gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

02.08.2010 Mezinárodní finále Porty z rychlíku (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
Reportáže
Ano, je tady další díl oblíbeného seriálu. Tentokrát jsem jel rychlíkem do Ústí, a protože vlaky tam jezdí často a rychle, viděl jsem i podstatnou část sobotního soutěžního odpoledne.
Po tradičním zahájení nastoupila před pár desítek diváků (počet se během večera doplnil na pár stovek, ale stejně, tentokrát byl, kvůli obavám z počasí, které se nakonec ukázaly jako liché, areál letního kina přeci jen velký) Epy de Mye, trošku překvapivě jako duo. Ale hrálo jim to skoro stejně dobře – důvod i pro jiné kapely, jak redukovat náklady. Pak už šli soutěžící, jako první Šťastní a veselí – opět jako duo. Už jsem je viděl několikrát a ústecké vystoupení jim evidentně sedlo – možná trochu poopravím svůj dosavadní názor, že by se na příliš velkém pódiu
Jam session na Portě
Jam session na Portě
foto: http://www.porta-festival.cz
ztráceli. Tady to tak nevypadalo. Příjemný, trošku možná strukturovanější folk, rozhodně se na ně dál těším. Pak měli jít také soutěžní Quanti Minoris, ale místo toho přestal jít proud. Po asi čtvrthodinovém hledání závady, během které se to snažil Zdeněk Schwager uřvat na plíce a šéf QM upískat na píštalky, byla závada nalezena a publikum elektrikářům zatleskalo. Kdyby měli kabely v pořádku a porucha nebyla, tak by se potlesku nedočkali. Svět je nespravedlivý. Quanti Minoris potvrdili nesourodou vazbu mezi středověkými melodiemi a texty spolu s několika málo středověkými nástroji, jištěnými bubnem a elektrickou kytarou. Kdyby aspoň ta elektrická kytara byla taky středověká. Takhle nějak by hrál a zpíval Žižka, kdyby byl trampem a ne válečníkem. A pak už nastoupili první zahraniční soutěžící – dlužno poznamenat, že zahraničnímu finále jsem moc nevěřil, ale po vyslechnutí celého soutěžního bloku jsem velmi názor změnil – zahraniční interpreti odpoledne oživili, osvěžili a přinesli do našeho českého rybníčka cenné srovnání. Bylo velmi příjemné slyšet interprety ze Slovenska, ale zejména z Polska a Maďarska. Je to prostě moc sympatická vlastnost Porty a doporučuji ji rozvíjet. Prvním zahraničním soutěžícím byla dívčí skupina Daily ze Slovenska – zahrály standardní slovenskou, mírně moderní country, je znát že na Slovensku určuje, co je country Allan Mikušek. Což je dobře, ne že ne. Trošku mátly, protože jednu píseň zpívaly přinejmenším polsky. Po předání ocenění města Ústí Kapitánu Kidovi primátorem města následovala maďarská skupina Yasya, hrající umírněný folk – rock a následovala polská skupina Mysli Rozczochrane Wiatrem Zapisane – hráli folk s názvuky folkloru, bylo to milé, citlivě zpracované a byl to můj tajný tip. Velmi bych je chtěl ještě slyšet, tip pro pořadatele. Pak nastoupil pozdější vítěz interpretační Porty, skupina Alibaba – oscilovali mezi folkem, spirituálem, soulem a trampskou písní a jakkoliv jsem dosud o nich trošku pochyboval, tak tady jsem pochybnosti ztratil – Portu mají po zásluze a žánr má další výrazné jméno, pamatujme si jej: Alibaba. Slovenská skupina Kleny a Klenoty se hlásí k odkazu prešovských Mloků – taková veselá country-trampská dechovka. Pětníku se zdánlivě těžko pak získávala pozornost publika se svým acapellovým repertoárem, ale ukázalo se, že se jim to podařilo na sto procent a za svůj výkon získali diváckou Portu. Trošku jsem se bál, že nasadili moc složité písničky pro prostor a publikum letního kina, ale mýlil jsem se a jsem rád. Pak následovala krátká nesoutěžní pauza – loňští vítězové G-runs and roses zahráli čistý tradiční bluegras a působili jako osvěžení. Polští Alter Ego a Džentelmenels hráli na pomezí jazzu a popu a byli trošku textově a projevově podbíziví, ale holt chtěli moc vyhrát, no. A nakonec ještě jeden soutěžní bluegrass – maďarská skupina Poe Pratensis. A pak už následovali hosté a vyměnili se moderátoři – Zdeňka Schwagera vystřídal Vladimír Čech a během vystoupení Wabiho Daňka se připojil přímým přenosem i ČRo2 – Praha a tak jste mohli slyšet vyhlášení i další průběh na vlastní uši po celé ČR. A já tak mohl v klidu odjet Excelsiorem domů (tedy, kdo zná Excelsior, tak ví, že v něm je klid jen relativní). Ještě dodám, že autorskou Portu získala Esence za píseň Klonovaná.

Sdílet na...
Kam dál?

» Pražské předPortování (Miloš Keller)

» Dětská Porta kritickým okem a uchem (Jarda Síbrt)

» Kniha Folk a country hudba v Plzni (Michal Jupp Konečný)

» Porta se vrací do Plzně (Jan Eret)

» Porta mírně spoutaná aneb musíš jít dál (Jaromír Urban - davy)

Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Prosím, opište anti-spamový kód, který je zobrazen v obrázku. Pokud Vás obtěžuje zadávání tohoto kódu, zaregistrujte se a pište komentáře jako přihlášený uživatel.
Honza Hučín  - Zaujaté a subjektivní postřehy   |195.113.83.xxx |03.08.2010 11:16:03
Teda ty jsi nějak hodný, Miloš, že ty ses nejdřív sjel kouřem z táboráku? Čekal jsem smršť ohlasů, ale mezinárodní finále asi nebylo dost kontroverzní, aby bylo o co se hádat. Třeba to trochu změní sbírka mých postřehů. Pozor, jako soutěžící účastník jsem zaujatý a neobjektivní.

Diváci:
Muzika se dělá pro lidi a lidi bohužel chyběli. Dá se to částečně hodit na počasí, ale déšť zřetelně zasáhl jen do závěru semifinále autorské soutěže a do Trampské sedmy, jinak se vypršel ukázněně po nocích. Dá se to asi víc hodit na prázdninový termín, protože je jasné, že v červenci se spousta potenciálních uší smaží na plážích. Netuším, kde přesně byly další semifinálové scény, ta před obchoďákem Forum mi přišla umístěná velmi dobře – když nejdou posluchači za námi, musíme my přijít za nimi. Pohled do sálu v pátek večer a do sobotního Letního kina byl trochu smutný, pamatuju několikanásobné davy v roce 1995, to ale byla jiná doba a jiné počasí…

Zvuk
V Letním kině jsem byl nadšen jak z hlediště, tak z pódia. Tady se pokrok projevil velmi příjemně, chlapci byli přesní a rychlí a vše zřetelné, snad ani za celý den nic nehouklo. Možná by zpěvu mohlo být proti nástrojům ještě víc, ale to říkám všude a bude to asi moje úchylka. Epizoda s výpadkem proudu byla nakonec vlastně banální. V pátek se na třech souběžných scénách vařilo z toho, co zrovna bylo po ruce, zvučilo se jen na dvě písničky a v rychlosti, takže semifinále vazbilo a syčelo podstatně víc. Na druhou stranu není ideální, když se až na pódiu přijde na blbnoucí snímač kytary. No a při finále autorské seděla porota až vzadu, takže se nejspíš muselo přitlačit volume, což zřetelnosti taky neprospělo. Ale všichni se snažili a všechno se zvládlo.

Organizace
V Ústí se dělá Porta skoro odnepaměti, a tak je všechno perfektně najeté a běží naprosto plynule. K práci štábu jen tolik: moc chválím a děkuji!

Autorská soutěž
Rozdělení autorské a interpretační soutěže na úrovni oblastí je podle mě dobrý nápad, dostanou tak šanci i méně výrazná seskupení či sólisté. Kvůli dělení na tři semifinále jsem slyšel jen sedm ostatních soutěžících a večer pár dalších, bylo zajímavé, že v mnoha případech se mi zdála první „nástřelná“ písnička zajímavější než ta soutěžní. A taky bylo znát, že každou oblast rozhodovala jiná porota. Ta finálová se nakonec pochlapila a vybrala Klonovanou v podání Esence, před žánrovou odvahou poroty je třeba smeknout a vítězům upřímně gratulovat. Osobně jsem tipoval Vítkovice blues zahrané Alibabou, nakonec na trofej jen těsně nedosáhlo.

Interpretační soutěž
Výsledky z Řevnic byly postavené na hlavu, vítězná Alibaba (nebo vítězný?) skončil(a) v národním finále až na čtvrtém místě, naopak výherce z lesního divadla se nedostal ani na pomyslnou medaili. Těžko říct, jestli Quanti Minoris rozhodila dlouhá pauza bez proudu, před deseti lety se mi totéž stalo s MEDartem a spíš mi to pomohlo se na pódiu aklimatizovat. (Mimochodem, tehdy při výpadku pohotově napochodoval na forbínu Zlatý orel a zahrál klasické trampárny, letos by tutéž úlohu jistě brilantně zvládla Epy de Mye s podporou dalších, ale asi nebyla po ruce.) Zdálo se mi, že tomu letos nějak chyběla jednoduchost, veselost, tah na branku, možná i pestrost. Tuhle polohu vystihli Klena & Klenoty a mířili do ní i Alter Ego a Džentelmenels, druzí jmenovaní to ovšem už trochu přepálili. Nad (námi) všemi tím pádem vyčnívala již zmíněná nesoutěžní Epy de Mye, která přesně tohle umí, pokud by soutěžili i letos, nejspíš by jim přibyla další cena do sbírky. Myśli Rozczochrane Wiatrem Zapisane mi připadali při vší úctě jen jako roztomilé osvěžení, které se potřebuje vyhrát. Podotýkám ovšem znovu, že zejména tady je můj pohled neobjektivní a podjatý.

Divácká soutěž
Tady budu opravdu jen osobní. Příjemný pocit, když publikum po první písničce reagovalo velmi výrazně. Ještě příjemnější pocit, když ohlas vydržel i na konci. Na rozdíl od ostatních, kteří se dověděli o své ceně v předstihu, si nás Lochness vychutnal přímo z pódia a měl štěstí, že to stihl dřív, než se kapela rozutekla ke stánkům Asi se nám to nasčítalo za předchozí čtyři nezdary. Radost byla utlumená velkou únavou, přece jenom ...
Honza Hučín  - Zaujaté a subjektivní postřehy 2   |195.113.83.xxx |03.08.2010 11:17:36
(pokračování)

přece jenom jsme pak šli na plac popáté za dva dny. Je jen velká škoda, že paradoxně žádné ocenění nezbylo na Klenu & Klenoty, kteří nasbírali v autorské, interpretační a divácké soutěži jedno druhé a dvě třetí místa, to si nějaké uznání zasluhovalo.

Porota
Spojovacím článkem s Řevnicemi byl Ota Maňák, v autorské je třeba zmínit Mirka Kováříka, celkově výrazné zastoupení z rádií. Pak si vybavuju pár dalších jmen, ale slušelo by se víc, kdyby sestava poroty byla i někde na webu. Dámy a pánové to každopádně měli těžké, protože v obou soutěžích bylo čelo vyrovnané a dalo se rozhodnout minimálně mezi prvními třemi jakkoliv. Aspoň mi to tak připadalo.

Osobnosti
Co si budeme povídat, do Řevnic je to blíž a není to o prázdninách, takže program nebyl tolik prošpikován známými jmény. Ale možná jsou pro skupinu návštěvníků kulturáku i letňáku Naďa Urbánková a Petr Kocman výraznější než Spirituál kvintet či Cop.

Publicita
Tištěný Portýr byl rychlý a zadarmo, sobotní večer přenášel Český rozhlas. Bohužel to je tak vše. Informace pronikly jen do místních médií, webový Portýr o mezinárodním finále i začátkem srpna mlčí, akci se nepodařilo ani v okurkové sezoně výrazněji „prodat“. Je mi líto, že

Setkání v poledne
Velmi světlý bod letošního ročníku. Tradiční recepce byla tentokrát až ve dvě a v reprezentačních prostorách magistrátu, ale především nechyběly hudební vstupy (hádejte kdo – samozřejmě Epy de Mye), v sále byl klavír, kterého se zmocnil Ota Maňák a vypukl neplánovaný jam.

…a další
Ostravská skupina Marod se zpívajícími dětmi ve mně vzbudila trochu sentimentu, nejvyšší čas skončit se soutěžením a nechat to mladším, nebo lépe našim dětem
Kuba Horák   |82.150.164.xxx |03.08.2010 11:49:59
Přiznám se, že na letošní autorskou Portu nemám dobré vzpomínky. To, že jsme nepostoupili do finále sice na chvíli zamrzelo, ale víc se mi tam příště nechce kvůli tomu, že jsme hráli pro cca tři diváky a tři porotce. A nevím, co si mám myslet o tom, že Šárka Rezková rozhoduje o autorské kvalitě písně. Přeju té paní životní pohodu a klid, ale její přítomnosti v porotě vzhledem k tomu, co sama interpretuje, moc nerozumím. Možná ale napsala velké věci a já o nich nevím. A zvuk bohužel taky nebyl dobrý. Kamarád Monty hrál raději bez zapojení mezi lidmi, protože na dotaz: "Chlapi, co s tím uděláme", který následoval po té, co Montyho předchůdcům nebylo rozumět ani slovo, přátelé odpověděli: "Hele, jestli neumíš zpívat na mikrofon..." Prostě nic moc.
Kuba Horák  - omluva   |82.150.164.xxx |03.08.2010 13:16:16
Omlouvám se, právě jsem se od nejmenovaného kamaráda dozvěděl, že jsem trochu trubka a že se jednalo o Veroniku Rezkovou, která dělá řadu let v rádiu. Šárka Rezková v porotě neseděla.
MK   |212.71.128.xxx |08.08.2010 07:08:20
Kolik toho napsala kolegyně Rezková, Kubo?
Kuba Horák  - ...   |82.150.164.xxx |09.08.2010 11:54:39
Hm, to je taky otázka. Jestli by v porotě neměli sedět autoři, kterých si ti, co soutěží musejí vážit pro to, co napsali. Ale nemyslím si, že to tak musí být, i když by to jistě bylo zajímavé. K
MK   |193.179.126.xxx |09.08.2010 13:01:35
Jo. Mozart, Bach, Beethoven, Smetana.
Já myslim, že naopak muzikanti, notabene z oboru a víceméně tedy buď kamarádi nebo naopak konkurenti by tam měli být jen velmi proporcionálně až menšinově. Jakkoliv to vypadá že kopu za sebe a mě podobné, tak poroty jsou právě místo pro redaktory a recenzenty. Ale je to jen názor.
Mohliste mít ode mě klid - Kytlice jsem opustil v pátek večer
Kuba Horák   |82.150.164.xxx |09.08.2010 14:21:16
V podstatě souhlasím. Nemám s recenzenty a kritiky v porotě problém. I když, kdyby tam seděl Plíhal s Dobešem, tak by mě to taky nevadilo-)
martin  - Portýr   |85.160.5.xxx |03.08.2010 11:51:11
Nevím jak další dny, ale ve čtvrtek stál Portýr 10Kč a moc mě nenadchnul. Nedozvěděl jsem se tam o nic víc než jsem si před tím přečetl na netu.
MONTY   |Registered |03.08.2010 13:14:04
Také jeden subjektivní pohled soutěžícího… - pátek - autorská PORTA

Nejsem moc soutěživý člověk, baví mě hrát, ale jet v součtu 648 km zahrát dvě písně, se mi doopravdy moc nechtělo. Jenomže je to PORTA. Festival, kterým prošli všichni, jejichž desky jsou mi svaté a před kterými sedám na zadek. Navíc jsem měl zkušenost z brněnského předkola, které bylo organizačně velmi povedené. A znovu: je to PORTA – ten magický festival!!!!!

Měl jsem štěstí…

Dojel jsem do Ústí poměrně brzy nad ránem, takže jsem využil NonStopu s příjemnou a hezkou obsluhou. Jen co padla osmá hodina ranní, vyrazil jsem se registrovat do štábu. Byl jsem překvapen, kolik je nespavců, ale vyšla na mě řada s možností se presentovat malým recitálkem u OC Forum, což bylo super. Dostal jsem velmi přesné pokyny, co mám kdy udělat, a kde mám být, dostal jsem keramickou vstupenku a plánek Ústí.

Recitál u obchodního domu mne přesvědčil o tom, že Porta má už něco za sebou. Protože jsem ten celý cirkus začínal, trošku jsme s panem zvukařem laborovali se zvukem. Nic méně, zvuk byl parádní, 100%tní a pan zvukař velmi vnímavý na mé posunky. To že nepískal písničkář s kytarou a mikrofonem, mi přišlo standardní. To že ani jednou nepískla formace Alibaba, která zvučila kytaru přes mikrofon, ukázalo, že ten kdo bude hrát na tomto pódiu, neodejde naštvaný.


Trocha smíchu okořeněná výbornou organizací…

Kolem 15té hodiny jsem si měl dojít pro cesťák. Je fajn, když kapely dostanou alespoň malý příspěvek na benzín. „644 km to je 258,- Kč“. Dlouho jsem se tak nezasmál. V podstatě je to 5×Tullamore . Nic méně, jsou festivaly, kde nejenom soutěžící, ale i regulérně pozvané kapely dostanou totální PRD. Takže toto gesto hodnotím velmi pozitivně. Navíc, všechny tyto propočty byly uvedeny v informacích, které soutěžící dostali předem mailem.
Velmi příjemné bylo, když mne oslovil pořadatelský tým, se slovy „Monty za půl hodky hraješ“ . asi kluci viděli, jak na schodech před kulturákem usínám a báli se, abych nezaspal. Moc jím za to děkuji.

Přišlo zklamání, smutek, nasranost…

Jsem zvyklý, před svým vystoupením komunikovat se zvukařem. Byť se jedná o dvě nebo tři písničky. Podat si ruku, říct si co pro sebe můžeme udělat, atd… vnímám to jako muzikantskou etiku.
Když jsem poslouchal první věc kapely, která hrála přede mnou, musel jsem reagovat. Šel jsem k mixpultu, kde stál mladík. Představil jsem se, a požádal, zdali by s tím něco nešlo udělat. „já nejsem zvukař, zvukař si šel pro pivo“.
A tak jsem se jak hledat zvukaře. Byl to pán s odhaleným hrudním košíčkem, jen ramena zahalovala monterková blůza. Jeho artikulace a dech naznačovali, že pivka bylo povícero, ale co se dá dělat, bylo horko.

Monty: „Zdar, nešlo by udělat něco s tím zvukem, vždyť tam jsou jen housle, kytara a zpěv, i přes to, je to bordel.“
On: „ Když neumí zpívat do mikrofonu“
Monty: „já byl u podia, řekl bych, že zpívat umí“
On: „Nic jiného tu nemám“
Monty: „co linky, máš kytarovou linku?“
On: „nemám“

Sálek v Lidovém domě je poměrně malý a 40 lidí v něm se zachovalo velmi vstřícně, když jsem se rozhodl zahrát svoje tři písně nasucho. Nic méně, toto je mezinárodní finále PORTY? Zde je krásný příklad toho, že jeden ožralý blbec zkazí celou práci týmu.


Uklidnění…

Večerní finále v kulturáku proběhlo se skvělým zvukem a super přístupem. Slyšel jsem obrovskou škálu hudebních seskupení, jenž byly jedno lepší než druhé. Trochu mne zarazilo, že uprostřed soutěžního klání vystoupila Bokomara s Naďou Urbánkovou, dali si koncert a zase se soutěžilo. To bylo příjemné zpestření.
Na druhé straně, jsem moc nepochopil autogramiádu a ochutnávku klobás (pouze Info od moderátora). Tady bych chtěl ocenit pana moderátora, který mi na jeviště nedovolil vstoupit dřív, než se lidé a porota vrátí a to i přes velké námitky Tonyho Linharta ze skupiny Pacifik, který už už už chtěl hrát.

Čemu nerozumím…
Jak je to s tím Protýrem? Já zaň dával taky 10,- Kč.
Byly tři semifinálové scény, kapely v Kulturním domě hrály dvě písně, kapely v Lidovém domě hrály písně tři.

Tolik mých subjektivních pohledů na celou organizaci PORTY.
Bohužel musím říct, že z mé strany, v ...
Manča Pětník  - Portýr   |84.42.174.xxx |03.08.2010 16:10:30
Portýr byl za 10 Kč, to Honza neví, páč jsem ho kupovala já Zdarma jsme ho dostali v sobotu večer se zveřejněnými vítězi. A na vyžádání na štábu (vyhrabali pro nás i ztracený starší, díky).
Jinak Porta pro mě osobně letos - v superlativech ...nějak mi až letos došlo, že jsem se ocitla tam, kde jsem si to před dvaceti ani nezkoušela představit - při tehdejším intenzivním poslechu kazet Porta 85 a 86 - pro můj hudební život zcela zásadních (díky, rodiče!)
MK   |212.71.128.xxx |08.08.2010 07:13:22
Jo. Tak už jsem vcelku klidnej a zasadil jsem si Montyho hodnocení do kontextu. Hele Monty, píšeš: CIT:"Jsem zvyklý, před svým vystoupením komunikovat se zvukařem. Byť se jedná o dvě nebo tři písničky. Podat si ruku, říct si co pro sebe můžeme udělat, atd… vnímám to jako muzikantskou etiku. " KON.CIT. Kde je tvoje tzv. "soustředění" před vystoupením? Proč se zvukařem jo a s moderátorem ne?
Honza Hučín   |195.113.83.xxx |03.08.2010 15:10:52
Někomu se nechtělo jet i kratší vzdálenost, bonsajáci dorazili jen ve dvou. A to měli všichni kromě soutěžního vystoupení předem přislíbený i recitál. Je moc smutné, že se vítěz autorské soutěže v západočeském kole Marek Jonáš nedostavil proto, že náhle zemřel
VK  - Bonsajaci   |93.91.49.xxx |04.08.2010 11:00:28
Hoj Honzo, jen upřesním, že "bonsajáci sice dorazili jen ve dvou", ale ne proto, že se ostatním nechtělo jet. Zbytek měl pracovní povinnosti, z nichž se nešlo vysvléci: vedoucí řídící závěrečný oheň na táboře nebo hraní v Giovannim na otáčivém hledišti v CK vázané smlovou, v níž se praví, že stačí jediná absence a honorář za celý měsíc nebude žádný. Aj tak jsme si to v UL užili do morku a noci byly krásně krátké:) Jo, gratulace k Divácké!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Listopad 2017 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
   1 2 3 4 5
 6 7 8 9101112
13141516171819
202122
   

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Nejbližší pořady:

133. koncert "živě..."

Kdo: BLUEREJ Ostrava
Kde: Český rozhlas Olomouc, velké studio
Kdy: 13.12. 2017 20:00

134. koncert "živě..."

Kdo: AKVAREL Olomouc
Kde: Český rozhlas Olomouc, velké studio
Kdy: 10.01. 2018 20:00