15.02.2011 Z Potřekova do Potřekova (Tomáš Pohl) |
Reportáže | ||||||||||
(reportáž z představení Putování za gulášem v kavárně Caféidoskop)
Co je vlastně v pravém slova smyslu lidovou písní? Jak a kdy vlastně určitá lidová píseň vznikla? Snad každému z nás zpíval někdo v dětství aspoň jednu píseň, kterou nosíme dodnes v paměti a zpíváme ji našim dětem i vnukům. Každá lidová píseň měla svého autora hudby a textu. Jsou písně, které jsou zpívané různě v různých krajích, jsou písně, které se zpívají různě v různých zemích. Milan Dvořák a Věra Slunéčková vzali lidové písně jako základ svého nového pořadu s názvem Putování za gulášem. Pořad měl dne 27. ledna 2011 tradičně premiéru v pražské kavárně Caféidoskop. Základem pořadu je příběh, který mně a Františku Vlčkovi vyprávěl loňského roku Milan Dvořák při našem pravidelném víkendovém putování Českomoravskou vysočinou, v kraji kolem Pelhřimova a Kamenice nad Lipou. První příběh se odehrál v roce 1972 na Chodsku, kde o něco mladší Milan Dvořák navštívil ve vesnici Postřekov, jak říkají Chodové – Potřekov, hostinec U Hadamů (po pražsku U Adamů). O třicet let později se konala pěší pouť Milana Dvořáka se dvěma kamarády. Cesta měla být lemována pivem a gulášem, jenže po několika zastaveních nikde guláš neměli. Bez guláše poutníci skončili tam, kde před třiceti roky pouť začala - v Potřekově, U Hadama. Hostinec původně patřící panu Adamovi, poté znárodněný jeho synovi a konečně vrácený vnukovi v restituci, bohužel guláš nepodával. Tak skončila cesta z Potřekova do Potřekova. Večer v Caféidoskopu zněla spousta lidových písní, nejen z Chodska. V každém pořadu Milana Dvořáka a Věry Slunéčkové má své místo i spojovací literární text. Oba dramaturgové tentokrát sáhli po díle Pavla Eisnera. Pavel Eisner byl redaktorem, překladatelem a spisovatelem. Znal perfektně nejméně dvanáct jazyků a snad každý zná jeho oslavu českého jazyka v knize Chrám i tvrz z roku 1946. Lidovým písním věnoval studii s názvem Tři kapitoly o lidové písni z roku 1948 a knihu Malované děti z roku 1949. Společným jmenovatelem úryvků z díla Pavla Eisnera v přednesu Věry Slunéčkové byla myšlenka, že hlavním tématem lidové písně není láska Jeníčka a Andulky, ale láska k jídlu, což Eisner demonstroval mnoha texty na toto téma. Poslouchat úvahy a statě Pavla Eisnera dává poznat krásu českého jazyka, jazyka, který v poslední době velmi trpí a proto každé setkání s jazykovou oázou, sdělenou osobou s citem pro český jazyk, je svátkem. Milan Dvořák zavzpomínal i na kraj své babičky, na Novou Cerekev. Když jsem Novou Cerekví, rodištěm malíře Alfréda Justitze, vesnicí s velikou a tehdy zanedbanou synagogou, dost často projížděl, nevěděl jsem, že se tam zpívalo o Cerekvické chase mladé, co roste pěkně nahoru, včetně věty: „jak se jednou oženíte, nesmíte do hospody.“ V Cerekvi zněla i píseň o Cerekvickém kostelíčku a Pražanovic koních. Melodii téhle písně, ale v jiném rytmu, si často zpíváme na Žalmanových koncertech jako Nezacházej slunce. Melodie lidových písní dnes neznámým způsobem vznikly, nezjištěným způsobem putovaly krajem a jejich slova se měnila podle konkrétních událostí. Ale vraťme se k hlavnímu motivu lidové písně - k jídlu. Jak krásné je vyznání lásky k panence, která pekla vdolky, co je nebe proti peklu, kde Luciper peče erteple? Až vědecky zní píseň o tom, že brambor není jako brambor a zelí není jako zelí. A jak chytrá je rada překonat nedostatek dívčí náklonnosti plnými kapsami jídla včetně plné kapsy zelí, jak se zpívá v písni Nechce mě panenka žádná. Milan Dvořák vzpomněl, že se slavný Pete Seeger při své legendární návštěvě Prahy v šedesátých letech minulého století divil, že lidové písně u nás neznějí tak, jako v jeho rodné zemi. V té době v návaznosti na padesátá léta „duněl“ folklór z pódií a rádií. Přiznám se, že v té době mi byla tato prezentace lidové písně protivná. Na tu dobu vzpomíná i Jiří Pavlica v knize Hovory nejen o hudbě s Přemyslem Rutem. Lidé jako Pavlica, Hutka, Lohonka – Žalman a další pomohli vrátit těm, kteří mají duši a srdce, lásku k lidové písni. Ostatně v první řadě seděl ten večer spokojený Přemysl Rut a zpíval si s oběma účinkujícími. Tak plynulo putování za virtuálním gulášem, lemované lidovými písněmi a vtipným a moudrým vyznáním českému jazyku. Ten pravý guláš si mohl ten večer dát v Caféidoskopu každý divák. Závěr tradičně patřil přídavkům a pozvánce na reprízu Staropražských písní. V Caféidoskopu je totiž stále na co se těšit. Sdílet na... Kam dál? » Zrádce národa v Chotěboři (Tomáš Pohl)» Ach, válko, cos to udělala? (Tomáš Pohl)» Osudy a romance (Tomáš Pohl)» Růže žije! (Tomáš Pohl)» Lahvová a Cihlová (Tomáš Pohl)
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
Copyright © 2024 FOLKtime - Vaše brána do světa folku. Všechna práva vyhrazena.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.
Dubnové Notování
Ahoj Jano, jasna vec. Na FB jsme jako Kapela HRST ...
Dubnové Notování
Milá Hrsti, jste na FB? Nenašla jsem vás (na první...
Na Jihočeské Portě zvítězila dvo...
To je nádhera, Žíže gratuluji na dálku. Už jsem mě...
Dubnové Notování
Ahoj :) diky, ze jste byli tak vsimavy :) Nastesti...
Dubnové Notování
Každopádně souhlas. Ale nepodcenoval bych diváky, ...
Duben v táborské Univerzitě
Milý Spolektive, chválím tě, že své koncerty zapis...