňka (dřívější koncerty jsem neviděl) mne příjemně naladily na celý festival, nicméně mezi největší zážitky je neřadím.
V sobotu pro mě bylo nejpříjemnějším překvapením vystoupení skupiny Kvokál. Tato pražská skupina zaměřená především na spirituály před několika lety téměř ukončila aktivní vystupování a v současnosti je k vidění jen sporadicky. Na Portě končila sobotní večer a této úlohy se zhostila s takovou energií, že si vysloužila rovnou tři přídavky. Možná to bude znít rouhavě, ale koncert Kvokálu pro mě vyzněl lépe, než odpolední vystoupení Spirituál kvintetu. Samozřejmě nezpochybňuji vysokou úroveň muzikantů Spirituálu, ale jako by se jim občas ve srovnání s Kvokálem nechtělo tolik sloužit celku. Povedené bylo také Kvokálu předcházející vystoupení jihočeské Epy de Mye. Diváky díky své energii nenechala vydechnout a ti je na oplátku nechtěli pustit z pódia. Dalším pozitivním překvapením byl Ivo Jahelka, který ukázal, že nežije jen minulostí, i dnes má dost materiálu pro své soudničky a dokáže se se ctí a nadhledem opřít i do politiky.
V neděli jsem bohužel musel opustit Řevnice už kolem sedmé, kdy se teprve chystalo finále např. s Druhou trávou a Hradišťanem. Přesto jsem viděl dvě vystoupení hostů, která mě výrazně zaujala. Xindl X, který zde získal Portu předloni, zahrál své největší hity i novinky. Zatímco ještě loni jsem se občas nemohl zbavit dojmu, že bere své písně možná až příliš vážně, na Portě jsem naopak ocenil nadhled s jakým je divákům servíroval. Povedený byl i závěr jeho bloku, kde zazpíval s Olgou Lounovou duet Láska v housce, který můžete znát i z nového videoklipu. I když se mi tento klip líbí, naživo píseň vyzněla ještě lépe. Hlasy Xindla a Olgy do sebe výborně zapadají a vůbec bych se nezlobil, kdyby se tato spolupráce rozvíjela dál. Jako posledního jsem na pódiu viděl Karla Plíhala. Na jeho vystoupení jsem se opravdu těšil, ale doufám, že si letos užiju i lepší koncert. Plíhalova kytara byla chvílemi slyšet velmi slabě a téměř v ní chyběly basové frekvence. Na druhou stranu musím uznat, že snad jen on si může dovolit odehrát na amfiteátru tichý koncert a neztratit přitom kontakt s diváky. Celé hlediště naopak ztichlo a hltalo z pódia každé slovo. Ke konci mě napadla zajímavá otázka. Proč se v leckterých diskuzích řeší Xindlovy vulgarismy v textech a Karel Plíhal podobné polemiky nebudí. I od něj jsme se jich pár dočkali. Je to rozdílnou kvalitou nebo zvykem? Já se přikláním spíše ke druhé možnosti.

Soutěž skupin
Soutěž probíhala na dvou scénách. Všichni finalisté se prezentovali na hlavním pódiu v amfiteátru. Jejich vystoupení se střídaly s hosty během pátku i soboty a toto prolínání hodnotím určitě kladně.  Příznačné pro tuto scénu byly výborné zvukové podmínky způsobené dílem zvukařem, který zaslouží opravdu pochvalu, a dílem samotnými podmínkami v amfiteátru. Semifinalisté se "utkali" na druhé scéně, která obsadila pár minut vzdálené házenkářské hřiště. I zde byl zvuk podle mne dobrý, ale akustika a atmosféra hřiště zkrátka amfíku konkurovat nemohly. Navíc zde nebylo před pódiem skoro žádné místo k sezení pro diváky, a tak se sedělo všude kolem, často i mimo výhled na pódium. Protože jsem na této scéně nestrávil příliš mnoho času, budu se věnovat především finálovým vystoupením, která se mi podařila shlédnout.
Pozitivní zprávou ze samotné soutěže je, že mě poměrně dost finalistů přímo zaujalo a i další předvedli dobrou muziku. Naopak kapel, při kterých jsem neudržel pozornost nebo jsem vysloveně prchl, bylo pomálu. Do skupiny, která mne zaujala natolik, že bych si poslech určitě rád zopakoval, patřily především tyto hudební formace:
Quanti Minoris - muzika mezi středověkem a Jethro Tull, co měla náboj, dobré aranže, kvalitní provedení a navíc v čele výborného multiinstrumentalistu Zdeňka Němečka.
Š.O.K. - výborná folková akustická muzika, kterou kapela podpořila dobrou instrumentací i aranžemi a také tím, jak si vystoupení na pódiu užívala. V tom byla přeci jen o krok před ostatními zpěvačka a hráčka na foukací harmoniku
Xindl X a Olga Lounová
Xindl X a Olga Lounová
foto: Klokan
Simona Löwy, takže kapela měla i pravého frontmana (vlastně frontwomanku).
Hana Vosátková - mladá písničkářka z Liberce, která rozhodně nepůsobí jako nesmělá květinka upuštěná na pódium. Představte si pravý opak a vyjde vám z toho právě ona. S ničím se moc nepáře, výborně hraje i zpívá, zkrátka zaujme.
Pětník - Honza Hučín už po několikáté oprášil své vokální sdružení Pětník a tentokrát mi padl do noty. Písně Pětníku nejsou tak "efektní za každou cenu", jak se mi zdálo dříve, a na druhou stranu nejsou jen o akademickém souzvuku čtyřech hlasů. Zkrátka mě bavily a zaujal mě i rozsah repertoáru od J+V+W přes Samsona a další až třeba k Yo Yo Bandu.
M+V - Marek Zavřel a Vašek Spurný se pustili do blues a podařilo se jim mě a určitě i řadu diváků snadno přesvědčit, že ho nejen umí, ale i cítí. Doporučuji.

Druhou skupinu soutěžících charakterizovala dobrá muzika i provedení, ale chybělo něco těžko definovatelného, čím by se mi jejich vystoupení vrylo do paměti. Zároveň ale vidím u těchto skupin jasnou perspektivu jejich hudebního směřování.
Netřísk -  dlouho jsem vnímal tuto kapelu díky basákovi Radku Exnerovi jako pohodový a melodický protipól jeho druhé skupiny Bodlo, z něhož vyzařovala hlavně klidná a dobře provedená muzika, méně pak už ambice zaujmout širší publikum. V Řevnicích se mi zdálo, že klid končí a i na velkém pódiu je z písní Netřísku cítit stoupající energie. Vystoupení mě tedy bavilo, jen by to snad trochu víc chtělo komunikovat na pódiu a nechat víc průchod emocím.
Passage - té naopak jiskření mezi muzikanty rozhodně nechybělo a byla spolu s Netřískem u mě na hraně první a druhé zmiňované skupiny. Přesto si myslím, že ještě může ukázat víc. Konkrétně bych si uměl představit lepší práci s dynamikou písní a občas do nich vsunout nějaký ten překvapivý prvek. Jinak ale můžu Passage s klidem doporučit všem fandům melodické, lehce folk-rockové muziky.
Klára Šimková a Markéta Hávová - pěkné písničky, dobré provedení, bavilo mě je poslouchat. Bohužel mě už tolik nebavilo se na jejich vystoupení dívat. Pódiový projev by to zkrátka ještě chtělo vypilovat, prezentace písní se musí přizpůsobit místu, pódiu a divákům. Tady odpovídal spíše čajovně nebo malému klubu.
D.N.A. - mladá kapela, kterou charakterizuje energické podání převzatých písní i instrumentálek. Pamatuji si je už z loňska, kdy se mi zdálo, že umí hrát a snaží se to na pódiu divákům dokázat. Na Portě jsem zaznamenal výrazný posun. Kapela umí hrát, nemusí to dokazovat a na pódiu si to užívá. Ačkoliv šlo o písně jiných autorů, vystoupení D.N.A. mě opravdu bavilo. Chtělo by to ještě ale vypilovat sólový zpěv, tak doufám, že třeba příští rok.

Zbývají mi skupiny, u kterých nemám jasno, zda hrají to, co opravdu chtějí. I jim to dobře hrálo, ale nějak jsem jim to nedokázal věřit.
Kekit a Squadra - energie za každou cenu. Opak vystoupení Karla Plíhala. Ačkoliv decibely do diváků jen pršely, ti se často zabývali něčím jiným, než sledováním pódia.
Kabája - nejvýstižněji to popsal kolega Miloš Keller, tak ho nebudu opakovat.

Pokud vám ve výčtu kapel někdo chybí, vězte, že zbylé soutěžící jsem bohužel neslyšel, což mě mrzí obzvláště u oceněných skupin Šťastní a veselí a Alibaba. Další vítězové patří i do mých tipů, takže porota to asi viděla podobně. Závěrem musím potvrdit, že před pár lety skomírající Porta žije a má se čile k světu. Navíc řevnické lesní divadlo je jí zemí zaslíbenou a doufám, že jí i dlouho zůstane.

Sdílet na...
Kam dál?

» Festivaly léto otvírající (Tomáš Hrubý)

» 3. soutěž o vstupenku na ČNF festivalu Porta v Řevnicích (FOLKtime.cz)

» Porta překročila Práh – reportáž z Jihomoravského oblastního kola Porty (Kosmonaut)

» Dětská Porta jubilující (Miloš Keller)

» Jihočeská Porta nabízí muzikantům řadu odměn, porota bude hodnotit jako v SuperStar (Václav Koblenc)

Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Renata =o)  - Kvokál   |Registered |14.07.2010 11:30:11
Před lety jsem zažila dvojkoncert Kvokálu a Spirituálu a měla jsem úplně stejný pocit ve prospěch Kvokálu (možná jejich podání je srdečnější a radostnější).
Jirka   |89.24.7.xxx |14.07.2010 19:57:18
Myslim že vulgarismy Xindla a Plíhala nesnesou srovnání, ty od K.Plíhala jsou většínou zasazeny do takové poetiky, že mi to vlastně vulgární nepřipadá, což o Ondrovi říci nemohu.
Jan Musil  - dikec   |83.240.68.xxx |14.07.2010 20:07:58
Díky Klokane za tuto reportáž.
Hlavně po přečtení úvodu jsem byl zvědav, co se o Portě dozvím od tebe. Četl jsem totiž i reporáž "Řevnice z rychlíku" a z té jsem se poněkud osypal. Nebudu raději víc kritizovat, protože mne mi to nepřísluší.
Tady jsem si ale oko spravil a dozvěděl se co jsem chtěl a taky si na Řevnici udělal nějaký pohled. Pořadatelé ti mohou poděkovat, zřejmě se pojedu příští rok podívat.
Reportážím typu "Řevnice z rychlíku" vyhlašuji válku
Školník   |SAdministrator |14.07.2010 20:52:29
Proč myslíš Honzo, že by ti to nepříslušelo? Naopak, diskuze jsou tu od toho aby se diskutovalo...FOLKtime.cz je psán pro čtenáře pro koho jiného?
Jan Musil   |83.240.31.xxx |15.07.2010 09:40:49
Uznávám, že jen poplivat a neříct víc asi není úplně správné. Snad jen tedy že už v podstatě název, který evokuje, že se toho moc nedozvíme (... z rychlíku) se pro reportáž moc nehodí. Obsah to navíc potvrzuje. Nedozvěděl jsem se nic o atmosféře festivalu, to že se vlastně jedná o soutěž člověk také v podstatě jen tak vytuší. Výpis kapel logicky nemusí být úplný, ale když už to tedy má být z rychlíku, tak bych kapelám, které jsem slyšel dal pokud možno podobný prostor a vyhnul bych se hodnocením, která zavání osobními antipatiemi.
A už snad stačí .... Sorry, já nerad kritizuju. Vím, že není jednoduché něco psát.
MK   |193.179.126.xxx |19.07.2010 11:07:11
O atmosféře je úvod mého článku, že je to soutěž ví každé malé děcko a hodnocení výkonu skupin nutně musí být osobní. Ze tří - čtyř předvedených písní nemůžu sepsat o výkonu kapely pětistránkový referát, to sorry.
Jan Musil   |83.240.31.xxx |19.07.2010 16:47:31
OK. Beru na vědomí. I přesto si ponechám svůj pohled na to, jak má vypadat reportáž. Na štěstí takovéto se jen tak nevidí.
MK   |212.71.128.xxx |19.07.2010 18:39:52
Na to máte svaté právo. neupírejte tedy mě právo na mé pojetí reportáží.
Jan Musil   |83.240.68.xxx |19.07.2010 22:41:11
Já jsem se držel, ale Klokan mě následně vyzval, abych byl konkrétní a diskutoval.
MK   |193.179.126.xxx |20.07.2010 09:58:25
V pořádku, vysvětlili jsme si , co kdo od reportáží čekáme.
Cimbura   |78.45.120.xxx |14.07.2010 20:28:23
Dovoluji si poznamenat, že zvukaře Porty v lesním divadle, Roberta Hüttla, vystřídal na Plíhalovo vystoupení Karlův zvukař Saša Nagy. Píšu to proto, aby vazbení a jiné zvukové poruchy a šumy, které doprovázely téměř celou první polovinu Karlova vystoupení, nebyly diváky, které to nepotěšilo (bylo nás dost), připisovány Robertovi. Ten odváděl po celý festival vynikající práci.

Maximum, co mohl udělal, udělal na hřišti i Pája Jindrák. Nicméně, mnozí z diváků, nuceně rozptýlených tak, jak scéna takřka bez hlediště umožňovala, nemohli mít (bez Jindrákovy viny!!!) dokonalý poslech. Domnívám se, že tato scéna, resp. hlediště na hřišti, není důstojnou sočástí republikového vyvrcholení soutěže. je zde co dohánět!

Ve výčtu finalistů na scéně lesního divadla, nic ve zlém, postrádám skupinu Frýda & comp., podle mého názoru jednu z nejlepších, která tam hrála...
Honza Hučín   |217.30.65.xxx |14.07.2010 23:21:05
Souhlasím s Cimburou, že scény na hřišti a v lesním divadle byly nesrovnatelné. O to víc obdivuju ty, kdo i pro pár desítek lidí na hřišti hráli a zpívali jak o život. Za sebe a snad celý Pětník můžu říct, že tak skvělý zvuk i atmosféru hodně dlouho nepamatuju a tak báječně jsem si Portu snad nikdy neužil. Měli jsme kliku i na "prime time" pro recitál na hlavní scéně v sobotu odpoledne, osobně mi vyhovovalo soutěž začínat. To se to pak soutěží, když je vám Fortuna nakloněna Možná jsme si to vybrali za pět předchozích neúspěšných finálových účastí, slibujeme, že už soutěžit nebudeme
Klokan   |213.210.191.xxx |15.07.2010 15:48:34
Díky za zvukařskou poznámku a upřesnění. Co se týká skupiny Frýda & comp., patří mezi ty, jejichž vystoupení jsem bohužel nemohl shlédnout (viz. poslední odstavec), a proto se o ní konkrétně nezmiňuji. Klidně pro srovnání připoj čtenářům krátký komentář, čím tě zaujali, případně, kde bys viděl rezervy. To platí samozřejmě i pro další diváky, kteří viděli nějaké mnou neuvedené vystoupení v Řevnicích, které by stálo za výraznější komentář.
Cimbura  - Frýda & company   |Registered |17.07.2010 11:31:54
To máš těžký, Klokane... Ze čtyř let existence kapelu Frýda & company znám tři roky. Znám dobu, kdy byly partou čtyř velmi dobrých sólistů, časy, kdy se stmelovali v kapelu = spolupracující hudební kolektiv, i současnost kdy jsou, dalo by se říci, zralým kvalitním souborem. V Řevnicích jsem viděl jejich nedělně ranní recitál (byl velmi dobrý), leč při soutěžním vystoupení jsem byl zrovna na hřišti, k tomu se vyjádřit nemohu (a o to víc by mě zajímalo jeho hodnocení)...

Obecně vzato, líbí se mi jejich cesta od bluegrassových a countryových kořenů, s přijatými prvky worldmusic (to říkají oni, já v tom cítím folk), která vede ke vlastní, tradici nepopírající, a přitom originální muzice... Rezervy? Snad některá sóla každého ze členů kapely by mohla být vypíchnutější než jsou, ale možná nemám pravdu... Albína je mnohem lepší dobristka, než zpěvačka. Během let ale cítím, že na svém zpěvu pracuje, takže i to je pochvala .
Jarda Kuchař   |85.160.51.xxx |15.07.2010 08:31:49
Musim souhlasit s Cimburou i s Honzou Hučínem co se týče srovnání scén na hřišti a v lesním divadle. Nám se hrálo moc fajn jak na hřišti tak v lesnim divadle, se zvukem jsme byli moc spokojeni na obouch scénách. Jak píše Honza, že obdivuje kapely co hrály na hřišti pro pár desítek lidí, tak Honzo věř hrálo se nám opravdu moc fajn. Celou Portu jsme si jako kapela užili a na vystoupení v lesním divadle budeme dlouho vzpomínatza kapelu Passage zdraví Jarda

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
151617181921
22
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib